0113-KDIPT2-3.4011.517.2026.3.PR

Interpretacja indywidualna2026-10-01Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Określenie źródła przychodów z tytułu udzielanej licencji oraz możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 lipca 2026 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca nie jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i nie zamierza wykonywać opisanej umowy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca stworzył i rozwinął pakiet praw własności intelektualnej związanych z projektem … (dalej: „…”). Zamierza zawrzeć odpłatną umowę licencyjną z osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, wpisaną do CEIDG (dalej: „Licencjobiorca”). Licencjobiorca będzie wykorzystywał … w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

… obejmuje cztery wyodrębnione grupy składników:

1)    słowny znak towarowy …, zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej pod numerem …;

2)    wzór karty stanowiący utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, …;

3)    poufną wiedzę techniczną i operacyjną określaną jako know-how, obejmującą …;

4)    pozostałe materiały autorskie, w tym … .

Materiały autorskie zostały stworzone przez Wnioskodawcę, mają indywidualny i twórczy charakter oraz stanowią utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa określi ich wykaz, pola eksploatacji i część wynagrodzenia przypisaną do korzystania z praw autorskich.

Know-how nie będzie traktowane jako utwór ani jako prawo własności przemysłowej objęte art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o PIT.

W zamian za licencję Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie: … . Model nie przewiduje wydawania przez Licencjodawcę kluczy aktywacyjnych, serii ani jakichkolwiek świadczeń bieżących – podstawą rozliczenia są wyłącznie raporty sprzedaży Licencjobiorcy oraz umowne prawo audytu.

Zgodnie z umową i Memorandum wyceny i alokacji IP wynagrodzenie będzie przypisywane do poszczególnych składników w następującej proporcji: …% – znak towarowy, …% – wzór karty stanowiący utwór chroniony na podstawie przepisów prawa autorskiego, …% – know -how oraz …% – materiały autorskie. Alokacja ma odzwierciedlać ekonomiczne znaczenie składników IP, ich potencjał komercyjny, zakres ochrony prawnej, funkcje gospodarcze i ryzyka, a nie służyć wyłącznie celom podatkowym.

Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży produktów ani usług oferowanych pod marką …, zawierał umów z klientami końcowymi, przyjmował płatności, przetwarzał danych klientów, prowadził hostingu, utrzymywał systemów informatycznych, wytwarzał kart, zapewniał bieżącego wsparcia technicznego ani wykonywał bieżących usług marketingowych. Wszystkie działania operacyjne, sprzedażowe, produkcyjne, administracyjne i marketingowe będzie prowadził i finansował wyłącznie Licencjobiorca.

Dane do nadruku na karcie będzie wprowadzał Licencjobiorca. Kod QR będzie generowany w produkcyjnym szablonie … w oprogramowaniu drukarki Licencjobiorcy. Model ma charakter …: dane klientów nie będą przechowywane ani przetwarzane przez Wnioskodawcę. Strona … to będzie tylko statyczna witryna informacyjna. Produkcję kart (w tym wprowadzanie danych do szablonu produkcyjnego w oprogramowaniu drukarki i generowanie kodów QR) wykonuje wyłącznie Licencjobiorca.

Przekazanie IP-pakietu: jednorazowo, protokołem, w terminie 30 dni od podpisania Umowy (§ 6). Wiedza operacyjna przekazywana będzie w formie materiałów (…: …) – bez świadczenia bieżących usług. Aktualizacje materiałów przekazywane są jako kolejne wersje składników IP-pakietu.

Marketing: prowadzi i finansuje wyłącznie Licencjobiorca (z wykorzystaniem licencjonowanego …). Licencjodawca utrzymuje wyłącznie własną organiczną obecność markową w mediach społecznościowych (…).

Uprawnienia Wnioskodawcy będą ograniczone do ochrony praw własności intelektualnej i ekonomicznego rozliczenia licencji. Obejmą otrzymywanie okresowych raportów sprzedażowych, możliwość audytu prawidłowości naliczania wynagrodzenia, kontrolę zgodności sposobu używania znaku i materiałów z umową oraz pisemną komunikację sprawozdawczą. Wnioskodawca nie będzie wydawał Licencjobiorcy bieżących poleceń operacyjnych.

Przy protokolarnym przekazaniu … Wnioskodawca przeprowadzi jedną, niepowtarzalną sesję wdrożeniową, której celem będzie wyłącznie objaśnienie przekazywanego know-how i sposobu korzystania z dokumentacji. Sesja nie będzie odrębnie wynagradzana, nie będzie oferowana jako samodzielna usługa, nie będzie obejmowała analizy działalności Licencjobiorcy ani formułowania dla niego rekomendacji biznesowych. Po tej sesji Wnioskodawca nie będzie świadczył konsultacji, doradztwa, szkoleń ani bieżącego wsparcia.

Wnioskodawca zakłada, że Licencjobiorca będzie pierwszą jednostką, z którą zawrze umowę licencyjną dotyczącą znaku towarowego i wzoru przemysłowego.

Pytania dotyczące art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o PIT odnoszą się do wynagrodzenia otrzymanego w pierwszym roku trwania licencji oraz – w zakresie, w jakim jest to wymagane – do praw własności przemysłowej objętych skuteczną ochroną prawną.

Dla celów VAT Wnioskodawca będzie traktował udzielenie licencji jako odpłatne świadczenie usług wykonywane przez podatnika w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT. Przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawcy nie przekroczy limitu 240 000 zł, a jeżeli wykonywanie czynności rozpocznie się w trakcie roku – limitu obliczonego proporcjonalnie. Wnioskodawca nie wykonuje i nie będzie wykonywał innych czynności wyłączających zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Wnioskodawca zamierza dokumentować należności licencyjne fakturami wskazującymi zwolnienie podmiotowe z VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Będzie stosował zasady Krajowego Systemu e-Faktur właściwe w dacie wystawienia faktury, z uwzględnieniem przewidzianych ustawą okresów przejściowych i wyjątków.

Uzupełnienie

Na moje pytanie o treści:

Co konkretnie Pan stworzył i rozwinął w ramach pakietu praw własności intelektualnej związanych z projektem …? Czego konkretnie dotyczy ten pakiet, jakie jest jego zastosowanie i na czym polega? Proszę to szczegółowo opisać.

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca stworzył i rozwinął pakiet praw własności intelektualnej związanych z projektem … . Projekt … dotyczy koncepcji fizycznej karty informacyjnej, która zawiera dane potrzebne w sytuacji nagłej, w szczególności dane … .

Pakiet praw własności intelektualnej … obejmuje cztery grupy składników.

Po pierwsze, obejmuje słowny znak towarowy …, zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej pod numerem … . Znak ten służy oznaczaniu produktu oraz identyfikacji marki … .

Po drugie, obejmuje wzór karty. Wzór karty oznacza opracowaną przez Wnioskodawcę warstwę wizualną i funkcjonalną fizycznej karty, w tym … . Wzór karty jest traktowany przez Wnioskodawcę jako utwór w rozumieniu przepisów prawa autorskiego. Na dzień złożenia wniosku nie jest to zarejestrowany wzór przemysłowy.

Po trzecie, pakiet obejmuje poufną wiedzę techniczną i operacyjną, określaną jako know-how. Obejmuje ona w szczególności … .

Po czwarte, pakiet obejmuje materiały autorskie, w szczególności dokument … .

Zastosowanie pakietu polega na umożliwieniu Licencjobiorcy produkcji i sprzedaży kart pod marką …, przy wykorzystaniu udostępnionych przez Wnioskodawcę praw, materiałów i dokumentacji. Wnioskodawca nie będzie jednak sam produkował kart, sprzedawał ich, obsługiwał klientów końcowych ani przetwarzał danych klientów.

Na moje pytanie o treści:

W związku ze wskazaniem we wniosku, że planuje Pan zawrzeć odpłatną umowę licencyjną z osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, proszę podać pełną nazwę tego podmiotu oraz wskazać na terytorium jakiego kraju znajduje się siedziba/zarząd jego działalności gospodarczej?

Odpowiedział Pan:

Na dzień sporządzenia niniejszego uzupełnienia konkretny Licencjobiorca nie został jeszcze wybrany, a umowa licencyjna nie została jeszcze podpisana. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca doprecyzowuje, że planowany Licencjobiorca będzie osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Będzie to polski przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca nie zakłada zawarcia umowy z podmiotem zagranicznym. Licencjobiorca będzie prowadził działalność gospodarczą na terytorium Polski i na tym terytorium będzie wykorzystywał pakiet praw własności intelektualnej … .

Jeżeli do czasu wydania interpretacji dane konkretnego Licencjobiorcy zostaną ostatecznie ustalone, Wnioskodawca będzie mógł przekazać je organowi jako dalsze doprecyzowanie. Na obecnym etapie wskazanie pełnej nazwy konkretnego podmiotu nie jest możliwe, ponieważ wniosek dotyczy dopiero planowanego zdarzenia przyszłego.

Na moje pytanie o treści:

Czym dokładnie są i czego dotyczą: słowny znak towarowy oraz wzór karty, o których mowa we wniosku?

Odpowiedział Pan:

Słowny znak towarowy … jest oznaczeniem słownym, które Wnioskodawca zgłosił do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej pod numerem … . Znak służy identyfikacji projektu, produktu i marki … .

Wzór karty oznacza opracowany przez Wnioskodawcę projekt wyglądu i układu fizycznej karty. Chodzi o kartę w … .

Wzór karty obejmuje … . Wzór ten został stworzony przez Wnioskodawcę i jest traktowany jako utwór chroniony na podstawie przepisów prawa autorskiego. Na dzień złożenia wniosku nie jest on zarejestrowanym wzorem przemysłowym.

Na moje pytanie o treści:

Czy stworzony przez Pana znak towarowy, wzór karty oraz materiały autorskie (…) są utworami w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj.:

a)    odznaczają się rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem, zawsze są kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej;

b)    nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności szkoleniowych i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny;

c)    nie będą jedynie „techniczną”, a „twórczą” realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez pracodawcę?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca doprecyzowuje, że nie opiera kwalifikacji znaku towarowego … na przepisach prawa autorskiego. Znak towarowy … jest traktowany jako składnik własności przemysłowej, zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast wzór karty oraz materiały autorskie, w tym …, zostały stworzone przez Wnioskodawcę i w ocenie Wnioskodawcy, stanowią utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wnioskodawca wskazuje, że materiały te:

a)    odznaczają się oryginalnym i twórczym charakterem;

b)    stanowią rezultat samodzielnej pracy twórczej Wnioskodawcy;

c)    nie są jedynie mechanicznym lub technicznym odtworzeniem wcześniej istniejących rozwiązań;

d)    nie zostały stworzone na podstawie szczegółowych instrukcji Licencjobiorcy;

e)    nie są rezultatem pracy rutynowej ani powtarzalnej, której efekt był z góry określony.

Na moje pytanie o treści:

Czy ww. utwory stworzone przez Pana:

a)    odznaczają się niepowtarzalnością, indywidualnością oraz oryginalnością,

b)    są przejawem indywidualnej, kreatywnej działalności,

c)    odznaczają się oryginalnym, twórczym charakterem?

Odpowiedział Pan:

Tak. W ocenie Wnioskodawcy, wzór karty oraz materiały autorskie stworzone przez Wnioskodawcę odznaczają się niepowtarzalnością, indywidualnością i oryginalnością.

W szczególności Wnioskodawca samodzielnie opracował koncepcję układu karty, sposób prezentacji danych, sposób połączenia karty z kodem QR, dokumentację operacyjną, materiały informacyjne, elementy identyfikacji marki oraz materiały służące do komunikacji wizualnej.

Materiały te są przejawem indywidualnej, kreatywnej działalności Wnioskodawcy i nie stanowią wyłącznie technicznej realizacji szczegółowych projektów zleconych przez inny podmiot.

Na moje pytanie o treści:

Czy kwota za udzielenie licencji (wynagrodzenia) będzie wyznacznikiem rzeczywistej wartości utworu, rzeczywiście wykonanej pracy o charakterze twórczym, wartości rynkowej udostępnianego prawa autorskiego, czy też zostanie ustalona w inny sposób – jaki?

Odpowiedział Pan:

Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy będzie ustalone w modelu obejmującym Opłatę … oraz Opłatę … . Opłata … będzie stałą miesięczną opłatą licencyjną za korzystanie z pakietu praw własności intelektualnej. Opłata … będzie wynosiła …% przychodu netto Licencjobiorcy ze sprzedaży powyżej progu … sztuk miesięcznie.

Wysokość wynagrodzenia została ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej udostępnianych praw, zakresu wyłączności, terytorium licencji, czasu jej trwania, potencjału komercyjnego produktu oraz znaczenia poszczególnych składników pakietu praw własności intelektualnej.

Wynagrodzenie nie jest ustalane jako zapłata za bieżącą pracę Wnioskodawcy ani za świadczenie usług. Jest ono wynagrodzeniem za korzystanie z udostępnionych praw i wartości niematerialnych. Część wynagrodzenia przypisana do utworów ma odzwierciedlać ekonomiczną wartość tych utworów oraz wartość praw autorskich udostępnianych Licencjobiorcy.

Na moje pytanie o treści:

W jaki sposób, przez kogo i na jakiej podstawie dokonywana będzie weryfikacja i kwalifikacja dzieł jako utworów w rozumieniu przepisów o prawie autorskim?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca samodzielnie dokonał identyfikacji i kwalifikacji poszczególnych składników pakietu praw własności intelektualnej, opierając się na kryteriach wynikających z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Kwalifikacja ta została odzwierciedlona we wzorze dokumentacji umownej.

Kwalifikacja dzieł jako utworów będzie dokonywana na podstawie ich rzeczywistego charakteru, to jest tego, czy stanowią przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Wnioskodawca nie będzie opierał kwalifikacji wyłącznie na nazwie danego materiału, lecz na jego treści, funkcji, oryginalności i indywidualnym charakterze.

Wnioskodawca nie zlecał sporządzenia odrębnej opinii rzeczoznawcy ani biegłego w zakresie prawa autorskiego. Wnioskodawca przedstawił własną kwalifikację składników pakietu, natomiast niniejszy wniosek służy uzyskaniu interpretacji przepisów prawa podatkowego w opisanym zdarzeniu przyszłym.

Na moje pytanie o treści:

Jakie rodzaje płatności pomiędzy stronami, z jakich tytułów będzie przewidywała umowa? Na jakich zasadach będą odbywały się rozliczenia stron umowy?

Odpowiedział Pan:

Umowa będzie przewidywała dwa rodzaje płatności.

Pierwszą płatnością będzie Opłata …, czyli stała miesięczna opłata licencyjna za korzystanie z pakietu praw własności intelektualnej … . Opłata ta będzie należna za samą możliwość korzystania z pakietu praw udostępnionych Licencjobiorcy.

Drugą płatnością będzie Opłata … . Będzie ona wynosiła …% przychodu netto Licencjobiorcy ze sprzedaży produktów powyżej progu … sztuk miesięcznie. Opłata … będzie obliczana na podstawie miesięcznego raportu sprzedaży przygotowywanego przez Licencjobiorcę.

Podstawą rozliczeń będą raporty sprzedażowe Licencjobiorcy oraz postanowienia umowy licencyjnej. Wnioskodawca będzie miał prawo do audytu prawidłowości rozliczeń, nie częściej niż raz w roku, wyłącznie w celu weryfikacji prawidłowości naliczenia wynagrodzenia.

Wynagrodzenie nie będzie obejmowało zapłaty za bieżące usługi, doradztwo, marketing, szkolenia, wsparcie techniczne, prowadzenie sprzedaży ani obsługę klientów.

Na moje pytanie o treści:

Czy osoba fizyczna prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, o której mowa we wniosku będzie pierwszą jednostką, z którą zawarł Pan umowę licencyjną?

Odpowiedział Pan:

Tak. Wnioskodawca zakłada, że Licencjobiorca będzie pierwszym podmiotem, z którym Wnioskodawca zawrze umowę licencyjną dotyczącą pakietu praw własności intelektualnej … .

W okresie podstawowym umowy, Wnioskodawca zakłada współpracę z jednym Licencjobiorcą.

Na moje pytanie o treści:

Kiedy i na jaki okres będzie zawarta ww. umowa licencyjna oraz jaki jest to rodzaj licencji (wyłączna, niewyłączna)?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca planuje zawarcie umowy licencyjnej po uzyskaniu interpretacji indywidualnej albo po zakończeniu postępowania interpretacyjnego w sposób pozwalający Mu na bezpieczne podatkowo wdrożenie modelu.

Umowa zostanie zawarta na czas określony jednego roku od dnia jej podpisania. Licencja będzie licencją wyłączną, nieprzenoszalną i niezbywalną. Terytorium licencji będzie obejmowało Rzeczpospolitą Polską. Licencjobiorca będzie uprawniony do korzystania z pakietu praw własności intelektualnej wyłącznie w celu wytwarzania i sprzedaży produktu … w zakresie określonym umową.

Na moje pytanie o treści:

Czy sposób „udzielenia” licencji, o której mowa we wniosku następuje zgodnie z wymogami przewidzianymi w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności z zachowaniem art. 41 oraz art. 67 ww. ustawy?

Odpowiedział Pan:

Tak. Umowa licencyjna zostanie zawarta w formie pisemnej. Umowa będzie określała przedmiot licencji, zakres korzystania z praw, pola eksploatacji dotyczące utworów, terytorium, czas trwania licencji oraz wynagrodzenie.

W zakresie autorskich praw majątkowych umowa będzie zawierała postanowienia dotyczące korzystania z utworów na określonych polach eksploatacji, zgodnie z wymogami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Wnioskodawca doprecyzowuje, że w odniesieniu do znaku towarowego zastosowanie będą miały przepisy dotyczące znaków towarowych, natomiast w odniesieniu do wzoru karty oraz materiałów autorskich – przepisy prawa autorskiego.

Na moje pytanie o treści:

Czy będzie Pan podejmował działania promocyjno-marketingowe w celu pozyskiwania klientów/nabywców Pana utworów?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca nie będzie podejmował działań promocyjno-marketingowych w celu pozyskiwania klientów końcowych ani nabywców produktów. Działania marketingowe, reklamowe i sprzedażowe będzie prowadził oraz finansował wyłącznie Licencjobiorca.

Wnioskodawca będzie utrzymywał jedynie własną organiczną obecność markową w mediach społecznościowych. Będzie ona polegała na prowadzeniu własnych kont marki, publikowaniu treści o charakterze wizerunkowym oraz zamieszczaniu odesłań do oferty Licencjobiorcy. Wnioskodawca nie będzie prowadził płatnych kampanii reklamowych, pozyskiwał klientów końcowych, obsługiwał sprzedaży ani zawierał umów z klientami końcowymi.

Poszukiwanie jednego przyszłego Licencjobiorcy w celu zawarcia pierwszej umowy licencyjnej nie jest traktowane przez Wnioskodawcę jako prowadzenie stałej działalności promocyjno-marketingowej w celu sprzedaży utworów wielu nabywcom.

Na moje pytanie o treści:

Czy usługi w zakresie tworzenia utworów w ramach udzielania licencji będzie Pan świadczył w celach zarobkowych, we własnym imieniu bez względu na ich rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, czyli w sposób stały, nieokazjonalny, profesjonalny, metodyczny, systematyczny, uporządkowany, który wiąże się z planowanym charakterem działań i realizacją poszczególnych zamierzeń, czy też okazjonalnie, incydentalnie w sposób przypadkowy, nieregularny? Proszę to opisać.

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca nie będzie świadczył usług tworzenia utworów na rzecz Licencjobiorcy. Składniki pakietu praw własności intelektualnej zostały stworzone przez Wnioskodawcę samodzielnie, przed zawarciem umowy licencyjnej i nie na zamówienie Licencjobiorcy.

Umowa licencyjna nie będzie zobowiązywała Wnioskodawcy do stałego tworzenia nowych utworów, bieżącego rozwijania materiałów ani świadczenia usług twórczych na rzecz Licencjobiorcy.

Jeżeli w przyszłości powstaną kolejne wersje składników pakietu praw własności intelektualnej, ich przekazanie będzie stanowiło dalsze udostępnienie składników pakietu na podstawie umowy licencyjnej, a nie wykonywanie odrębnych usług na rzecz Licencjobiorcy.

Działania Wnioskodawcy nie będą miały charakteru stałej, zorganizowanej, profesjonalnej i ciągłej działalności usługowej polegającej na tworzeniu utworów dla Licencjobiorcy.

Na moje pytanie o treści:

Czy będzie Pan ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat stworzonych utworów i ich udostępniania w postaci licencji?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności wobec klientów końcowych za produkcję, sprzedaż, jakość, bezpieczeństwo ani sposób wykorzystania produktów przez Licencjobiorcę. Za te czynności będzie odpowiadał Licencjobiorca.

Wnioskodawca będzie ponosił wyłącznie odpowiedzialność typową dla licencjodawcy, to jest odpowiedzialność wobec Licencjobiorcy w zakresie tego, że przysługują mu prawa, które udostępnia w ramach licencji, oraz że korzystanie z nich następuje w zakresie określonym umową.

Umowa będzie przewidywała, że Licencjobiorca ponosi odpowiedzialność za produkcję, sprzedaż, działania operacyjne, zgodność produktu z przepisami oraz relacje z klientami końcowymi.

Na moje pytanie o treści:

Czy stworzenie i udzielanie licencji na pakiet praw własności intelektualnej było/będzie wykonywana pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Licencjobiorcę?

Odpowiedział Pan:

Nie. Stworzenie składników pakietu praw własności intelektualnej nie było wykonywane pod kierownictwem Licencjobiorcy ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Licencjobiorcę.

Wnioskodawca stworzył składniki pakietu samodzielnie, we własnym miejscu i czasie, przed zawarciem jakiejkolwiek umowy z Licencjobiorcą. Licencjobiorca nie zlecał Wnioskodawcy stworzenia tych składników, nie wydawał Wnioskodawcy poleceń, nie określał miejsca ani czasu pracy i nie nadzorował procesu twórczego.

Również udzielenie licencji będzie następowało na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy niezależnymi stronami, bez podporządkowania Wnioskodawcy Licencjobiorcy.

Na moje pytanie o treści:

Czy nie będzie Pan ponosił ryzyka gospodarczego w związku ze stworzeniem i udostępnieniem w postaci licencji pakietu praw własności intelektualnej?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze właściwe dla właściciela praw własności intelektualnej oraz licencjodawcy.

Wnioskodawca poniósł własne nakłady pracy i czasu na stworzenie pakietu praw własności intelektualnej przed zawarciem umowy licencyjnej. Wnioskodawca ponosi ryzyko, że pakiet ten nie zostanie skomercjalizowany, że umowa nie zostanie zawarta, że wynagrodzenie zmienne będzie niskie albo nie wystąpi, jeżeli sprzedaż Licencjobiorcy nie przekroczy progu określonego w umowie.

Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie ponosił ryzyka operacyjnego działalności Licencjobiorcy, w szczególności ryzyka produkcji, sprzedaży, obsługi klientów, reklamacji, marketingu, logistyki lub zgodności produktu z przepisami. Te ryzyka będzie ponosił Licencjobiorca jako przedsiębiorca wykorzystujący licencję w swojej działalności gospodarczej.

Na moje pytanie o treści:

Czy prowadzi Pan działalność gospodarczą? Jeśli tak, jaki jest jej przedmiot?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i nie zamierza wykonywać opisanej umowy w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę.

Na moje pytanie o treści:

Czy jest Pan twórcą w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.), a uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu udzielania licencji na pakiet praw własności intelektualnej związanych z projektem …, tj.  znak towarowy, wzór karty oraz materiałów autorskich (…), o których mowa we wniosku, wynikają z korzystania przez twórcę z praw autorskich i zależnych lub rozporządzania tymi prawami?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca jest twórcą wzoru karty oraz materiałów autorskich, w tym … .

Przychody przypisane do tych składników będą wynikały z korzystania przez Wnioskodawcę z autorskich praw majątkowych albo z rozporządzania tymi prawami.

W odniesieniu do znaku towarowego … Wnioskodawca nie opiera swojego stanowiska na przepisach prawa autorskiego, lecz na przepisach dotyczących praw własności przemysłowej oraz na art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do poufnej wiedzy technicznej i operacyjnej określanej jako know-how Wnioskodawca nie twierdzi, że know-how jako takie stanowi utwór albo prawo własności przemysłowej wymienione w art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na moje pytanie o treści:

Czy ww. utwory, stworzone przez Pana były przejawem działalności twórczej w dziedzinach wymienionych w art. 22 ust. 9b pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeżeli tak, to należy wskazać, jaka to była działalność (dziedzina i konkretny punkt ww. przepisu)?

Odpowiedział Pan:

Tak. W ocenie Wnioskodawcy utwory stworzone przez Wnioskodawcę były przejawem działalności twórczej w dziedzinach wymienionych w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W szczególności:

a)    … są przejawem działalności twórczej w zakresie sztuk plastycznych lub wzornictwa przemysłowego;

b)    … są przejawem działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, jeżeli poszczególne elementy spełniają przesłanki utworu;

c)    … mogą stanowić przejaw działalności twórczej w zakresie literatury, jeżeli mają indywidualny i twórczy charakter.

Na moje pytanie o treści:

Czy przychody z tytułu udzielania licencji, o których mowa we wniosku są jedynym źródłem Pana przychodów?

Odpowiedział Pan:

Nie. Przychody z tytułu udzielania licencji nie będą jedynym źródłem przychodów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uzyskuje również przychody ze stosunku pracy. Przychody z licencji będą odrębnym źródłem przychodów, które Wnioskodawca zamierza kwalifikować jako przychody z praw majątkowych.

Na moje pytanie o treści:

Czy prowadzona była/będzie ewidencja poszczególnych utworów?

Odpowiedział Pan:

Tak. Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził dokumentację pozwalającą zidentyfikować poszczególne składniki pakietu praw własności intelektualnej.

Dokumentacja będzie obejmowała w szczególności wykaz … oraz dokumentację określającą alokację wynagrodzenia pomiędzy poszczególne składniki pakietu.

Ewidencja będzie umożliwiała przypisanie odpowiedniej części wynagrodzenia do konkretnych składników pakietu.

Na moje pytanie o treści:

Jakie faktycznie koszty poniósł Pan na wytworzenie know-how?

Odpowiedział Pan:

Wnioskodawca doprecyzowuje, że pytanie dotyczące kosztów know-how dotyczy wyłącznie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków faktycznie poniesionych, właściwie udokumentowanych i pozostających w związku z przychodem z udostępnienia know-how.

Na koszty te mogą składać się w szczególności wydatki na przygotowanie dokumentacji, opracowanie procedur, testowanie rozwiązań, przygotowanie materiałów technicznych, zakup narzędzi lub usług pomocniczych potrzebnych do stworzenia lub zabezpieczenia know-how.

Jeżeli na dzień składania niniejszego uzupełnienia Wnioskodawca nie posiada jeszcze pełnego zestawienia kwotowego tych kosztów, to wniosek należy rozumieć jako dotyczący zasady rozliczenia wyłącznie takich kosztów, które będą rzeczywiście poniesione, prawidłowo udokumentowane oraz pozostające w związku przyczynowo- skutkowym z przychodem z tytułu udostępnienia know-how.

Na moje pytanie o treści:

Czy posiada/będzie posiadał Pan dokumenty potwierdzające poniesienie ww. kosztów? Jeśli tak, to jakie?

Odpowiedział Pan:

Tak. Wnioskodawca będzie uwzględniał wyłącznie koszty potwierdzone dokumentami.

Dokumentami tymi mogą być w szczególności faktury, rachunki, potwierdzenia przelewów, umowy, dokumenty zakupu narzędzi lub usług pomocniczych, dokumentacja projektowa, korespondencja potwierdzająca wykonanie określonych prac albo inne dowody potwierdzające poniesienie wydatku oraz jego związek z know-how.

Wnioskodawca nie zamierza rozliczać wydatków nieudokumentowanych.

Na moje pytanie o treści:

Jaki będzie związek przyczynowo-skutkowy między ww. wydatkami, a uzyskanym przez Pana przychodem z tytułu know-how?

Odpowiedział Pan:

Związek przyczynowo-skutkowy będzie polegał na tym, że wydatki dotyczące know-how będą ponoszone w celu stworzenia, rozwinięcia, uporządkowania, udokumentowania albo zabezpieczenia poufnej wiedzy technicznej i operacyjnej, która następnie będzie udostępniana Licencjobiorcy w ramach umowy licencyjnej.

Bez poniesienia tych wydatków Wnioskodawca nie mógłby stworzyć albo należycie przygotować know-how do komercyjnego udostępnienia. Wydatki te będą więc służyły osiągnięciu przychodu z udostępnienia know-how albo zachowaniu i zabezpieczeniu tego źródła przychodu.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

P1. Kwalifikacja źródła przychodu

1.  Czy wynagrodzenie obejmujące Opłatę … oraz Opłatę …, otrzymywane przez Licencjodawcę na podstawie opisanej Umowy, stanowi w całości przychód z praw majątkowych w rozumieniu art. 18 ustawy o PIT, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT?

P2. 50% KUP — znak towarowy i wzór karty

2.  Czy w odniesieniu do części wynagrodzenia alokowanej na znak towarowy … (…%) Licencjodawca może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o PIT, w pierwszym roku trwania licencji, jako opłatę licencyjną otrzymaną od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną, natomiast w odniesieniu do części wynagrodzenia alokowanej na wzór karty (…%), stanowiący utwór w rozumieniu przepisów prawa autorskiego, może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9a i 9b ustawy o PIT, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach?

P3. Know-how — koszty

3.  Czy w odniesieniu do części wynagrodzenia alokowanej na know-how (…%) Licencjodawca może uwzględnić koszty faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, bez możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu?

P4. Materiały autorskie — 50% KUP

4.  Czy część wynagrodzenia alokowana na materiały autorskie (…%), obejmujące …, może podlegać 50% kosztom uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9a i 9b ustawy o PIT, również w kolejnych latach podatkowych, pod warunkiem, że poszczególne materiały stanowią utwory, Licencjodawca jest ich twórcą, a wynagrodzenie dotyczy korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami?

P5. Rozliczenie przychodu z praw majątkowych przez Wnioskodawcę

5.  Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, otrzymując wynagrodzenie z tytułu udzielenia licencji od Licencjobiorcy będącego osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, będzie zobowiązany do samodzielnego obliczania i wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od tego wynagrodzenia, czy też powinien rozliczyć to wynagrodzenie w zeznaniu rocznym jako przychód z praw majątkowych?

P6. Wpływ ograniczonych uprawnień kontrolnych na kwalifikację przychodu Wnioskodawcy

6.  Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym wykonywanie przez Wnioskodawcę ograniczonych uprawnień kontrolnych, polegających na ochronie praw własności intelektualnej, kontroli zgodności używania znaku i materiałów z umową, otrzymywaniu kwartalnego fotoraportu oraz możliwości audytu rozliczeń nie częściej niż raz w roku, powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zakwalifikowania otrzymywanego wynagrodzenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też wynagrodzenie to nadal stanowi przychód z praw majątkowych?

P7. Wpływ formuły Opłaty … i Opłaty … na kwalifikację przychodu Wnioskodawcy

7.  Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym sposób obliczenia wynagrodzenia Wnioskodawcy, obejmujący Opłatę … oraz Opłatę … wynoszącą …% przychodu netto Licencjobiorcy ze sprzedaży powyżej progu … sztuk miesięcznie, powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zakwalifikowania tego wynagrodzenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też wynagrodzenie to nadal stanowi przychód z praw majątkowych?

P8. Wpływ organicznej obecności markowej na kwalifikację przychodu Wnioskodawcy

8.  Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym utrzymywanie przez Wnioskodawcę własnej organicznej obecności markowej w mediach społecznościowych, bez prowadzenia płatnych kampanii reklamowych, bez sprzedaży produktów i bez obsługi klientów końcowych, powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zakwalifikowania wynagrodzenia z umowy licencyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też wynagrodzenie to nadal stanowi przychód z praw majątkowych?

P9. Wpływ zakresu zgłoszenia znaku towarowego na kwalifikację przychodu Wnioskodawcy

9.  Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym szeroki zakres wykazu usług w klasie … zgłoszenia znaku towarowego …, przy jednoczesnym braku faktycznego świadczenia przez Wnioskodawcę usług objętych tym wykazem, powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zakwalifikowania wynagrodzenia z umowy licencyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też wynagrodzenie to nadal stanowi przychód z praw majątkowych?

P10. Wpływ jednorazowej sesji wdrożeniowej na kwalifikację przychodu Wnioskodawcy

10. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przeprowadzenie przez Wnioskodawcę jednej, niepowtarzalnej sesji wdrożeniowej przy protokolarnym przekazaniu pakietu praw własności intelektualnej, bez odrębnego wynagrodzenia, bez powtarzalności i bez świadczenia bieżącego wsparcia, powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązek zakwalifikowania wynagrodzenia z umowy licencyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy też wynagrodzenie to nadal stanowi przychód z praw majątkowych?

V1.      Status Wnioskodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług oraz charakter czynności

11. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym odpłatne udzielenie przez Wnioskodawcę licencji na korzystanie z pakietu praw własności intelektualnej … będzie stanowiło dla Wnioskodawcy odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

V2.      Zwolnienie podmiotowe

12. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 albo art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli wartość jego sprzedaży nie przekroczy limitu 240 000 zł albo limitu ustalonego proporcjonalnie do okresu wykonywania czynności w roku rozpoczęcia działalności?

V3.      Krajowy System e-Faktur

13. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, dokumentując należności licencyjne fakturami dotyczącymi sprzedaży zwolnionej z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie zobowiązany do wystawiania tych faktur przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów przejściowych i wyjątków?

V4.      Brak usług doradczych w modelu licencyjnym

14. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym czynności Wnioskodawcy polegające na odpłatnym udzieleniu licencji oraz jednorazowym przekazaniu pakietu praw własności intelektualnej, bez świadczenia bieżących usług i bez udzielania porad, opinii lub rekomendacji, będą stanowiły usługi doradcze, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączające prawo Wnioskodawcy do zwolnienia podmiotowego?

V5.      Jednorazowa sesja wdrożeniowa a usługi doradcze

15. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym jednorazowa sesja wdrożeniowa, stanowiąca element protokolarnego przekazania pakietu praw własności intelektualnej, bez odrębnego wynagrodzenia, bez powtarzalności i bez udzielania indywidualnych porad, opinii lub rekomendacji, będzie stanowiła usługę doradczą, o której mowa w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, wyłączającą prawo Wnioskodawcy do zwolnienia podmiotowego?

Przedmiotem tego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania nr 1 do nr 10 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast w części pytań nr 2 i nr 4 w podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do możliwości zastosowania 50% KUP, a także w zakresie pytań od nr 11 do nr 15 w zakresie podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko do pytania P1

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie obejmujące Opłatę … oraz Opłatę … będzie w całości stanowiło przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynagrodzenie to nie będzie stanowiło przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Artykuł 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza do przychodów z praw majątkowych w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych.

Użycie przez ustawodawcę określenia „w szczególności” oznacza, że zawarty w tym przepisie katalog praw majątkowych ma charakter otwarty. Może on obejmować także wynagrodzenie za korzystanie z innych praw i wartości niematerialnych mających wymierną wartość ekonomiczną, w tym poufnej wiedzy technicznej i operacyjnej określanej jako know-how.

Wnioskodawca udzieli Licencjobiorcy prawa do korzystania z pakietu praw własności intelektualnej … . Nie będzie natomiast prowadził sprzedaży produktów oferowanych pod marką …, produkował kart, obsługiwał klientów końcowych, przetwarzał danych klientów, prowadził hostingu ani świadczył bieżących usług technicznych, marketingowych, doradczych lub administracyjnych. Wszystkie czynności operacyjne, produkcyjne, sprzedażowe i marketingowe będzie wykonywał Licencjobiorca.

Opłata … będzie wynagrodzeniem za samo udostępnienie pakietu praw własności intelektualnej. Opłata …, mimo że będzie obliczana na podstawie przychodów Licencjobiorcy, również będzie wynagrodzeniem za możliwość korzystania z tych praw. Sposób obliczenia wynagrodzenia nie zmienia jego charakteru prawnego.

Wnioskodawca nie będzie prowadził zorganizowanej i ciągłej działalności operacyjnej związanej z eksploatacją projektu … . Jego aktywność będzie ograniczona do udostępnienia praw, ochrony przedmiotu licencji i kontroli prawidłowości obliczenia wynagrodzenia. Dlatego zarówno Opłata …, jak i Opłata … powinny zostać zakwalifikowane do przychodów z praw majątkowych na podstawie art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko do pytania P2

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na pytanie P2 jest twierdząca, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek określonych w art. 22 ust. 9 pkt 2 i 3 oraz art. 22 ust. 9a i 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do części wynagrodzenia przypisanej do znaku towarowego … zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten pozwala określić koszty uzyskania przychodów w wysokości pięćdziesięciu procent przychodu z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania między innymi znaku towarowego. Warunkiem jest otrzymanie opłaty w pierwszym roku trwania licencji od pierwszego podmiotu, z którym zawarto umowę licencyjną.

Licencjobiorca będzie pierwszym podmiotem, któremu Wnioskodawca udzieli licencji na korzystanie ze znaku towarowego … . Pięćdziesięcioprocentowe koszty uzyskania przychodów mogą zatem zostać zastosowane do tej części wynagrodzenia, która została rzeczywiście i wiarygodnie przypisana do znaku towarowego, jest otrzymywana w pierwszym roku trwania licencji i dotyczy prawa pozwalającego Wnioskodawcy na udzielenie licencji. Zastosowanie tej preferencji powinno uwzględniać status prawny znaku w chwili uzyskania przychodu.

Wzór karty nie jest natomiast przedstawiany jako zarejestrowany wzór przemysłowy, lecz jako utwór chroniony na podstawie przepisów prawa autorskiego. W odniesieniu do części wynagrodzenia przypisanej do wzoru karty zastosowanie może znaleźć art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunkiem zastosowania pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia za wzór karty jest wykazanie, że:

·         wzór karty ma twórczy i indywidualny charakter oraz stanowi utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;

·         Wnioskodawca jest twórcą wzoru karty;

·         wynagrodzenie dotyczy korzystania przez Wnioskodawcę z autorskich praw majątkowych albo rozporządzania tymi prawami;

·         działalność twórcza, w ramach której powstał wzór karty, mieści się w katalogu określonym w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności w zakresie sztuk plastycznych albo wzornictwa przemysłowego;

·         część wynagrodzenia przypisana do wzoru karty została wyodrębniona w sposób odpowiadający rzeczywistemu znaczeniu ekonomicznemu tego utworu.

Łączna wysokość pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów podlega ograniczeniu wynikającemu z art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko do pytania P3

Zdaniem Wnioskodawcy, część wynagrodzenia przypisana do poufnej wiedzy technicznej i operacyjnej określanej jako know-how nie może korzystać z pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów.

Poufna wiedza techniczna i operacyjna nie została wymieniona w art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi ona również, sama przez się, utworu chronionego na podstawie prawa autorskiego ani prawa własności przemysłowej wymienionego w art. 22 ust. 9 pkt 2 tej ustawy.

Wnioskodawca może jednak uwzględnić koszty faktycznie poniesione w celu osiągnięcia przychodu z udostępnienia poufnej wiedzy technicznej i operacyjnej albo zachowania lub zabezpieczenia tego źródła przychodu. Możliwość taka wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Warunkiem zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest istnienie związku przyczynowego między wydatkiem a uzyskanym przychodem, właściwe udokumentowanie wydatku oraz brak jego wymienienia w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Licencjobiorca, działając jako płatnik, nie będzie uwzględniał indywidualnych kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę przy pobieraniu zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawca będzie mógł rozliczyć takie koszty samodzielnie w rocznym zeznaniu podatkowym.

Stanowisko do pytania P4

Zdaniem Wnioskodawcy, część wynagrodzenia przypisana do materiałów autorskich może korzystać z pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów również w kolejnych latach podatkowych, pod warunkiem spełnienia wszystkich przesłanek wynikających z art. 22 ust. 9 pkt 3 oraz art. 22 ust. 9a i 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Artykuł 22 ust. 9 pkt 3 tej ustawy, obejmuje przychody uzyskiwane przez twórców z tytułu korzystania z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami. Przepis ten nie ogranicza możliwości stosowania pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów do pierwszego roku korzystania z utworu.

Szablony przygotowane w językach … mogą stanowić programy komputerowe lub inne utwory, jeżeli mają twórczy i indywidualny charakter. Dokument określający zasady stosowania marki, nazywany …, oraz zestaw gotowych materiałów marketingowych, nazywany …, mogą stanowić utwory z zakresu sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, literatury albo programów komputerowych – zależnie od charakteru poszczególnych elementów.

Zastosowanie pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów wymaga, aby każdy materiał został możliwie precyzyjnie zidentyfikowany, Wnioskodawca był jego twórcą, a wynagrodzenie dotyczyło korzystania z autorskich praw majątkowych lub rozporządzania tymi prawami. Umowa powinna wskazywać materiały, pola eksploatacji i część wynagrodzenia przypisaną do korzystania z praw autorskich.

Samo określenie danego materiału jako „autorskiego” nie jest wystarczające. Konieczne jest wykazanie, że stanowi on rezultat działalności twórczej o indywidualnym charakterze oraz że działalność twórcza mieści się w katalogu określonym w art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Łączna wysokość pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów podlega ograniczeniu wynikającemu z art. 22 ust. 9a tej ustawy.

Stanowisko do pytania P5

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane z tytułu umowy licencyjnej powinno zostać rozliczone przez Wnioskodawcę jako przychód z praw majątkowych.

Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do samodzielnego obliczania i wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od tego wynagrodzenia, jeżeli wypłaty będzie dokonywał Licencjobiorca będący osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, zobowiązany do działania jako płatnik przy wypłacie należności z praw majątkowych.

Wnioskodawca powinien rozliczyć otrzymane wynagrodzenie w rocznym zeznaniu podatkowym jako przychód z praw majątkowych, z uwzględnieniem informacji otrzymanej od podmiotu dokonującego wypłat oraz przysługujących Mu kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko do pytania P6

Zdaniem Wnioskodawcy, ograniczone uprawnienia kontrolne opisane we wniosku nie powodują obowiązku zakwalifikowania wynagrodzenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Uprawnienia te służą wyłącznie ochronie praw własności intelektualnej oraz weryfikacji prawidłowości rozliczeń licencyjnych. Nie polegają one na zarządzaniu działalnością Licencjobiorcy, prowadzeniu produkcji, sprzedaży, marketingu ani obsługi klientów.

Wnioskodawca nie będzie wydawał Licencjobiorcy bieżących poleceń operacyjnych. Dlatego wykonywanie takich ograniczonych uprawnień kontrolnych nie zmienia charakteru wynagrodzenia. Wynagrodzenie nadal powinno stanowić przychód z praw majątkowych.

Stanowisko do pytania P7

Zdaniem Wnioskodawcy sposób obliczania wynagrodzenia, obejmujący Opłatę … oraz Opłatę …, nie powoduje obowiązku kwalifikacji przychodu do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Opłata … i Opłata … są elementami wynagrodzenia licencyjnego za korzystanie z pakietu praw własności intelektualnej. Opłata … jest obliczana na podstawie przychodu netto Licencjobiorcy ze sprzedaży powyżej określonego progu, ale nie stanowi zapłaty za bieżące czynności wykonywane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał świadczeń uzależnionych od wolumenu sprzedaży, nie będzie wydawał kluczy aktywacyjnych ani numerów seryjnych. Wielkość sprzedaży będzie jedynie podstawą obliczenia części wynagrodzenia licencyjnego.

Wynagrodzenie powinno zatem nadal stanowić przychód z praw majątkowych.

Stanowisko do pytania P8

Zdaniem Wnioskodawcy, utrzymywanie własnej organicznej obecności markowej w mediach społecznościowych nie powoduje obowiązku kwalifikacji przychodu do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie będzie prowadził płatnych kampanii reklamowych, nie będzie pozyskiwał klientów końcowych, nie będzie zawierał umów sprzedaży ani obsługiwał zamówień. Działania marketingowe dotyczące produktu będzie prowadził i finansował wyłącznie Licencjobiorca.

Organiczna obecność markowa służy ochronie i utrzymaniu rozpoznawalności marki, a nie wykonywaniu usług marketingowych na rzecz Licencjobiorcy. Wynagrodzenie Wnioskodawcy nadal będzie wynagrodzeniem za korzystanie z praw majątkowych.

Stanowisko do pytania P9

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres wykazu usług w zgłoszeniu znaku towarowego nie przesądza o faktycznym zakresie działalności Wnioskodawcy.

Wykaz usług w klasie …, służy określeniu zakresu ochrony znaku towarowego. Samo wskazanie w zgłoszeniu znaku określonych usług nie oznacza, że Wnioskodawca faktycznie świadczy te usługi.

Wnioskodawca nie będzie świadczył usług wsparcia administracyjnego, przetwarzania danych ani skomputeryzowanego zarządzania dokumentacją i aktami medycznymi. Wynagrodzenie z umowy będzie wynagrodzeniem za udzielenie licencji, a nie za świadczenie usług objętych klasą … .

Z tego względu szeroki zakres zgłoszenia znaku towarowego nie powoduje obowiązku zakwalifikowania przychodu do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stanowisko do pytania P10

Zdaniem Wnioskodawcy, jednorazowa sesja wdrożeniowa nie powoduje obowiązku zakwalifikowania wynagrodzenia do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Sesja będzie jednorazowym i pomocniczym elementem protokolarnego przekazania pakietu praw własności intelektualnej. Jej celem będzie objaśnienie przekazywanych materiałów, a nie świadczenie doradztwa, szkoleń, usług technicznych albo wsparcia operacyjnego.

Sesja nie będzie odrębnie wynagradzana, nie będzie powtarzalna i nie będzie oferowana jako samodzielna usługa. Po jej zakończeniu Wnioskodawca nie będzie świadczył bieżącego wsparcia.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy nadal powinno stanowić przychód z praw majątkowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy:

Odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 7:

-        pozarolnicza działalność gospodarcza,

-        kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej
− oznacza to działalność zarobkową:

a)    wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)    polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)    polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

− prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1
pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto wskazuję, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)    odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie,
z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)    są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)    wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z tych przepisów wynika, że, aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy warunki:

·           zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

·           nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy oraz

·           wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionych regulacji wynika, że przychody z praw majątkowych, zaliczane są do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a definiuje je przepis art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

O kwalifikacji do danego źródła przychodów przesądza dana umowa, nie natomiast forma zawiązania stosunku prawnego (umowa o dzieło, czy umowa zlecenia). Gdy przedmiotem umowy są prawa autorskie, to przychody z tego tytułu zalicza się do praw majątkowych, bez względu na podmiot, z którym zawarta została umowa, jak i na moment jej zawarcia.

Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1170):

Ustawa normuje stosunki w zakresie wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej:

Na warunkach określonych w ustawie udzielane są patenty oraz dodatkowe prawa ochronne na wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe i znaki towarowe, a także prawa z rejestracji na wzory przemysłowe, topografie układów scalonych oraz oznaczenia geograficzne.

Należy wskazać, że na podstawie art. 120 ust. 1 ww. ustawy:

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

Stosownie do treści art. 120 ust. 2 ustawy Prawo własności przemysłowej:

Znakiem towarowym, w rozumieniu ust. 1, może być w szczególności wyraz, włącznie z nazwiskiem, rysunek, litera, cyfra, kolor, forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

Zgodnie z art. 121 ustawy Prawo własności przemysłowej:

Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne.

W oparciu o art. 153 ust. 1 Prawo własności przemysłowej:

Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Na mocy art. 153 ust. 2 Prawo własności przemysłowej:

Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego w Urzędzie Patentowym.

W świetle art. 153 ust. 3 Prawo własności przemysłowej:

Prawo ochronne na znak towarowy przedłuża się o dalsze 10 lat ochrony, o ile uiszczona zostanie opłata za dalszy okres ochrony.

Prawo ochronne na znak towarowy jest bezwzględnym prawem podmiotowym o określonej przepisami ustawy Prawo własności przemysłowej czasowej i terytorialnej skuteczności.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.):

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Według art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)     wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)     plastyczne;

3)     fotograficzne;

4)     lutnicze;

5)     wzornictwa przemysłowego;

6)     architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)     muzyczne i słowno-muzyczne;

8)     sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)     audiowizualne (w tym filmowe).

Na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku – właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Ustawodawca posłużył się syntetyczną definicją utworu, określając w sposób generalny cechy konieczne wyróżniające utwór od innych rezultatów działalności człowieka.

Zatem, aby określone dzieło mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

1)    stanowić przejaw działalności człowieka (twórcy),

2)    stanowić przejaw działalności twórczej,

3)    mieć indywidualny charakter.

Zaznaczyć należy, że twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w myśl ww. art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Natomiast użyte w art. 1 analizowanej ustawy określenie: przejaw działalności twórczej oznacza jakikolwiek uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym. Przesłanka ta jest spełniona, gdy mamy do czynienia z subiektywnym nowym wytworem intelektu.

Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych wyróżnia się dwa rodzaje praw:

·         autorskie prawa osobiste,

·         autorskie prawa majątkowe.

Przepisy dotyczące praw osobistych zostały uregulowane w rozdziale trzecim ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Jak stanowi art. 16 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź twórcy z utworem, a w szczególności prawo do:

1)     autorstwa utworu;

2)     oznaczenia utworu swoim nazwiskiem lub pseudonimem albo do udostępniania go anonimowo;

3)     nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania;

4)     decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu publiczności;

5)     nadzoru nad sposobem korzystania z utworu.

Zatem twórcy przysługują autorskie prawa osobiste obejmujące przede wszystkim prawo autora do wiązania z dziełem jego nazwiska. Prawo to nigdy nie wygasa i jest, z natury rzeczy, niezbywalne, nie można się go zrzec ani przenieść na inną osobę. W ramach ochrony dóbr osobistych autor ma prawo do przedstawienia utworu pod pseudonimem lub anonimowo. Można więc powiedzieć, że autorskie prawa osobiste chronią pewien „intelektualny” związek twórcy z dziełem. Autorskie prawa osobiste chronią więź twórcy z utworem i są z nim w sposób trwały związane. Są one bezterminowe oraz niezbywalne. Niezbywalność praw osobistych oznacza, że nie da się takiego prawa sprzedać, ani przekazać innej osobie.

W myśl art. 17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Zatem, prawa te chronią godność twórcy, która wyraża się w jego intelektualnym związku z dziełem.

Natomiast, autorskie prawo majątkowe to uprawnienie o charakterze majątkowym, które zostało ukształtowane na wzór prawa własności. Twórca ma wyłączne uprawnienie do korzystania z dzieła lub rozporządzania nim.

Autorskie prawa majątkowe, w przeciwieństwie do osobistych są zbywalne. Wynika to z art. 41 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

1)    autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia lub na podstawie umowy;

2)    nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby, chyba że umowa stanowi inaczej.

Zatem, autorskie prawo majątkowe obejmuje wyłącznie prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

Majątkowe prawa autorskie są przedmiotem obrotu w postaci umów zbycia tych praw lub umów licencyjnych. Po przeniesieniu majątkowych praw autorskich do utworu, prawa te przechodzą całkowicie na nabywcę.

Zatem, w chwili powstania gotowego utworu, rodzą się prawa autorskie przysługujące osobie, która taki utwór stworzyła. Autor staje się właścicielem dzieła i może z nim robić, co tylko zechce. Posiada do niego prawa dwojakiego rodzaju – osobiste i majątkowe. Podsumowując – autor ma prawo podpisać dzieło swoim nazwiskiem (prawo autorskie osobiste) oraz na nim zarabiać (prawo autorskie majątkowe). To pierwsze prawo jest niezbywalne, tym drugim może się podzielić całkowicie lub w części.

Z tych przepisów wynika, że ww. przychody z korzystania przez podatnika z posiadanego znaku towarowego (w tym także ze znaku, na który udzielono prawo ochronne), w tym także z odpłatnego udostępniania praw do korzystania z tego znaku innym podmiotom, oraz przychód z praw autorskich do utworu stanowią przychody z praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od rodzaju umowy, na podstawie której udostępnienie to nastąpi.

Jednocześnie zwracam uwagę na fakt, że choć prawa majątkowe zostały wymienione w odrębnym źródle przychodów, nie oznacza to, że przychody z tych praw osiągane przez przedsiębiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mogą stanowić przychodów z działalności gospodarczej. Jeżeli umowy, co do których podatnikowi przysługują autorskie prawa majątkowe, są zawierane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to przychody uzyskane z tego tytułu należy kwalifikować do źródła przychodów „pozarolnicza działalność gospodarcza”.

Z informacji wskazanych we wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Nie jest Pan wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Stworzył Pan i rozwinął pakiet praw własności intelektualnej związanych z projektem … („…”). Zamierza Pan zawrzeć odpłatną umowę licencyjną („Umowa”) z osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski i na tym terytorium będzie wykorzystywał pakiet praw własności intelektualnej … („Licencjobiorcą”). Przedmiotem umowy będzie udzielenie Licencjobiorcy licencji na korzystanie z pakietu praw własności intelektualnej …  . Licencja będzie licencją wyłączną, nieprzenoszalną i niezbywalną. Licencjobiorca będzie wykorzystywał … w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. … obejmuje cztery wyodrębnione grupy składników:

1)    słowny znak towarowy …, zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Znak służy identyfikacji projektu, produktu i marki …;

2)    wzór karty stanowiący utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wzór karty oznacza opracowaną przez Pana …;

3)    poufną wiedzę techniczną i operacyjną, określaną jako know-how. Obejmuje ona w szczególności … ;

4)    pozostałe materiały autorskie, w szczególności … .

Zastosowanie pakietu polega na umożliwieniu Licencjobiorcy produkcji i sprzedaży kart pod marką …, przy wykorzystaniu udostępnionych przez Pana praw, materiałów i dokumentacji. Pan nie będzie jednak sam produkował kart, sprzedawał ich, obsługiwał klientów końcowych ani przetwarzał danych klientów. Jest Pan twórcą wzoru karty oraz materiałów autorskich. Materiały autorskie zostały stworzone przez Pana, mają indywidualny i twórczy charakter oraz stanowią utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Know-how nie będzie traktowane jako utwór ani jako prawo własności przemysłowej.

Wynagrodzenie należne Panu będzie ustalone w modelu obejmującym Opłatę … (stałą miesięczną opłatą licencyjną za korzystanie z pakietu praw własności intelektualnej) oraz Opłatę … (będzie wynosiła …% przychodu netto Licencjobiorcy ze sprzedaży powyżej progu … sztuk miesięcznie). Wysokość wynagrodzenia została ustalona z uwzględnieniem wartości rynkowej udostępnianych praw, zakresu wyłączności, terytorium licencji, czasu jej trwania, potencjału komercyjnego produktu oraz znaczenia poszczególnych składników pakietu praw własności intelektualnej. Wynagrodzenie nie będzie obejmowało zapłaty za bieżące usługi, doradztwo, marketing, szkolenia, wsparcie techniczne, prowadzenie sprzedaży ani obsługę klientów. Jest ono wynagrodzeniem za korzystanie z udostępnionych praw i wartości niematerialnych. Część wynagrodzenia przypisana do utworów ma odzwierciedlać ekonomiczną wartość tych utworów oraz wartość praw autorskich udostępnianych Licencjobiorcy.

Nie będzie Pan prowadził sprzedaży produktów ani usług oferowanych pod marką …, zawierał umów z klientami końcowymi, przyjmował płatności, przetwarzał danych klientów, prowadził hostingu, utrzymywał systemów informatycznych, wytwarzał kart, zapewniał bieżącego wsparcia technicznego ani wykonywał bieżących usług marketingowych. Wszystkie działania operacyjne, sprzedażowe, produkcyjne, administracyjne i marketingowe będzie prowadził i finansował wyłącznie Licencjobiorca. Dane do nadruku na karcie będzie wprowadzał Licencjobiorca. Produkcję kart (w tym …) wykonuje wyłącznie Licencjobiorca. Uprawnienia Pana będą ograniczone do ochrony praw własności intelektualnej i ekonomicznego rozliczenia licencji. Obejmą otrzymywanie okresowych raportów sprzedażowych, możliwość audytu prawidłowości naliczania wynagrodzenia, kontrolę zgodności sposobu używania znaku i materiałów z umową oraz pisemną komunikację sprawozdawczą.

Nie opiera Pan kwalifikacji znaku towarowego … na przepisach prawa autorskiego. Znak towarowy … jest traktowany jako składnik własności przemysłowej, zgłoszony do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast wzór karty oraz materiały autorskie zostały stworzone przez Pana i stanowią utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Wskazał Pan, że materiały te: odznaczają się oryginalnym i twórczym charakterem; stanowią rezultat samodzielnej pracy twórczej Pana; nie są jedynie mechanicznym lub technicznym odtworzeniem wcześniej istniejących rozwiązań; nie zostały stworzone na podstawie szczegółowych instrukcji Licencjobiorcy; nie są rezultatem pracy rutynowej ani powtarzalnej, której efekt był z góry określony.

Wzór karty oraz materiały autorskie odznaczają się niepowtarzalnością, indywidualnością i oryginalnością. W szczególności Pan samodzielnie opracował koncepcję układu karty, sposób prezentacji danych, sposób połączenia karty z kodem QR, dokumentację operacyjną, materiały informacyjne, elementy identyfikacji marki oraz materiały służące do komunikacji wizualnej. Materiały te są przejawem indywidualnej, kreatywnej działalności Pana i nie stanowią wyłącznie technicznej realizacji szczegółowych projektów zleconych przez inny podmiot.

Będzie Pan ponosił ryzyko gospodarcze właściwe dla właściciela praw własności intelektualnej oraz Licencjodawcy. Poniósł Pan własne nakłady pracy i czasu na stworzenie pakietu praw własności intelektualnej przed zawarciem umowy licencyjnej. Jednocześnie nie będzie Pan ponosił ryzyka operacyjnego działalności Licencjobiorcy, w szczególności ryzyka produkcji, sprzedaży, obsługi klientów, reklamacji, marketingu, logistyki lub zgodności produktu z przepisami. Te ryzyka będzie ponosił Licencjobiorca jako przedsiębiorca wykorzystujący licencję w swojej działalności gospodarczej.

Pana wątpliwość dotyczy kwestii, czy wynagrodzenie obejmujące Opłatę … oraz Opłatę …, otrzymywane przez Pana (Licencjodawcę) na podstawie opisanej Umowy, stanowi w całości przychód z praw majątkowych w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Skoro z opisu sprawy wynika, że:

-        nie będzie Pan świadczył usług tworzenia utworów na rzecz Licencjobiorcy;

-        przychody z tytułu udzielania licencji nie będą jedynym źródłem Pana przychodów. Uzyskuje Pan również przychody ze stosunku pracy;

-        umowa licencyjna nie będzie zobowiązywała Pana do stałego tworzenia nowych utworów, bieżącego rozwijania materiałów ani świadczenia usług twórczych na rzecz Licencjobiorcy;

-        Pana działania nie będą miały charakteru stałej, zorganizowanej, profesjonalnej i ciągłej działalności usługowej polegającej na tworzeniu utworów dla Licencjobiorcy;

-        nie będzie Pan ponosił odpowiedzialności wobec klientów końcowych za produkcję, sprzedaż, jakość, bezpieczeństwo ani sposób wykorzystania produktów przez Licencjobiorcę. Za te czynności będzie odpowiadał Licencjobiorca;

-        stworzenie składników pakietu praw własności intelektualnej nie było wykonywane pod kierownictwem Licencjobiorcy ani w miejscu i czasie wyznaczonym przez Licencjobiorcę;

-        stworzył Pan składniki pakietu samodzielnie, we własnym miejscu i czasie, przed zawarciem jakiejkolwiek umowy z Licencjobiorcą. Licencjobiorca nie zlecał Panu stworzenia tych składników, nie wydawał Panu poleceń, nie określał miejsca ani czasu pracy i nie nadzorował procesu twórczego;

-        nie będzie Pan ponosił ryzyka operacyjnego działalności Licencjobiorcy, w szczególności ryzyka produkcji, sprzedaży, obsługi klientów, reklamacji, marketingu, logistyki lub zgodności produktu z przepisami. Te ryzyka będzie ponosił Licencjobiorca jako przedsiębiorca wykorzystujący licencję w swojej działalności gospodarczej;

-        nie będzie Pan podejmował działań promocyjno-marketingowych w celu pozyskiwania klientów końcowych ani nabywców produktów. Działania marketingowe, reklamowe i sprzedażowe będzie prowadził oraz finansował wyłącznie Licencjobiorca;

to dodatkowe okoliczności sprawy, takie jak:

-        wykonywanie przez Pana ograniczonych uprawnień kontrolnych, polegających na ochronie praw własności intelektualnej, kontroli zgodności używania znaku i materiałów z umową, otrzymywaniu kwartalnego fotoraportu oraz możliwości audytu rozliczeń nie częściej niż raz w roku;

-        sposób obliczenia Pana wynagrodzenia, obejmujący Opłatę … oraz Opłatę … wynoszącą …% przychodu netto Licencjobiorcy ze sprzedaży powyżej progu … sztuk miesięcznie;

-        utrzymywanie przez Pana własnej organicznej obecności markowej w mediach społecznościowych, bez prowadzenia płatnych kampanii reklamowych, bez sprzedaży produktów i bez obsługi klientów końcowych;

-        szeroki zakres wykazu usług w klasie … zgłoszenia znaku towarowego …, przy jednoczesnym braku faktycznego świadczenia przez Pana usług objętych tym wykazem;

-        przeprowadzenie przez Pana jednej, niepowtarzalnej sesji wdrożeniowej przy protokolarnym przekazaniu pakietu praw własności intelektualnej, bez odrębnego wynagrodzenia, bez powtarzalności i bez świadczenia bieżącego wsparcia,

nie powoduje po Pana stronie obowiązku zakwalifikowania wynagrodzenia z umowy licencyjnej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem wynagrodzenie obejmujące Opłatę … oraz Opłatę …, otrzymywane przez Pana jako Licencjodawcę na podstawie opisanej Umowy, stanowi w całości przychód z praw majątkowych w rozumieniu art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kolejna Pana wątpliwość dotyczy kosztów uzyskania przychodów.

Koszty uzyskania przychodów zostały uregulowane w przepisach rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt  1, 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się:

1) z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;

2) z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a;

3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód;

(…).

Zatem w odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania podwyższonych kosztów uzyskania przychodów, do których mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów.

Z kolei, jak stanowi art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 22 ust. 9b ww. ustawy:

Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

1) działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2) działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3) produkcji audialnej i audiowizualnej;

4) działalności publicystycznej;

5) działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6) działalności konserwatorskiej;

7) prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2025 r. poz. 24), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8) działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

Natomiast na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zakłada Pan, że Licencjobiorca będzie pierwszym podmiotem, z którym zawrze Pan umowę licencyjną dotyczącą pakietu praw własności intelektualnej … . W okresie podstawowym umowy, zakłada Pan współpracę z jednym Licencjobiorcą. Umowa zostanie zawarta na czas określony jednego roku od dnia jej podpisania. Licencja będzie licencją wyłączną, nieprzenoszalną i niezbywalną. Terytorium licencji będzie obejmowało Rzeczpospolitą Polską. Licencjobiorca będzie uprawniony do korzystania z pakietu praw własności intelektualnej wyłącznie w celu wytwarzania i sprzedaży produktu … w zakresie określonym umową. Przedmiotem umowy jest umowa licencyjna dotyczącą pakietu praw własności intelektualnej … . Utwory stworzone przez Pana były przejawem działalności twórczej w dziedzinach wymienionych w art. 22 ust. 9b pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności:

a)    wzór karty, … są przejawem działalności twórczej w zakresie sztuk plastycznych lub wzornictwa przemysłowego;

b)    szablony … są przejawem działalności twórczej w zakresie programów komputerowych, jeżeli poszczególne elementy spełniają przesłanki utworu;

c)    materiały … mogą stanowić przejaw działalności twórczej w zakresie literatury, jeżeli mają indywidualny i twórczy charakter.

W konsekwencji, w odniesieniu do:

-        części wynagrodzenia alokowanej na znak towarowy … (…%), w pierwszym roku trwania licencji, jako opłatę licencyjną otrzymaną od pierwszej jednostki, z którą zawarł Pan umowę licencyjną, oraz

-        części wynagrodzenia alokowanej na wzór karty (…%), stanowiący utwór w rozumieniu przepisów prawa autorskiego

może Pan jako Licencjodawca zastosować 50% koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 2 oraz art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9a i 9b ww. ustawy, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach.

Również część wynagrodzenia alokowana na materiały autorskie (…%), obejmująca szablony …, może podlegać 50% kosztom uzyskania przychodu na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 w związku z art. 22 ust. 9a i 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, także w kolejnych latach podatkowych, pod warunkiem, że poszczególne materiały będą stanowiły utwory, Pan jako Licencjodawca będzie ich twórcą, a wynagrodzenie będzie dotyczyło korzystania przez Pana jako twórcę z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami (o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny oraz prawny).

Natomiast w zakresie uwzględnienia kosztów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do części wynagrodzenia alokowanej na know-how (…%) wskazuję, co następuje.

Zgodnie z wymienionym wyżej art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, dlatego przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane ze źródłem przychodów, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

W takim ujęciu kosztami tymi są zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Jednak, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek ze źródłem przychodu oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Ustawodawca wiąże bowiem koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodów, ewentualnie zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Jednak ciężar wykazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego na wstępie przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

·         pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

·         nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, enumeratywnie wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·         być właściwie udokumentowany.

We wniosku wskazał Pan, że pytanie dotyczące kosztów know-how dotyczy wyłącznie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków faktycznie poniesionych, właściwie udokumentowanych i pozostających w związku z przychodem z udostępnienia know-how. Na koszty te mogą składać się w szczególności wydatki na przygotowanie dokumentacji, opracowanie procedur, testowanie rozwiązań, przygotowanie materiałów technicznych, zakup narzędzi lub usług pomocniczych potrzebnych do stworzenia lub zabezpieczenia know-how. Będzie Pan uwzględniał wyłącznie koszty potwierdzone dokumentami. Dokumentami tymi mogą być w szczególności faktury, rachunki, potwierdzenia przelewów, umowy, dokumenty zakupu narzędzi lub usług pomocniczych, dokumentacja projektowa, korespondencja potwierdzająca wykonanie określonych prac albo inne dowody potwierdzające poniesienie wydatku oraz jego związek z know-how. Nie zamierza Pan rozliczać wydatków nieudokumentowanych. Związek przyczynowo-skutkowy między ww. wydatkami, a uzyskanym przez Pana przychodem z tytułu know-how będzie polegał na tym, że wydatki dotyczące know-how będą ponoszone w celu stworzenia, rozwinięcia, uporządkowania, udokumentowania albo zabezpieczenia poufnej wiedzy technicznej i operacyjnej, która następnie będzie udostępniana Licencjobiorcy w ramach umowy licencyjnej. Bez poniesienia tych wydatków nie mógłby Pan stworzyć albo należycie przygotować know-how do komercyjnego udostępnienia. Wydatki te będą więc służyły osiągnięciu przychodu z udostępnienia know-how albo zachowaniu i zabezpieczeniu tego źródła przychodu.

Wskazał Pan również, że know-how nie będzie traktowane jako utwór ani jako prawo własności przemysłowej objęte art. 22 ust. 9 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzam, że do części wynagrodzenia alokowanej na know-how (…%) Pan jako Licencjodawca może zastosować koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. koszty faktycznie poniesione i właściwie udokumentowane. Skoro know-how nie stanowi utworu chronionego na podstawie prawa autorskiego ani prawa własności przemysłowej nie mają do niego zastosowania 50% koszty uzyskania przychodu.

Przechodząc do kwestii dotyczącej sposobu samodzielnego obliczania i wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od Pana wynagrodzenia z tytułu udzielenia licencji, otrzymywanego od Licencjobiorcy będącego osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, wskazuję co następuję.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Osiągany przez Pana przychód jest zaliczany do przychodów z praw majątkowych i rozliczany w zeznaniu rocznym. Co do zasady obowiązek pobrania zaliczki spoczywa na płatniku, podmiocie prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, który jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy od świadczenia z tytułu umowy licencyjnej.

Zatem otrzymując wynagrodzenie z tytułu udzielenia licencji od Licencjobiorcy będącego osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, nie będzie Pan zobowiązany do samodzielnego obliczania i wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od tego wynagrodzenia, natomiast powinien Pan rozliczyć to wynagrodzenie w zeznaniu rocznym jako przychód z praw majątkowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ocena Pana stanowiska dotyczy wyłącznie skutków podatkowych, jakie w tej sprawie wystąpią po Pana stronie jako Licencjodawcy. Interpretacja nie dotyczy natomiast innych podmiotów, w tym Licencjobiorcy.

Przedmiotem tego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania od nr 1 do nr 10 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast w zakresie pytań od nr 11 do nr 15 w zakresie podatku od towarów i usług, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·         w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·         w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny
co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.