0115-KDST2-2.4011.616.2026.2.BM
Możliwość zastosowania 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.11.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 12%. Wniosek uzupełniono 19 sierpnia 2026 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 3 sierpnia 2021 r. zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców CEIDG. Jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej skrót – ustawa PIT. Przedmiotem działalności gospodarczej jest zgodnie z klasyfikacją PKD 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem, 58.21.Z Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych, 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane – działalność szkoleniowa w zakresie programowania.
Wnioskodawca korzysta od początku działalności gospodarczej z formy opodatkowania – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, dotychczas stosowane stawki podatku 12% (programowanie) i 8,5% (działalność edukacyjna). Wnioskodawca współpracuje z kontrahentami realizując dla nich usługi programistyczne w zakresie tworzenia gier komputerowych.
Z jednym z kontrahentów, będącym polskim producentem gry komputerowej Wnioskodawca zawarł umowę 1 czerwca 2023 r. o przeniesienie praw autorskich i udział autora w zysku z dystrybucji gry oraz współpracy. Zgodnie z tą umową Wnioskodawca jako twórca kodu – oprogramowania prototypu gry (według umowy wynik prac informatycznych), po każdej wykonanej pracy wszelkie autorskie prawa majątkowe przeniósł na producenta.
Obecnie po wydaniu gry Wnioskodawca otrzymał i będzie otrzymywał dalej (na podstawie tej samej umowy) wynagrodzenie ustalone procentowo od wysokości udziału w zyskach netto z dystrybucji gry. Będą to przychody uzyskane ze sprzedaży gry oraz udzielonych licencji (na wykorzystanie gry czy jej elementów).
Gra jest dostępna do zakupu na platformach do sprzedaży gier. Producent gry wypłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie będące jego należnością z zysków netto po otrzymaniu faktury sprzedaży.
Wnioskodawca wystąpił do GUS o klasyfikację czynności, jednak nie otrzymał jeszcze odpowiedzi w zakresie poprawnego kodu PKWiU. Z uwagi na brak otrzymania z GUS opinii w tej sprawie, Wnioskodawca samodzielnie klasyfikuje świadczone usługi jako PKWiU 62.01. Usługi związane z oprogramowaniem. Wnioskodawca spełnia wszelkie warunki do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Stawka podatku VAT nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji.
Uzupełnienie wniosku
Odnosząc się do kwestii przedmiotu umowy oraz momentu przeniesienia praw Wnioskodawca wskazuje, że zawarta przez niego umowa z kontrahentem obejmuje trzy ściśle związane ze sobą przedmioty, w ramach prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej, tj.:
1) przeniesienie na kontrahenta autorskich praw majątkowych do uprzednio stworzonego programu komputerowego (gry);
2) wykonywanie dalszych prac programistycznych związanych z rozwojem i modyfikacjami wcześniej stworzonego programu komputerowego, do którego prawa majątkowe nabył już kontrahent;
3) przeniesienie autorskich praw majątkowych do wyników prac programistycznych (tj. zmienionego kodu gry lub nowych elementów kodu-gry stanowiących rozwinięcie/uzupełnienie dotychczas istniejącego kodu).
Wnioskodawca zobowiązuje się więc do przeniesienia autorskich praw majątkowych do wytworzonego kodu. Prawa autorskie do wytworzonego kodu gry, przeniesione były z chwilą zawarcia umowy, a w stosunku do dzieła wytworzonego w związku z dalszymi pracami nad grą, zgodnie z umową, przejdą na kontrahenta z chwilą ich wykonania przez Wnioskodawcę, natomiast Wnioskodawca jest zobowiązany do wydania efektów praw na bieżąco (niezwłocznie) i każdorazowo w terminie 3 dni od wystąpienia przez kontrahenta z takim żądaniem.
Wnioskodawca wskazuje, że w ramach czynności wykonywanych dla kontrahenta współpracuje i może w przyszłości również współpracować z nim nad rozszerzeniem (rozwojem) gry.
Czynności wykonywane w praktyce obejmują lub mogą obejmować:
1. Rozwój kodu źródłowego gry – tworzenie nowych fragmentów kodu oraz rozwijanie istniejących mechanizmów odpowiedzialnych za działanie poszczególnych elementów gry.
2. Tworzenie nowych funkcjonalności – projektowanie i implementowanie nowych mechanik rozgrywki, systemów, modułów, interfejsów oraz innych funkcjonalności zgodnie z wymaganiami producenta.
3. Rozbudowa istniejących mechanizmów – modyfikowanie i rozszerzanie wcześniej stworzonego kodu w celu dodania nowych możliwości, poprawy działania gry lub dostosowania jej do nowych wymagań.
4. Tworzenie i modyfikowanie systemów gry – programowanie m.in. mechaniki rozgrywki, systemów interakcji, obsługi postaci, przedmiotów, poziomów, ekonomii gry, zapisu stanu gry czy komunikacji pomiędzy poszczególnymi elementami programu.
5. Integracja nowych elementów z istniejącym oprogramowaniem – zapewnienie prawidłowego współdziałania nowych funkcjonalności z dotychczasowym kodem oraz pozostałymi komponentami gry.
6. Optymalizacja kodu – analiza istniejącego oprogramowania i wprowadzanie zmian mających na celu zwiększenie wydajności, stabilności i efektywności działania gry.
7. Usuwanie błędów i nieprawidłowości (debugging) – identyfikowanie przyczyn błędów występujących w grze, analizowanie kodu oraz opracowywanie i wdrażanie rozwiązań eliminujących stwierdzone problemy.
8. Testowanie opracowanych rozwiązań – weryfikowanie prawidłowego działania nowych i zmodyfikowanych funkcjonalności, w tym przeprowadzanie testów mających na celu wykrycie błędów i niekompatybilności.
9. Dostosowywanie gry do nowych wymagań technicznych – modyfikowanie oprogramowania w związku ze zmianami silnika gry, systemu operacyjnego, platformy sprzętowej, bibliotek programistycznych lub innych technologii wykorzystywanych przy produkcji gry.
10. Tworzenie rozwiązań technicznych na podstawie wymagań producenta – analiza założeń dotyczących rozwoju gry i przekładanie ich na konkretne rozwiązania programistyczne.
11. Praca z narzędziami i bibliotekami programistycznymi – wykorzystywanie odpowiednich środowisk programistycznych, bibliotek, frameworków, systemów kontroli wersji oraz innych narzędzi niezbędnych do rozwoju oprogramowania.
12. Prace związane z wersjonowaniem oprogramowania – przygotowywanie zmian w kodzie, ich dokumentowanie, testowanie oraz integrowanie z pozostałą częścią projektu.
13. Analiza i refaktoryzacja kodu – przegląd istniejącego kodu oraz jego przebudowa w celu poprawy jego struktury, czytelności, stabilności i możliwości dalszego rozwoju bez zmiany zasadniczego działania programu.
14. Współpraca z zespołem produkcyjnym – konsultowanie rozwiązań technicznych z producentem gry oraz w zależności od organizacji projektu, współpraca z game designerami, grafikami, testerami i innymi programistami.
15. Przygotowywanie dokumentacji technicznej – opisywanie sposobu działania opracowanych rozwiązań, zmian w kodzie oraz sposobu wykorzystania poszczególnych funkcjonalności.
16. Utrzymanie i dalszy rozwój wcześniej stworzonego oprogramowania – bieżące modyfikowanie kodu, poprawianie jego działania oraz dostosowywanie go do kolejnych etapów rozwoju produktu.
Wątpliwości Wnioskodawcy obejmują kwestię opodatkowania właściwą stawką ryczałtu wynagrodzenia za przeniesienie praw do kodu gry. Pozostałe czynności związane z programowaniem Wnioskodawca opodatkowuje stawką 12% ryczałtu.
Wnioskodawca wskazuje, że producent gry zgodnie z umową płaci przede wszystkim za nabycie autorskich praw majątkowych do gry. Jednakże strony umowy postanowiły również, że za dalszą współpracę informatyczną przy rozszerzeniu gry według ich ustaleń będzie mogło się należeć dodatkowe wynagrodzenie dla Wnioskodawcy, nieobjęte należnością określoną jako udział procentowy w zyskach z dystrybucji gry.
Wnioskodawca dla czynności związanych z programowaniem nie ma wątpliwości, że właściwą stawką ryczałtu jest 12%. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki ryczałtu za procentowy udział w zyskach z dystrybucji gry, które otrzymuje za przeniesienie praw i wykonywanie dalszych prac programistycznych związanych z rozwojem gry, które to prace mogą być jednak objęte dodatkowym wynagrodzeniem według uzgodnień stron, ale też nie muszą, gdyż mogą mieścić się w ustalonym wynagrodzeniu procentowym, o którym mowa wyżej.
Zdaniem Wnioskodawcy, sposób ustalenia wynagrodzenia nie wpływa na charakter świadczenia. Udział Wnioskodawcy w sprzedaży jest jedynie metodą ustalenia należnego mu wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych i pozostałych ewentualnych czynności informatycznych związanych z rozwojem gry, które strony przewidują. Zawarta między stronami umowa dopuszcza opcjonalnie dokonanie odrębnych ustaleń dotyczących wynagrodzenia należnego za przeniesienie praw autorskich do zmodyfikowanego kodu lub dalszych (nowych) fragmentów kodu. Wnioskodawca podkreśla, że gra została wydana i miała swoją premierę, a obecnie trwa współpraca opisana wyżej.
Ponadto, Wnioskodawca przekazuje informację, że otrzymał odpowiedź z (...) 2026 r. z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi znak: (...), o następującej treści:
„Odpowiadając na wniosek z dnia (...) 2026 r. oraz e-mail z dnia (...) 2026 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi informuje, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.) oraz w oparciu o przedstawiony opis, wymienione wykonanie elementów gry komputerowej – kodu oprogramowania informatycznego, w ramach zawartej umowy z producentem (na zlecenie), wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych na producenta, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.
W związku z wprowadzonym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 17 grudnia 2025 r. (Dz. U. z 2025 r. poz. 1829), według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2025) opracowanej na podstawie Klasyfikacji Produktów Według Działalności CPA Rev. 2.2, wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.10.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.
Ponadto Ośrodek wyjaśnia, że służby statystyki publicznej są uprawnione do interpretowania obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, co oznacza pomoc zainteresowanym podmiotom w wyborze grupowania określonego wyrobu lub usługi, których właściwe zaklasyfikowanie leży w gestii samego producenta lub usługodawcy. Upoważnione jednostki służb statystyki publicznej zajmują stanowisko odpowiadając na pisemny wniosek zainteresowanego i na podstawie informacji przez niego dostarczonych.
Wydana przez Urząd Statystyczny w Łodzi interpretacja nie stanowi decyzji administracyjnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2025 poz. 1691) i nie ma charakteru wiążącego dla wnioskodawcy. Jest ona jedynie pomocą dla wnioskodawcy mającego trudności w samodzielnym ustaleniu właściwego grupowania wyrobu czy usługi i tylko tak może być traktowana.”
Pytanie
Czy w opisanym we wniosku stanie faktycznym właściwą stawką opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, dla opisanych przychodów należących się Wnioskodawcy w związku z udziałem w zyskach z dystrybucji gry, w której stworzeniu uczestniczył przenosząc własność kodu do gry na kontrahenta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest stawka 12%?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że właściwą stawką podatku stosowaną w opisanym stanie faktycznym jest stawka 12% podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż otrzymana należność stanowiąca procentowy udział w zysku z dystrybucji gry ma jednoznaczny związek z osiąganymi dochodami z działalności gospodarczej w czasie tworzenia kodu do tej gry.
Uzasadnienie prawne
Wśród źródeł dochodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2026.592 t.j., dalej skrót ustawa PIT) wskazać można m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 5a pkt 6 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.
W przytoczonej definicji działalności gospodarczej ustawa PIT wylicza (pod literami a-c) różne rodzaje aktywności uznawane za działalność gospodarczą. Zagłębiając się w przesłanki decydujące czy mamy do czynienia z aktywnością, która oznacza prowadzenie działalności gospodarczej i konieczność opodatkowania dochodów z takiej działalności trzeba zwrócić uwagę, że:
· zarobkowy charakter działalności oznacza, że działalność ta jest nastawiona na osiągnięcie zysku, dochodu, co odróżnia ją od np. działalności charytatywnej,
· zorganizowany sposób działania w obrocie gospodarczym to prowadzenie tej działalności w sposób metodyczny, zaplanowany, systematyczny, uporządkowany; o zorganizowanym charakterze działalności zarobkowej może świadczyć np. dopełnienie wymogu rejestracji w ewidencji działalności gospodarczej,
· wykonywanie działań w sposób ciągły to prowadzenie jej w sposób stały, nie okazjonalny, ciągłość działania wiąże się z jej planowanym charakterem i realizacją poszczególnych zamierzeń,
· działanie we własnym imieniu oznacza, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.
W sytuacji Wnioskodawcy przesłanki ww. są spełnione, bowiem zarejestrował działalność gospodarczą w CEIDG, prowadzi ją ciągle od kilku lat, nie wykonał incydentalnie zlecenia na rzecz kontrahenta, a współpraca z nim miała charakter ewidentnie zarobkowy. W związku z tym, że do prowadzonej działalności gospodarczej wybrał formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych stawka podatku zależy od klasyfikacji PKWiU świadczonych usług. Z uwagi na brak otrzymania z GUS opinii w tej sprawie, Wnioskodawca samodzielnie klasyfikuje świadczone usługi jako PKWiU 62.01 czynności związane z programowaniem – tworzeniem kodu do gry.
Stawki ryczałtu właściwego od przychodów wskazane zostały w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2025 poz. 843 t.j.), dalej skrót ustawa o ryczałcie.
Zgodnie z tym przepisem stawka 12% ryczałtu przychodów ze świadczenia usług dotyczy usług:
a) związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W opisanej sytuacji wynagrodzenie z tytułu napisanego kodu do gry i przekazywanych wcześniej praw do niego kontrahentowi, w ocenie Wnioskodawcy, powinno być opodatkowane według stawki 12% ryczałtu jako usługi związane z oprogramowaniem i mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.
Zasadniczo dla programisty piszącego kod dla firm z branży gier komputerowych, którzy sami nie wydają gry, tylko działają na rzecz innego podmiotu, stawka ryczałtu wynosi 12%.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy ustalone jako procent od zysków w sprzedaży gier należy potraktować jako dodatkowe wynagrodzenie, które jednoznacznie związane jest z uprzednimi działaniami w ramach współpracy ze spółką z o.o. będącą wydawcą gier komputerowych.
Spółka wypłacająca Wnioskodawcy to dodatkowe wynagrodzenie uprzednio z uwagi na współpracę opłacała faktury wystawiane przez Wnioskodawcę za usługi, zatem świadczenie dodatkowe opisane we wniosku nie może być traktowane w oderwaniu od rozliczonych w latach ubiegłych faktur z tej współpracy w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej.
Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że świadczone usługi stworzenia kodu do gry i przeniesienia praw autorskich do niej, które objęte są dodatkowym wynagrodzeniem, którego samo przekazanie uzależnione było od sukcesu komercyjnego gry podlegają opodatkowaniu jako działalność związana z programowaniem według stawki 12% ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
- działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług programistycznych zawarł Pan z kontrahentem umowę o przeniesienie praw autorskich i udział autora w zysku z dystrybucji gry oraz współpracy. Zgodnie z tą umową, jako twórca kodu, po każdej wykonanej pracy przenosi Pan wszelkie autorskie prawa majątkowe na kontrahenta (producenta). Po wydaniu gry, otrzymał Pan i będzie otrzymywał dalej (na podstawie tej samej umowy), wynagrodzenie ustalone procentowo od wysokości udziału w zyskach netto z dystrybucji gry. Zawarta między stronami umowa dopuszcza opcjonalnie dokonanie odrębnych ustaleń dotyczących wynagrodzenia należnego za przeniesienie praw autorskich do zmodyfikowanego kodu lub dalszych (nowych) fragmentów kodu.
Dla świadczonych usług wskazał Pan klasyfikację PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, co potwierdza opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi znak: (...).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku nie przewiduje odrębnej stawki podatku dla samej czynności przeniesienia praw autorskich. Odpłatne zbycie majątkowych praw autorskich do utworów powstałych w ramach świadczonych usług jest nierozerwalnie związane ze świadczeniem usług, w ramach których doszło do wytworzenia tych utworów. Dlatego sposób opodatkowania przychodów uzyskanych z tego tytułu jest taki sam, jak opodatkowane są świadczone usługi.
Podkreślił Pan również, że Pana udział w zyskach ze sprzedaży gry jest jedynie metodą ustalenia należnego wynagrodzenia z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych i pozostałych ewentualnych czynności informatycznych związanych z rozwojem gry.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia na rzecz producenta gry usług programistycznych, polegających na tworzeniu kodu wraz z przeniesieniem autorskich praw, w tym obejmujących udział w zyskach z dystrybucji gry, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 62.01.11.0, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 12%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zaznaczyć jednak należy, że ww. stawka ryczałtu znajdzie zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana w oparciu o wskazaną przez Pana klasyfikację PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów