0115-KDST2-2.4011.615.2026.2.BM
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani 12 sierpnia 2026 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest Polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.). Prowadzi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą A, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.), Wnioskodawczyni zajmuje się koordynacją i nadzorem nad przebiegiem warsztatów i szkoleń zleconych przez swoich klientów, szkoleniem z zakresu specyfikacji i prawidłowego użytkowania produktów/urządzeń oferowanych przez swoich klientów innym podmiotom (lekarze, szpitale), wsparciem merytorycznym i doradczym podczas prowadzonych zabiegów implantacji i eksplantacji produktów oferowanych przez swoich kontrahentów, którzy zlecają jej przeszkolenie i wdrożenie produktów/urządzeń u klientów podmiotu zlecającego jej usługę.
Działalność jest prowadzona od 18 marca 2024 r. i jest obecnie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni spełnia wymogi formalne, by jej działalność gospodarcza była opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z ustawą o ZPDOF.
Głównym rodzajem działalności Wnioskodawczyni wykazanym w Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej są kursy i szkolenia związane ze zdobywaniem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (PKD 85.59.B).
Dodatkową działalnością Wnioskodawczy jest pozostała działalność usługowa w zakresie informacji (PKD 63.92.Z) oraz m.in. wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.99.Z).
Świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi polegają na:
- organizacji i prowadzeniu szkoleń wdrożeniowych dotyczących produktów medycznych;
- przygotowywaniu materiałów szkoleniowych oraz prezentacji dotyczących funkcjonalności, sposobu działania i zastosowania produktów/urządzeń medycznych;
- prowadzeniu szkoleń dla personelu medycznego (lekarzy, pielęgniarek, techników medycznych oraz pozostałego personelu uczestniczącego w procedurach medycznych);
- przekazywaniu informacji dotyczących prawidłowego użytkowania urządzeń, sposobów przygotowania sprzętu do pracy oraz jego obsługi;
- omawianiu wskazań, ograniczeń oraz praktycznych aspektów wykorzystania produktów i urządzeń;
- bieżącym udzielaniu informacji i wyjaśnień dotyczących właściwości oraz zastosowania produktów;
- przekazywaniu wiedzy technicznej i produktowej związanej z wdrażanym sprzętem;
- wspieraniu użytkowników w zakresie prawidłowego przygotowania i użytkowania produktów;
- identyfikowaniu zgłaszanych problemów dotyczących użytkowania urządzeń oraz przekazywaniu informacji do producenta lub kontrahenta;
- obecności podczas zabiegów wyłącznie w charakterze doradczym i technicznym;
- udzielaniu informacji dotyczących właściwego wykorzystania i obsługi produktów medycznych;
- wspieraniu personelu medycznego w zakresie zagadnień technicznych związanych z zastosowaniem urządzeń;
- przekazywaniu informacji o parametrach i możliwościach danego produktu oraz odpowiedzi na pytania użytkowników.
Czynności dotyczą specjalistycznego sprzętu i wyrobów medycznych wykorzystywanych podczas procedur medycznych w szpitalach i innych podmiotach leczniczych, które są dystrybuowane na terenie Polski przez kontrahenta Wnioskodawczyni. Usługi obejmują wsparcie merytoryczne i szkoleniowe związane z wdrażaniem, prezentacją oraz prawidłowym użytkowaniem tych produktów.
Zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług obejmuje działania szkoleniowe, organizacyjne, doradcze oraz wsparcie merytoryczne i techniczne związane ze sprzętem i wyrobami medycznymi dystrybuowanymi przez kontrahenta. Usługi realizowane są na rzecz odbiorców produktów, w szczególności szpitali oraz innych podmiotów leczniczych.
Zakres wykonywanych czynności obejmuje w szczególności:
- organizację i prowadzenie szkoleń wdrożeniowych dotyczących produktów i urządzeń medycznych;
- przygotowywanie oraz prezentowanie materiałów edukacyjnych i produktowych;
- przekazywanie personelowi medycznemu wiedzy dotyczącej zasad działania, funkcjonalności oraz sposobu użytkowania produktów i urządzeń;
- zapewnianie wsparcia merytorycznego użytkownikom na etapie wdrażania produktów do praktyki klinicznej;
- obecność podczas procedur medycznych wyłącznie w charakterze wsparcia technicznego i merytorycznego dotyczącego stosowanego sprzętu;
- przekazywanie informacji zwrotnych dotyczących użytkowania produktów pomiędzy odbiorcami a kontrahentem lub producentem;
- wsparcie organizacyjne i merytoryczne podczas warsztatów, pokazów i wydarzeń naukowych.
Zakres działań w tym obszarze obejmuje przede wszystkim przygotowywanie materiałów szkoleniowych i prezentacji, planowanie zakresu merytorycznego szkolenia, osobiste prowadzenie szkoleń dla personelu medycznego oraz użytkowników produktów, omawianie praktycznych aspektów wykorzystania oferowanych urządzeń.
Efektem realizowanych przez Wnioskodawczynię czynności jest zapewnienie odbiorcom produktów i urządzeń medycznych odpowiedniego wsparcia merytorycznego, szkoleniowego i technicznego, umożliwiającego prawidłowe zapoznanie się z oferowanymi rozwiązaniami oraz ich właściwe wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem. Ostatecznym efektem działań jest decyzja podmiotu o wprowadzeniu danej technologii/urządzeń/wyrobów medycznych do pracowni.
Zleceniodawca wykorzystuje efekty świadczonych przez Wnioskodawczynię usług w celu wsparcia procesu wdrażania, prezentacji oraz prawidłowego wykorzystania dystrybuowanych przez niego produktów i urządzeń medycznych. Uzyskane efekty służą również usprawnieniu współpracy z odbiorcami produktów oraz zapewnieniu odpowiedniego wsparcia merytorycznego użytkownikom sprzętu.
W szczególności Zleceniodawca wykorzystuje efekty pracy Wnioskodawczyni do:
- zapewnienia odbiorcom produktów odpowiedniego wsparcia szkoleniowego i merytorycznego;
- wspierania procesu wdrażania nowych produktów i urządzeń medycznych do podmiotów leczniczych;
- zwiększania wiedzy użytkowników dotyczącej funkcjonalności oraz sposobu wykorzystania oferowanych produktów;
- usprawnienia komunikacji pomiędzy producentem, dystrybutorem i użytkownikami sprzętu;
- uzyskiwania informacji zwrotnych dotyczących praktycznych doświadczeń użytkowników oraz funkcjonowania produktów w codziennej praktyce;
- identyfikowania potrzeb użytkowników i dostosowywania działań związanych z prezentacją oraz wdrażaniem produktów;
- wspierania działań związanych z prezentacją i promocją oferowanych produktów.
Przekazywana wiedza, prezentacje produktów, szkolenia oraz wsparcie merytoryczne umożliwiają odbiorcom produktów zapoznanie się z ich funkcjonalnością i praktycznym zastosowaniem. Na podstawie uzyskanych informacji oraz doświadczeń związanych z wykorzystaniem produktów odbiorcy, w tym szpitale i inne podmioty lecznicze, mogą podejmować decyzje dotyczące zainteresowania wdrożeniem danego rozwiązania lub jego wykorzystaniem w swojej działalności.
Wnioskodawczyni świadczy usługi dla podmiotów spółki (...) realizując obszar szkoleń produktowych (...).
Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie podstawowe (bazowe), które jest wypłacane okresowo przez kontrahenta Wnioskodawczyni – dystrybutora sprzętu medycznego działającego na terytorium Polski. Wynagrodzenie to stanowi zapłatę za wykonywane czynności szkoleniowe, organizacyjne oraz merytoryczne związane z produktami i urządzeniami medycznymi znajdującymi się w portfolio Zleceniodawcy, w szczególności prowadzenie szkoleń produktowych, wsparcie użytkowników produktów oraz działania związane z wdrażaniem i prezentacją oferowanych rozwiązań. Wynagrodzenie podstawowe przysługuje niezależnie od tego, czy dojdzie do sprzedaży produktów przez Zleceniodawcę.
Drugim elementem wynagrodzenia jest wynagrodzenie prowizyjne, które przysługuje w sytuacji, gdy w następstwie realizowanych przez Wnioskodawczynię działań szkoleniowych i merytorycznych dojdzie do nawiązania współpracy pomiędzy Zleceniodawcą a odbiorcą produktów oraz zakupu produktów oferowanych przez Zleceniodawcę. Wynagrodzenie prowizyjne jest należne po dokonaniu zapłaty przez odbiorcę na rzecz Zleceniodawcy.
Usługi świadczone przez Wnioskodawczynie są świadczone w ramach jednej umowy z jej kontrahentem. Wnioskodawczyni nie wyszczególnia na fakturach poszczególnych usług. Faktura zawiera jedną pozycje usługi. Wynagrodzenie jest ustalane na podstawie warunków zawartych w umowie z kontrahentem. Wnioskodawczyni nie jest stroną umów zawieranych pomiędzy jej Zleceniodawcą a finalnymi klientami Zleceniodawcy oraz nie podpisuje się na zawieranych umowach.
Uzupełnienie wniosku
Przedmiotem wniosku są usługi (czynności) wdrożeniowe i szkoleniowe dotyczące produktów/ urządzeń medycznych, które zostały przedstawione w opisie stanu faktycznego.
Przychód z poszczególnych rodzajów działalności jest wyodrębniany na podstawie prowadzonego zestawienia wykonanych czynności na rzecz Zleceniodawcy, które umożliwia określenie poświęconego czasu na wykonanie danych czynności.
Podział czynności wynika z umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawczynią a jej Zleceniodawcą, w której to zawarto zakres czynności (wprost wypisanych w podpunktach w tej umowie).
Wykonywane czynności polegają na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia wdrożeniowego dotyczących produktów i urządzeń medycznych oraz na przygotowywaniu i prezentowaniu materiałów edukacyjnych i produktowych odnośnie funkcjonalności przedstawianych na szkoleniu wdrożeniowym oferowanych produktów. Podczas szkolenia uczestnicy otrzymują wiedzę dotyczącą zasad działania, funkcjonalności oraz sposobu użytkowania produktów i urządzeń medycznych. Wnioskodawczyni w ramach czynności wdrożeniowych również jest obecna podczas przeprowadzanych procedur medycznych wyłącznie w charakterze wsparcia technicznego i merytorycznego dotyczącego stosowanego sprzętu, tzn. radzi jak postąpić w danej chwili procedury medycznej. Wnioskodawczyni osobiście prowadzi szkolenia i wdrożenia dla personelu medycznego oraz użytkowników oferowanych przez jej Zleceniodawcę produktów.
Efektem realizowanych przez Wnioskodawczynię czynności jest zapewnienie odbiorcom produktów i urządzeń medycznych odpowiedniego wsparcia merytorycznego, szkoleniowego i technicznego, umożliwiającego prawidłowe zapoznanie się z oferowanymi rozwiązaniami oraz ich właściwe wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem. Ostatecznym efektem działań jest decyzja podmiotu o wprowadzeniu danej technologii/urządzeń/wyrobów medycznych do pracowni.
Zleceniodawca wykorzystuje efekty świadczonych przez Wnioskodawczynię usług w celu wsparcia procesu wdrażania, prezentacji oraz prawidłowego wykorzystania dystrybuowanych przez niego produktów i urządzeń medycznych. Uzyskane efekty służą również usprawnieniu współpracy z odbiorcami produktów oraz zapewnieniu odpowiedniego wsparcia merytorycznego użytkownikom sprzętu.
W szczególności Zleceniodawca wykorzystuje efekty pracy Wnioskodawczyni do:
- zapewnienia odbiorcom produktów odpowiedniego wsparcia szkoleniowego i merytorycznego;
- wspierania procesu wdrażania nowych produktów i urządzeń medycznych do podmiotów leczniczych;
- zwiększania wiedzy użytkowników dotyczącej funkcjonalności oraz sposobu wykorzystania oferowanych produktów;
- usprawnienia komunikacji pomiędzy producentem, dystrybutorem i użytkownikami sprzętu;
- uzyskiwania informacji zwrotnych dotyczących praktycznych doświadczeń użytkowników oraz funkcjonowania produktów w codziennej praktyce;
- identyfikowania potrzeb użytkowników i dostosowywania działań związanych z prezentacją oraz wdrażaniem produktów;
- wspierania działań związanych z prezentacją i promocją oferowanych produktów.
Wnioskodawczyni dokonała klasyfikacji PKWiU świadczonych usług pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Pytanie
Czy wykonywane usługi wdrożeniowe i szkoleniowe dotyczące produktów/urządzeń medycznych przez Wnioskodawczynię, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 z późn. zm.; dalej: „ustawa o ZPDOF”)?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, świadczone przez nią usługi wdrożeniowe i szkoleniowe dotyczące produktów/urządzeń medycznych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką podatku zryczałtowanego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ZPDOF.
Podobne stanowisko zostało zawarte w wydanej interpretacji indywidualnej z 8 lipca 2026 roku o sygnaturze: 0112-KDSL1-2.4011.327.2026.3.BR, w której to przyznano, że ww. usługi nie mogą być opodatkowane na podstawie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o ZPDOF, lecz mogą być opodatkowane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ZPDOF.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Przy czym art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotem wniosku są wyłącznie usługi (czynności) wdrożeniowe i szkoleniowe dotyczące produktów/urządzeń medycznych.
Wskazała Pani, że przychód z poszczególnych rodzajów działalności jest wyodrębniany na podstawie prowadzonego zestawienia wykonanych czynności na rzecz zleceniodawcy, które umożliwia określenie poświęconego czasu na wykonanie danych czynności. Podział czynności wynika z umowy zawartej pomiędzy Panią a Zleceniodawcą. Wykonywane czynności polegają na organizacji i przeprowadzeniu szkolenia wdrożeniowego dotyczących produktów i urządzeń medycznych oraz na przygotowywaniu i prezentowaniu materiałów edukacyjnych i produktowych odnośnie funkcjonalności przedstawianych na szkoleniu wdrożeniowym oferowanych produktów. Efektem realizowanych czynności jest zapewnienie odbiorcom produktów i urządzeń medycznych odpowiedniego wsparcia merytorycznego, szkoleniowego i technicznego, umożliwiającego prawidłowe zapoznanie się z oferowanymi rozwiązaniami oraz ich właściwe wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem. Ostatecznym efektem działań jest decyzja podmiotu o wprowadzeniu danej technologii/urządzeń/wyrobów medycznych do pracowni.
Zleceniodawca wykorzystuje efekty świadczonych przez Panią usług w celu wsparcia procesu wdrażania, prezentacji oraz prawidłowego wykorzystania dystrybuowanych przez niego produktów i urządzeń medycznych. Uzyskane efekty służą również usprawnieniu współpracy z odbiorcami produktów oraz zapewnieniu odpowiedniego wsparcia merytorycznego użytkownikom sprzętu.
Dokonała Pani klasyfikacji PKWiU świadczonych usług pod kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, w szczególności zakres świadczonych usług oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług, które – jak Pani wskazała – mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Powyższa stawka ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana w oparciu o wskazane przez Panią klasyfikacje PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element stanu faktycznego.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stawki podatku dla czynności będących przedmiotem Pani zapytania, natomiast nie dotyczy innych kwestii podnoszonych we wniosku, nieobjętych pytaniem interpretacyjnymi.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów