0115-KDIT3.4011.664.2026.3.AWO

Interpretacja indywidualna2026-10-05Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Brak możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków poniesionych w 2022 r.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2022 r. - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 4 sierpnia 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismami z 4 września 2026 r. (wpływ 4 września 2026 r.) oraz 29 września 2026 r. (wpływ 29 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z 4 września 2026 r.

Jest Pani osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz współwłaścicielką - wraz z mężem - budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Decyzją Starosty (...) numer: (...) z (...) 2022 r. pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego zostało przeniesione na Panią oraz Pani męża. Od dnia wydania tej decyzji są Państwo inwestorami realizującymi budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Budowa była prowadzona w latach 2022-2025. W związku z realizacją inwestycji ponieśli Państwo wydatki związane z poprawą efektywności energetycznej budynku, udokumentowane fakturami VAT. Do wydatków objętych wnioskiem należą:

·      10 marca 2022 r. - zakup drzwi zewnętrznych,

·      30 marca 2022 r. - zakup elementów instalacji fotowoltaicznej,

·      4 kwietnia 2022 r. - zakup i montaż stolarki okiennej wraz z materiałami montażowymi,

·      3 listopada 2022 r. - dostawa i montaż bramy garażowej,

·      2 sierpnia 2023 r. - zakup płyt XPS wykorzystanych do izolacji termicznej dachu nad garażem.

Część faktur została wystawiona wyłącznie na Panią, część wyłącznie na Pani męża, a część na Państwa oboje, pozostających we wspólności majątkowej.

W chwili wystawienia części faktur budynek nie posiadał jeszcze nadanego numeru porządkowego, dlatego wskazano adres zamieszkania inwestorów albo adres budowy bez numeru. Okoliczność ta wynikała z etapu inwestycji. Budowa została zakończona 1 marca 2025 r., a zawiadomienie o zakończeniu budowy złożono 17 marca 2025 r. W pierwotnych zeznaniach PIT za lata poniesienia wydatków nie skorzystała Pani z ulgi termomodernizacyjnej. Zamierza Pani złożyć korekty PIT za lata: 2022 i 2023 - jeżeli z przepisów wynika prawo do odliczenia.

W uzupełnieniu wniosku złożonym 4 września 2026 r. - odpowiadając na poniższe pytania - doprecyzowała Pani, że:

·      Od jakiej daty w Pani małżeństwie obowiązuje ustrój majątkowej wspólności małżeńskiej?

Od dnia (...) 2021 r., tj. od dnia zawarcia małżeństwa, pomiędzy Panią a Pani małżonkiem obowiązuje ustawowa wspólność majątkowa małżeńska.

·      Czy grunt, na którym wybudowany został „budynek mieszkalny jednorodzinny” stanowi składnik majątku wspólnego Pani i Pani małżonka?

Tak. Nieruchomość gruntowa wraz z rozpoczętą na niej inwestycją budowlaną została nabyta przez Panią i Pani małżonka do majątku wspólnego, na prawach ustawowej wspólności majątkowej małżeńskiej.

·      Od jakiej daty jest Pani współwłaścicielką tego gruntu?

Jest Pani współwłaścicielką nieruchomości od 31 stycznia 2022 r., tj. od dnia zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego Repertorium A numer: (...).

·      Z jakiego powodu: „Decyzją Starosty (...) nr (...) z dnia (...) 2022 r. pozwolenie na budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego” zostało przeniesione zostało na Panią i Pani męża?

Decyzja o pozwoleniu na budowę została przeniesiona na Panią i Pani małżonka, ponieważ 31 stycznia 2022 r. nabyli Państwo do majątku wspólnego nieruchomość, na której była już rozpoczęta budowa domu jednorodzinnego. Dotychczasowy inwestor wyraził zgodę na przeniesienie na Państwa praw i obowiązków wynikających z decyzji numer: (...). Przeniesienie pozwolenia służyło temu, aby Państwo jako nowi właściciele nieruchomości mogli formalnie kontynuować inwestycję jako inwestorzy. Decyzja numer: (...) została wydana (...) 2022 r.

·      Czy „budynek mieszkalny jednorodzinny” przeznaczony był/jest/będzie do całorocznego zamieszkania, czy może dla realizacji potrzeb wypoczynkowych/rekreacyjnych?

Budynek od początku przeznaczony był do całorocznego zamieszkania. Nie był przeznaczony do celów rekreacyjnych, ani wypoczynkowych.

·      Czy „budynek mieszkalny jednorodzinny” służył/służy/będzie służył zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych?

Tak. Budynek służy zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych Pani i Pani małżonka. Nie jest przeznaczony na wynajem, ani na prowadzenie działalności gospodarczej.

·      Kiedy – proszę, żeby podała Pani datę – doszło do faktycznego zakończenia wszystkich robót budowlanych związanych z budową „budynku mieszkalnego jednorodzinnego”?

Faktyczne zakończenie wszystkich robót budowlanych nastąpiło 1 marca 2025 r., co wynika z wpisu w dzienniku budowy. Zawiadomienie o zakończeniu budowy zostało złożone do właściwego organu nadzoru budowlanego 17 marca 2025 r.

·      Od kiedy „budynek mieszkalny jednorodzinny” faktycznie istnieje i posiada cechy wymienione w art. 3 pkt 2 i 2a ustawy Prawo budowlane, tzn. (odpowiednio):

o  Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

o  Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

Budynek faktycznie istniał i posiadał cechy budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane najpóźniej od 10 grudnia 2020 r. Z dokumentacji budowy wynika, że przed tą datą wykonane zostały fundamenty, ściany oraz pozostałe elementy konstrukcyjne, natomiast wpis z 10 grudnia 2020 r. potwierdza zakończenie prac przy pokryciu dachu. Obiekt był trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, posiadał fundamenty i dach. Budynek był realizowany od początku jako wolnostojący budynek mieszkalny jednorodzinny, konstrukcyjnie samodzielny i przeznaczony do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. W momencie nabycia nieruchomości 31 stycznia 2022 r. obiekt posiadał już wskazane cechy.

·      Od kiedy – proszę, żeby podała Pani datę – „budynek mieszkalny jednorodzinny” jest technicznie przystosowany do zamieszkania (posiada instalacje, odpowiednie podłączenia)?

Od 24 kwietnia 2024 r. budynek był technicznie przystosowany do zamieszkania i posiadał podstawowe instalacje, przyłącza oraz funkcjonującą łazienkę/WC. Dostawa energii elektrycznej rozpoczęła się 14 marca 2022 r. Umowa dotycząca dostawy wody i odprowadzania ścieków została zawarta 5 maja 2022 r. 4 kwietnia 2024 r. przeprowadzono z wynikiem pozytywnym próbę ciśnieniową instalacji ogrzewania.

·      Od kiedy – proszę, żeby podał Pani datę – użytkuje Pani/będzie Pani użytkowała „budynek mieszkalny jednorodzinny”?

Budynek użytkuje Pani na cele mieszkaniowe od 11 marca 2025 r., tj. od dnia zameldowania Pani w tym budynku na pobyt stały.

·      W jaki sposób użytkuje/będzie go Pani użytkowała od tej daty?

Od 11 marca 2025 r. budynek jest użytkowany przez Panią i Pani małżonka jako miejsce stałego zamieszkania i służy zaspokajaniu naszych własnych potrzeb mieszkaniowych. Nie jest wykorzystywany na cele rekreacyjne, ani na wynajem.

·      Co potwierdza/będzie potwierdzało to użytkowanie?

Użytkowanie potwierdza w szczególności zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały od 11 marca 2025 r., a ponadto umowy i rozliczenia dotyczące mediów oraz dokumentacja dotycząca zakończenia inwestycji.

·      Czy stan budynku/stopień zaawansowania prac w tym budynku – w tej dacie – umożliwiał użytkowanie przez Panią „budynku mieszkalnego jednorodzinnego” w podany sposób? Proszę, żeby Pani uzasadniła dlaczego tak/nie.

Tak. W momencie rozpoczęcia użytkowania stan budynku umożliwiał użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem mieszkaniowym. Budynek posiadał podstawowe instalacje, przyłącza, ogrzewanie, dostęp do wody i energii elektrycznej oraz wyposażenie sanitarne niezbędne do zamieszkania.

·      Od kiedy płaci Pani podatek od nieruchomości od „budynku mieszkalnego jednorodzinnego”?

Podatek od nieruchomości od budynku mieszkalnego płaci Pani od 1 marca 2025 r. - zgodnie z decyzją wymiarową numer: (...).

·      Jaka była forma opodatkowania uzyskiwanych przez Panią dochodów/przychodów (dochód opodatkowany według skali podatkowej, jednolitej – 19% stawki podatku, czy przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych):

o  w roku 2022?

o  w roku 2023?

W 2022 r. oraz w 2023 r. uzyskiwała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej i składała Pani zeznania PIT-37 wspólnie z małżonkiem.

·      Kiedy – w jakiej dacie – złożyła Pani zeznanie podatkowe za rok 2022 r.?

Zeznanie PIT-37 za 2022 r. złożyła Pani 15 lutego 2023 r.

·      Czy składała Pani korektę zeznania za rok 2022 r.? Jeśli tak – to; W jakim zakresie? W jakiej dacie?

Nie składała Pani korekty zeznania za 2022 r.

·      Kiedy – w jakiej dacie – złożyła Pani zeznanie podatkowe za rok 2023 r.?

Zeznanie PIT-37 za 2023 r. złożyła Pani 26 kwietnia 2024 r.

·      Czy składała Pani korektę zeznania za rok 2023 r.? Jeśli tak – to: W jakim zakresie? W jakiej dacie?

Nie składała Pani korekty zeznania za 2023 r.

·      Czy w momencie złożenia przez Panią zeznania podatkowego za 2022 r. „budynek mieszkalny jednorodzinny”:

o  był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane? Co o tym świadczyło/świadczy?

o  był technicznie przystosowany do zamieszkania (posiadał instalacje, odpowiednie podłączenia)? Co o tym świadczyło/świadczy?

a)  Tak. W momencie złożenia zeznania za 2022 r., tj. 15 lutego 2023 r., obiekt posiadał cechy budynku mieszkalnego jednorodzinnego: był trwale związany z gruntem, posiadał fundamenty, dach i przegrody budowlane, stanowił konstrukcyjnie samodzielną całość i był przeznaczony do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzają to dokumentacja budowlana i wpisy w dzienniku budowy.

b)  Nie. Na dzień 15 lutego 2023 r. budynek nie był jeszcze w pełni technicznie przystosowany do zamieszkania. Posiadał już przyłącza energii elektrycznej oraz wody, jednak nadal prowadzone były prace instalacyjne i wykończeniowe.

·      Czy w momencie złożenia przez Panią zeznania podatkowego za 2022 r. była Pani właścicielem lub współwłaścicielem „budynku mieszkalnego jednorodzinnego”?

Tak. W momencie złożenia zeznania za 2022 r. była Pani współwłaścicielką nieruchomości.

·      Czy w momencie złożenia przez Panią zeznania podatkowego za 2023 r. „budynek mieszkalny jednorodzinny”:

o  był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane? Co o tym świadczyło/świadczy?

o  był technicznie przystosowany do zamieszkania (posiadał instalacje, odpowiednie podłączenia)? Co o tym świadczyło/świadczy?

a)  Tak. W momencie złożenia PIT-37 za 2023 r., tj. 26 kwietnia 2024 r., obiekt posiadał cechy budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

b)  Tak. Na 26 kwietnia 2024 r. budynek był technicznie przystosowany do zamieszkania. Posiadał niezbędne przyłącza i instalacje. 4 kwietnia 2024 r. przeprowadzono pozytywną próbę instalacji ogrzewania, a od 24 kwietnia 2024 r. posiadał funkcjonującą łazienkę/WC.

·      Czy w momencie złożenia przez Panią zeznania podatkowego za 2023 r. była Pani właścicielem lub współwłaścicielem „budynku mieszkalnego jednorodzinnego”?

Tak. W momencie złożenia zeznania za 2023 r. była Pani współwłaścicielką nieruchomości.

·      Czy Pani wniosek dotyczy wydatków poniesionych na:

o  (wyłącznie) zakup drzwi zewnętrznych, czy również usługę ich montażu?

o  (wyłącznie) zakup instalacji fotowoltaicznej, czy również usługę jej montażu?

o  (wyłącznie) zakup materiałów służących wykonaniu izolacji termicznej fundamentów (płyty XPS), czy również usługę ich montażu?

a)  Wniosek dotyczy wyłącznie zakupu drzwi zewnętrznych, bez usługi montażu.

b)  Wniosek dotyczy wyłącznie zakupu elementów instalacji fotowoltaicznej, bez usługi montażu.

c)  Wniosek dotyczy wyłącznie zakupu płyt XPS, bez usługi montażu.

·      Wobec fragmentu: „4 kwietnia 2022 r. – zakup oraz montaż stolarki okiennej wraz z materiałami montażowymi. O jakich „materiałach montażowych” jest mowa? Czy zastosowanie „materiałów montażowych” było/jest/będzie niezbędne, żeby wykonać opisane przedsięwzięcie? Czy doszło do zakupu i montażu całej stolarki okiennej, czy tylko poszczególnych jej elementów (np. szyby, ramy, itp.)?

a)  Materiałami montażowymi stolarki okiennej objętymi wnioskiem są taśmy (...), udokumentowane fakturą (...). Pianki montażowe zakupiono odrębnie, lecz z uwagi na brak faktury nie są objęte wnioskiem.

b)  Tak, taśmy były niezbędne do prawidłowego i szczelnego montażu.

c)  Doszło do zakupu i montażu całej stolarki okiennej.

·      Wobec fragmentu: „2 sierpnia 2023 r. – zakup materiałów służących wykonaniu izolacji termicznej fundamentów (płyty XPS). Czy zastosowanie „płyt XPS” było/jest/będzie niezbędne, żeby wykonać opisane przedsięwzięcie? Kiedy (w jakiej dacie) doszło do montażu „materiałów służących wykonaniu izolacji termicznej fundamentów (płyty XPS)”?

a)  Tak. Płyty XPS wykorzystano do izolacji termicznej dachu nad garażem stanowiącym integralną część budynku. Ich zastosowanie miało poprawić izolacyjność cieplną przegrody i ograniczyć straty ciepła. W pierwotnym wniosku omyłkowo wskazałam izolację fundamentów; prawidłowo XPS wykorzystano do izolacji dachu nad garażem.

b)  Płyty XPS zamontowano 10 sierpnia 2023 r.

·      Kiedy – proszę, żeby podała Pani datę/daty – wystawione zostały wszystkie faktury dotyczące każdego z wydatków, których dotyczy Pani wniosek (faktury dotyczące podanych we wniosku i doprecyzowanych wyżej (pytania numer: 24 i 25): materiałów budowlanych, urządzeń, usług)? Co zostało wymienione na fakturze/każdej z faktur? Jakie - konkretne - pozycje zawiera faktura/zawierają faktury? Która/które z faktur została/zostały wystawione na: Wyłącznie na Pani dane? Wyłącznie na dane Pani małżonka? Zarówno na dane Pani, jak i Pani małżonka?

W odniesieniu do wydatków objętych wnioskiem faktury zostały wystawione w następujący sposób:

o  Drzwi zewnętrzne - Faktura (...) z 10 marca 2022 r., wystawiona wyłącznie na dane Pani małżonka. Na fakturze wskazano kompletną stolarkę drzwiową (...) wraz z wyposażeniem. Wartość: 4.750 zł brutto.

o  Instalacja fotowoltaiczna - Faktura (...) z 30 marca 2022 r., wystawiona wyłącznie na Pani dane. Faktura obejmuje: kabel solarny (...) - czarny, falownik (...), 21 modułów (...) oraz usługę transportową. Wartość: 22.576,47 zł brutto.

o  Stolarka okienna - Faktura (...) z 4 kwietnia 2022 r., wystawiona na Pani dane oraz dane Pani małżonka. Na fakturze wskazano pozycję: „Roboty instalacyjne stolarki budowlanej PKWiU 43.32.10.0”. Łączna wartość faktury wynosi: 49.985 zł brutto.

o  Materiały montażowe do stolarki okiennej - Faktura (...) z 4 kwietnia 2022 r., wystawiona na Pani dane oraz dane Pani małżonka. Wskazano pozycję: „refaktura (...) taśmy (...)”. Wartość: 828,40 zł brutto.

o  Brama garażowa - wydatek dotyczący dostawy i montażu bramy garażowej został udokumentowany następującymi fakturami:

§  faktura zaliczkowa (...) z dnia 21 lutego 2022 r., wystawiona wyłącznie na dane Pani małżonka. Na fakturze wskazano pozycję: „dostawa i montaż bramy garażowej (...) z napędem”. Wartość brutto: 5 554,84 zł,

§  faktura zaliczkowa (...) z dnia 13 czerwca 2022 r., wystawiona wyłącznie na dane Pani małżonka. Na fakturze wskazano pozycję: „dostawa i montaż bramy garażowej (...)”. Wartość brutto: 4.000 zł,

§  faktura końcowa (...) z 3 listopada 2022 r., wystawiona wyłącznie na dane Pani małżonka. Na fakturze wskazano pozycję: „dostawa i montaż bramy garażowej (...) z napędem (...)”. Faktura końcowa uwzględnia wcześniej wpłacone zaliczki, a pozostała kwota do zapłaty wyniosła 1.000 zł.

Wszystkie wskazane faktury dotyczące bramy garażowej zostały wystawione wyłącznie na dane Pani małżonka. Łączna wartość dostawy i montażu bramy garażowej wyniosła 10.554,84 zł brutto.

o  Faktura (...) z 2 sierpnia 2023 r., wystawiona wyłącznie na Pani dane. Faktura obejmuje płyty (...) o grubości: 50 mm i 100 mm. Wartość: 2.136,14 zł brutto.

·      Czy wszystkie faktury, o których mowa wyżej zostały wystawione przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (podatnika VAT czynnego)?

Tak. Wszystkie wskazane faktury zostały wystawione przez czynnych podatników VAT niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

·      Czy garaż, którego brama podlegała wymianie stanowi integralną część „budynku mieszkalnego jednorodzinnego”?

Tak. Garaż stanowi integralną część bryły budynku mieszkalnego jednorodzinnego i nie stanowi odrębnego budynku.

·      Wobec fragmentu: 10 marca 2022 r. – zakup drzwi zewnętrznych. Czy doszło do zakupu (ewentualnego montażu) całej stolarki drzwiowej, czy tylko poszczególnych jej elementów (np. okucia, ościeżnice, próg, itp.)?

Zakup dotyczył kompletnej stolarki drzwiowej - całych drzwi zewnętrznych wraz z elementami stanowiącymi ich komplet.

·      Czy instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie potrzebom „budynku mieszkalnego jednorodzinnego” i zaopatruje w energię tylko ten budynek? Jeśli nie – proszę żeby Pani podała, jakim jeszcze celom służy instalacja fotowoltaiczna?

Tak. Instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie potrzebom przedmiotowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego, jest z nim energetycznie związana, a wytwarzana energia jest przeznaczona na potrzeby tego budynku.

·      Z czym utożsamia Pani „poprawę efektywności energetycznej budynku”?

Przez poprawę efektywności energetycznej rozumie Pani rozwiązania ograniczające zapotrzebowanie budynku na energię oraz straty energii cieplnej, w szczególności odpowiednią stolarkę okienną i drzwiową bramę garażową jako element zewnętrznej przegrody, izolację termiczną oraz instalację fotowoltaiczną wykorzystującą OZE.

·      Jakie przedsięwzięcia się na to składają?

Na poprawę efektywności energetycznej składały się przedsięwzięcia ograniczające straty ciepła przez przegrody budynku poprzez stolarkę okienną, drzwi zewnętrzne, bramę garażową i izolację XPS oraz zastosowanie instalacji fotowoltaicznej wykorzystującej OZE.

·      Czy wydatki, których dotyczy wniosek stanowią etap któregokolwiek ze wskazanych wyżej przedsięwzięć (którego konkretnie)?

Tak. Okna, drzwi zewnętrzne, brama garażowa oraz XPS stanowiły elementy przedsięwzięcia zmierzającego do ograniczenia strat ciepła i zapotrzebowania budynku na energię. Fotowoltaika stanowiła element przedsięwzięcia polegającego na zastosowaniu odnawialnego źródła energii.

·      Czy przedsięwzięcie/każde z opisanych przedsięwzięć zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek?

Tak. Przedsięwzięcia zostały zakończone najpóźniej w 2025 r., a zatem w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

·      Czy Pani pytanie obejmuje utylizację usuniętych (w toku prac) elementów?

Nie. Zakres wniosku nie obejmuje wydatków związanych z usunięciem, ani unieszkodliwieniem zdemontowanych elementów.

·      Czy wydatek związany z (ewentualną) utylizacją usuniętych (w toku wskazanych we wniosku prac) elementów zamierza Pani uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej?

Nie zamierza Pani uwzględniać w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków związanych z utylizacją lub usunięciem zdemontowanych elementów.

·      Które ze wskazanych we wniosku wydatków chciałaby Pani uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2022 r. (poprzez złożenie korekty zeznania za rok 2022)?

W korekcie PIT-37 za 2022 r. zamierza Pani uwzględnić kwalifikowane wydatki na: zakup drzwi zewnętrznych, zakup elementów instalacji fotowoltaicznej, zakup i montaż stolarki okiennej wraz z udokumentowanymi materiałami montażowymi, dostawę i montaż bramy garażowej.

·      Które ze wskazanych we wniosku wydatków chciałaby Pani uwzględnić w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2023 r. (poprzez złożenie korekty zeznania za rok 2023)?

W korekcie PIT-37 za 2023 r. zamierzam uwzględnić wydatek na zakup płyt XPS wykorzystanych do izolacji termicznej dachu nad garażem stanowiącym integralną część budynku.

·      Czy wszystkie wydatki, których dotyczy wniosek zostały/zostaną przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków?

Stolarka okienna wraz z montażem i materiałami - art. 2 pkt 2 lit. a: zmniejszenie zapotrzebowania na energię na ogrzewanie. Drzwi zewnętrzne - art. 2 pkt 2 lit. a: ograniczenie strat ciepła i zapotrzebowania na energię. Brama garażowa - art. 2 pkt 2 lit. a: ograniczenie strat ciepła przez zewnętrzną przegrodę garażu integralnego z budynkiem. XPS na dachu nad garażem - art. 2 pkt 2 lit. a: poprawa izolacyjności cieplnej przegrody i zmniejszenie zapotrzebowania na energię. Instalacja fotowoltaiczna - art. 2 pkt 2 lit. d: całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne.

·      Czy wydatki, których dotyczy Pani pytanie zostały/zostaną:

o  sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej? Jeśli tak, to kto był beneficjentem tego dofinansowania oraz kiedy dofinansowanie zostało otrzymane?

o  zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?

o  odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

o  uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?

o  zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie?

o  poniesione z Pani majątku/majątku Pani i Pani małżonka (Państwa wspólnych środków)?

a)  Wydatki nie zostały sfinansowane, ani dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

b)  Nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

c)  Nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

d)  Nie zostały przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych.

e)  Nie zostały Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie.

f)   Zostały poniesione ze środków należących do majątku wspólnego Pani i Pani małżonka, także gdy faktura była wystawiona tylko na jedno z Państwa.

Natomiast, w uzupełnieniu wniosku z 29 września 2026 r. -odpowiadając na poniższe pytania - podała Pani, że:

·      Czy budynek, o którym mowa we wniosku stanowił, stanowi i będzie stanowić budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane? Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Tak. Budynek, o którym mowa we wniosku, stanowił, stanowi i będzie stanowić budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Jest to budynek wolnostojący, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość. Budynek nie jest przeznaczony na cele rekreacyjne, ani na wynajem i służy zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych Pani i Pani małżonka.

·      Wobec informacji: „Faktyczne zakończenie wszystkich robót budowlanych nastąpiło 1 marca 2025 r.”. „Od 24 kwietnia 2024 r. budynek był technicznie przystosowany do zamieszkania i posiadał podstawowe instalacje, przyłącza oraz funkcjonującą łazienkę/WC. Dostawa energii elektrycznej rozpoczęła się 14 marca 2022 r. Umowa dotycząca dostawy wody i odprowadzania ścieków została zawarta 5 maja 2022 r. 4 kwietnia 2024 r. przeprowadzono z wynikiem pozytywnym próbę ciśnieniową instalacji ogrzewania”. „Na 26 kwietnia 2024 r. budynek był technicznie przystosowany do zamieszkania. Posiadał niezbędne przyłącza i instalacje. 4 kwietnia 2024 r. przeprowadzono pozytywną próbę instalacji ogrzewania, a od 24 kwietnia 2024 r. posiadał funkcjonującą łazienkę/WC”.

a)  Czy roboty budowalne trwające do 1 marca 2025 r. miały wpływ na możliwość użytkowania przez Panią budynku mieszkalnego jednorodzinnego od 24 kwietnia 2026 r.? Proszę, żeby Pani uzasadniła dlaczego tak/nie?

b)  Czy roboty budowalne trwające do 1 marca 2025 r. miały wpływ na „techniczne przystosowanie” budynku mieszkalnego jednorodzinnego do zamieszkania, które trwa od 24 kwietnia 2026 r.? Proszę, żeby Pani uzasadniła dlaczego tak/nie?

c)  Czy mimo trwających robót budowlanych stan budynku/stopień zaawansowania prac (w budynku) – od 24 kwietnia 2026 r. – umożliwiał spełnianie przez opisany budynek potrzeb mieszkaniowych?

a)  Roboty prowadzone po 24 kwietnia 2024 r. do 1 marca 2025 r. nie miały wpływu na techniczną możliwość użytkowania budynku do celów mieszkaniowych. W tym okresie prowadzone były przede wszystkim dalsze prace wykończeniowe, w szczególności malowanie ścian w poszczególnych pokojach, uzupełnianie i montaż osprzętu elektrycznego (gniazdek), dokańczanie elewacji oraz drobne prace wykończeniowe i poprawkowe. Podłogi zostały wykonane wcześniej. Instalacja elektryczna była działająca i umożliwiała normalne korzystanie z energii elektrycznej. Późniejsze prace przy gniazdkach nie oznaczały braku sprawnej instalacji elektrycznej i nie uniemożliwiały korzystania z budynku.

b)  Roboty prowadzone po 24 kwietnia 2024 r. nie wpływały na techniczne przystosowanie budynku do zamieszkania. Na dzień 24 kwietnia 2024 r. budynek posiadał działające podstawowe instalacje i media umożliwiające korzystanie z niego do celów mieszkaniowych. Dostawa energii elektrycznej rozpoczęła się 14 marca 2022 r., a umowa dotycząca dostawy wody i odprowadzania ścieków została zawarta 5 maja 2022 r. 4 kwietnia 2024 r. przeprowadzono z wynikiem pozytywnym próbę ciśnieniową instalacji ogrzewania, natomiast od 24 kwietnia 2024 r. w budynku funkcjonowała łazienka i WC. Kuchnia została zakupiona 17 lutego 2024 r. Po jej zakupie rozpoczęto montaż i prace związane z przygotowaniem jej do użytkowania. Po około dwóch miesiącach od zakupu, tj. w kwietniu 2024 r., kuchnia była funkcjonalna i umożliwiała normalne korzystanie z niej zgodnie z przeznaczeniem, w tym przygotowywanie posiłków. Na dzień 24 kwietnia 2024 r. kuchnia była już gotowa do użytkowania. Tym samym, na ten dzień budynek posiadał funkcjonalną kuchnię umożliwiającą zaspokajanie podstawowych potrzeb mieszkaniowych.

c)  Mimo prowadzenia dalszych prac wykończeniowych stan budynku i stopień zaawansowania prac od 24 kwietnia 2024 r. umożliwiały zaspokajanie podstawowych potrzeb mieszkaniowych. Budynek posiadał dostęp do energii elektrycznej, wody i kanalizacji, działającą instalację elektryczną, instalację ogrzewania, funkcjonującą łazienkę i WC, funkcjonalną kuchnię oraz wykonane wcześniej podłogi. Prace prowadzone po tej dacie miały charakter wykończeniowy i poprawkowy i nie pozbawiały budynku jego podstawowych funkcji mieszkalnych. Faktyczne rozpoczęcie stałego zamieszkiwania w budynku nastąpiło 11 marca 2025 r., jednak okoliczność ta nie zmienia faktu, że wskazane wyżej podstawowe warunki techniczne umożliwiające zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych istniały już od 24 kwietnia 2024 r.

Pytania sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z 4 września 2026 r.

1)  Czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani, na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej - poprzez korektę zeznania PIT-37 za 2022 r. - poniesionych w 2022 r. wydatków na zakup drzwi zewnętrznych, zakup elementów instalacji fotowoltaicznej, zakup i montaż stolarki okiennej wraz z materiałami montażowymi oraz dostawę i montaż bramy garażowej?

2)  Czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani, na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prawo do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej - poprzez korektę zeznania PIT-37 za 2023 r. - wydatku poniesionego w 2023 r. na zakup płyt XPS wykorzystanych do wykonania izolacji termicznej dachu nad garażem stanowiącym integralną część budynku mieszkalnego jednorodzinnego?

3)  Czy dla zastosowania art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przedstawionym stanie faktycznym brak formalnego zakończenia budowy lub formalnego dopuszczenia budynku do użytkowania w momencie ponoszenia wydatków wyłącza możliwość zastosowania ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli obiekt faktycznie posiadał już cechy budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 2a ustawy - Prawo budowlane oraz zostały spełnione pozostałe przesłanki zastosowania art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

4)  Czy w przypadku pozostawania przez Panią i Pani małżonka w ustawowej wspólności majątkowej oraz poniesienia wydatków ze środków wspólnych przysługuje Pani prawo do odliczenia kwalifikowanych wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi na Panią, na Pani małżonka albo na Państwa oboje, przy założeniu, że nie dojdzie do podwójnego odliczenia tego samego wydatku?

5)  Czy wydatek na dostawę i montaż bramy garażowej zamontowanej w garażu stanowiącym integralną część budynku mieszkalnego jednorodzinnego może zostać uznany za wydatek podlegający odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli brama stanowi element zewnętrzny budynku, jej zastosowanie służyło ograniczeniu strat ciepła i spełnione są pozostałe warunki określone w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

6)  Czy w przypadku uznania opisanych wydatków za podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej prawidłowym sposobem skorzystania przez Panią z ulgi będzie złożenie korekty zeznania PIT-37 za 2022 r. w odniesieniu do wydatków poniesionych w 2022 r. oraz korekty zeznania PIT-37 za 2023 r. w odniesieniu do wydatku poniesionego w 2023 r., wraz z odpowiednimi załącznikami PIT/O?

7)  Czy w przypadku wydatków poniesionych z majątku wspólnego małżonków pozostających w ustawowej wspólności majątkowej dopuszczalne jest odliczenie przez Panią całej kwoty danego wydatku albo kwoty w proporcji innej niż 50%, jeżeli ten sam wydatek nie zostanie w tej części odliczony przez Pani małżonka i zostanie zachowany przysługujący Pani indywidualny limit ulgi?

Pani stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 4 września 2026 r.

W Pani ocenie:

·      przysługuje Pani prawo do odliczenia kwalifikowanych wydatków poniesionych w 2022 r. poprzez korektę zeznania PIT-37 za 2022 r. Podała Pani, że wydatki były związane z przedsięwzięciami służącymi ograniczeniu strat ciepła i zapotrzebowania budynku na energię oraz - w przypadku instalacji fotowoltaicznej - zastosowaniu odnawialnego źródła energii. W momencie ponoszenia wydatków była już Pani współwłaścicielką nieruchomości, a obiekt posiadał fundamenty, dach i przegrody budowlane oraz był realizowany jako budynek mieszkalny jednorodzinny,

·      przysługuje Pani prawo do odliczenia w korekcie PIT-37 za 2023 r. wydatku na zakup płyt XPS wykorzystanych do wykonania izolacji termicznej dachu nad garażem stanowiącym integralną część budynku. Podkreśliła Pani, że zastosowanie XPS służyło poprawie izolacyjności cieplnej przegrody, ograniczeniu strat ciepła oraz zmniejszeniu zapotrzebowania budynku na energię,

·      brak formalnego zakończenia budowy lub formalnego dopuszczenia budynku do użytkowania sam w sobie nie wyłącza prawa do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej. Twierdzi Pani, że dla art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znaczenie ma spełnienie przesłanek przewidzianych w tym przepisie, w tym istnienie budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Brak formalnego zakończenia procesu budowlanego nie powinien samodzielnie pozbawiać prawa do ulgi, jeżeli obiekt faktycznie posiada cechy budynku mieszkalnego jednorodzinnego określone w art. 3 pkt 2 i 2a Prawa budowlanego oraz spełnione są pozostałe warunki art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·      pozostawanie małżonków w ustawowej wspólności majątkowej oraz poniesienie wydatków ze wspólnych środków powoduje, że samo wystawienie faktury na jednego z małżonków albo na oboje małżonków nie powinno wyłączać możliwości odliczenia przez Panią wydatku, pod warunkiem że nie dojdzie do podwójnego odliczenia tego samego wydatku oraz zostaną zachowane pozostałe warunki ulgi,

·      wydatek na dostawę i montaż bramy garażowej może podlegać odliczeniu. Wskazała Pani, że garaż stanowi integralną część budynku mieszkalnego jednorodzinnego, a brama stanowi element jego zewnętrznej przegrody. Jej zastosowanie służyło ograniczeniu strat ciepła i zmniejszeniu zapotrzebowania budynku na energię,

·      jeżeli opisane wydatki spełniają przesłanki ulgi termomodernizacyjnej, właściwym sposobem dokonania odliczenia jest złożenie korekt zeznań podatkowych za lata, w których wydatki zostały poniesione, tj. korekty PIT-37 za 2022 r. oraz korekty PIT-37 za 2023 r., wraz z odpowiednimi załącznikami PIT/O,

·      przepisy dotyczące ulgi termomodernizacyjnej nie wymagają automatycznego podziału każdego wydatku poniesionego z majątku wspólnego małżonków po 50%. Uważa Pani, że może Pani odliczyć całość danego wydatku albo jego część w proporcji innej niż 50%, pod warunkiem że Pani małżonek nie odliczy tej samej części wydatku, nie dojdzie do podwójnego odliczenia i zostanie zachowany przysługujący Pani indywidualny limit ulgi.

Natomiast, w uzupełnieniu wniosku z 29 września 2026 r. dodała Pani, że podtrzymuje Pani własne stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku z 4 września 2026 r. Doprecyzowane okoliczności faktyczne nie zmieniają Pani stanowiska w zakresie pytań przedstawionych we wniosku i jego wcześniejszym uzupełnieniu. W szczególności podtrzymuje Pani stanowisko, że brak formalnego zakończenia budowy lub formalnego dopuszczenia budynku do użytkowania nie wyłącza sam w sobie prawa do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej, jeżeli obiekt posiada cechy budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane, a pozostałe przesłanki określone w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały spełnione. W Pani ocenie, stanowisko to znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 lutego 2026 r., sygn. akt II FSK 1187/22, w którym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że realizacja przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie jest uzależniona od uprzedniego formalnego zakończenia budowy tego budynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w części dotyczącej wydatków poniesionych w 2022 r. - jest nieprawidłowe.

W zakresie wydatków poniesionych w roku 2023 r. zastało wydane odrębne rozstrzygnięcie (znak (...)).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1993 ze zm.) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Na podstawie art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Innymi słowy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Zatem, odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały udokumentowane fakturą VAT pochodzącą od czynnych podatników VAT.

Artykuł. 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r. stanowi natomiast, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

A w myśl z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje zatem na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

W uzupełnieniu wniosku zaznaczyła Pani, że opisane wydatki:

a)  nie zostały sfinansowane ani dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

b)  nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

c)  nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

d)  nie zostały przez Panią uwzględnione w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych,

e)  nie zostały Pani zwrócone w jakiejkolwiek formie,

f)   zostały poniesione ze środków należących do majątku wspólnego Pani i Pani małżonka, także gdy faktura była wystawiona tylko na jedno z Państwa.

Ograniczenie zawarte w treści art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma więc zastosowania do opisanych przez Panią okoliczności.

Ponadto, zamierza Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie opisanych we wniosku w zeznaniach za lata: 2022 i 2023. Jak Pani bowiem zaznaczyła:

·      w korekcie PIT-37 za 2022 r. – zamierza Pani uwzględnić kwalifikowane wydatki na: zakup drzwi zewnętrznych; zakup elementów instalacji fotowoltaicznej; zakup i montaż stolarki okiennej wraz z udokumentowanymi materiałami montażowymi; dostawę i montaż bramy garażowej,

·      w korekcie PIT-37 za 2023 r. zamierza Pani uwzględnić wydatek na zakup płyt XPS wykorzystanych do izolacji termicznej dachu nad garażem stanowiącym integralną część budynku.

Pani zamierzenie współgra więc z treścią art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Z perspektywy przedstawionych przez Panią (w zadanych pytaniach) wątpliwości, istotne jest również wyjaśnienie, że (treść Objaśnień podatkowych dotyczących zakresu ulgi termomodernizacyjnej (Objaśnienia z 30 czerwca 2025 r. - Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych):

·      Odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W tym przypadku wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi. Wydatek został poniesiony bowiem z majątku wspólnego małżonków i dotyczy budynku mieszkalnego należącego do ich majątku wspólnego.

·      Jeśli podatnik, który spełniał warunki do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej z niej nie skorzystał, może wrócić do rozliczenia podatku PIT za poprzednie lata, uwzględniając fakt, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Ponadto, ulga termomodernizacyjna może zostać wykazana w zeznaniach: PIT-36, PIT-37, PIT-36L lub PIT‑28, do którego dołącza się załącznik PIT/O (informację o odliczeniach).

Zaznaczam również, że stosownie do:

·      art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

·      art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

·      art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Z treści złożonego przez Panią wniosku (i jego uzupełnień) wynika, że poniosła Pani wraz z małżonkiem wydatki związane z poprawą efektywności energetycznej budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy prawo budowlane.

Były to:

·      stolarka okienna wraz z montażem i materiałami - art. 2 pkt 2 lit. a: zmniejszenie zapotrzebowania na energię na ogrzewanie,

·      drzwi zewnętrzne - art. 2 pkt 2 lit. a: ograniczenie strat ciepła i zapotrzebowania na energię,

·      brama garażowa - art. 2 pkt 2 lit. a: ograniczenie strat ciepła przez zewnętrzną przegrodę garażu integralnego z budynkiem,

·      płyty XPS na dachu nad garażem - art. 2 pkt 2 lit. a: poprawa izolacyjności cieplnej przegrody i zmniejszenie zapotrzebowania na energię [przedmiot wydanego odrębnie rozstrzygnięcia o znaku (...) - przypis organu],

·      instalacja fotowoltaiczna - art. 2 pkt 2 lit. d: całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne.

Stosownie do podniesionych przez Panią wyżej regulacji, tj. art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają: przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Jak już wspomniałem, okoliczności Pani sprawy dotyczą budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Budynek - jak Pani podała - od początku przeznaczony był do całorocznego zamieszkania/służy zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych Pani i Pani małżonka. Co równie ważne, opisane wydatki objęte zostały zakresem załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Nie bez znaczenia - na możliwość skorzystania przez Panią z ulgi termomodernizacyjnej - pozostaje okoliczność, że prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane w przypadku realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego rozumianego zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Zgodnie bowiem z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.).

Stosownie do treści wskazanego wyżej artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z uwagi na fakt, że budowa opisanego we wniosku budynku była prowadzona w latach 2022-2025 zaznaczam też, że ulga termomodernizacyjna nie odnosi się tylko do budynków wybudowanych/inwestycji zakończonych. Obejmuje również podatników, którzy prace termomodernizacyjne przeprowadzają w budynku, który nie jest jeszcze formalnie oddany do użytkowania, ale spełnia kryteria budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Prawo budowlane nie pozbawia bowiem takiego obiektu atrybutu „budynku”. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Zatem, wydatki poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w jednorodzinnym budynku mieszkalnym, który nie jest jeszcze formalnie oddany do użytkowania, tj. w trakcie budowy (w tym rozbudowy, nadbudowy, odbudowy, przebudowy), mogą stanowić wydatki, o których mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotyczy to nowo budowanych jednorodzinnych budynków mieszkalnych, jednorodzinnych budynków mieszkalnych już istniejących, jak również nowych ich części powstałych w wyniku rozbudowy, nadbudowy, odbudowy oraz przebudowy. W każdym z tych przypadków będziemy mieć w pewnym sensie do czynienia z tożsamymi wydatkami, które po spełnieniu pozostałych warunków, należy uznać za wydatki określone w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże, stosownie do treści tego przepisu (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), na moment odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi być właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, którego dotyczą wydatki odliczane w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Oznacza to, że w momencie odliczania wydatków na termomodernizację - chodzi o czynność dokonaną w ustawowym terminie - jednorodzinny budynek mieszkalny musi faktycznie istnieć i posiadać wymienione cechy z art. 3 pkt 2 i 2a ustawy Prawo budowlane. Przepisy nie stanowią, że w trakcie ponoszenia wydatków termomodernizacyjnych musi zostać spełniony warunek istnienia budynku. Podatnik może zatem ponosić wydatki termomodernizacyjne jeszcze przed wybudowaniem budynku w rozumieniu podanych wyżej przepisów (art. 3 pkt 2 i 2a ustawy Prawo budowlane).

Innymi słowy, budynek mieszkalny jednorodzinny musi istnieć i posiadać atrybuty (cechy tego obiektu, w tym spełniać potrzeby mieszkaniowe przypisane takiemu obiektowi) w momencie dokonywania odliczeń w ramach ulgi termomodernizacyjnej, tj. składania zeznania w terminie ustawowym. Podatnik może bowiem odliczyć w zeznaniu podatkowym wydatki termomodernizacyjne, jeżeli na moment ich odliczenia jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego i odpowiadającego definicji zawartej w ustawie Prawo budowlane, budynku mieszkalnego jednorodzinnego (w tym nowo wybudowanego, a także jego nowych części powstałych w trakcie wyżej wskazanych procesów - nie jest wymogiem ustawowym, aby wydatki termomodernizacyjne były ponoszone tylko i wyłącznie na budynek, który już istnieje).

Co równie ważne, z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Ustosunkowując się do zadanych przez Panią pytań stwierdzam zatem, że wydatki, które poniosła Pani w 2022 r. nie mogą zostać przez Panią uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Przyznała Pani bowiem, że:

·      PIT-37 za rok 2022 złożyła Pani 15 lutego 2023 r.,

·      na dzień 15 lutego 2023 r. budynek nie był jeszcze w pełni technicznie przystosowany do zamieszkania - posiadał już przyłącza energii elektrycznej oraz wody, jednak nadal prowadzone były prace instalacyjne i wykończeniowe.

Z Pani zapewnień wynika, że dopiero na dzień 24 kwietnia 2024 r. budynek był technicznie przystosowany do zamieszkania/posiadał niezbędne przyłącza i instalacje, zatem to wyłącznie wydatki poniesione w roku 2023 r. mogą zostać wykazane przez Panią w ramach ulgi termomodernizacyjnej [przedmiot wydanego odrębnie rozstrzygnięcia o znaku (...) - przypis organu].

Innymi słowy, na podstawie całokształtu udzielonych przez Panią informacji mogę stwierdzić, że dopiero na moment odliczania wydatków za rok 2023 r., tj. składania „zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym” (w terminie ustawowym za rok podatkowy, w którym te wydatki zostały przez Panią poniesione) budynek spełniał bowiem definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, gdyż:

·      roboty prowadzone po 24 kwietnia 2024 r. do 1 marca 2025 r. nie miały wpływu na techniczną możliwość użytkowania budynku do celów mieszkaniowych/nie wpływały na techniczne przystosowanie budynku do zamieszkania,

·      pomimo prowadzenia dalszych prac wykończeniowych stan budynku i stopień zaawansowania prac od 24 kwietnia 2024 r. umożliwiały zaspokajanie podstawowych potrzeb mieszkaniowych - prace prowadzone po tej dacie miały charakter wykończeniowy i poprawkowy (nie pozbawiały budynku jego podstawowych funkcji mieszkalnych.

Nie mogę więc zgodzić się z Pani oceną, że w korekcie PIT-37 za 2022 r. może Pani uwzględnić wydatki na: zakup drzwi zewnętrznych, zakup elementów instalacji fotowoltaicznej, zakup i montaż stolarki okiennej wraz z udokumentowanymi materiałami montażowymi, dostawę i montaż bramy garażowej, nawet jeśli:

·      w Pani małżeństwie panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej,

·      opisany budynek stanowi składnik majątku wspólnego Pani i Pani małżonka,

·      zostanie zachowany przysługujący Pani indywidualny limit ulgi termomodernizacyjnej,

·      faktury VAT wystawione zostały na Panią/Pani małżonka albo na Państwa oboje,

·      garaż stanowi integralną część budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Pani stanowisko w zakresie wydatków poniesionych w roku 2022 r. uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W zakresie wydatków poniesionych w roku 2023 r. zastało wydane odrębne rozstrzygnięcie (znak (...)).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla wyżej wskazanych trybów postępowań. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów, niniejszej odpowiedzi udzieliłem wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2026 r. 143 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.