0115-KDIT3.4011.660.2026.2.AWO

Interpretacja indywidualna2026-09-30Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 31 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 12 sierpnia 2026 r. (wpływ 13 sierpnia 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

30 kwietnia 1980 r. zakupiła Pani wraz mężem (Panem A.A - małżeństwo bez rozdzielności majątkowej) nieruchomość położoną w miejscowości B, gmina (...), zapisanej w księdze wieczystej o numerze: (...) Sądu Rejonowego w (...), obejmującej między innymi działki numer: 1/1, 1/2, 1/11, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9.

20 grudnia 2022 r. działki numer: 1/10, 1/3 i 1/4 oraz częściowo działka o numerze: 1/1 znajdują się w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej (jednostka planu (...)).

26 czerwca 2026 r. sprzedała Pani wraz z mężem (Panem A.A) działki o numerach: 1/3 i 1/4 w B za kwotę: 489.000 zł. Pozostałe działki wymienione wcześniej o warunkach zabudowy mieszkalnej postanowiła Pani wraz z mężem przekazać Państwa wnukom w celu budowy przez nich domów na własne potrzeby. Jednak członkowie rodziny nie chcą mieszkać obok siebie na wyżej wskazanych terenach.

W związku z tym, że ma Pani 76 lat, a Pani mąż ma 79 lat, nie mogą więc Państwo zajmować się rolnictwem na tych gruntach - postanowili Państwo wcześniej, że wyżej wskazane Państwa działki sprzedadzą, a pieniądze uzyskane z tych sprzedaży przekażą Państwo wnukom na Ich potrzeby budowlane na innych terenach.

Na działkach pozostałych po sprzedaży z 26 czerwca 2026 r. - po podziale gruntu zakupionego w 1980 r. - nie poczyniła Pani wraz małżonkiem (na nich) żadnych nakładów budowlanych (na działkach tych są łąki).

Z uwagi na to, że są Państwo w wieku 76 lat i 79 lat potrzebują Państwo środków na życie i leczenie, oraz chcą Państwo przeznaczyć pieniądze, ze sprzedaży tych działek na potrzeby mieszkaniowe Państwa wnuków.

Po sprzedaży działek o numerach: 1/3 i 1/4, zamierza Pani wraz z mężem sprzedać jeszcze działki o numerach: 1/5, 1/7, 1/8, 1/9, 1/2 i 1/11.

Są Państwo (Pani i Pani mąż) rezydentami polskimi podatkowymi, nigdy nie prowadzili Państwo działalności pozarolniczej gospodarczej w zakresie sprzedaży nieruchomości, nigdy nie nabywali Państwo nieruchomości w celu ich sprzedaży. W ostatnim czasie podjęli Państwo decyzje o sprzedaży nieruchomości, którą przez kilkadziesiąt lat wykorzystywali Państwo jako gospodarstwo rolne. Działek przeznaczonych do sprzedaży nigdy Państwo nie uzbrajali, nie prowadzili Państwo żadnej dzielności marketingowej mającej na celu sprzedaż tych działek.

Z racji wieku, ma Pani wraz z mężem zamiar skorzystać z biura nieruchomości. Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej, Pani mąż także nie prowadzi [działalności gospodarczej – przypis organu] w tym działalności gospodarczej związanej z profesjonalnym obrotem nieruchomościami i nie zamierzają Państwo w zakresie sprzedaży tych działek w takim charakterze występować. Nie mają Państwo zamiaru ponosić jakichkolwiek nakładów na tych działkach, w celu sprzedaży tychże. Nie zamierzają Państwo ustanawiać pełnomocnika do sprzedaży tych działek.

W uzupełnieniu - odpowiadając na następujące pytania - wniosku doprecyzowała Pani natomiast, że:

·      Wobec fragmentu: „W dniu (...) 2022 roku działki nr 1/10, 1/3 i 1/4 oraz częściowo działka o nr 1/1 znajdują się w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej /jednostka planu (...)”. Jaki związek z treścią wniosku ma działka numer: 1/10, skoro przedmiotem zakupu z 30 kwietnia 1980 r. były działki o numerach: 1/1, 1/2, 1/11, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9

Działka o numerze: 1/10 - została wyodrębniona jako droga dojazdowa do pozostałych działek i uzyskała ona numer: 1/10, jako że [zgodnie z - przypis organu] planem zagospodarowania przestrzennego (plan publikowano (...) 2022 r.), działki numer: 1/1 i 1/10 wydzielone zostały jako wewnętrzna droga dojazdowa i udział [pisownia oryginalna: „udziału” – przypis organu] w nich zapewnia pozostałym działkom dostęp do drogi publicznej.

·      Wobec fragmentu: „W dniu 20 grudnia 2022 roku działki nr 1/10, 1/3 i 1/4 oraz częściowo działka o nr 1/1 znajdują się w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej/jednostka planu (...)”. Czy (...) 2022 r. uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Czy to Pani wstąpiła/Pani małżonek wystąpił/Państwo wystąpili o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Teren których działek objęty został miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Czy dla pozostałych działek obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak – proszę żeby Pani podała: Dla których działek? Jakie jest przeznaczenie tego gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego?

Plan przestrzennego zagospodarowania Gminy (...) (jednostka planu (...)). To nie Pani wraz mężem wystąpiła w 2022 r. o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Państwo wystąpili o taki plan w 2006 r. i nigdy nie ponawiali Państwo wniosku. Teren działek o numerach: 1/2, 1/11, 1/10, 1/3, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8 i 1/9 to teren objęty planem przestrzennego zagospodarowania przestrzennego z warunkiem zabudowy.

·      Wobec fragmentu: „Pozostałe działki wymienione wcześniej o warunkach zabudowy mieszkalnej małżeństwo A i B.A postanowili przekazać swoim wnukom w celu budowy przez nich domów na własne potrzeby”. O jakich „działkach wymienionych wcześniej o warunkach zabudowy mieszkalnej” jest mowa skoro – jak Pani podała: „(...) 2022 roku działki nr 1/10, 1/3 i 1/4 oraz częściowo działka o nr 1/1 znajdują się w terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej/jednostka planu (...)”, „W dniu 26.06.2026 roku działki o nr 1/3 i 1/4 w A małżeństwo B.A i A.A sprzedali (…)”. W jaki sposób działki o numerach: 1/3 i 1/4 były wykorzystywane przez Panią i Pani małżonka od dnia ich nabycia aż do dnia sprzedaży? Czy działki o numerach: 1/3 i 1/4 były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy (jakiej konkretnie)? Jeśli tak – proszę żeby Pani podała w jakim okresie/okresach? Czy działki o numerach: 1/3 i 1/4 na dzień sprzedaży były zabudowane? Jeśli tak – proszę żeby Pani podała: Jakie zabudowania się na nich znajdowały? Kiedy wskazane wyżej zabudowania powstały? W jakim celu wskazane wyżej zabudowania powstały?

26 czerwca 2026 r. sprzedała Pani wraz z mężem działki o numerach: 1/3 i 1/4, oraz udział wynoszący 2/9 nieruchomości numer: 1/1 i 1/10 - stanowiące część drogi dojazdowej. Od dnia nabycia do dnia sprzedaży wykorzystywała Pani wraz z mężem cały areał, w tym wyżej wymienione działki, dla celów rolniczych, nie prowadząc działalności rolniczej. Działki te nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy. Działki te do dnia sprzedaży nie były zabudowane, ani Państwo nie zgłosili wniosku o zabudowę.

·      Wobec fragmentu: „Działek przeznaczonych do sprzedaży nigdy nie uzbrajali, nie prowadzili żadnej dzielności marketingowej mającej na celu sprzedaż tych działek. Z racji ich wieku mają zamiar skorzystać z biura nieruchomości. Zainteresowana nie jest nie prowadzi działalności gospodarczej, mąż A także nie prowadzi, w tym dzielności gospodarczej związanej z profesjonalnym obrotem nieruchomościami i nie zamierzają w zakresie sprzedaży tych działek w takim charakterze występować. Nie mają zamiaru ponosić jakichkolwiek nakładów na tych działkach, w celu sprzedaży tychże. Małżeństwo A nie zamierzają ustanawiać pełnomocnika do sprzedaży tych działek”. Czy wobec sprzedanych 26 czerwca 2026 r. działek o numerach: 1/3 i 1/4 także zaszły wyżej wskazane okoliczności:, to jest: Czy działki o numerach: 1/3 i 1/4 na dzień sprzedaży „były uzbrojone”? Czy nie prowadziła Pani/Pani małżonek nie prowadził „żadnej dzielności marketingowej mającej na celu sprzedaż tych działek”? Sprzedaż odbyła się przy wykorzystaniu/przy pomocy „biura nieruchomości”? Sprzedaż działek o numerach: 1/3 i 1/4 nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej? Nie poniosła Pani/Pani małżonek nie poniósł „jakichkolwiek nakładów na tych działkach, w celu sprzedaży”? Nie ustanowiła Pani/Pani małżonek nie ustanowił „pełnomocnika do sprzedaży tych działek”. Wobec fragmentu: „Na działkach pozostałych po sprzedaży w dniu 26.06.2026 r.”. Czy w wyżej cytowanym zdaniu mowa jest o działkach numer: 1/1, 1/2, 1/11, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8, 1/9? Jeśli nie – to o jakich działkach jest mowa? Jakie były postanowienia „podziału gruntu”? Które działki zostały poddane temu podziałowi? Kiedy (w jakiej dacie) dokonano „podziału gruntu”?

Działki o numerach: 1/3 i 1/4, oraz udział 2/9 w działkach numer: 1/1 i 1/10 nie były działkami uzbrojonymi. Nie prowadzili Państwo żadnej działalności marketingowej mającej na celu sprzedaży tych działek. Sprzedaż nie odbyła się z udziałem „biura nieruchomości”. Nie ponieśli Państwo żadnych nakładów na tych działkach w celu sprzedaży. Nie ustanowiono pełnomocnika do sprzedaży tych działek. Chciałaby Pani zaznaczyć, że wyżej wskazane działki oraz działki o numerach: 1/1, 1/2, 1/11, 1/5, 1/6, 1/7, 1/8 i 1/9 do dnia sprzedaży były wykorzystywane w celach rolniczych Pani i Pani męża i jako takie obejmowały grunty o symbolu: R klasa: IV a i b. Dopiero kupujący - po zatwierdzeniu planu przestrzennego zagospodarowania w dniu (...) 2022 r. [mogą uzyskać dla tych działek – przypis organu] możliwość zabudowy. Państwo nigdy nie występowali o prawa zabudowy na tych działkach. Dopiero kupujący mogą wystąpić o prawo zabudowy na poszczególnych działkach. Cały czas – do sprzedaży dwóch działek i obecnie na pozostałych - prowadzą Państwo gospodarstwo rolnicze, a obecnie są to łąki. Nie ma jeszcze fizycznego podziału gruntu.

·      Wobec fragmentu: „Małżonkowie po sprzedaży działek o nr 1/3 i 1/4, zamierzają jeszcze sprzedać działki o nr 1/5, 1/7, 1/8, 1/9, 1/2 i 1/11”. Czy każda z wyżej wskazanych działek - od dnia nabycia do dnia sprzedaży - wykorzystywana na cele rolnicze? Jeśli nie, to w jaki sposób dana działka była/jest/będzie wykorzystywana? Czy działka/którakolwiek z wyżej wskazanych działek była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy (jakiej konkretnie)? Jeśli tak, proszę żeby Pani podała w jakim okresie/jakich okresach? Czy wyżej wskazane działki na dzień sprzedaży będą zabudowane? Jeśli tak, proszę żeby Pani podała: Jakie zabudowania się na nich znajdowały? Kiedy wskazane wyżej zabudowania powstały? W jakim celu wskazane wyżej zabudowania powstały? W jaki sposób – od dnia nabycia – wykorzystywane są działki o numerach: 1/1 i 1/6? Czy działki o numerach: 1/1 i 1/6 są/będą zabudowane? Jeśli tak – proszę żeby Pani podała: Jakie zabudowania się na nich znajdują/będą znajdować? Kiedy wskazane wyżej zabudowania powstały/powstaną? W jakim celu wskazane wyżej zabudowania powstały/powstaną?

Każda z działek po sprzedaży działek numer: 1/3 i 1/4, od dnia nabycia do teraz jest wykorzystywana na cele rolnicze. Obecnie są to łąki. Są to działki o numerach: 1/5, 1/7, 1/8, 1/9, 1/2 i 1/11. Działki te nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy działki wskazane na sprzedaż nie są obecnie i nie będą przez Państwa zabudowane od dnia nabycia działek o numerach: 1/1 i 1/6 obecnie są łąkami, działki o numerach: 1/1 i 1/6 nie będą zabudowane.

Pytanie

Czy sprzedaż działek 26 czerwca 2026 r. o numerach: 1/3 i 1/4 jako dokonanych i przyszłych zdarzeń sprzedaży działek o numerach: 1/5, 1/7, 1/8, 1/12, 1/2, 1/11, będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych i dochód od sprzedaży tych działek będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, sprzedaż wyżej wskazanych działek nie będzie skutkowała opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż grunt, na którym przeznaczono wyżej wskazane działki pod tereny budowlane został zakupiony przez Panią i Pani małżonka w 1980 r., tak więc - w Pani ocenie - minął pięcioletni okres liczony na podst. art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W Pani opinii, żeby odpłatne zbycie nieruchomości nie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu wyżej wskazanego przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, konieczne jest spełnienie łącznie warunków:

·      zbycie nie może następować w wykonaniu działalności gospodarczej,

·      zbycie musi nastąpić po upływie pięciu lat, od końca roku kalendarzowego, w który nastąpiło nabycie.

Podała Pani, że zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym mowa jest o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową. W Pani opinii, sprzedaż nieruchomości prywatnej mieści się tylko do zaliczenia [do wyżej wskazanego źródła przychodu – przypis organu] jeśli jej sprzedawca uczyni z tych transakcji stałe, zorganizowane źródło przychodu.

Podkreśliła Pani, że - Pani wraz z mężem - w działkach przeznaczonych do sprzedaży nie czynili żadnych kroków zmierzających do ich uzbrajania i nigdy nie wykorzystywali Państwo do celów działalności gospodarczej. Także fakt, że sprzedaż tych działek nastąpi po upływie pięciu lat od zakończenia roku podatkowego od roku nabycia gruntu, pozwala skorzystać, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym tych działek.

W uzupełnieniu wniosku dodała Pani, że Pani zdaniem sprzedaż działek o numerach: 1/3 i 1/4 wraz z udziałem w wynoszącym 2/9 części w działkach o numerach 1/1 i 1/10 - dokonana 26 czerwca 2026 r. umową sprzedaży oraz sprzedaż przyszłych działek o numerach: 1/5, 1/7, 1/8, 1/8 [powtórzenie zawarte w treści uzupełnienia – przypis organu], 1/12, 1/2, 1/11 - nie będzie skutkowała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż grunt, na którym przeznaczono wyżej wskazane działki pod tereny budowlane zostały zakupione przez Pani i Pani małżonka w 1980 roku, tak więc minął pięcioletni okres liczony na podstawie art. 10 ust. 1 lit a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W Pani ocenie, żeby zbycie odpłatne nieruchomości nie stanowiło źródła przychodu w rozumieniu wyżej wskazanego przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, konieczne jest spełnienie łącznie warunków: zbycie musi nastąpić po upływie pięciu lat od roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, oraz zbycie nie może następować w wykonaniu działalności gospodarczej. W działkach sprzedanych 26 czerwca 2026 r. oraz w działkach jakie pozostały Państwu do sprzedaży, nie czynili Państwo żadnych kroków zmierzających do uzbrojenia ich i nigdy nie wykorzystywali ich Państwo do działalności gospodarczej. Także fakt, że sprzedaż dwóch działek oraz sprzedaż innych działek, określonych we wniosku, nastąpiła i nastąpi po pięciu latach od zakończenia roku podatkowego od roku nabycia gruntu, pozwala skorzystać, ze zwolnienia z opodatkowania sprzedaży jaka nastąpiła 26 czerwca 2026 r. i jaka nastąpi w przyszłym czasie, ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych tychże działek. 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt i pkt 3 i 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

3) pozarolnicza działalność gospodarcza,

8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)  nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)  spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)  prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)  innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z wyżej wskazanych regulacji wynika więc, że odpłatne zbycie nieruchomości (lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy) stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli:

·      następuje przed upływem pięciu lat, liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, i

·      nie jest dokonane w wykonaniu działalności gospodarczej.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się przede wszystkim na następujących przesłankach:

·      zarobkowym celu działalności,

·      wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

·      prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Wynika to z treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ważne jest zatem, że:

·      działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć; jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z tą działalnością związanych. Możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej),

·      kryterium ciągłości oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza ono jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku,

·      powtarzalność to natomiast cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej,

·      na pojęcie „zorganizowania” składa się natomiast zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

W każdym przypadku, o właściwej kwalifikacji przychodu do odpowiedniego źródła zadecydować musi całokształt okoliczności faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (nieruchomości).

Zauważam, że na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać - rozpatrywany całościowo - zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 tej ustawy. Z tej przyczyny, dla regulacji wskazanej w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, istotne jest przede wszystkim ustalenie momentu (daty i sposobu) nabycia prawa własności sprzedanej nieruchomości.

W analizowanej sprawie, podejmowane przez Panią czynności nie wskazują na profesjonalne działanie (przypisywane przedsiębiorcom).

Działki, których dotyczy zadane przez Panią pytanie:

·      stanowią grunt rolny (obejmujący obecnie teren łąk),

·      były wykorzystywane na cele rolnicze przez kilkadziesiąt lat, jednakże - z racji Państwa wieku - nie mogą już Państwo zajmować się rolnictwem na tych gruntach,

·      były, są i pozostaną (na moment sprzedaży) nieuzbrojone,

·      nie są obecnie i nie będą przez Państwa zabudowane,

·      nie ma Pani/Pani małżonek zamiaru ponosić jakichkolwiek nakładów w stosunku do tych działek/nie ponieśli Państwo żadnych nakładów na tych działkach w celu ich sprzedaży.

Co równie istotne:

·      nigdy nie prowadziła Pani/Pani małżonek działalności gospodarczej,

·      działki nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy.

W efekcie, wskazanym transakcjom sprzedaży należy przypisać charakter prywatny - brak jest bowiem przesłanek do uznania, że mamy w opisanym przez Panią przypadku do czynienia z działalnością gospodarczą. Przedstawiona we wniosku aktywność oraz zaprezentowany przez Panią ciąg zdarzeń, nie wykracza poza ramy czynności związanych z wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do posiadanej nieruchomości.

Innymi słowy, brak jest podstaw, aby podejmowane przez Panią czynności - wobec wskazanych w zadanym pytaniu działek, które nabyła Pani wraz z mężem (do majątku wspólnego) w 1980 r. i wykorzystywała (wraz z mężem) na cele rolnicze przez kilkadziesiąt lat - kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zaznaczam, że art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości, a nie przekształcenie, podział, czy scalenie danej nieruchomości.

W wyniku podziału nieruchomości następuje, co prawda, zmiana powierzchni oraz numerów ewidencyjnych, jednakże wydzielenie działek z nieruchomości gruntowych nie powoduje zmiany ich właściciela, a także - na skutek dokonania tej czynności - nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia.

Powyższa prawidłowość ma znaczenie z uwagi na to, że - jak Pani podała:

·      26 czerwca 2026 r. sprzedała Pani wraz z mężem działki o numerach: 1/3 i 1/4, oraz udział wynoszący: 2/9 nieruchomości numer: 1/1 i 1/10 - stanowiące część drogi dojazdowej,

·      działka o numerze: 1/10 - została wyodrębniona jako droga dojazdowa do pozostałych, działki numer: 1/1 i 1/10 wydzielone zostały jako wewnętrzna droga dojazdowa i udział w nich zapewnia pozostałym działkom dostęp do drogi publicznej

W konsekwencji, okoliczność podziału nieruchomości nie powoduje konieczności liczenia na nowo pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważam, że moment przeniesienia prawa własności w prawie podatkowym określony został zgodnie z normami prawa cywilnego. W tym zakresie - odwołując się do art. 155 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 795), podkreślam, że:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że zbycie przez Panią wskazanych w zadanym pytaniu działek, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ze względu na okoliczność, że dokonana oraz planowana przez Panią sprzedaż wymienionych w pytaniu działek nastąpiła i nastąpi po upływie ustawowego - pięcioletniego - okresu wymaganego treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to opisane we wniosku transakcje nie skutkowały, ani nie będą skutkować powstaniem po Pani stronie obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, zbycie opisanych przez Panią działek nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (jest wolne od tego podatku).

Pani stanowisko uznaję więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zaznaczam, że:

·      przedstawiany przez Panią zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich mogę wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pani przedmiotu wniosku - zakresu Pani pytania,

·      procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla wyżej wskazanych trybów postępowań. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów, niniejszej odpowiedzi udzieliłem wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.

·      interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pani sytuacji prawnopodatkowej. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pani małżonka, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną w swojej sprawie może indywidualnie wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie, spełniającym wymogi, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2026 r. 143 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.