0114-KDWP.4011.467.2026.2.AS
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej (klimatyzator).
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 13 września 2026 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (…) 11.2014 r. została podpisana umowa deweloperska zobowiązująca dewelopera do wybudowania budynku jednorodzinnego dwulokalowego oraz wyodrębnienia i ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży. W dniu (…).02.2015 r. został podpisany protokół odbioru lokalu i od tego czasu został przez Pana i Pana żonę użytkowany lokal mieszkalny. W dniu (…) 11.2016 r. zostały przeprowadzone oględziny dokonane przez (...) Inspektor Nadzoru Budowlanego i na ich podstawie stwierdzono, że budowa zagospodarowania wokół budynków nie została jeszcze zakończona, natomiast budynki mogą być użytkowane jak dotychczas. W międzyczasie nastąpił upadek dewelopera, za osiedle odpowiedzialny był syndyk. Sprzedaż osiedla nastąpiła (…)lutego 2023 r. innemu deweloperowi, który to był odpowiedzialny za zakończenie budowy i przeniesienie własności na nabywcę. W dniu (…) 03.2024 r. podpisano akt notarialny - przedwstępną umowę ustanowienia odrębnej własności lokalu i przedwstępną umowę przeniesienia jego własności na nabywcę. W dniu (…) 03.2026 r. (...) Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał zaświadczenie o braku sprzeciwu do zgłoszenia zakończenia budowy. Ostatecznie (…).03.2026 r. podpisano akt notarialny - umowę sprzedaży i lokal stał się Pana i Pana żony własnością. Ze względu na zmieniające się warunki atmosferyczne przez ostatnie lata oraz zużycie aktualnego źródła ciepła - piec gazowy, postanowił Pan z żoną na modernizację ogrzewania mieszkania. W dniu (…).08.2025 r. zainstalował Pan pompę ciepła - klimatyzator typu (...) z funkcją ogrzewania z trzema jednostkami wewnętrznymi. Urządzenie jest technicznie pompą ciepłą typu powietrze-powietrze. Koszt zakupu urządzenia wraz z montażem wyniósł (…) zł brutto zgodnie z otrzymaną fakturą vat z dnia (…).08.2025 r. W tym samym dniu zostały poniesione faktyczne koszty związane z modernizacją systemu ogrzewania mieszkania. W Pana ocenie wydatki, które poniósł Pan związane z modernizacją systemu ogrzewania, są w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 1128).
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Zakupiony przez Pana lokal mieszkalny znajduje się w budynku jednorodzinnym dwulokalowym w zabudowie szeregowej, zatem zgodnie z powołanym przepisem jest do budynek mieszkalny jednorodzinny.
W 2025 roku osiągnął Pan dochody z umowy o pracę, umowy zlecenia i umowy o dzieło.
Dochód pozwalał na odliczenie poniesionych w roku 2025 wydatków.
Na pytanie czy Pana pytanie dotyczące możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej odnosi się wyłącznie do możliwości odliczenia wydatków poniesionego na zakup i instalację w dniu (…) 08.2025 r. klimatyzatora typu (...) z funkcją ogrzewania, odpowiedział Pan, że odnosi się tylko do tego jednego zakupu udokumentowaną fakturą VAT.
Wydatki, nie zostały:
- sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
- odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
- uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna),
- zwrócone w jakiejkolwiek innej formie.
Faktura VAT została wystawiona na Pana. Faktura VAT, która potwierdza wydatki została wystawiona przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku (tj. przez podatnika VAT czynnego). Wydatki nie przekroczyły kwoty 53 000 zł.
Przedsięwzięcie zostało rozpoczęte, zakończone i w całości zrealizowane w 2025 roku.
Wydatki, których dotyczy wniosek zostały poniesione w związku z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwzględniając Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym dopuszczalne jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy wydatki na modernizację zostały poniesione przed formalnym przeniesieniem prawa własności nieruchomości, jeżeli podatnik faktycznie użytkował lokal, a wieloletnie opóźnienie w zawarciu aktu notarialnego wynikało z przyczyn całkowicie od niego niezależnych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie poniesienie wydatku i montaż urządzenia grzewczego związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku przed formalnym podpisaniem aktu notarialnego przenoszącego własność lokalu (w budynku jednorodzinnym dwulokalowym) nie stoi na przeszkodzie skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W momencie dokonywania odliczenia podatkowego w 2026 roku (składania deklaracji PIT za rok 2025) bezdyskusyjnie legitymuję się Pan statusem właściciela nieruchomości, co w pełni wyczerpuje ustawowe przesłanki prawa do ulgi. Wydanie lokalu do użytkowania, zapłata pełnej kwoty ceny oraz podpisanie umowy przedwstępnej nastąpiły jeszcze przed montażem, a opóźnienie w finalnym zawarciu aktu notarialnego było spowodowane wyłącznie upadłością dewelopera - a więc czynnikami o charakterze siły wyższej, całkowicie niezależnymi od Pana.
Co więcej, montaż nowego źródła ciepła był podyktowany stanem wyższej konieczności i awariami dotychczasowego systemu, zagrażającymi bezpieczeństwu mieszkańców. Zgodnie z utrwaloną praktyką interpretacyjną organów podatkowych oraz orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego, przepisy nie wymagają, aby podatnik posiadał tytuł prawny do nieruchomości już w dniu ponoszenia wydatku - kluczowe jest posiadanie statusu właściciela (lub współwłaściciela) istniejącego budynku w momencie składania deklaracji podatkowej. Uzależnienie prawa do ulgi od wcześniejszego momentu podpisania aktu notarialnego w sytuacji niezawinionego opóźnienia ze strony dewelopera stanowiłoby nadużycie prawa i godziłoby w proekologiczny cel ustawodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 524).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273 ze zm.). W ww. rozporządzeniu – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r. – w pkt 1.11 i 2.10 wskazano:
1. Materiały budowlane i urządzenia:
11) pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem, że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;
2. Usługi:
10) montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem, że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Istotne znaczenie dla oceny prawa do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej ma moment, w którym podatnik powinien posiadać tytuł prawny do budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2025 r. dotyczącymi form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek dotyczący tytułu prawnego do budynku musi być spełniony „na moment zastosowania ulgi w zeznaniu składanym za rok podatkowy, z zachowaniem ustawowego terminu na jego złożenie, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.
Zgodnie z art. 45 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Jak już uprzednio wskazano, ulgą termomodernizacyjną objęte są tylko nieruchomości określone w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. W orzecznictwie (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 października 2016 r., sygn. akt II OSK 786/16) podkreśla się, że norma ta zawiera ustawową definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który może być realizowany w różnych formach, jako:
- budynek wolnostojący,
- budynek w zabudowie bliźniaczej,
- budynek w zabudowie szeregowej lub
- budynek w zabudowie grupowej.
Dla stosowania ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma bowiem to, aby niezależnie od formy, w jakiej został zaprojektowany budynek mieszkalny jednorodzinny, nie wydzielono w nim:
- więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo
- jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym wyżej rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją grzania, nawet jeśli inwestycja ta:
· zmniejszyła zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną ze źródeł kopalnych,
· jest ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania do budynków mieszkalnych,
· doprowadziła do całkowitej (w okresie wiosennojesiennym) oraz częściowej (w okresie zimowym) zamiany źródeł energii na źródła odnawialne.
Ponadto zaznaczam, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, w wyroku z 29 października 2024 r. sygn. akt I SA/Po 424/24, wyjaśnił, że:
W załączniku do rozporządzenia MIR, który stanowi wykaz materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych figuruje jedynie pompa ciepła wraz z osprzętem (pkt 1.11) oraz montaż pompy ciepła (pkt 2.10). Przy sporządzaniu tego wykazu, Minister był przez ustawodawcę zobowiązany (art. 26h ust. 10 PDOFizU) do wzięcia pod uwagę zapewnienia przez te materiały budowlane, urządzenia i usługi poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza. Z pewnością za takie urządzenie Minister uznał pompę ciepła wraz z osprzętem i usługę jej montażu, skoro w wykazie zostały zamieszczone. Osprzęt, to - zgodnie ze Słownikiem języka p. PWN (publ.) - pomocnicze wyposażenie urządzenia technicznego. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że rewersyjna pompa ciepła, stanowiąca wyposażenie jednostki zainstalowanej na zewnątrz budynku, jest jednym z elementów instalacji klimatyzacyjnej typu multi split, która pełni funkcję chłodzenia albo grzania przez cały rok, aby zapewnić komfortową temperaturę w pomieszczeniach budynku. Aby całą zamontowaną przez skarżącego instalację klimatyzacyjną uznać za pompę ciepła i jej osprzęt, o których mowa w ww. załączniku, należałoby przyjąć, że instalacja ta w całości realizuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 2 lit. d u.w.t.r., a mianowicie stanowi całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne.
Wydatki poniesione na „klimatyzator z wbudowaną pompą ciepła” nie mieszczą się w katalogu wydatków znajdujących się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. uprawniających Pana do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
Z opisu sprawy wynika, że w (…) listopada 2014 r. została podpisana umowa deweloperska zobowiązująca dewelopera do wybudowania budynku jednorodzinnego dwulokalowego oraz wyodrębnienia i ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży. Wskazuje Pan, że zakupiony lokal mieszkalny znajduje się w budynku jednorodzinnym dwulokalowym w zabudowie szeregowej, zatem zgodnie z powołanym przepisem jest do budynek mieszkalny jednorodzinny. Ostatecznie (…) marca 2026 r. podpisano akt notarialny - umowę sprzedaży i lokal stał się Pana własnością. (…) sierpnia 2025 r. zainstalowana została pompa ciepła - klimatyzator typu (...) z funkcją ogrzewania z trzema jednostkami wewnętrznymi. Faktura VAT została wystawiona na Pana.
Powziął Pan wątpliwość czy w opisanym stanie faktycznym dopuszczalne jest skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w sytuacji, gdy wydatki na modernizację zostały poniesione przed formalnym przeniesieniem prawa własności nieruchomości, jeżeli podatnik faktycznie użytkował lokal, a wieloletnie opóźnienie w zawarciu aktu notarialnego wynikało z przyczyn całkowicie od niego niezależnych.
W opisanym stanie faktycznym spełniony został warunek dotyczący posiadania tytułu prawnego do nieruchomości. Jak wskazano w Objaśnieniach podatkowych Ministra Finansów z 30 czerwca 2025 r., warunek ten powinien być spełniony na moment zastosowania ulgi w zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniesiono wydatek. Wskazał Pan, wydatek został poniesiony w 2025 roku, a (…) marca 2026 r. podpisano akt notarialny - umowę sprzedaży i lokal stał się Pana własnością. Skoro zatem na ten moment był Pan już współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, fakt poniesienia wydatków przed formalnym nabyciem prawa własności nie stanowi przeszkody do zastosowania ulgi.
Niemniej jednak, prawo do ulgi termomodernizacyjnej uzależnione jest również od rodzaju poniesionego wydatku. Cytowany wyżej wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych nie zawiera w swej treści wydatków poniesionych na zakup i montaż „klimatyzatorów z wbudowaną pompą ciepła”, nawet jeśli uznaje je Pan za element systemu ogrzewania.
W konsekwencji, pomimo spełnienia przez Pana warunku dotyczącego posiadania tytułu prawnego do lokalu, poniesione przez Pana wydatki na zakup i montaż klimatyzator typu (...) z funkcją ogrzewania z trzema jednostkami wewnętrznymi nie podlega odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Z tego względu Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów