0114-KDIP4-1.4012.609.2026.1.DP

Interpretacja indywidualna2026-09-30Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację termomodernizację budynku remizo-świetlicy.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji dotyczącej budynku remizo-świetlicy w A. wraz z rozbudową o klatkę schodową. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 września 2026 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT i rozlicza ten podatek łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Gmina realizuje projekt pn. „(…)” (dalej: „Projekt”), w ramach Działania 4.3 Wspieranie efektywności energetycznej i energooszczędności w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (typ projektu 1-5), Priorytetu IV Efektywne wykorzystanie energii programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021- 2027. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w części, w jakiej dotyczy świetlic wiejskich; część dotycząca remiz i pomieszczeń komercyjnych nie jest objęta tymi środkami. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie zakresu rzeczowego Zadania II Projektu, tj. termomodernizacji i poprawy efektywności energetycznej budynku remizo-świetlicy w A. wraz z rozbudową o klatkę schodową (dalej: „Budynek” lub „Inwestycja”).

Zakres rzeczowy Inwestycji obejmuje w szczególności:

  • docieplenie przegród budowlanych (ścian zewnętrznych, podłogi na gruncie, stropu nad piwnicą, stropu nad piętrem, ścian w gruncie),
  • wymianę pokrycia dachu oraz zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • wykonanie zewnętrznej klatki schodowej i przebudowę pomieszczeń,
  • prace remontowe wynikające z prac termomodernizacyjnych oraz roboty budowlane związane z poprawą dostępności i zagospodarowaniem terenu,
  • montaż gruntowej pompy ciepła o mocy 20,05 kW,
  • wykonanie nowego przyłącza wodociągowego, wymianę instalacji c.o. i c.w.u. oraz montaż instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • wymianę oświetlenia na lampy LED,
  • montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 13,5 kW wraz z magazynem energii,
  • montaż samozamykaczy, zaworów termostatycznych oraz sterowników regulacji temperatury.

Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej obejmuje wyłącznie część świetlicową remizo-świetlicy; tylko w odniesieniu do tej części Gmina uzyskała dofinansowanie. Wydatki w ramach Inwestycji są dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę, z wykazanym podatkiem od towarów i usług.

Po zrealizowaniu Inwestycji Budynek będzie wykorzystywany w dwojaki sposób.

Część świetlicowa oraz część remizy są i będą wykorzystywane wyłącznie nieodpłatnie i służą realizacji zadań własnych Gminy (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w szczególności kultura oraz ochrona przeciwpożarowa) - tj. wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie wyodrębniona część Budynku (lokal użytkowy - sklep) została oddana w odpłatny najem na podstawie umowy najmu; z tego tytułu Gmina wystawia faktury i wykazuje podatek należny - jest to czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Wykonawca robót wyodrębni (wyszczególni) na wystawianej fakturze wartość robót przypadającą odrębnie na:

(i)  część świetlicowo-remizową - wykorzystywaną wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, oraz

(ii) część sklepu - wykorzystywaną wyłącznie do czynności opodatkowanych (odpłatny najem).

Dzięki takiemu wyodrębnieniu Gmina jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności - odrębnie do części niepodlegającej opodatkowaniu (odrębnie dla remizy i świetlicy) oraz odrębnie do części opodatkowanej. W Budynku nie jest i nie będzie wykonywana działalność zwolniona od podatku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

1. Mikroinstalacja

Instalacja fotowoltaiczna nabywana w ramach Zadania II - o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej 13,5 kW, przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV - będzie mikroinstalacją w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

2. Status prosumenta

W związku z montażem instalacji fotowoltaicznej Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy o OZE. Gmina będzie odbiorcą końcowym wytwarzającym energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, przy czym wytwarzanie energii elektrycznej nie stanowi i nie będzie stanowić przedmiotu przeważającej działalności Gminy.

Rozliczenie energii nastąpi w systemie net-billingu, tj. na zasadach określonych w art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE (rozliczenie wartościowe w ramach depozytu prosumenckiego).

3. Sposób wykorzystania wytworzonej energii elektrycznej

Energia elektryczna wytworzona w instalacji, w części niewykorzystanej na bieżąco na potrzeby własne Budynku i niezmagazynowanej w magazynie energii, będzie wprowadzana do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej.

Energia elektryczna zużywana na potrzeby własne Budynku będzie w całości wykorzystywana na potrzeby części świetlicowo-remizowej, tj. części wykorzystywanej wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Energia elektryczna wytwarzana w instalacji nie będzie wykorzystywana na potrzeby sklepu. Lokal użytkowy oddany w odpłatny najem (sklep) posiada odrębną wewnętrzną instalację elektryczną oraz odrębny układ pomiarowo-rozliczeniowy, a najemca rozlicza się z tytułu dostaw energii elektrycznej bezpośrednio z przedsiębiorstwem energetycznym, na podstawie zawartej przez siebie umowy. Instalacja fotowoltaiczna zostanie przyłączona wyłącznie do instalacji wewnętrznej obsługującej część świetlicowo-remizową Budynku.

Wydatki na instalację fotowoltaiczną wraz z magazynem energii będą przypisane w całości do części świetlicowo-remizowej Budynku, na podstawie odrębnej pozycji kosztorysowej wykonawcy.

4. Umowa z przedsiębiorstwem energetycznym

Gmina zawrze (bądź odpowiednio zmieni już obowiązującą) umowę z przedsiębiorstwem energetycznym obejmującą sprzedaż energii elektrycznej oraz jej dystrybucję, uzupełnioną o postanowienia dotyczące rozliczenia prosumenckiego w systemie net-billingu, w tym prowadzenia konta prosumenta i depozytu prosumenckiego.

5. Przypisanie elementów zakresu rzeczowego Inwestycji

Przypisanie poszczególnych elementów zakresu rzeczowego Inwestycji do części Budynku przedstawia poniższa tabela. Kolumna „Podstawa przypisania” wskazuje sposób ustalenia wartości robót przypadającej na daną część, opisany szczegółowo w pkt 6.

Element zakresu rzeczowego Inwestycji

Przypisanie

Podstawa przypisania

Docieplenie ścian zewnętrznych

obie części

klucz powierzchniowy

Docieplenie podłogi na gruncie, stropu nad piwnicą, stropu nad piętrem oraz ścian w gruncie

obie części

przedmiar / klucz powierzchniowy

Wymiana pokrycia dachu

obie części

klucz powierzchniowy

Wymiana zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej

obie części

przedmiar (fizyczne położenie otworów)

Wykonanie zewnętrznej klatki schodowej

wyłącznie część świetlicowo-remizowa

przedmiar

Przebudowa pomieszczeń

obie części

przedmiar (fizyczne położenie pomieszczeń)

Prace remontowe wynikające z prac termomodernizacyjnych

obie części

przedmiar (fizyczne położenie pomieszczeń)

Roboty budowlane związane z poprawą dostępności i zagospodarowaniem terenu

obie części

klucz powierzchniowy

Montaż gruntowej pompy ciepła o mocy 20,05 kW

obie części

klucz powierzchniowy

Wykonanie nowego przyłącza wodociągowego

obie części

klucz powierzchniowy

Wymiana instalacji c.o. i c.w.u.

obie części

przedmiar (odbiorniki) + klucz powierzchniowy (źródło, piony)

Montaż instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła

obie części

przedmiar / klucz powierzchniowy

Wymiana oświetlenia na lampy LED

obie części

przedmiar (fizyczne położenie opraw)

Montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 13,5 kW wraz z magazynem energii

wyłącznie część świetlicowo-remizowa

przedmiar (odrębna pozycja kosztorysowa)

Montaż samozamykaczy, zaworów termostatycznych oraz sterowników regulacji temperatury

obie części

przedmiar (fizyczne położenie urządzeń)

6. Metody alokacji wydatków dotyczących obu części Budynku

Gmina zastosuje dwie metody bezpośredniego przyporządkowania wydatków, w zależności od charakteru robót:

  • Metoda przedmiarowa (fizyczna) - stosowana do robót, które są fizycznie przypisywalne do konkretnych pomieszczeń lub elementów Budynku, tj.: wymiany zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej, przebudowy pomieszczeń, prac remontowych wynikających z prac termomodernizacyjnych, wymiany oświetlenia na lampy LED, montażu odbiorników instalacji c.o. i c.w.u., montażu samozamykaczy, zaworów termostatycznych i sterowników regulacji temperatury, wykonania zewnętrznej klatki schodowej oraz montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii. Wartość robót ustala się na podstawie pozycji przedmiaru i kosztorysu odnoszących się do konkretnych pomieszczeń lub elementów, z przypisaniem każdej pozycji do części świetlicowo-remizowej albo do części sklepowej.
  • Metoda powierzchniowa - stosowana wyłącznie do robót dotyczących elementów konstrukcyjnych i instalacji wspólnych, których nie da się fizycznie rozdzielić pomiędzy części Budynku, tj.: docieplenia przegród budowlanych, wymiany pokrycia dachu, montażu gruntowej pompy ciepła, wykonania przyłącza wodociągowego, źródła i pionów instalacji c.o. i c.w.u., instalacji wentylacji mechanicznej oraz robót związanych z poprawą dostępności i zagospodarowaniem terenu. Wartość robót przypadającą na część sklepową ustala się jako iloczyn wartości danej pozycji kosztorysowej oraz udziału powierzchni użytkowej lokalu sklepu w powierzchni użytkowej Budynku ogółem; pozostała wartość przypada na część świetlicowo-remizową. Udział ten jest wielkością stałą, ustaloną na podstawie inwentaryzacji powierzchni zawartej w projekcie budowlanym.

Alokacja zostanie dokonana na podstawie następujących dokumentów:

  • projektu budowlanego wraz z zestawieniem (inwentaryzacją) powierzchni użytkowej poszczególnych pomieszczeń Budynku;
  • przedmiaru robót oraz kosztorysu ofertowego wykonawcy, sporządzonych z podziałem pozycji na część świetlicowo-remizową i część sklepową;
  • kosztorysu powykonawczego oraz protokołów odbioru robót;
  • zestawienia wartości robót przypadających odrębnie na każdą z części Budynku, stanowiącego załącznik do faktury wykonawcy.

7. Faktury wykonawcy

W odniesieniu do wydatków obejmujących wyłącznie część sklepową albo wyłącznie część świetlicowo-remizową Budynku Gmina otrzyma od wykonawcy odrębne faktury albo jedną fakturę, w której wartość robót przypadająca na każdą z części zostanie wykazana w odrębnych pozycjach.

Na fakturze (odpowiednio: na fakturach) będą widnieć, obok danych wymaganych art. 106e ustawy o VAT, odrębne pozycje o nazwach jednoznacznie identyfikujących część Budynku, której dotyczą, tj. odpowiednio: „roboty budowlane - część świetlicowo-remizowa budynku remizo-świetlicy w A.” oraz „roboty budowlane - część sklepowa (lokal użytkowy) budynku remizo-świetlicy w A.”, wraz z podaniem wartości netto, stawki i kwoty podatku dla każdej z pozycji. Do faktury zostanie dołączone zestawienie, o którym mowa pkt 6.

Pytanie, sformułowane w uzupełnieniu wniosku

Czy w odniesieniu do wydatków na realizację Inwestycji - z wyłączeniem wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii - Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części przypadającej na część świetlicowo-remizową Budynku oraz przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w części przypadającej na część sklepową Budynku?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na możliwość bezpośredniego przyporządkowania wydatków do poszczególnych rodzajów działalności:

(i)  w części dotyczącej świetlicy i remizy Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (wydatki te są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu), natomiast

(ii) w części dotyczącej sklepu Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego (wydatki te są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi - odpłatnym najmem).

Sposób określenia proporcji (prewspółczynnik) nie znajduje w tej sprawie zastosowania. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „ustawa o VAT”), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje, gdy łącznie spełnione są dwie przesłanki: odliczenia dokonuje podatnik VAT, a nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Decydujący jest zatem związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Gmina działa w charakterze podatnika VAT wyłącznie w odniesieniu do czynności realizowanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Odpłatny najem części Budynku (lokalu sklepu) stanowi czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). W tym zakresie Gmina działa jako podatnik VAT i wykazuje podatek należny. Natomiast część świetlicowa oraz remiza są wykorzystywane wyłącznie nieodpłatnie, w ramach zadań własnych Gminy, i pozostają poza zakresem opodatkowania (art. 15 ust. 6 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) - nie są związane z jakąkolwiek czynnością opodatkowaną.

Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika zasada bezpośredniej alokacji podatku naliczonego - podatnik jest obowiązany w pierwszej kolejności przyporządkować podatek naliczony do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej oraz niepodlegającej opodatkowaniu). W rozpatrywanej sprawie takie przyporządkowanie jest możliwe, ponieważ faktura wystawiona przez wykonawcę wyodrębnia wartość robót przypadającą odrębnie na część świetlicowo-remizową oraz na część sklepu. Gmina może zatem jednoznacznie ustalić, jaka kwota podatku naliczonego dotyczy czynności opodatkowanych, a jaka - czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT sposób określenia proporcji (prewspółczynnik) stosuje się wyłącznie w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Skoro w niniejszej sprawie bezpośrednie przyporządkowanie wydatków jest możliwe - dzięki wyodrębnieniu wartości robót na fakturze - prewspółczynnik nie znajduje zastosowania. W konsekwencji, w części dotyczącej świetlicy i remizy - wykorzystywanej wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu - nie zostaje spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w części dotyczącej sklepu - wykorzystywanej wyłącznie do czynności opodatkowanych (odpłatny najem) - Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego.

Ponieważ w Budynku nie jest wykonywana działalność zwolniona od podatku, nie znajduje zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w jednolitej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zgodnie z którą w sytuacji, gdy podatnik jest w stanie bezpośrednio przyporządkować wydatki do czynności opodatkowanych oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu, odliczenia dokonuje się według zasady bezpośredniej alokacji (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), bez stosowania sposobu określenia proporcji.

Stanowisko sformułowane w uzupełnieniu wniosku

Stanowisko przedstawione we wniosku pozostaje aktualne. W części przypadającej na część świetlicowo-remizową Budynku Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki te są związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. W części przypadającej na część sklepową Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wydatki te są związane wyłącznie z czynnością opodatkowaną (odpłatnym najmem lokalu użytkowego).

Opisany w pkt 6 sposób przypisania wydatków stanowi bezpośrednią alokację podatku naliczonego w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a nie sposób określenia proporcji w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Sposób określenia proporcji znajduje bowiem zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika „nie jest możliwe”. W rozpatrywanej sprawie przypisanie takie jest możliwe: części Budynku są fizycznie wyodrębnione, mają ustaloną i niezmienną powierzchnię użytkową, a każda z nich służy wyłącznie jednemu rodzajowi czynności. Zastosowanie klucza powierzchniowego do robót dotyczących elementów wspólnych nie jest zatem szacowaniem zakresu wykorzystania nabytych towarów i usług do działalności gospodarczej, lecz przypisaniem podatku naliczonego do konkretnych, fizycznie wyodrębnionych części obiektu, według kryterium obiektywnego, mierzalnego i niezależnego od decyzji Gminy.

Ponieważ w Budynku nie jest i nie będzie wykonywana działalność zwolniona od podatku, nie znajduje zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
  • podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:

  • inne niż te, które są ich zadaniami własnymi, oraz
  • mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki. Kryterium podziału jest charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.

Rolę gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 662 ze zm.).

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 9 i 14 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wykluczona jest możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych - czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych. Przy odliczeniu częściowym pomija się tę część podatku, w jakiej zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik ma obowiązek określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do tego rodzaju sprzedaży, z którym jest związany.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:

  • spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
  • nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy - pozbawiają one podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy i następne oraz art. 90 ustawy.

Art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 86 ust. 2a ustawy odnosi się do sytuacji, gdy podatnik nabywa towary i usługi, przeznaczone do wykorzystywania zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z określonymi wyjątkami, które przepis ten wskazuje). Natomiast gdy podatnik w ramach działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz zwolnione z opodatkowania, powinien stosować uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Stanowią one uzupełnienie przepisów art. 86 ustawy.

Aby odliczyć podatek naliczony podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności:

  • opodatkowanej podatkiem VAT,
  • niepodlegającej opodatkowaniu.

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy (tzw. prewspółczynnik) oraz - w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku - w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że realizują Państwo projekt pn. „(…)”. Państwa wniosek dotyczy Zadania II Projektu, tj. termomodernizacji i poprawy efektywności energetycznej budynku remizo-świetlicy w A. wraz z rozbudową o klatkę schodową.

Zakres rzeczowy Inwestycji obejmuje w szczególności:

  • docieplenie przegród budowlanych,
  • wymianę pokrycia dachu oraz zewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej,
  • wykonanie zewnętrznej klatki schodowej i przebudowę pomieszczeń,
  • prace remontowe wynikające z prac termomodernizacyjnych oraz roboty budowlane związane z poprawą dostępności i zagospodarowaniem terenu,
  • montaż gruntowej pompy ciepła,
  • wykonanie nowego przyłącza wodociągowego,
  • wymianę instalacji c.o. i c.w.u.,
  • montaż instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,
  • wymianę oświetlenia na lampy LED,
  • montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii,
  • montaż samozamykaczy, zaworów termostatycznych oraz sterowników regulacji temperatury.

Po zrealizowaniu Inwestycji Budynek będzie wykorzystywany w dwojaki sposób:

  • część świetlicowa oraz część remizy są i będą wykorzystywane wyłącznie nieodpłatnie i służą realizacji zadań własnych Gminy
  • wyodrębniona część Budynku, obejmująca lokal użytkowy - sklep, została oddana w odpłatny najem.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Inwestycji, z wyłączeniem wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii.

We wniosku wskazali Państwo, że część budynku remizo-świetlicy jest odpłatnie wynajmowana na podstawie umowy najmu, zaś część będzie wykorzystana nieodpłatnie do realizacji ustawowych zadań własnych.

Art. 659 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Najem jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone obowiązki. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy - płacenie umówionego czynszu. Wobec tego umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy. Czynsz stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.

Wobec tego, najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zatem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.

W konsekwencji część Budynku, która jest wynajmowana, służy do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zaś część wykorzystywana do realizacji zadań własnych służy do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Wskazali Państwo, że zastosują Państwo dwie metody bezpośredniego przyporządkowania wydatków, w zależności od charakteru robót - metodę przedmiarową i metodę powierzchniową. Podkreślili Państwo, że wykonawca robót wyodrębni (wyszczególni) na wystawianej fakturze wartość robót przypadającą odrębnie na: część świetlicowo-remizową oraz część sklepu.

A zatem, w przypadku wydatków poniesionych na realizację Zadania II w Projekcie pn. „(…)”, które dotyczy remizo-świetlicy w A. - z wyłączeniem wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii - nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w części przypadającej na część świetlicowo-remizową Budynku oraz przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego w części przypadającej na część sklepową Budynku.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wydatków na realizację Inwestycji - z wyłączeniem wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii. W odniesieniu do wydatków na montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawartym we wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Wydając interpretację przyjąłem jako element opisu sprawy informację, że sposób przypisania wydatków - przedmiar i klucz powierzchniowy - stanowi bezpośrednią alokację podatku naliczonego, a nie sposób określenia proporcji (prewspółczynnika). Kwestia ta nie była analizowana w interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.