0114-KDIP4-1.4012.534.2026.1.SK

Interpretacja indywidualna2026-09-23Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Prawo do odliczenia podatku od wydatków na magazyn energii.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 sierpnia 2026 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca - Spółka A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (...) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest działalność medyczna w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), rehabilitacji oraz opieki specjalistycznej (m.in. Poradnia Pulmonologiczna, Poradnia Kardiologiczna). Działalność powyższa korzysta ze zwolnienia z VAT. Dodatkowo (działalność dodatkowa) Spółka zajmuje się profesjonalnym najmem nieruchomości własnych na rzecz innych przedsiębiorców.

Spółka A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa jest właścicielem dwóch nieruchomości:

1. nieruchomości „A” składającej się z działki ewidencyjnej o numerze 1, obręb (...) - (...), o powierzchni 0,1508 ha, położonej w miejscowości (...), (…), gmina (...), powiat (...), województwo (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze (…), zabudowanej budynkiem usługowym dwukondygnacyjnym (parter z użytkowym poddaszem), niepodpiwniczonym, z dachem wielospadkowym krytym blachodachówką, o powierzchni 615,94 m2. Przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest w przeważającej części na własną działalność medyczną Spółki A. sp. z o.o. sp.k. zwolnioną z VAT, tj. w szczególności działalność medyczną w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), rehabilitacji oraz opieki specjalistycznej (m.in. Poradnia Pulmonologiczna, Poradnia Kardiologiczna). W części zaś budynek przeznaczony jest do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT - najmu komercyjnego dla osób trzecich: innych świadczeniodawców medycznych (prywatne gabinety lekarskie, stomatologiczne) oraz na potrzeby apteki.

2. nieruchomości „B” składającej się z działki ewidencyjnej o numerze 2, obręb (...) - (...), o powierzchni 0,3272 ha, położonej w miejscowości (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze KW (…), zabudowanej budynkiem usługowym dwupiętrowym, niepodpiwniczonym, o powierzchni użytkowej 1166,7 m2 oraz z działki ewidencyjnej o numerze 3, obręb (...) - (...), o powierzchni 1,2605 ha, położonej w miejscowości (...), gmina (...), powiat (...), województwo (...), dla której Sąd Rejonowy w (...) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o numerze KW (…), zabudowanej infrastrukturą pomocniczą w stosunku do budynku, łącznie tworzące kompleks pod adresem (...), (...).

Przedmiotowa nieruchomość „B” w całości przeznaczona jest na działalność opodatkowaną VAT - profesjonalny najem lokali komercyjnych, a Spółka A. sp. z o.o. nie świadczy na tej nieruchomości żadnych usług ani nie wykorzystuje jej w inny sposób niż na potrzeby najmu na rzecz podmiotów trzecich. Wśród najemców znajduje się Spółka B. sp. z o.o. prowadząca w budynku Stołówkę Rodzinną (działalność restauracyjna) oraz Dzienny Dom Pomocy, a także Szpital w (…).

Dla nieruchomości B spółka A. sp. z o.o. sp.k. zamierza nabyć i zamontować profesjonalny magazyn energii, który ma służyć prawidłowemu zarządzaniu energią pozyskaną z zamontowanego sytemu fotowoltaiki oraz od dostawcy mediów, co pozwoli zoptymalizować koszty energii na nieruchomości, zapewnić najemcom nieprzerwane dostawy prądu (jest to teren wiejski z częstymi awariami w dostawie energii elektrycznej), a także ma zapewnić konkurencyjne warunki najmu dla obecnych i potencjalnych najemców. Cała energia będzie służyła budynkowi wykorzystywanemu wyłącznie do opodatkowanego najmu. Z racji tego, że inwestycja w magazyn energii dotyczyć ma wyłącznie nieruchomości B i wyłącznie na potrzeby tej nieruchomości w celach prowadzenia na niej profesjonalnego najmu lokali komercyjnych, spółka kieruje wniosek o udzielenie interpretacji indywidualnej.

Pytanie

Czy w stanie faktycznym sprawy spółka może odliczyć 100% VAT naliczonego od kosztów realizacji inwestycji - nabycia i montażu profesjonalnego magazynu energii na nieruchomości „B” przeznaczonej wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - wynajmu lokali komercyjnych na rzecz podmiotów trzecich?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie A. sp. z o.o. sp. k., w stanie faktycznym sprawy wnioskodawca może odliczyć całość podatku naliczonego VAT od kosztów realizacji inwestycji na nieruchomości „B”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W przedstawionym stanie faktycznym, wnioskodawca zamierza nabyć i zamontować profesjonalny magazyn energii na potrzeby prowadzenia działalności opodatkowanej VAT - profesjonalnego najmu lokali komercyjnych. Inwestycja ma zostać zrealizowana na nieruchomości „B”, w której świadczona jest wyłącznie działalność opodatkowana VAT - cała nieruchomość przeznaczona jest na wynajem, zaś inwestycja ma służyć tej działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, są Państwo czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przeważającym przedmiotem Państwa działalności jest działalność medyczna w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ), rehabilitacji oraz opieki specjalistycznej (m.in. Poradnia Pulmonologiczna, Poradnia Kardiologiczna). Działalność powyższa korzysta ze zwolnienia z VAT. Dodatkowo (działalność dodatkowa) zajmują się Państwo profesjonalnym najmem nieruchomości własnych na rzecz innych przedsiębiorców.

Są Państwo właścicielem Nieruchomości „B” składającej się z działki ewidencyjnej o numerze 2, oraz z działki ewidencyjnej o numerze 3.

Przedmiotowa nieruchomość „B” w całości przeznaczona jest na działalność opodatkowaną VAT - profesjonalny najem lokali komercyjnych, a Państwo nie świadczą na tej nieruchomości żadnych usług ani nie wykorzystują jej w inny sposób niż na potrzeby najmu na rzecz podmiotów trzecich.

Dla nieruchomości B zamierzają Państwo nabyć i zamontować profesjonalny magazyn energii, który ma służyć prawidłowemu zarządzaniu energią pozyskaną z zamontowanego sytemu fotowoltaiki oraz od dostawcy mediów, co pozwoli zoptymalizować koszty energii na nieruchomości, zapewnić najemcom nieprzerwane dostawy prądu (jest to teren wiejski z częstymi awariami w dostawie energii elektrycznej), a także ma zapewnić konkurencyjne warunki najmu dla obecnych i potencjalnych najemców. Cała energia będzie służyła budynkowi wykorzystywanemu wyłącznie do opodatkowanego najmu.

Mają Państwo wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia 100% VAT naliczonego od kosztów realizacji inwestycji - nabycia i montażu profesjonalnego magazynu energii na nieruchomości „B” przeznaczonej wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - wynajmu lokali komercyjnych na rzecz podmiotów trzecich.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W związku z realizacją inwestycji warunki uprawniające do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ profesjonalny magazyn energii, który ma służyć prawidłowemu zarządzaniu energią pozyskaną z zamontowanego sytemu fotowoltaiki oraz od dostawcy mediów będzie służył budynkowi wykorzystywanemu wyłącznie do opodatkowanego najmu.

W analizowanej sprawie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego od kosztów realizacji inwestycji - nabycia i montażu profesjonalnego magazynu energii na nieruchomości „B” przeznaczonej wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - wynajmu lokali komercyjnych na rzecz podmiotów trzecich.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów