0114-KDIP2-2.4010.345.2026.1.ASK
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zysków wypracowanych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wspólnika przez spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zysków wypracowanych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wspólnika przez spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: Spółka, Spółka z o.o.), posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka z o.o. powstała z przekształcenia przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca przekształcany (dalej również: Wspólnik) stał się z chwilą przekształcenia wspólnikiem Spółki z o.o. Począwszy od dnia przekształcenia, Spółka z o.o. objęta jest opodatkowaniem w formie ryczałtu od dochodów spółek, uregulowanym w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 554 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT). Spółka z o.o. spełnia i będzie spełniać warunki do stosowania tej formy opodatkowania. Nie jest przedmiotem niniejszego wniosku kwestia oceny spełnienia przez Spółkę przesłanek stosowania ryczałtu od dochodów spółek.
W czasie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wspólnik osiągał zyski, które nie były w całości wypłacane.
Kapitał zakładowy Spółki z o.o. ustalony został na poziomie zapewniającym tej Spółce płynność finansową i możliwość prowadzenia nieskrępowanej działalności gospodarczej. Nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy wartością majątku przedsiębiorcy przekształcanego w dniu przekształcenia, a wysokością kapitału zakładowego Spółki z o.o., zasiliła z kolei kapitał zapasowy Spółki z o.o. W efekcie, kapitał zapasowy sfinansowany jest z opodatkowanych już zysków osiąganych jeszcze w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorcy przekształcanego.
Przeznaczenie części zysków jednoosobowej działalności gospodarczej na kapitał zapasowy Spółki z o.o. nie wiązało się z niedokapitalizowaniem tego podmiotu.
W przyszłości planowane jest dokonanie wypłaty zysku zgromadzonego na kapitale zapasowym Spółki z o.o. na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki z o.o. W uchwale tej wprost zostanie wskazane, że wypłata środków z obniżonego kapitału zapasowego dotyczy środków, które stanowią zysk pochodzący jeszcze z jednoosobowej działalności. Wypłata nie będzie dotyczyła środków, które zostały wypracowane już przez Spółkę z o.o., ale tylko tych jeszcze sprzed przekształcenia. Środki pochodzące z obniżonego kapitału zapasowego trafią jedynie do Wspólnika, czyli do przedsiębiorcy przekształcanego.
Zyski pochodzące sprzed przekształcenia w Spółkę z o.o., a wypracowane przez Wspólnika jeszcze w ramach jego jednoosobowej działalności są wyodrębnione w księgach podatkowych Spółki w sposób pozwalający na dokładne wyodrębnienie tej części kapitału zapasowego, która pochodzi z zysków przekształconego przedsiębiorcy.
Pytania
1. Czy Spółka z o.o. jako płatnik ma obowiązek pobrać podatek dochodowy od wypłat dokonywanych na rzecz Wspólnika z tytułu środków z obniżonego kapitału zapasowego, które to środki stanowią zysk pochodzący jeszcze z jednoosobowej działalności przedsiębiorcy przekształcanego?
2. Czy wypłata zysków wypracowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – poprzednika prawnego Spółki z o.o. – dokonywana przez tę Spółkę będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębnym rozstrzygnięciem.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 2
W ocenie Wnioskodawczyni wypłata zysków wypracowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – poprzednika prawnego Spółki z o.o. – dokonywana przez tę Spółkę, która będzie rozliczała się na zasadach ryczałtu od dochodów spółek, nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności nie powstanie z tego tytułu dochód z tytułu ukrytych zysków.
Nawiązując do wspomnianej już zasady kontynuacji, art. 93a § 4 O.p. stanowi, że jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Należy również wskazać, że przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca, a przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Art. 28m ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog dochodów, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem, w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale przeznaczony do wypłaty udziałowcom.
Poza tym w katalogu znalazły się również:
· dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat (art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o CIT);
· dochód z tytułu ukrytych zysków (art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT);
· dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT);
· dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku (art. 28m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT);
· dochód z tytułu zysku netto (art. 28m ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT);
· dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych (art. 28m ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT);
· dochód z tytułu podzielonego zysku (art. 28m ust. 2 ustawy o CIT).
Zgodnie z art. 28m ust. 3 ustawy o CIT przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem.
W przypadku zastosowania przepisów dotyczących opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek kluczowe jest uznanie, że dochód ten powinien zostać „wypracowany w okresie opodatkowania ryczałtem” (tak art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
Z powyższego wynika, że wypłata zysku z jednoosobowej działalności gospodarczej, wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem, nie skutkuje obowiązkiem zapłaty ryczałtu od dochodów spółek, o ile podatnik jest w stanie udokumentować, że wypłacany zysk został wypracowany w okresie przed wyborem ryczałtu od dochodów spółek.
Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. Planowana wypłata będzie pochodziła z zysków wygenerowanych przez przedsiębiorcę - osobę fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, a nie z zysków Spółki z o.o. opodatkowanej ryczałtem. Dodatkowo, zyski te zostały odpowiednio wydzielone i stanowią kapitał zapasowy Sp. z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Nie będzie więc budziło żadnych wątpliwości, skąd wypłacane środki pochodzą.
Nie jest również uzasadnione, by wypłatę zysku z jednoosobowej działalności gospodarczej wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem uznać za dochód z tytułu ukrytych zysków, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Po pierwsze, nie istnieje związek między planowaną wypłatą a prawem do udziału w zysku Spółki z o.o., ponieważ, jak wskazywano powyżej, środki te wygenerowane zostały przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą i nie powstały w wyniku działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę - nie można ich uznać za zyski osoby prawnej.
Równocześnie, przeznaczenie zysku z jednoosobowej działalności gospodarczej wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem należy uznać za pewną formę podziału zysku. Przepis art. art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wprost wskazuje, że za ukryte zyski uznaje się świadczenia „inne niż podzielony zysk”.
W konsekwencji, taka dystrybucja zysku nie może być uznana za zdarzenie generujące dochód z tytułu ukrytych zysków, ze względu na brak spełnienia przesłanek określonych w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT.
Takiej dystrybucji zysku nie sposób również zakwalifikować do przedmiotów opodatkowania określonych w art. 28m ust. 1 pkt 3-6 ustawy o CIT.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanego przypadku, należy stwierdzić, że wypłata Wspólnikowi zysków z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę – osobę fizyczną dokonywana przez Spółkę z o.o. (powstałą w wyniku przekształcenia), nie będzie spełniała przesłanek niezbędnych do uznania za którąkolwiek z kategorii dochodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. W szczególności, zyski z działalności takiego przedsiębiorcy nie będą zyskiem netto wypracowanym w okresie opodatkowania ryczałtem. Nie będą także stanowiły wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą ani nie będą spełniały definicji nieujawnionej operacji gospodarczej lub ukrytego zysku. Ponadto, wypłaty opisywanych zysków nie sposób będzie uznać za dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku lub dochód z tytułu zysku netto.
Istotnym argumentem przemawiającym za powyższym jest fakt, że Spółka jest w stanie jednoznacznie udokumentować okres, z którego pochodzą wypłacane zyski. Nie budzi więc wątpliwości, że poprzez opisaną w zdarzeniu przyszłym wypłatę następuje realizacja prawa przedsiębiorcy do zysku wypracowanego przez niego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i opodatkowanego przez niego w odrębnym reżimie, a nie ze świadczeniem finansowanym z zysków okresu ryczałtowego.
W analogicznych sprawach Dyrektor KIS wypowiadał się już wielokrotnie. Np. w interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 20 stycznia 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.713.2024.1.MK, konkludował:
„(...) dokonanie wypłaty przez Spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą na rzecz Przekształconego przedsiębiorcy będącego udziałowcem tej Spółki z o.o. środków pieniężnych odpowiadających części zysku wypracowanego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej który pierwotnie został opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w jego działalności gospodarczej oraz zysku wypracowanego przez Spółkę przed przejściem na estoński CIT, opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych, nie będzie powodowało obowiązku opodatkowania tych kwot ryczałtem od dochodów spółek, o ile Spółka będzie w stanie ponad wszelką wątpliwość udokumentować, że wskazane we wniosku wypłaty, dokonywane będą tytułem niewypłaconych zysków uzyskanych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej bądź przez Spółkę z o.o. w okresie poprzedzającym opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodu spółek.”
Przedstawione przez Wnioskodawczynie stanowisko potwierdzają wydane w podobnych stanach faktycznych interpretacje indywidualne Dyrektora KIS, m.in.: z dnia 20 stycznia 2025 r., sygn. 0111- KDIB1-2.4010.713.2024.1.MK; z dnia 8 sierpnia 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.439.2025.1.JMS; z dnia 12 września 2025 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.361.2025.1.MK.
Mając na uwadze przytoczone powyżej argumenty, w ocenie Wnioskodawczyni, wypłata zysków wypracowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – poprzednika prawnego Spółki z o.o. – dokonywana przez tę Spółkę nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności nie powstanie w tej sytuacji dochód z tytułu ukrytych zysków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 554, ze zm.; dalej: „ustawy o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Jak stanowi art. 28n ust. 1 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:
1) suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;
2) suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;
3) dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;
4) dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.
5) dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.
W myśl art. 28o ust. ww. ustawy:
1. Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest zatem uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców/akcjonariuszy lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami, (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia przyjęcia, że wypłata zysków wypracowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – poprzednika prawnego Spółki z o.o. – dokonywana przez tę Spółkę, która będzie rozliczała się na zasadach ryczałtu od dochodów spółek, nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności nie powstanie z tego tytułu dochód z tytułu ukrytych zysków.
Jak wynika z opisu sprawy Spółka z o.o. powstała z przekształcenia przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca przekształcany stał się z chwilą przekształcenia wspólnikiem Spółki z o.o. Począwszy od dnia przekształcenia, Spółka z o.o. objęta jest opodatkowaniem w formie ryczałtu od dochodów spółek. Spółka z o.o. spełnia i będzie spełniać warunki do stosowania tej formy opodatkowania. Nie jest przedmiotem niniejszego wniosku kwestia oceny spełnienia przez Spółkę przesłanek stosowania ryczałtu od dochodów spółek.
W czasie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wspólnik osiągał zyski, które nie były w całości wypłacane.
Kapitał zakładowy Spółki z o.o. ustalony został na poziomie zapewniającym tej Spółce płynność finansową i możliwość prowadzenia nieskrępowanej działalności gospodarczej. Nadwyżka stanowiąca różnicę pomiędzy wartością majątku przedsiębiorcy przekształcanego w dniu przekształcenia, a wysokością kapitału zakładowego Spółki z o.o., zasiliła z kolei kapitał zapasowy Spółki z o.o. W efekcie, kapitał zapasowy sfinansowany jest z opodatkowanych już zysków osiąganych jeszcze w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorcy przekształcanego. Przeznaczenie części zysków jednoosobowej działalności gospodarczej na kapitał zapasowy Spółki z o.o. nie wiązało się z niedokapitalizowaniem tego podmiotu.
W przyszłości planowane jest dokonanie wypłaty zysku zgromadzonego na kapitale zapasowym Spółki z o.o. na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników Spółki z o.o. W uchwale tej wprost zostanie wskazane, że wypłata środków z obniżonego kapitału zapasowego dotyczy środków, które stanowią zysk pochodzący jeszcze z jednoosobowej działalności. Wypłata nie będzie dotyczyła środków, które zostały wypracowane już przez Spółkę z o.o., ale tylko tych jeszcze sprzed przekształcenia. Środki pochodzące z obniżonego kapitału zapasowego trafią jedynie do Wspólnika, czyli do przedsiębiorcy przekształcanego.
Zyski pochodzące sprzed przekształcenia w Spółkę z o.o., a wypracowane przez Wspólnika jeszcze w ramach jego jednoosobowej działalności są wyodrębnione w księgach podatkowych Spółki w sposób pozwalający na dokładne wyodrębnienie tej części kapitału zapasowego, która pochodzi z zysków przekształconego przedsiębiorcy.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że przywołany wyżej art. 28m ust. 1 ustawy o CIT zawiera zamknięty katalog dochodów, które podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Do tych dochodów ustawa o CIT zalicza:
· dochód z tytułu podzielonego zysku,
· dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,
· dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
· dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku,
· dochód z tytułu zysku netto,
· dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych,
· dochód z tytułu ukrytych zysków, przez które co do zasady rozumie się wszelkie świadczenia wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem.
Zauważyć należy, że wypłata zysku z jednoosobowej działalności gospodarczej, wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem, nie skutkuje obowiązkiem zapłaty ryczałtu od dochodów spółek, o ile podatnik jest w stanie udokumentować, że wypłacany zysk został wypracowany w okresie przed wyborem ryczałtu od dochodów spółek. Kluczowa w tej kwestii jest treść art. 28m ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, zgodnie z którym opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem.
Nie sposób również uznać, że wypłata zysku z jednoosobowej działalności gospodarczej wypracowanego w okresie przed opodatkowaniem ryczałtem stanowi dochód z tytułu ukrytych zysków, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z definicją ukrytych zysków zawartą w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk.
W szczególności zyski z działalności spółki przekształcanej nie będą zyskiem netto wypracowanym w okresie opodatkowania ryczałtem. Nie będą także stanowiły wydatku niezwiązanego z działalnością gospodarczą, ani nie będą spełniały definicji nieujawnionej operacji gospodarczej lub ukrytego zysku. Ponadto, wypłatę zysków z jednoosobowej działalności gospodarczej (przekształcanej) nie sposób będzie uznać za dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku lub dochód z tytułu zysku netto.
Mając na uwadze powyższe, jeżeli spółka przekształcona będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w formie ryczałtu od dochodów spółek, wypłata wypracowanych przed przekształceniem zysków z jednoosobowej działalności gospodarczej przez spółkę przekształconą, nie będzie podlegała opodatkowaniu ryczałtem po stronie Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (przekształconej).
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy należy stwierdzić, że dokonanie wypłaty przez Spółkę z o.o. powstałą z przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą na rzecz Przekształconego przedsiębiorcy będącego udziałowcem tej Spółki z o.o. środków pieniężnych odpowiadających części zysku wypracowanego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej który pierwotnie został opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w jego działalności gospodarczej, nie będzie powodowała obowiązku opodatkowania tych środków pieniężnych ryczałtem od dochodów spółek, o ile Spółka będzie w stanie ponad wszelką wątpliwość udokumentować, że wskazana we wniosku wypłata, dokonana będzie tytułem niewypłaconych zysków uzyskanych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zatem, wypłata zysków wypracowanych przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą – poprzednika prawnego Spółki z o.o. – dokonywana przez tę Spółkę nie będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności nie powstanie w tej sytuacji dochód z tytułu ukrytych zysków.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów