0113-KDWPT.4011.649.2026.1.PPK
Koszty uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży prawa do miejsca postojowego.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 września 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
…. kwietnia 2023 r. na podstawie umowy o ustanowienie odrębnej własności i przeniesienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego, w wykonaniu umowy deweloperskiej sporządzonej przez zastępcę notarialnego …. - zastępcę …. - notariusza w ….. (Rep. A nr ….), nabyła Pani lokal mieszkalny nr … w budynku przy …. w …. (dalej: budynek) za kwotę … zł. Dla lokalu założona została księga wieczysta nr …. (dalej: mieszkanie). Zgodnie z zawartą umową, jako właściciel mieszkania nabyła Pani w ramach podziału do korzystania z nieruchomości wspólnej prawo do wyłącznego korzystania z Boksu lokatorskiego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr …. w Garażu …., Miejsca postojowego Nr … w Garażu … i miejsca klimatyzacyjnego znajdujących się w budynku przy ….. Garaż wielostanowiskowy znajdujący się w budynku przy …. w …. nie jest odrębną nieruchomością. Dla garażu nie jest prowadzona odrębna od budynku i gruntu księga wieczysta. Hala garażowa jest częścią wspólną budynku. Prawo do wyłącznego korzystania z Boksu lokatorskiego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu … i miejsca klimatyzacyjnego znajdujących się w budynku przy …. jest prawem przysługującym każdemu kolejnemu właścicielowi lokalu mieszkalnego nr …. przy …. w ….. Prawo to nie jest wpisane do księgi wieczystej nr …. dotyczącej lokalu mieszkalnego. Prawo do wyłącznego korzystania z Boksu lokatorskiego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr …. w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu … i miejsca klimatyzacyjnego znajdujących się w budynku przy …. nie jest prawem związanym z Pani udziałem we własności garażu wielostanowiskowego stanowiącego odrębną nieruchomość. Prawo do wyłącznego korzystania z Boksu lokatorskiego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu … i miejsca klimatyzacyjnego znajdujących się w budynku przy …. wynikało z Pani udziału w częściach wspólnych nieruchomości. Sposób korzystania z prawa do wyłącznego korzystania z Boksu lokatorskiego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu …. i miejsca klimatyzacyjnego znajdujących się w budynku przy …. został określony w umowie zakupu mieszkania w sposób wiążący wszystkich późniejszych współwłaścicieli nieruchomości wspólnej. Cena nabycia prawa do wyłącznego korzystania z Boksu lokatorskiego Nr …. w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu …, Miejsca postojowego Nr … w Garażu …. i miejsca klimatyzacyjnego znajdujących się w budynku przy …. nie została wskazana jako odrębna wartość w akcie notarialnym dotyczącym nabycia mieszkania. Zamierza Pani sprzedać prawo do bezpłatnego, nieograniczonego w czasie i wyłącznego korzystania z Miejsca postojowego Nr … w Garażu … znajdującego w garażu budynku położonego w … przy …. (dalej: prawo do korzystania z miejsca postojowego) na rzecz osoby trzeciej będącej właścicielem innego lokalu mieszkalnego w budynku położonym w …. przy ….. Sprzedając „prawo do bezpłatnego, nieograniczonego w czasie i wyłącznego korzystania” z Miejsca postojowego Nr … w Garażu … znajdującego w garażu budynku położonego w …. przy ….., nie sprzeda Pani udziału we własności garażu wielostanowiskowego, jako odrębnej nieruchomości, a przeniesie Pani na inny podmiot wyłącznie to opisane prawo użytkowania tego miejsca stanowiącego część wspólną budynku. Przysługuje Pani prawo do korzystania z tych miejsc na podstawie umowy quoad usum, w ramach udziału w nieruchomości wspólnej. Obecnie nie prowadzi Pani pozarolniczej działalności gospodarczej. Prowadziła ją Pani w okresie od … 2018 r. do …. 2021 r. Działalność polegała na wykonywaniu szkoleń BHP (PKD 85.59.B tylko i wyłącznie). W umowie notarialnej z …. kwietnia 2023 r., na podstawie której nabyła Pani odrębną własność lokalu mieszkalnego wraz z prawami do korzystania z miejsc postojowych, nie było określonej osobno ceny mieszkania i cen prawa do korzystania z miejsc postojowych. Akt notarialny zakupu mieszkania wraz z dwoma miejscami parkingowymi w garażu podziemnym oraz boksem lokatorskim był poprzedzony zawarciem umowy deweloperskiej z … lutego 2022 r. W umowie tej cena została ustalona na kwotę … zł wraz z należnym podatkiem od towarów i usług w stawce 8,00 %, przy czym w ramach ceny, wartość za lokal mieszkalny wraz z podatkiem VAT wynosiła … zł, wartość za Boks lokatorski wraz z podatkiem VAT wynosiła 10 422 zł, zaś wartość za Miejsce postojowe Nr … i Miejsce postojowe Nr … wraz z podatkiem VAT wynosiła … zł. Przychód uzyskany przez Panią z tytułu sprzedaży prawa do korzystania z miejsca postojowego nr … w Garażu … należy zakwalifikować jako przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten będzie podlegał opodatkowaniu według zasad ogólnych, przy czym podstawę opodatkowania stanowi dochód, tj. przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu poniesione w celu jego osiągnięcia, zgodnie z art. 22 ust.1 ww. ustawy.
Pytanie
Czy wartość prawa do wyłącznego korzystania z miejsca parkingowego Nr … i Nr …, w garażu podziemnym, podana w umowie deweloperskiej z .. lutego 2022 r., miejsce postojowe Nr … i miejsce postojowe Nr … wraz z podatkiem VAT … zł, (stosownie 1/2 tej kwoty za jedno miejsce …. zł), stanowi udokumentowany koszt uzyskania przychodu, o który należy pomniejszyć uzyskany przychód, a otrzymany dochód należy opodatkować na zasadach ogólnych?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że tak. Cena nabycia prawa do wyłącznego korzystania z miejsca postojowego została precyzyjnie określona w umowie deweloperskiej, z …. lutego 2022 r. Fakt, że w akcie notarialnym cena została ujęta w sposób łączny …. zł, nie zmienia charakteru prawnego poszczególnych elementów składających się na przedmiot zakupu. Podana wartość całkowita, zarówno w umowie deweloperskiej, jak i w akcie notarialnym jest taka sama i nie uległa zmianie. Skoro w umowie deweloperskiej (stanowiącej dokumentację źródłową transakcji), wartość miejsca postojowego została wyodrębniona jako konkretna kwota (…. zł za jedno miejsce), stanowi ona najbardziej miarodajny, udokumentowany koszt nabycia w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Z opisu sprawy wynika, że w umowie notarialnej z … kwietnia 2023 r., na podstawie której nabyła Pani odrębną własność lokalu mieszkalnego wraz z prawami do korzystania z miejsc postojowych, nie było określonej osobno ceny mieszkania i cen prawa do korzystania z miejsc postojowych. Akt notarialny zakupu mieszkania wraz z dwoma miejscami parkingowymi w garażu podziemnym oraz boksem lokatorskim był poprzedzony zawarciem umowy deweloperskiej z … lutego 2022 r. W umowie tej cena została ustalona na kwotę …. zł wraz z należnym podatkiem od towarów i usług w stawce 8,00 %, przy czym w ramach ceny, wartość za lokal mieszkalny wraz z podatkiem VAT wynosiła …. zł, wartość za Boks lokatorski wraz z podatkiem VAT wynosiła …. zł, zaś wartość za Miejsce postojowe Nr … i Miejsce postojowe Nr …. wraz z podatkiem VAT wynosiła …. zł. Wskazała Pani, że przychód uzyskany przez Panią z tytułu sprzedaży prawa do korzystania z miejsca postojowego nr …. w Garażu …. należy zakwalifikować jako przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do sprzedaży prawa do korzystania z miejsca postojowego, takie prawo nie jest nieruchomością. Prawo do miejsca postojowego jako prawo majątkowe inne niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega opodatkowaniu jako źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W świetle art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Zawarte w powołanym wyżej art. 18 ww. ustawy wyliczenie praw majątkowych ma charakter otwarty, o czym świadczy użyte przez ustawodawcę sformułowanie „w szczególności”. Należy zatem przyjąć, że do katalogu praw majątkowych objętych zakresem regulacji art. 18 ww. ustawy można zaliczyć także inne prawa niewymienione w tym przepisie. Jednocześnie, treść tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zarówno przychody z wykonania (wykorzystania) tych praw, jak również z ich sprzedaży lub zamiany.
Ogólna zasada dotycząca sposobu ustalania dochodów z poszczególnych źródeł przychodów została określona w art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W powołanym przepisie ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie, jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowego, tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła.
Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów. Koszty poniesione przez podatnika należy zatem oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodu, a nie niezbędności. Zatem kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, które łącznie spełniają następujące warunki:
• zostały faktycznie poniesione w celu uzyskania przychodu, tzn. pozostają w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami oraz
• nie zostały wymienione w art. 23 ustawy zawierającym katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.
Poza tym koszty muszą być bezwzględnie poniesione przez podatnika oraz udokumentowane w prawidłowy sposób.
Mając zatem na uwadze opis zdarzenia przyszłego uznać należy, że przy obliczeniu kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży prawa do korzystania z miejsca postojowego należy określić (przypisać) część ceny nabycia, która przypada na nabycie tego konkretnego prawa do danego miejsca postojowego. To na podatniku, jako osobie odnoszącej ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.
Wskazać należy, że w myśl art. 180 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Zatem, organ podatkowy dla celów podatkowych weryfikując uzyskanie danego przychodu, poniesienie kosztu, czy możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego uprawniony jest żądać od podatników udowodnienia tego faktu poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów. Takimi dokumentami/dowodami mogą być, m.in. rachunki, faktury VAT, paragony, umowy, akt notarialny, bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą w sposób wiarygodny potwierdzić.
W konsekwencji, przychód uzyskany z tytułu sprzedaży prawa do korzystania z miejsca postojowego stanowiący przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, przy czym podstawę opodatkowania stanowi dochód, tj. przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu poniesione w celu jego osiągnięcia, zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy.
W związku z powyższym, w myśl zasady, że wadliwa argumentacja prawna, przy prawidłowo wywiedzionym skutku prawnym, winna skutkować uznaniem stanowiska podatnika za nieprawidłowe – Pani stanowisko, zgodnie z którym wartość prawa do miejsca postojowego stanowi udokumentowany koszt nabycia w rozumieniu art. 22 ust. 6c ustawy o PIT, uznałem za nieprawidłowe, bowiem wartość prawa do miejsca postojowego stanowi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, przy ustalaniu dochodu z tytułu odpłatnego zbycia tego prawa.
Dodatkowe informacje
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów