0113-KDWPT.4011.633.2026.1.PPK

Interpretacja indywidualna2026-10-06Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Skutki podatkowe otrzymania darowizny nieruchomości oraz odpłatnego zbycia tej nieruchomości.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe. 

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 września 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:  

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani obywatelką Republiki Białorusi i od około 5 lat mieszka Pani w Polsce, na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce centrum interesów życiowych. Mieszka Pani w Polsce, razem z mężem oraz dwojgiem dzieci, które urodziły się w Polsce. W Polsce prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, natomiast Pani mąż pracuje na podstawie umowy o pracę. W 2024 r. nabyła Pani wraz z mężem lokal mieszkalny, położony w Polsce, w którym obecnie Pani mieszka wraz z mężem i dziećmi. Lokal ten służy zaspokajaniu własnych potrzeb mieszkaniowych Pani rodziny. W momencie dokonania opisanej poniżej darowizny oraz planowanej sprzedaży nieruchomości położonej na Białorusi nie upłynie jeszcze pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nabyła Pani wraz z mężem mieszkanie w Polsce. Pani matka jest obywatelką Republiki Białorusi, mieszka na stałe na terytorium Republiki Białorusi i jest właścicielką lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Republiki Białorusi. Zdarzenie przyszłe nr 1 - darowizna nieruchomości. Pani matka zamierza przekazać Pani, w drodze darowizny, prawo własności wskazanego lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Republiki Białorusi. Umowa darowizny zostanie zawarta zgodnie z prawem Republiki Białorusi, a własność nieruchomości zostanie przeniesiona na Panią. Darowizna będzie miała charakter nieodpłatny. W momencie dokonania darowizny będzie Pani obywatelką Republiki Białorusi i będzie Pani przebywała w Polsce, na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy. Nie będzie Pani posiadała obywatelstwa polskiego ani zezwolenia na pobyt stały. W odniesieniu do podatku od spadków i darowizn posiada Pani interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z … 2026 r., nr ….. W interpretacji tej Dyrektor KIS, odnosząc się do przedstawionej przez Panią sytuacji, wskazał, że przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy nie można utożsamiać z miejscem stałego pobytu w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przedmiotem niniejszego wniosku jest ocena skutków opisanych zdarzeń na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Zdarzenie przyszłe nr 2 - sprzedaż otrzymanej nieruchomości i transfer środków. Po otrzymaniu nieruchomości w drodze darowizny i nabyciu prawa jej własności, zamierza Pani sprzedać tą nieruchomość osobie trzeciej. Sprzedaż nastąpi zgodnie z prawem Republiki Białorusi. Nieruchomość nie będzie wykorzystywana przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a jej sprzedaż będzie miała charakter prywatny i nie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej. Cena sprzedaży zostanie wpłacona przez nabywcę na Pani rachunek bankowy, prowadzony na terytorium Republiki Białorusi. Następnie, zamierza Pani przelać całość lub część środków uzyskanych ze sprzedaży, z Pani własnego rachunku bankowego na Białorusi, na Pani własny rachunek bankowy prowadzony w Polsce. Oba rachunki będą należały do Pani. Przelew do Polski będzie zatem transferem Pani własnych środków pomiędzy Pani rachunkami, a nie odrębnym przysporzeniem majątkowym.

Pytania

1)    Czy otrzymanie przez Panią od matki, w drodze darowizny, prawa własności lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Republiki Białorusi, spowoduje powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce, czy też wartość otrzymanej nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT? Czy w związku z otrzymaniem tej nieruchomości będzie Pani zobowiązana do wykazania jej wartości w rocznym zeznaniu PIT, złożenia innej informacji lub deklaracji na gruncie ustawy o PIT albo posiadania określonych dokumentów potwierdzających nabycie nieruchomości w celu prawidłowego wykonania obowiązków podatkowych w Polsce?

2)    Czy późniejsza sprzedaż przez Panią otrzymanej w darowiźnie nieruchomości, położonej na terytorium Republiki Białorusi, spowoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce? Czy sprzedaż należy wykazać w polskim zeznaniu podatkowym, w szczególności PIT-39, lub w innej informacji albo deklaracji podatkowej? Czy późniejsze przelanie całości lub części środków uzyskanych ze sprzedaży, z Pani własnego rachunku bankowego na Białorusi, na Pani własny rachunek bankowy w Polsce, spowoduje powstanie odrębnego przychodu, obowiązku podatkowego lub obowiązku informacyjnego na gruncie ustawy o PIT? Jeżeli opisane czynności nie powodują obowiązku złożenia deklaracji lub informacji podatkowej w Polsce, proszę również o potwierdzenie, czy dla celów podatkowych wystarczające będzie posiadanie dokumentów potwierdzających źródło środków, w szczególności umowy darowizny nieruchomości, dokumentu potwierdzającego nabycie prawa własności, umowy sprzedaży nieruchomości oraz potwierdzeń przepływu środków przez Pani rachunki bankowe.

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1 - darowizna nieruchomości

Pani zdaniem, otrzymanie od matki w drodze darowizny nieruchomości, położonej na terytorium Republiki Białorusi, nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce. Jeżeli, otrzymanie nieruchomości zostanie uznane za przychód z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, uważa Pani, że przychód ten będzie w całości korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej, w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn. Matka należy do I grupy podatkowej. Przedmiotem darowizny nie będą środki pieniężne, lecz prawo własności nieruchomości. W Pani ocenie, otrzymanie nieruchomości w drodze darowizny stanowi nieodpłatne świadczenie, którego wartość korzysta ze zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT. Takie podejście znajduje potwierdzenie, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS, nr 0112-KDIL2-2.4011.540.2024.5.KP, dotyczącej otrzymania przez polskiego rezydenta podatkowego, będącego obywatelem Białorusi nieruchomości położonej za granicą, w drodze darowizny od ojca. Dyrektor KIS uznał, że otrzymanie nieruchomości stanowi przychód z innych źródeł, jednak przychód ten korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o PIT. W konsekwencji, uważa Pani, że otrzymanie od matki nieruchomości położonej na Białorusi nie spowoduje obowiązku zapłaty PIT w Polsce, ani obowiązku wykazania wartości otrzymanej nieruchomości w rocznym zeznaniu PIT lub złożenia innej informacji albo deklaracji na gruncie ustawy o PIT. Uważa Pani jednocześnie, że dla celów ewentualnego wykazania okoliczności nabycia nieruchomości powinna Pani zachować dokumenty potwierdzające darowiznę oraz nabycie prawa własności nieruchomości.

Ad. 2 - sprzedaż nieruchomości i transfer środków do Polski

Pani zdaniem, późniejsza sprzedaż przez Panią otrzymanej w darowiźnie nieruchomości, położonej na terytorium Republiki Białorusi nie spowoduje obowiązku zapłaty podatku dochodowego w Polsce. Zgodnie z art. 13 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zyski z przeniesienia własności majątku nieruchomego, położonego w drugim państwie mogą być opodatkowane w państwie, w którym nieruchomość jest położona. Ponieważ przedmiotem sprzedaży będzie nieruchomość położona na terytorium Republiki Białorusi, dochód z jej sprzedaży podlega zasadom przewidzianym dla nieruchomości położonych na Białorusi. Zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. Umowy, uważa Pani, że dochód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie, m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS, nr 0113-KDIPT2-2.4011.420.2026.1.AKU oraz nr 0113-KDIPT2-3.4011.484.2025.1.AK, dotyczących skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości, położonych na terytorium Republiki Białorusi. W konsekwencji uważa Pani, że sprzedaż nieruchomości nie spowoduje obowiązku zapłaty PIT w Polsce ani obowiązku wykazania tej sprzedaży w zeznaniu PIT-39 lub w innej informacji, albo deklaracji podatkowej w Polsce. Uważa Pani również, że późniejsze przelanie całości lub części środków uzyskanych ze sprzedaży, z Pani własnego rachunku bankowego na Białorusi, na Pani własny rachunek bankowy w Polsce, nie stanowi nowego przychodu ani odrębnego przysporzenia majątkowego. W wyniku takiego przelewu nie zwiększa się Pani majątek - następuje jedynie zmiana miejsca przechowywania środków, które już wcześniej należały do Pani. W związku z tym, sam transfer środków pomiędzy Pani rachunkami, nie powinien powodować powstania obowiązku zapłaty PIT ani odrębnego obowiązku deklaracyjnego lub informacyjnego na gruncie ustawy o PIT. Pani zdaniem, dla celów podatkowych, powinna Pani natomiast zachować dokumenty pozwalające wykazać pochodzenie środków i przebieg opisanych czynności, w szczególności umowę darowizny nieruchomości, dokument potwierdzający nabycie prawa własności, umowę sprzedaży nieruchomości, dokument potwierdzający otrzymanie ceny sprzedaży na Pani rachunek na Białorusi oraz potwierdzenie późniejszego przelewu środków z Pani rachunku na Białorusi, na Pani rachunek w Polsce.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Otrzymanie nieruchomości położonej na Białorusi w drodze umowy darowizny

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób:

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)    posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)    przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jak stanowi art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Natomiast podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 , 52 , 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 , art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b , art. 30ca , art. 30da i art. 30f , są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym świadczenia w naturze i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Stosownie natomiast do art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jest Pani obywatelką Republiki Białorusi i od około 5 lat mieszka Pani w Polsce, na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy. Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i posiada w Polsce centrum interesów życiowych. Mieszka Pani w Polsce, razem z mężem oraz dwojgiem dzieci, które urodziły się w Polsce. W Polsce prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, natomiast Pani mąż pracuje na podstawie umowy o pracę. Pani matka jest obywatelką Republiki Białorusi, mieszka na stałe na terytorium Republiki Białorusi i jest właścicielką lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Republiki Białorusi. Pani matka zamierza przekazać Pani, w drodze darowizny, prawo własności wskazanego lokalu mieszkalnego położonego na terytorium Republiki Białorusi. Umowa darowizny zostanie zawarta zgodnie z prawem Republiki Białorusi, a własność nieruchomości zostanie przeniesiona na Panią. Darowizna będzie miała charakter nieodpłatny. W momencie dokonania darowizny będzie Pani obywatelką Republiki Białorusi i będzie Pani przebywała w Polsce, na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy. Nie będzie Pani posiadała obywatelstwa polskiego ani zezwolenia na pobyt stały. W odniesieniu do podatku od spadków i darowizn posiada Pani interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z … 2026 r., nr ….. W interpretacji tej Dyrektor KIS, odnosząc się do przedstawionej przez Panią sytuacji, wskazał, że przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy nie można utożsamiać z miejscem stałego pobytu w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Skoro nabycie nieruchomości tytułem darowizny nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, w przedstawionej przez Panią sytuacji nie będzie miało zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, w Pani sytuacji zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto zauważam, że ponieważ darowizna nieruchomości zostanie otrzymana z Białorusi, to do jej opodatkowania zastosowanie znajdują również przepisy umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz. U. 1993 Nr 120, poz. 534).

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 lit. a) ww. Umowy:

Niniejsza umowa dotyczy następujących podatków:

w Rzeczypospolitej Polskiej:

- podatku dochodowego od osób prawnych,

- podatku dochodowego od osób fizycznych,

- podatku rolnego,

(zwanych dalej "podatkami polskimi").

Umowa nie wymienia wprost w żadnym z artykułów dochodów związanych z darowizną nieruchomości, zatem zastosowanie w sprawie znajduje art. 21 Umowy, w myśl którego:

1. Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie, nie wymienione w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie.

2. Postanowienia ustępu 1 nie mają zastosowania do dochodów, jeżeli osoba uzyskująca takie dochody, posiadająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie, wykonuje w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą przez zakład w nim położony lub wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód i gdy prawa, z których tytułu wypłacany jest dochód, są rzeczywiście związane z działalnością takiego zakładu. W takim przypadku stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Dlatego też otrzymana w darowiźnie nieruchomość – ponieważ miejscem Pani zamieszkania jest Polska – będzie podlegała w myśl art. 21 Umowy opodatkowaniu tylko w Polsce.

W Polsce przychód ten na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł.

Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 , uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14 , dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 .

Użycie w tym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. Stąd każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b tej ustawy – jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Jednocześnie wskazuję, że do uzyskanego świadczenia w postaci darowizny nieruchomości znajduje zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczona zgodnie z art. 11 ust. 2-2b , otrzymanych od osób zaliczonych do I i II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów o podatku od spadków i darowizn, z zastrzeżeniem ust. 20.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3) do grupy III – innych nabywców.

W kontekście powyższego podkreślam, że zwolnienia przedmiotowe są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania. To oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Z powołanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jednoznacznie, że w dyspozycji zwolnienia przedmiotowego mieści się wartość świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Biorąc powyższe pod uwagę, otrzymanie przez Panią w darowiźnie nieruchomości (lokalu mieszkalnego) od matki będzie stanowiło dla Pani przychód, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak, przychód ten będzie podlegał zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 125 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, nie będzie Pani zobowiązana do wykazania tego przychodu w zeznaniu podatkowym bądź innej deklaracji podatkowej, ani do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odpłatne zbycie nieruchomości położonej na Białorusi i transfer środków pieniężnych

W świetle opisanej przez Panią sytuacji, powzięła Pani wątpliwość, czy, w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości (lokalu mieszkalnego) położonej na terenie Białorusi, będzie Pani musiała zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych w Polsce i złożyć w Polsce zeznanie PIT-39 w celu wykazania przychodu z tego odpłatnego zbycia.

Z opisu sprawy wynika, że po otrzymaniu przez Panią nieruchomości w drodze darowizny i nabyciu prawa jej własności, zamierza Pani sprzedać tą nieruchomość osobie trzeciej. Sprzedaż nastąpi zgodnie z prawem Republiki Białorusi. Nieruchomość nie będzie wykorzystywana przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a jej sprzedaż będzie miała charakter prywatny i nie będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej. Cena sprzedaży zostanie wpłacona przez nabywcę na Pani rachunek bankowy, prowadzony na terytorium Republiki Białorusi. Następnie, zamierza Pani przelać całość lub część środków uzyskanych ze sprzedaży, z Pani własnego rachunku bankowego na Białorusi, na Pani własny rachunek bankowy prowadzony w Polsce. Oba rachunki będą należały do Pani.

W przedmiotowej kwestii znajdują również zastosowanie uregulowania powołanej wyżej umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 omawianej umowy:

Zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W myśl art. 6 ww. umowy:

1.    Dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z eksploatacji gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

2.    Określenie „majątek nieruchomy” posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony.

3.    Postanowienia ustępu 1 mają zastosowanie do dochodu powstałego z bezpośredniego użytkowania, najmu, jak również każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego.

4.    Postanowienia ustępów 1 i 3 stosuje się również do dochodów z majątku nieruchomego należącego do osoby, który służy do wykonywania wolnego zawodu.

W myśl art. 23 ust. 1 tej umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.

Stosownie do art. 4 ust. 1 cyt. umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Zgodnie z przywołanymi powyżej regulacjami – w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Białorusi, zyski z przeniesienia jej własności podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym położona jest nieruchomość. Innymi słowy, w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Białorusi przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, sprzedaż ta jest opodatkowana na Białorusi – zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej pomiędzy Polską a Białorusią.

W konsekwencji, planowana przez Panią sprzedaż nieruchomości (lokalu mieszkalnego), położonej na terenie Białorusi, którą nabędzie Pani w drodze umowy darowizny od matki, stosownie do art. 13 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – będzie podlegać opodatkowaniu na terenie Białorusi. Biorąc pod uwagę powyższe, w Polsce nie powstanie dla Pani obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z odpłatnym zbyciem ww. nieruchomości, położonej na terytorium Białorusi. Zatem, nie będzie Pani także zobowiązana do złożenia zeznania PIT-39 ani innej deklaracji podatkowej z tytułu powyższego odpłatnego zbycia, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, w zakresie przetransferowania środków pieniężnych uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości na Pani polskie konto, z Pani własnego rachunku bankowego na Białorusi, należy wskazać, że w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustęp 2 ww. przepisu stanowi natomiast, że:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog źródeł przychodów, których osiągnięcie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, zawarty został w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią:

Źródłami przychodów są:

1)    stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2)    działalność wykonywana osobiście;

3)    pozarolnicza działalność gospodarcza;

4)    działy specjalne produkcji rolnej;

5)    (uchylony)

6)    najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7)    kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);

8)    odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)   nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)   spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)    prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)   innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;

8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;

9. inne źródła.

Równocześnie podkreślenia wymaga, że konsekwencją powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest kwalifikacja do jednego ze źródeł przychodów określonych w zacytowanym powyżej art. 10 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Wynika z tego, że pojęciem pierwotnym dla dochodu jest pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zatem, przetransferowanie środków pieniężnych uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości na Pani polskie konto, z Pani własnego rachunku bankowego na Białorusi, nie skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, nie będzie Pani również zobowiązana do złożenia deklaracji podatkowej z tego tytułu, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, w myśl bowiem art. 180 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.):

Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

Zatem, organ podatkowy dla celów podatkowych weryfikując uzyskanie danego przychodu, poniesienie kosztu, czy możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego uprawniony jest żądać od podatników udowodnienia tego faktu poprzez przedłożenie rzetelnych i wiarygodnych dowodów. Takimi dokumentami/dowodami mogą być, m.in. rachunki, faktury VAT, paragony, umowy, akt notarialny, bądź też inne dokumenty, które ten fakt mogą w sposób wiarygodny potwierdzić.

Wobec powyższego, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani matki).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·         Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·         w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·         w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).          

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.   

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.