0113-KDIPT1-3.4012.761.2026.1.MJ

Interpretacja indywidualna2026-09-29Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Wyłączenie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 czynności przekazania całego przedsiębiorstwa obejmującego wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2026 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 czynności przekazania całego przedsiębiorstwa obejmującego wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą jako firma … z siedzibą w … ul. … Nip: … od 1 kwietnia 1990 r. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT od 14 czerwca 1993 r. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest handel meblami, … i najem powierzchni handlowej. Z uwagi na podeszły wiek i stan zdrowia w grudniu bieżącego roku planuje Pan zakończyć działalność gospodarczą. Przed jej zakończeniem prowadzone przedsiębiorstwo zamierza Pan przekazać w darowiźnie synowi …w celu kontynuowania przez syna działalności. Syn ma zarejestrowaną w CEIDG czynną działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem VAT.

Do darowizny przedsiębiorstwa dojdzie przed wyrejestrowaniem przez Pana działalności gospodarczej w CEIDG. Przedmiotem darowizny będzie całe przedsiębiorstwo, a nie poszczególne składniki majątkowe. W skład przedsiębiorstwa, którego jest Pan jedynym właścicielem wchodzi zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym m.in.:

1.    Nazwa przedsiębiorstwa - …,

2.    Nieruchomość położona w … ul. … o pow. … m kw. posadowiona na działce o pow. … m kw.,

3.    Wyposażenie biur w tym meble biurowe, komputery, drukarki, aparaty telefoniczne, itp.,

4.    Towary handlowe – meble,

5.    Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności,

6.    Należności,

7.    Środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym związanym z prowadzoną działalnością,

8.    Umowy,

9.    Narzędzia drobne.

Wymienione składniki stanowią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 kodeksu cywilnego, gdyż pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, że stanowią całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Zależności funkcjonalne, które występują między zespołami wskazanych wskaźników pozwolą na kontynuowanie działalności przez Pana syna w zakresie handlu meblami. Pana syn będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki wchodzące w skład darowanego przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania dodatkowych składników niebędących przedmiotem transakcji. Pokoleniowe przekazanie firmy miałoby nastąpić w formie darowizny. Syn zadeklarował chęć i zamiar kontynuowania działalności Pana firmy. Aktualnie prowadzi on własną działalność w tym samym zakresie, czyli sprzedaż mebli i będzie ją dalej prowadzić z wykorzystaniem tych samych składników majątku. Syn po nabyciu w formie darowizny firmy będzie musiał zawrzeć umowy z dostawcami, w tym: energii elektrycznej, energii cieplnej, umowy najmu, monitoringu, serwisu, leasingu, telefonów itp., gdyż aktualnie umowy te zawarte są z Pana firmą.

Przedmiotem darowizny będzie przedsiębiorstwo rozumiane jako jednolita całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym co będzie stanowiło podstawę kontynuowania działalności.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym przekazanie firmy jako czynność o charakterze nieodpłatnym (darowizna), czyli całego przedsiębiorstwa obejmującego wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, będzie czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podst. art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Przedsiębiorstwo jest określane jako ogół składników materialnych i niematerialnych funkcjonalnie ze sobą powiązanych i służących do prowadzenia działalności gospodarczej. W Pana ocenie zespół tych składników wchodzących w skład Pana firmy na podstawie umowy darowizny zawartej w formie aktu notarialnego, które otrzyma syn będzie stanowiło przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 ustawy z 23 kwietnia 1994 r. Kodeksu cywilnego (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1064) i darowizna nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż darowizna będzie stanowić zbycie przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, gdyż przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części. Poprzez zbycie należy rozumieć zarówno czynności odpłatne jak i o charakterze nieopłatnym np. darowizna. Przekazanie przedsiębiorstwa nie jest traktowane jako dostawa towarów lub świadczenie usług w rozumieniu przepisów o podatku VAT, czyli przekazanie firmy dziecku jest czynnością neutralną na gruncie podatku VAT, a więc przekazując firmę synowi nie będzie Pan płacił od tej transakcji podatku należnego, tym bardziej że nie zmieni się przeznaczenie przekazywanych składników przedsiębiorstwa. W przypadku darowizny przedsiębiorstwa wszystkie jego składniki materialne i niematerialne są traktowane jako zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT co skutkuje wyłączeniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Swoje stanowisko opiera Pan o niżej wymienione przepisy.

Opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.         Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.         Eksport towarów,

3.         Import towarów na terytorium kraju,

4.         Wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.

Stanowi o tym art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. u. z 2024 r. poz. 361 zwana dalej ustawą o VAT).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie rodzaje energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie rozporządzania towarami jako właściciel, nie tylko sprzedaż, ale m.in. darowizna.

Przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują o wyłączenie określonych czynności z zakresu stosowania przepisów ustawy. Wyłączenie z zakresu działania przepisów ustawy oznacza, że do czynności tych nie znajdują zastosowania żadne z jej regulacji.

W artykule 6 pkt 1 ustawy o VAT ustawodawca wyłączył ze stosowania przepisów ustawy transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Użyty przez ustawodawcę zwrot „transakcja zbycia”, mimo że nie został zdefiniowany przez ustawodawcę obejmuje min. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport), w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Ustawa o VAT nie zawiera również definicji przedsiębiorstwa. Definicja przedsiębiorstwa zawarta jest w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst. jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 55 tej ustawy przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części / nazwa przedsiębiorstwa,
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych, środki pieniężne,
  • koncesje, licencje, zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Użyty w wymienionym art. 551 kodeksu cywilnego zwrot „obejmuje w szczególności” oznacza, że w definicji przedsiębiorstwa wymienione są tylko jego przykładowe elementy zatem przedsiębiorstwo obejmować może także niewymienione w tym przepisie składniki, jak również w skład przedsiębiorstwa mogą nie wchodzić wszystkie wymienione składniki.

Przedsiębiorstwo zgodnie z wymienionym art. 55 kodeksu cywilnego jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Stosownie do treści art. 55 kodeksu cywilnego czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w jego skład, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. Przedsiębiorstwo w myśl przywołanych przepisów kodeksu cywilnego jest zorganizowanym zespołem, a jego składniki powinny pozostawać we wzajemnych relacjach, a nie są tylko zbiorem pewnych elementów.

Pana firma spełnia w pełni warunki określone dla pojęcia „przedsiębiorstwo”, więc w oparciu o przywołane wyżej przepisy może być Pana zdaniem przedmiotem darowizny jako czynność wyłączona spod zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1.

Istotnym elementem planowanej czynności jest fakt, że Pana syn będzie kontynuował działalność gospodarczą w tym samym zakresie, a więc nie dojdzie do likwidacji przedsiębiorstwa w znaczeniu gospodarczym, a nastąpi jedynie zmiana osoby prowadzącej działalność.

Organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych wielokrotnie wskazywały, że przekazanie przedsiębiorstwa w drodze darowizny może korzystać z wyłączenia określonego w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, jeżeli przedmiotem czynności jest przedsiębiorstwo zdolne do samodzielnego funkcjonowania.

W przypadku przedstawionego zdarzenia przyszłego przedsiębiorstwo będzie nadal funkcjonowało po stronie obdarowanego, czyli Pana syna.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stoi Pan na stanowisku, że przekazanie całego przedsiębiorstwa na rzecz syna w drodze umowy darowizny będzie czynnością wyłączoną z zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegało podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 755 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przepisy art. 6 wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi, jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w cyt. przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Należy zauważyć, że powyższa regulacja stanowi implementację art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.

W świetle art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach, gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Jak już wskazano, ustawodawca na mocy art. 6 pkt 1 ustawy wyłączył od opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”. Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2026 r. poz. 795), zwanej dalej „Kodeks cywilny”. Zgodnie z tym przepisem:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1)    oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2)    własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3)    prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4)    wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5)    koncesje, licencje i zezwolenia;

6)    patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7)    majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8)    tajemnice przedsiębiorstwa;

9)    księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. 

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zatem składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to zbycie takiego przedsiębiorstwa do innego podmiotu, nie będzie podlegało przepisom ustawy.

W wyroku C-497/01 (w sprawie Zita Modes) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) stwierdził, iż „pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Ponadto TSUE stwierdził, iż fakt, że VI Dyrektywa nie zawiera definicji pojęcia przedsiębiorstwa lub jego części, nie oznacza, że państwa członkowskie mają swobodę jego interpretacji. Pojęcia w niej używane powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny od innych przepisów, z wyjątkiem sytuacji, gdy sama Dyrektywa daje państwom członkowskim jasną dyspozycję do zdefiniowania pojęcia w krajowej legislacji. TSUE wskazał też, iż nabywca musi jednak posiadać zamiar kontynuowania działalności gospodarczej przejmowanego przedsiębiorstwa lub jego części, nie zaś jedynie natychmiast likwidować daną działalność i sprzedać przejęte mienie.

Na przydatność zespołu składników do prowadzenia (kontynuowania) działalności przez nabywcę, zwrócił uwagę TSUE w wyroku C-408/98 (Abbey National Plc), podzielając opinię Rzecznika Generalnego z dnia 13 kwietnia 2000 r., który stwierdził, iż „rozwiązanie przyjęte w Zjednoczonym Królestwie wydaje się rozsądne: gdy aktywa stanowiące część przedsiębiorstwa zdolną do odrębnego funkcjonowania są zbywane w taki sposób, że sprzedana część kontynuuje swoją działalność, ma zastosowanie opcja, z której Zjednoczone Królestwo skorzystało na mocy art. 5(8) VI Dyrektywy i uznaje się, że nie nastąpiła dostawa towarów”.

W kontekście zatem zbycia przedsiębiorstwa, z wyłączenia stosowania przepisów ustawy korzysta przekazanie przedsiębiorstwa lub jego niezależnej części, w tym dóbr materialnych oraz ewentualnie elementów niematerialnych, które razem tworzą przedsiębiorstwo lub jego część zdolne do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Nabywca musi jednakże mieć na celu prowadzenie przekazanego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jedynie natychmiastową likwidację danej działalności lub sprzedanie zapasów zasobów, jeśli istnieją.

Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę itp. na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u zbywcy zorganizowany zespół składników gotowych realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po jego zbyciu możliwe musi być prowadzenie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa z wykorzystaniem przejętego majątku.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest handel meblami, … i najem powierzchni handlowej. Z uwagi na podeszły wiek i stan zdrowia w grudniu bieżącego roku planuje Pan zakończyć działalność gospodarczą. Przed jej zakończeniem prowadzone przedsiębiorstwo zamierza Pan przekazać w darowiźnie synowi w celu kontynuowania przez syna działalności. Do darowizny przedsiębiorstwa dojdzie przed wyrejestrowaniem przez Pana działalności gospodarczej w CEIDG. Przedmiotem darowizny będzie całe przedsiębiorstwo. W skład przedsiębiorstwa, którego jest Pan jedynym właścicielem wchodzi zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym m.in.:

1.    Nazwa przedsiębiorstwa - …,

2.    Nieruchomość położona w … ul. … o pow. … m kw. posadowiona na działce o pow. … m kw.,

3.    Wyposażenie biur w tym meble biurowe, komputery, drukarki, aparaty telefoniczne, itp.,

4.    Towary handlowe – meble,

5.    Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności,

6.    Należności,

7.    Środki pieniężne zgromadzone na rachunku bankowym związanym z prowadzoną działalnością,

8.    Umowy,

9.    Narzędzia drobne.

Wymienione składniki stanowią całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Zależności funkcjonalne, które występują między zespołami wskazanych wskaźników pozwolą na kontynuowanie działalności przez Pana syna w zakresie handlu meblami. Pana syn będzie miał faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki wchodzące w skład darowanego przedsiębiorstwa bez konieczności angażowania dodatkowych składników niebędących przedmiotem transakcji. Syn zadeklarował chęć i zamiar kontynuowania działalności Pana firmy. Syn po nabyciu w formie darowizny firmy będzie musiał zawrzeć umowy z dostawcami, w tym: energii elektrycznej, energii cieplnej, umowy najmu, monitoringu, serwisu, leasingu, telefonów itp., gdyż aktualnie umowy te zawarte są z Pana firmą.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa, prowadzi do stwierdzenia, że darowizna całego przedsiębiorstwa obejmującego wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z prowadzoną działalnością gospodarczą będzie stanowiła – jak wynika z wniosku – zbycie przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, tym samym transakcja ta będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.) – zwanej dalej: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.