0113-KDIPT1-3.4012.717.2026.2.ALN

Interpretacja indywidualna2026-10-02Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług w postaci produktów cyfrowych, tj. sprzedaży gotowych jadłospisów, ebooków oraz indywidualnych planów żywieniowych oraz usług dietetycznych, przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 tego załącznika.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług w postaci produktów cyfrowych, tj. sprzedaży gotowych jadłospisów, ebooków oraz indywidualnych planów żywieniowych oraz usług dietetycznych, przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 tego załącznika. Wniosek uzupełniła Pani pismem z 1 września 2026 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi dietetyczne oraz sprzedaje plany żywieniowe i ebooki. Stacjonarnie Wnioskodawczyni świadczy usługi na rzecz firm (przychodnie (…), placówki medyczne), wystawiając im faktury. Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy usługi oraz sprzedaje gotowe materiały i ebooki wyłącznie online (poprzez sklep internetowy na platformie X). W czerwcu br. Wnioskodawczyni przekroczyła obrót w wysokości 20 000 zł ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych. Całość rozliczeń z osobami fizycznymi odbywa się w sposób w pełni bezgotówkowy: za pośrednictwem przelewów bankowych tradycyjnych, przelewów Z bezpośrednio na rachunek bankowy oraz płatności elektronicznych (np. Y bramki płatnicze w X). W przypadku sprzedaży za pośrednictwem platformy X, system automatycznie przypisuje do zamówienia dane klienta, w tym adres e-mail oraz adres rozliczeniowy pozyskiwany zintegrowanej bramki płatniczej. W odniesieniu do sporadycznych wpłat bezpośrednich (przelew/Z na konto), z historii rachunku bankowego jednoznacznie wynika nadawca, kwota oraz tytuł płatności. Z ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła wpłata i na czyją rzecz została dokonana.

Na pytania postawione w wezwaniu o treści:

a)  Czy wniosek dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?

b)  Czy możliwe jest nabycie gotowych jadłospisów i ebooków niezależnie od skorzystania z pozostałych świadczonych przez Panią usług?

c)  Czy sprzedaż planu żywieniowego jest co do zasady oddzielnym świadczeniem od usługi dietetycznej, które może być wykonywane odrębnie?

d)  Proszę wskazać co składa się na Pani usługę dietetyczną (np. indywidualny plany żywieniowy, inne jakie).

e)  Czy sprzedaż gotowych jadłospisów, ebooków, indywidualnych planów żywieniowych (jeśli sprzedawane są odrębnie od usługi dietetycznej) stanowi usługi elektroniczne w myśl ar. 2 ust. 26 ustawy o VAT? Czy gotowe jadłospisy, ebooki, indywidualne plany żywieniowe (jeśli sprzedawane są odrębnie od usługi dietetycznej) dostarczane są nabywcom wyłącznie w formie elektronicznej, bez użycia nośników fizycznych? Proszę wskazać odrębnie dla każdego sprzedawanego produktu, będącego przedmiotem wniosku.

f)   Proszę opisać w jaki sposób sprzedaje Pani gotowe jadłospisy, ebooki, indywidualne plany żywieniowe (jeśli sprzedawane są odrębnie od usługi dietetycznej) np. link, inne.

g)  Czy sprzedaż gotowych jadłospisów, ebooków, indywidualnych planów żywieniowych (jeśli sprzedawane są odrębnie od usługi dietetycznej) odbywa się na zapisanych nośnikach danych cyfrowych lub analogowych?

h)  Czy ewidencjonuje Pani na kasie rejestrującej sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych? Jeśli tak, proszę wskazać od kiedy.

i)    Czy kiedykolwiek była Pani zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej lub przestała Pani spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeżeli tak, to proszę opisać, kiedy i z jakiego tytułu?

j)    Czy dokonuje Pani sprzedaży towarów i/lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902)? Jeśli tak, proszę wskazać konkretny punkt.

k)  Czy dla każdego świadczenia objętego wnioskiem, z prowadzonej przez Panią ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę, jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?

l)    Czy wniosek dotyczy również dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi)? Jeśli tak, proszę wskazać jakie produkty dostarcza Pani klientów w systemie wysyłkowym?

m)Czy w przypadku, gdy realizuje Pani sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), to z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)?

Udzieliła Pani odpowiedzi:

1. Ad a)

Wniosek dotyczy wyłącznie sprzedaży oraz świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

2. Ad b)

Tak, gotowe jadłospisy i ebooki można zakupić w sklepie internetowym całkowicie niezależnie od skorzystania z pozostałych, indywidualnych usług dietetycznych Wnioskodawcy.

3. Ad c)

Tak, sprzedaż gotowego planu żywieniowego / ebooka jest co do zasady oddzielnym świadczeniem od usługi dietetycznej (konsultacji i przygotowania indywidualnego planu), które może być wykonywane i nabywane przez klienta zupełnie odrębnie.

4. Ad d)

Na usługę dietetyczną świadczoną przez Wnioskodawcę składa się przeprowadzenie wywiadu/konsultacji z klientem oraz opracowanie spersonalizowanego (indywidualnego) planu żywieniowego dostosowanego do stanu zdrowia, preferencji i celów konkretnej osoby.

5. Ad e)

Sprzedaż gotowych jadłospisów, ebooków oraz indywidualnych planów żywieniowych (zamawianych i realizowanych odrębnie) stanowi świadczenie usług drogą elektroniczną w myśl art. 2 pkt 26 ustawy o VAT oraz art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Produkty te dostarczane są nabywcom wyłącznie w formie elektronicznej (pliki cyfrowe, np. PDF), bez użycia jakichkolwiek nośników fizycznych (nie są wysyłane na płytach CD, papierze itp.).

6. Ad f)

Sposób sprzedaży gotowych jadłospisów, ebooków i planów indywidualnych: Sprzedaż odbywa się w pełni automatycznie poprzez sklep internetowy działający na platformie X. Klient po opłaceniu zamówienia otrzymuje na wskazany adres e-mail bezpośredni link do pobrania zakupionego pliku cyfrowego (lub plik zostaje dostarczony w wiadomości e-mail wygenerowanej przez system sklepu).

7. Ad g)

Forma nośników: Sprzedaż nie odbywa się na fizycznych ani analogowych nośnikach danych – odbywa się wyłącznie elektronicznie.

8. Ad h), i)

Ewidencjonowanie na kasie rejestrującej: Wnioskodawca nie ewidencjonuje sprzedaży na kasie rejestrującej i nigdy wcześniej nie miał takiego obowiązku ani nie utracił prawa do zwolnienia z tego tytułu.

9. Ad j)

Towary z § 4 rozporządzenia o kasach: Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów ani usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

10. Ad k)

Jednoznaczność ewidencji i dowodów zapłaty: Tak, dla każdego świadczenia objętego wnioskiem, z prowadzonych przez Wnioskodawcę ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę (historii rachunku bankowego, potwierdzeń z bramek płatności/Y oraz danych z platformy X) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła wpłata.

11. Ad l)

Dostawa w systemie wysyłkowym: Wniosek nie dotyczy dostawy towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi w formie fizycznej), ponieważ wnioskodawca nie prowadzi takiej sprzedaży. Wnioskodawca świadczy usługi oraz dostarcza treści cyfrowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyłącznie drogą elektroniczną.

12. Ad m)

Adres nabywcy przy wysyłce: W związku z tym, że sprzedaż ma charakter cyfrowy (elektroniczny), a nie fizyczny wysyłkowy, nie występuje dostawa kurierska. Niemniej jednak, z systemów rozliczeniowych i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, na czyją rzecz została dokonana transakcja (w tym dane identyfikacyjne oraz adres rozliczeniowy klienta pozyskiwany z bramki płatniczej).

Pytanie

1.  Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w związku z przekroczeniem kwoty obrotu 20 000 zł, Wnioskodawczyni świadcząca usługi dietetyczne oraz indywidualne plany żywieniowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, otrzymujący w całości płatności w formie bezgotówkowej, zachowuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

2.  Czy Wnioskodawczyni zachowuje prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży gotowych jadłospisów i ebooków realizowanej online, uwzględniając bezgotówkową formę płatności oraz dysponowanie e-mailem, historią rachunku oraz adresem rozliczeniowym z bramki płatniczej w X, pozwalającym na jednoznaczną identyfikację nabywcy?

Pani stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku

Zdaniem Wnioskodawczyni, w opisanej sytuacji przysługuje jej prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, pomimo przekroczenia obrotu 20 000 zł.

1.  W zakresie świadczonych usług dietetycznych i indywidualnych planów (poz. 42 załącznika do rozporządzenia): Wnioskodawczyni spełnia warunki zwolnienia przedmiotowego, ponieważ otrzymuje zapłatę w całości za pośrednictwem banku (przelew, Z, Y), a z ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła usługa i na czyją rzecz została wykonana. Przepis poz. 42 nie wymaga posiadania adresu nabywcy.

2.  W zakresie sprzedaży gotowych materiałów i ebooków online: Wnioskodawczyni zapewnia pełną mierzalność i identyfikowalność transakcji. System sklepu (X) automatycznie pozyskuje dane identyfikacyjne oraz adres rozliczeniowy z bezpiecznej bramki płatniczej klienta, a w przypadku wpłat bezpośrednich dane te wynikają z historii rachunku bankowego. Spełnia to wymogi identyfikacji nabywcy, czyniąc zastosowanie zwolnienia w pełni zasadnym. Sporadyczne przelewy lub płatności Z dokonywane bezpośrednio na rachunek bankowy również nie pozbawiają prawa do zwolnienia, gdyż z historii rachunku bankowego bez trudu można przypisać wpłatę do konkretnego klienta i tytułu płatności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 1263), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z ww. przepisu wynika ogólna zasada, zgodnie z którą sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych objęta jest obowiązkiem rejestracji na kasie fiskalnej.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…).

Kwestie związane ze zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. poz. 1902 ze zm.), zwanym dalej „rozporządzeniem”.

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn., że dotyczy konkretnych czynności.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 42:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn., że dotyczy konkretnych czynności.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20.000 zł.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Powołane wyżej przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (zwolnienie przedmiotowe) oraz związane z osiąganym przez podatników obrotem (zwolnienie podmiotowe).

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia.

I tak, zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)  dostawy:

a)  gazu płynnego,

b)  części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)  silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)  nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)  przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)   części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)  części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

-     ciągników,

-     pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,

-     samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób,

-     włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,

-     pojazdów silnikowych do transportu towarów,

-     pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych,

-     pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

-     z wyłączeniem motocykli,

h)  komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)    wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)    wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k)  silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)    sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n)  zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o)  wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p)  wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q)  napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r)   perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s)  wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)   wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u)  węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w) towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2)  świadczenia usług:

a)  przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b)  taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)  naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)  w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)  w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)   w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g)  prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h)  doradztwa podatkowego,

i)    związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

-     świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

-     usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)    fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)  kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)    związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n)  parkingu samochodów i innych pojazdów,

o)  przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 rozporządzenia, podlega m.in. dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Tym samym, § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych oraz przedmiotowych), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

·      świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

·      z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·      przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pani usługi dietetyczne oraz sprzedaje plany żywieniowe i ebooki. Dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej świadczy Pani usługi oraz sprzedaje gotowe materiały i ebooki wyłącznie online (poprzez sklep internetowy na platformie X). Gotowe jadłospisy i ebooki można zakupić w sklepie internetowym całkowicie niezależnie od skorzystania z pozostałych, indywidualnych usług dietetycznych. Sprzedaż gotowych jadłospisów, ebooków oraz indywidualnych planów żywieniowych (zamawianych i realizowanych odrębnie) stanowi świadczenie usług drogą elektroniczną w myśl art. 2 pkt 26 ustawy o VAT oraz art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011. Produkty te dostarczane są nabywcom wyłącznie w formie elektronicznej (pliki cyfrowe, np. PDF), bez użycia jakichkolwiek nośników fizycznych (nie są wysyłane na płytach CD, papierze itp.). Sprzedaż odbywa się w pełni automatycznie poprzez sklep internetowy działający na platformie X. Klient po opłaceniu zamówienia otrzymuje na wskazany adres e-mail bezpośredni link do pobrania zakupionego pliku cyfrowego (lub plik zostaje dostarczony w wiadomości e-mail wygenerowanej przez system sklepu). Na usługę dietetyczną świadczoną przez Panią składa się przeprowadzenie wywiadu/konsultacji z klientem oraz opracowanie spersonalizowanego (indywidualnego) planu żywieniowego dostosowanego do stanu zdrowia, preferencji i celów konkretnej osoby. Całość rozliczeń z osobami fizycznymi odbywa się w sposób w pełni bezgotówkowy: za pośrednictwem przelewów bankowych tradycyjnych, przelewów Z bezpośrednio na rachunek bankowy oraz płatności elektronicznych (np. Y bramki płatnicze w X). W przypadku sprzedaży za pośrednictwem platformy X, system automatycznie przypisuje do zamówienia dane klienta, w tym adres e-mail oraz adres rozliczeniowy pozyskiwany zintegrowanej bramki płatniczej. W odniesieniu do sporadycznych wpłat bezpośrednich (przelew/Z na konto), z historii rachunku bankowego jednoznacznie wynika nadawca, kwota oraz tytuł płatności. Z ewidencji i dowodów zapłaty jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła wpłata i na czyją rzecz została dokonana. Dla każdego świadczenia objętego wnioskiem, z prowadzonych przez Panią ewidencji oraz dowodów dokumentujących zapłatę (historii rachunku bankowego, potwierdzeń z bramek płatności/Y oraz danych z platformy X) jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła wpłata. Nie dokonuje Pani sprzedaży towarów ani usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W czerwcu 2026 r. Pani sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczyła 20 000 zł.

Z analizy sprawy wynika, że świadczone przez Panią usługi nie są wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Ponadto, we wniosku wskazała Pani, że nie sprzedaje Pani towarów i usług wymienionych w § 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia, oraz że produkty są dostarczane wyłącznie w formie elektronicznej, bez wykorzystania nośników fizycznych. Sprzedaż realizowana jest za pośrednictwem Internetu, a płatności dokonywane są w formie bezgotówkowej (np. przelewem bankowym, za pośrednictwem systemów płatności elektronicznych). Natomiast, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za świadczenie usług objętych złożonym wnioskiem jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy.

Zatem, należy stwierdzić, że spełnione zostaną warunki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do tego rozporządzenia, dla:

·      usług dietetycznych i

·      sprzedaż gotowych jadłospisów, ebooków oraz indywidualnych planów żywieniowych (zamawianych i realizowanych odrębnie), które stanowią świadczenie usług drogą elektroniczną w myśl art. 2 pkt 26 ustawy o VAT oraz art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011,

za które płatność otrzyma Pani w formie bezgotówkowej, za pośrednictwem przelewów bankowych tradycyjnych, przelewów Z bezpośrednio na rachunek bankowy oraz płatności elektronicznych (np. Y bramki płatnicze w X).

Stwierdzam, że ma Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług w postaci produktów cyfrowych, tj. sprzedaży gotowych jadłospisów, ebooków oraz indywidualnych planów żywieniowych oraz usług dietetycznych, przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do niego, za które otrzyma Pani zapłatę w całości na rachunek bankowy, a z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących tą zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy i kto jej dokonał. Powyższe zwolnienie na mocy powołanego wyżej rozporządzenia obowiązuje nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Zatem Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.