0113-KDIPT1-3.4012.57.2022.10.JM
Prawo do rozliczenia wystawionych faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym wystawione są faktury korygujące.
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
1. ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 5 grudnia 2022 r. sygn. akt I SA/Gd 747/22 i wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 stycznia 2026 r. sygn. akt I FSK 542/23; i
2. stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy terminu ujęcia wystawionych faktur korygujących.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A „...” S.A. [dalej: Wnioskodawca lub Spółka] jest osobą prawną, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług [dalej: VAT].(…)
Oprócz dystrybucji produktów produkowanych przez Spółkę, Spółka nabywa również i odprzedaje pod własną marką towary, w tym artykuły spożywcze powstałe z (...), m.in. produkt (...). Jest to środek spożywczy produkowany z (…). Produkt występuje w postaci (…) [dalej: B, Produkt].
Spółka nabywa B w gotowej postaci od producenta [dalej: Dostawca] i dokonuje odprzedaży Produktu na rzecz swoich klientów, w tym przede wszystkim na rzecz hurtowni farmaceutycznych, dokumentując każdą sprzedaż za pomocą faktury. Dotychczas Dostawca dokonując sprzedaży Produktu na rzecz Spółki stosował wobec niego stawkę VAT w wysokości 5%. W celu potwierdzenia zasadności stosowania tej stawki VAT Dostawca w 2014 r. wystąpił z wnioskiem do (...) (Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur) w celu potwierdzenia do jakiego kodu PKWiU należy klasyfikować B, przy czym organ ten pismem z 23 grudnia 2014 r. (znak: …) poinformował Dostawcę, że (…). Następnie, na wniosek Dostawcy, w interpretacji indywidualnej z 7 kwietnia 2017 r. (sygn. 1061-IPTPP3.4512.81.2017.IŻ) dotyczącej podatku VAT w zakresie stawki podatku dla B, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził prawidłowość stanowiska, iż Dostawca jest uprawniony do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 5% w odniesieniu do sprzedaży Produktu.
Podsumowując, zasadność opodatkowania sprzedaży B 5% stawką VAT zostało potwierdzone przez Dostawcę Spółki w drodze pozyskania opinii klasyfikacyjnej (...) oraz interpretacji indywidualnej, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Konsekwentnie, Spółka opierając się na klasyfikacji Produktu dokonanej przez Dostawcę i potwierdzonej przez niego w drodze opinii klasyfikacyjnej, stosowała tę samą stawkę podatku w transakcjach sprzedaży B ze swoimi odbiorcami.
Spółka, w celu dochowania należytej staranności, postanowiła ponownie, we własnym imieniu, potwierdzić powyższe ustalenia, w związku z czym wystąpiła z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej [WIS] dla przedmiotowego Produktu. 15 października 2021 r. na rzecz Spółki została wydana WIS (sygn. 0115-KDST2-1.440.229.2021.2.AW), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał klasyfikacji B do kodu (...) oraz wskazał jako właściwą dla Produktu stawkę VAT w wysokości 23%.
Z uwagi na powyższe, Spółka poczyniła ze swoimi odbiorcami ustalenia, w ramach których w odniesieniu do dostaw B dokonanych od 1 lipca 2020 r., Spółka udzieli im obniżki ceny netto Produktu, przy zachowaniu dotychczasowego poziomu zastosowanych dotychczas cen brutto Produktu, co zostało potwierdzone w posiadanej przez Spółkę korespondencji z klientami. W szczególności, Spółka wysłała do odbiorców pisma, w których poinformowała o konieczności podwyższenia dla Produktu stawki VAT z 5% na 23% oraz pomniejszeniu wartości netto w celu niepodwyższania ceny brutto Produktu. Następnie, w oparciu o poczynione z odbiorcami ustalenia, Spółka dokonała korekt faktur wystawionych dla udokumentowania dostaw B, w ramach których obniżeniu uległa podstawa opodatkowania wykazana w fakturach pierwotnych oraz stawka podatku VAT na stawkę 23%, tak by zachowane zostały dotychczasowe ceny brutto dla dostaw Produktów. W związku z obniżeniem podstawy opodatkowania dostaw B, Spółka ujęła faktury korygujące sprzedaż w rozliczeniu za okres, w którym te dokumenty zostały przez nią wystawione (tzn. „na bieżąco”).
Pytanie
Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym faktury korygujące, skutkujące obniżeniem podstawy opodatkowania sprzedaży B, winny być ujęte w rozliczeniu podatku VAT za okres, w którym dokumenty te zostały wystawione?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, skutkujące obniżeniem podstawy opodatkowania sprzedaży B, winny być ujęte w rozliczeniu podatku VAT za okres, w którym dokumenty te zostały wystawione, tj. „na bieżąco”. W szczególności, obniżenie podstawy opodatkowania sprzedaży Produktu, powinno zostać uwzględnione w rozliczeniu podatku VAT za okres, w którym wystawione zostały przedmiotowe faktury korygujące.
Powyższe stanowisko wynika bezpośrednio z przepisów regulujących zasady ujmowania faktur korygujących, skutkujących obniżeniem podstawy opodatkowania VAT, tj. art. 29a ustawy o VAT. W szczególności, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT: W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Z kolei, na podstawie art. 29a ust. 10 pkt 1-3 ustawy o VAT: Podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło.
Co więcej, zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie – podatnik wystawia fakturę korygującą.
Zatem, zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnik ma prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania już za okres rozliczeniowy, w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu poniższych warunków:
· uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru,
· spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów,
· posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów (tj. posiadanie dokumentacji, z której wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podstawy opodatkowania, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania,
· wystawienia faktury korygującej zgodnej z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów oraz w zakresie spełnienia uzgodnionych warunków.
W niniejszej sprawie, w odniesieniu do Produktu, wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, w szczególności:
· w drodze korespondencji Spółka ustaliła z odbiorcami Produktów, iż dotychczasowe ceny netto dostaw B ulegną obniżeniu, przy zachowaniu cen brutto wynikających z pierwotnych faktur,
· Spółka jest w posiadaniu powyższej korespondencji, a jednocześnie, biorąc pod uwagę charakter uzgodnienia, tj. bezwarunkowe przyznanie odbiorcom obniżki ceny netto już dostarczonych Produktów, nastąpiło dorozumiane spełnienie warunków uzgodnienia,
· Spółka wystawiła faktury korygujące zgodne z ustalonymi z odbiorcami warunkami i potwierdzające przyznanie odbiorcom obniżki cen netto.
W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy był on uprawniony do wystawienia faktur korygujących i rozliczenia ich, tj. ujęcia pomniejszenia podstawy opodatkowania wynikającej z przedmiotowych faktur korygujących na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres, w który faktury te zostały wystawione.
Prawidłowość stanowiska Spółki potwierdza również interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 września 2021 r., nr 0114-KDIP4-3.4012.408.2021.2.KM, dotycząca bezpośrednio momentu ujęcia wystawionych przez podatnika faktur korygujących. W przedmiotowej interpretacji Organ uznał stanowisko podatnika co do bieżącego ujęcia wystawionych faktur korygujących za prawidłowe, przy czym interpretacja dotyczyła stanu faktycznego, w ramach którego: „Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność handlową w zakresie odprzedaży gotowych projektów domów jednorodzinnych, w postaci drukowanych i zbroszurowanych wydawnictw. Projekty domów są przez Wnioskodawcę nabywane od wyspecjalizowanych pracowni projektowych. (...) Jak wynika z opisu sprawy, pracownie projektowe, od których Wnioskodawca nabywa gotowe projekty domów stosowały dla tych projektów 5% stawkę podatku. Taką samą stawkę podatku, Wnioskodawca stosował dla odprzedaży projektów na rzecz swoich klientów. W okresie późniejszym, pracownie projektowe dokonały zmiany klasyfikacji wykonywanych przez siebie czynności i zaliczyły je do grupowania, dla którego stosuje się 23% stawkę podatku. Z uwagi na powyższe okoliczności, pracownie wystawiły na rzecz Wnioskodawcy faktury korygujące zmieniające stawkę podatku. Skutkuje to tym, że Wnioskodawca jest zobligowany do wystawienia faktur korygujących na rzecz swoich klientów. Ponadto, jak wynika z okoliczności sprawy, w związku z zaistniałą sytuacją, Wnioskodawca jest zmuszony pomniejszyć swoje przychody o różnice kwot VAT wynikające ze zmiany tej stawki.”
Organ rozstrzygając w ww. sprawie wskazał, że Wnioskodawca wystawia faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania i w związku z tym ma prawo rozliczyć wystawione faktury korygujące na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym faktury te zostały wystawione. W szczególności, jak wynika z interpretacji: „W pewnych sytuacjach dokument potwierdzający uzgodnienie warunków transakcji może być łącznie również dokumentem potwierdzającym spełnienie uzgodnionych warunków transakcji. (...) W tym konkretnym przypadku, to wystawienie faktury korygującej potwierdza uzgodnienie i spełnienie warunków korekty. Zatem, w analizowanej sprawie, Wnioskodawca ma prawo do rozliczenia wystawionych faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym wystawione są faktury korygujące przez Wnioskodawcę.”
Za zasadne, w ślad za ujęciem pomniejszenia podstawy opodatkowania dokonanych dostaw B na bieżąco, należy uznać również bieżące ujęcie różnicy w zastosowanej stawce podatku VAT wynikającej z przedmiotowych faktur korygujących. Podkreślenia wymaga bowiem, że konieczność wystawienia przez Spółkę faktur korygujących nie wynika z błędu, co powodowałoby konieczność dokonania zmiany rozliczeń „wstecznie”, tj. za okresy, w których Spółka dokonała sprzedaży Produktów. Wręcz przeciwnie, Spółka sprzedając Produkty stosowała stawkę VAT w wysokości 5%, tj. stawkę VAT zgodną ze stawką stosowaną przez Dostawcę B. Prawidłowość zastosowania stawki VAT w wysokości 5%, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, została potwierdzona przez Dostawcę dwutorowo, tj. pierwotnie Dostawca ustalił prawidłowość klasyfikacji Produktu na gruncie PKWiU, a następnie, po uzyskaniu odpowiedzi z Urzędu Statystycznego, potwierdził także możliwość stosowania obniżonej stawki VAT 5%, uzyskując pozytywną interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Spółka, w celu dochowania należytej staranności, dla własnego bezpieczeństwa, chcąc po raz kolejny, we własnym imieniu potwierdzić prawidłowość stosowanej stawki VAT wystąpiła o wydanie WIS dla Produktu, w którym Organ ostatecznie wskazał na zasadność stosowania dla sprzedaży Produktu stawki 23% VAT.
Wobec faktu, iż - co do zasady - to producent bądź usługodawca zobowiązany jest do prawidłowej klasyfikacji produktu, nabywając B Spółka nie miała podstaw by podejrzewać, iż stosowana przez Dostawcę klasyfikacja nie jest prawidłowa. Tym bardziej, że zaklasyfikowanie Produktu do określonego kodu PKWiU, wskazującego na zasadność objęcia Produktu stawką VAT w wysokości 5%, zostało przez Dostawcę formalnie zweryfikowane. Jak natomiast wynika z art. 1 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej [Dyrektywa VAT]: Zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem. VAT, obliczony od ceny towaru lub usługi według stawki, która ma zastosowanie do takiego towaru lub usługi, jest wymagalny od każdej transakcji, po odjęciu kwoty podatku poniesionego bezpośrednio w różnych składnikach kosztów. Wspólny system VAT stosuje się aż do etapu sprzedaży detalicznej włącznie. W świetle przedmiotowej zasady istotne jest, aby na każdym etapie obrotu stawka podatku VAT stosowana do sprzedaży danego towaru była taka sama. Tak więc, wobec przeprowadzonej przez Dostawcę weryfikacji statusu Produktu na gruncie podatku VAT, Spółka nie miała podstaw by przyjmować w tym zakresie inne zasady opodatkowania jego sprzedaży.
Mając na uwadze powyższe oraz uwzględniając całokształt zaprezentowanej w niniejszym wniosku argumentacji, Spółka wnioskuje o uznanie, iż w świetle opisanego stanu faktycznego prawidłowym jest ujęcie faktur korygujących sprzedaż i skutkujących obniżeniem podstawy opodatkowania VAT dla dostaw Produktów w rozliczeniu za okres, w którym dokumenty te zostały wystawione.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Państwa wniosek – 11 kwietnia 2022 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0113-KDIPT1-3.4012.57.2022.1.JM, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Państwu 25 kwietnia 2022 r.
Skarga na interpretację indywidualną
25 maja 2022 r. (wpływ 31 maja 2022 r.) wnieśli Państwo skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.
Wnieśli Państwo o:
1) uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości;
2) zasądzenie na Państwa rzecz kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm przepisanych.
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uchylił skarżoną interpretację – wyrokiem z 5 grudnia 2022 r. sygn. akt I SA/Gd 747/22.
Wniosłem skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny – wyrokiem z 15 stycznia 2026 r. sygn. akt I FSK 542/23 oddalił skargę kasacyjną.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 15 stycznia 2026 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
• uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku i Naczelny Sąd Administracyjny w ww. wyrokach;
• ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej – stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznaczam, że tę interpretację oparłem na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, bowiem ta interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 5 grudnia 2022 r. sygn. akt I SA/Gd 747/22 i wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 stycznia 2026 r. sygn. akt I FSK 542/23.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2020 r.:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Zgodnie z art. 29a ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:
Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Z treści art. 29a ust. 10 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
Podstawę opodatkowania obniża się o:
1) kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
2) wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
3) zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
4) wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Art. 29a ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r. stanowił, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.
Mocą art. 29a ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Jak stanowi art. 29a ust. 14 ustawy:
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.
Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.:
Warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:
1) eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
2) dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
3) sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
4) gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.
Na podstawie art. 29a ust. 15 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2021 r.:
Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:
1) eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
2) dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
3) sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
4) (uchylony).
W kontekście powyższego istotnym jest, że przy założeniu odejścia od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących, zasadnicze znaczenie zyskują inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania, przykładowo dokumenty handlowe, w tym aneksy do umów, korespondencja handlowa, dowody zapłaty, kompensaty itp., które potwierdzają, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji.
Podatnik ma prawo dokonać obniżenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego już za okres rozliczeniowy w którym wystawił fakturę korygującą przy łącznym spełnieniu warunków:
1. uzgodnienia warunków korekty z nabywcą towaru lub usługobiorcą,
2. spełnienia uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług,
3. posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług (tj. z dokumentacji wynika, że nabywca wie, że doszło lub wie w jakich sytuacjach będzie dochodzić do zmiany warunków transakcji skutkujących zmniejszeniem wysokości wynagrodzenia), z dokumentacji wynika również, że warunki te zostały spełnione na moment dokonywania przez podatnika korekty podatku należnego, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie kwoty podatku należnego,
4. faktura korygująca jest zgodna z posiadaną dokumentacją w zakresie uzgodnienia z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunku obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług oraz w zakresie spełnienia tych uzgodnionych warunków.
Należy zauważyć, że przepis art. 29a ust. 13 ustawy nakłada na podatnika obowiązek spełnienia się uzgodnionych warunków. Powiązanie korekty bowiem wyłącznie z faktem uzgodnienia jest niewystarczające dla precyzji zapisu. Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia wynagrodzenia możliwe do udokumentowania. Jest to bowiem podyktowane różnorodnością sytuacji, które mogą wystąpić w obrocie gospodarczym. Ponadto podatnik zobowiązany jest posiadać dokumentację potwierdzającą uzgodnienie warunków. W przypadku braku dokumentacji na moment wystawienia faktury korygującej, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania i podatek należny dopiero w okresie, w którym dokumentację uzyska.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2021 r.:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Na podstawie art. 106b ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2021 r.:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Faktura jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki). Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2) udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Z treści art. 106j ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. wynika, że:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) (uchylony)
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Z powyższego wynika, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Wystawia się je w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.
Zatem, co do zasady, korygowanie pierwotnie wystawionej faktury, powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Z opisu sprawy wynika, że A „...” S.A. jest osobą prawną, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka nabywa również i odprzedaje pod własną marką towary, w tym artykuły spożywcze powstałe z (...), m.in. produkt (...). (…) [dalej: By, Produkt]. Spółka nabywa B w gotowej postaci od producenta [dalej: Dostawca] i dokonuje odprzedaży Produktu na rzecz swoich klientów, w tym przede wszystkim na rzecz hurtowni farmaceutycznych, dokumentując każdą sprzedaż za pomocą faktury. Dotychczas Dostawca dokonując sprzedaży Produktu na rzecz Spółki stosował wobec niego stawkę VAT w wysokości 5%. Spółka opierając się na klasyfikacji Produktu dokonanej przez Dostawcę i potwierdzonej przez niego w drodze opinii klasyfikacyjnej, stosowała tę samą stawkę podatku w transakcjach sprzedaży B ze swoimi odbiorcami. Spółka postanowiła ponownie, we własnym imieniu, potwierdzić powyższe ustalenia, w związku z czym wystąpiła z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej dla przedmiotowego Produktu.
15 października 2021 r. na rzecz Spółki została wydana WIS (sygn. 0115-KDST2-1.440.229.2021.2.AW), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał klasyfikacji B do kodu (...) oraz wskazał jako właściwą dla Produktu stawkę VAT w wysokości 23%. Spółka poczyniła ze swoimi odbiorcami ustalenia, w ramach których w odniesieniu do dostaw B dokonanych od 1 lipca 2020 r., Spółka udzieli im obniżki ceny netto Produktu, przy zachowaniu dotychczasowego poziomu zastosowanych dotychczas cen brutto Produktu, co zostało potwierdzone w posiadanej przez Spółkę korespondencji z klientami. W szczególności, Spółka wysłała do odbiorców pisma, w których poinformowała o konieczności podwyższenia dla Produktu stawki VAT z 5% na 23% oraz pomniejszemu wartości netto w celu niepodwyższania ceny brutto Produktu. Następnie, w oparciu o poczynione z odbiorcami ustalenia, Spółka dokonała korekt faktur wystawionych dla udokumentowania dostaw B, w ramach których obniżeniu uległa podstawa opodatkowania wykazana w fakturach pierwotnych oraz stawka podatku VAT na stawkę 23%, tak by zachowane zostały dotychczasowe ceny brutto dla dostaw Produktów. W związku z obniżeniem podstawy opodatkowania dostaw B, Spółka ujęła faktury korygujące sprzedaż w rozliczeniu za okres, w którym te dokumenty zostały przez nią wystawione (tzn. „na bieżąco”).
Państwa wątpliwości dotyczą terminu ujęcia wystawionych faktur korygujących.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 5 grudnia 2022 r. sygn. akt I SA/Gd 747/22 zapadłym w analizowanej sprawie stwierdził, że:
Istota sporu w niniejszym postępowaniu sprowadza się do oceny czy w przywołanym stanie faktycznym sprawy faktury korygujące, skutkujące obniżeniem podstawy opodatkowania B, winny być ujęte w rozliczeniu podatku VAT za okres, w którym dokumenty te zostały wystawione, zgodnie z art. 29a ust. 12 ustawy o VAT. Spółka we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zajęła stanowisko, iż w jej ocenie skutkujące obniżeniem podstawy opodatkowania sprzedaży B, winny być ujęte w rozliczeniu podatku VAT za okres, w którym dokumenty te zostały wystawione, tj. „na bieżąco”. W szczególności obniżenie podstawy opodatkowania sprzedaży produktu powinno zostać uwzględnione w rozliczeniu podatku VAT za okres, w którym wystawione zostały przedmiotowe faktury korygujące. Organ ustalając, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe podniósł, m.in., że zastosowanie w niniejszej sprawie znajdą zasady rozliczania faktur korygujących (in plus) zwiększających podstawę opodatkowania/co pozostaje w sprzeczności z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/oraz należny podatek. Wniosek ten prowadził w konsekwencji do uznania, że skoro zwiększenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego dla sprzedaży produktu zostało spowodowane okolicznościami istniejącymi już w dacie wystawienia faktur pierwotnych i nie było nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia, to strona winna rozliczyć faktury korygujące w rozliczeniu za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy produktu, bowiem faktury pierwotne były nieprawidłowe już w momencie ich wystawienia. W ocenie Sądu organ podatkowy nie wykazał w sposób wystarczający, na tle przedstawionego stanu faktycznego, o jaką podstawę prawną oparł swoje stanowisko, wywodząc, iż stanowisko skarżącego jest nieprawidłowe. W uzasadnieniu przedmiotowej interpretacji podatkowej nie przeprowadzono wnikliwej analizy przepisów stanowiących podstawę twierdzeń skarżącej ani nie wskazano przepisów stanowiących podstawę stanowiska organu. Przytoczenie szeregu przepisów na wstępie swoich rozważań nie czyni zadość obowiązkowi przeprowadzenia analizy prawnej, mającej bezpośrednie przełożenie na końcowe stanowisko organu. Konieczne jest w tym miejscu wskazanie, że nie należy do kompetencji sądu administracyjnego, którego zadaniem jest dokonanie kontroli zgodności z prawem interpretacji indywidualnej, wskazanie dokładnych przepisów będących podstawą twierdzeń jakie przedstawił organ oraz przeprowadzenie ich wykładni. Dodatkowo wskazania wymaga, iż w ocenie Sądu należy przyznać słuszność skarżącemu w zakresie pierwszego z podniesionych zarzutów, że twierdzenia wysnute przez organ w interpretacji wykraczały poza przytoczony przez stronę stan faktyczny, którymi to ustaleniami jak już wspomniano wyżej organ jest związany. W związku z powyższym uzasadnienie prawne w tejże formie Sąd ocenił jako nienależyte.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 15 stycznia 2026 r. sygn. akt I FSK 542/23 zapadłym w analizowanej sprawie stwierdził, że:
W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że interpretacja indywidualna nie stanowi abstrakcyjnego wyjaśnienia przepisów prawnych, lecz jest dokonaniem oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy na tle zindywidualizowanego stanu faktycznego (bądź zdarzenia przyszłego), który został przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W takiej sytuacji organ wydający interpretację indywidulaną, a następnie sąd administracyjny przeprowadzający jej kontrolę, są związani przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Specyfika postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej polega zwłaszcza na tym, że organ wydający interpretację indywidualną bierze pod uwagę tylko i wyłącznie elementy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawione przez wnioskodawcę.
Należy przypomnieć, że we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej spółka dociekała momentu ujęcia w rozliczeniach miesięcznych faktur korygujących wystawionych w związku ze sprzedażą (odsprzedażą) środka spożywczego produkowanego z (…). W odniesieniu do dostaw tego towaru spółka pierwotnie stosowała stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 5%, to jest taką samą, jaką stosował dostawca tego produktu do spółki. Okazało się jednak, że stawka podatku od towarów i usług nie była prawidłowa, gdyż dostawa tego produktu podlegała opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług 23%. Dostrzegłszy tę okoliczność, spółka w uzgodnieniu ze swoimi odbiorcami wystawiła faktury korygujące, które uwzględniały podatek od towarów i usług obliczony według stawki 23%, jednakże kwotowo od podstawy mniejszej, aniżeli określona w fakturach pierwotnych, z uwagi na porozumienie z odbiorcami, aby nie zwiększać ceny brutto sprzedawanego towaru. Spółka rozliczyła podatek w zakresie wynikającym z wystawienia faktur korygujących w bieżącym rozliczeniu podatku od towarów i usług. Jej zdaniem postąpiła prawidłowo, stosownie do art. 29a ust. 13 u.p.t.u., dotyczącym przypadków obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, albowiem uzgodniła z odbiorcami warunki obniżenia podstawy opodatkowania i dysponowała wymaganą dokumentacją. Według spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia także treść art. 106j ust. pkt 1 u.p.t.u. odnoszącego się do przypadku wystawienia faktury korygującej, gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania i kwota podatku wskazana na fakturze uległy zmianie.
(…) organ podniósł, że w przedmiotowym przypadku korekta spowodowała obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku przy stawce 5%, ale jednocześnie spowodowała zwiększenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku przy stawce 23 %, czego nie można było pominąć (stwierdzenie organu). Ponadto odwołując się do przedstawionego opisu sprawy organ podniósł, że skoro zwiększenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego dla sprzedaży produktu zostało spowodowane okolicznościami istniejącymi w dacie wystawienia faktur pierwotnych i nie było nową okolicznością, to faktury korygujące należało rozliczyć w rozliczeniu za okresy, w których powstał obowiązek podatkowy.
Podkreślić należy, że spółka wskazywała, iż w przypadku opisanym we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej ma miejsce sytuacja, w której po dokonanej dostawie towarów dochodzi do obniżenia podstawy opodatkowania. Jak wynika zaś z przywołanego przytoczenia, organ stwierdził w interpretacji indywidualnej, że w sprawie zachodzi zarówno przypadek obniżenia podstawy opodatkowania („przy stawce 5%”), a jednocześnie podwyższenia podstawy opodatkowania („przy stawce 23%”). Wydaje się przy tym, że ostatecznie organ przyjął, iż jednak doszło do zwiększenia podstawy opodatkowania (w treści interpretacji indywidualnej stwierdzono: „Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzam, że skoro zwiększenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego...”).
Nie wiadomo z powyższego stanowiska organu, jak w istocie ocenił on sytuację opisaną we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jakie przepisy prawa zastosował i jak je rozumiał. Trudno zrozumieć stwierdzenie, że w sprawie miało miejsce równocześnie zwiększenie podstawy opodatkowania oraz zmniejszenie podstawy opodatkowania. Sytuacje te bowiem wykluczają się wzajemnie. Nie wiadomo także jak rozumieć kolejną wypowiedź organu, że „skoro doszło do zwiększenia podstawy opodatkowania (...)”, w sytuacji, w której nie wyjaśnił on z czego czerpie przekonanie w tym zakresie, zaś strona wskazała we wniosku na zmniejszenie podstawy opodatkowania. Zarówno wykluczających się wzajemnie stwierdzeń, jak i oceny zaprzeczającej twierdzeniom spółki, w żadnej mierze organ nie wyjaśnił.
Jak już wskazywano, obniżenie podstawy opodatkowania jest możliwe w momencie wystawienia faktury korygującej pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru/usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostarczanych towarów/świadczonych usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. Oznacza to, że podatnik nie musi oczekiwać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej aby obniżyć podstawę opodatkowania, natomiast przy wystawieniu faktury korygującej istotne są faktyczne ustalenia między kontrahentami.
Przez uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub podatku należnego rozumie się w szczególności ustalenie przez strony faktu obniżenia wykazanego na fakturze pierwotnej wynagrodzenia. Uzgodnienie może wskazywać również okoliczności, których zaistnienie w przyszłości uzasadnia obniżenie należności.
Spełnienie warunków oznacza ziszczenie się zdarzenia stanowiącego przesłankę obniżenia podstawy opodatkowania. W wielu wypadkach, zawierając uzgodnienie strony nie precyzują wprost zdarzenia, które uzasadnia dokonanie korekty. Podobnie jak w przypadku samego „uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania lub kwoty podatku” również fakt ich spełnienia może być stwierdzony w sposób dorozumiany.
W zależności od przyjętych zwyczajów we współpracy między kontrahentami dokumentacją potwierdzającą uzgodnienie warunków pomniejszenia podstawy opodatkowania lub VAT należnego może być zarówno korespondencja mailowa, aneks do umowy, albo inny dokument handlowy potwierdzający uzgodnienie warunków transakcji, w tym potwierdzenie dokonania nabywcy zwrotu zapłaty lub kompensaty skorygowanej wartości transakcji.
W pewnych sytuacjach dokument potwierdzający uzgodnienie warunków transakcji może być łącznie również dokumentem potwierdzającym spełnienie uzgodnionych warunków transakcji.
Jak wynika z opisu sprawy, dotychczas Dostawca dokonując sprzedaży Produktu na rzecz Spółki stosował wobec niego stawkę VAT w wysokości 5%. Spółka opierając się na klasyfikacji Produktu dokonanej przez Dostawcę i potwierdzonej przez niego w drodze opinii klasyfikacyjnej, stosowała tę samą stawkę podatku w transakcjach sprzedaży B ze swoimi odbiorcami. 15 października 2021 r. na rzecz Spółki została wydana WIS (sygn. 0115-KDST2-1.440.229.2021.2.AW), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej dokonał klasyfikacji B do kodu (...)3 oraz wskazał jako właściwą dla Produktu stawkę VAT w wysokości 23%. Spółka poczyniła ze swoimi odbiorcami ustalenia, w ramach których w odniesieniu do dostaw B dokonanych od 1 lipca 2020 r., Spółka udzieli im obniżki ceny netto Produktu, przy zachowaniu dotychczasowego poziomu zastosowanych dotychczas cen brutto Produktu, co zostało potwierdzone w posiadanej przez Spółkę korespondencji z klientami. Spółka wysłała do odbiorców pisma, w których poinformowała o konieczności podwyższenia dla Produktu stawki VAT z 5% na 23% oraz pomniejszemu wartości netto w celu niepodwyższania ceny brutto Produktu. Spółka dokonała korekt faktur wystawionych dla udokumentowania dostaw B, w ramach których obniżeniu uległa podstawa opodatkowania wykazana w fakturach pierwotnych oraz stawka podatku VAT na stawkę 23%, tak by zachowane zostały dotychczasowe ceny brutto dla dostaw Produktów.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa oraz wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i Naczelnego Sądu Administracyjnego zapadłe w analizowanej sprawie należy stwierdzić, że skoro – jak Państwo wskazali – dokonali Państwo korekt faktur wystawionych dla udokumentowania dostaw B, w ramach których obniżeniu uległa podstawa opodatkowania wykazana w fakturach pierwotnych, to w tej sprawie znajdą zasady dotyczące ujmowania korekt zmniejszających podstawę opodatkowania. W tym konkretnym przypadku, to wystawienie faktury korygującej potwierdza uzgodnienie i spełnienie warunków korekty. Zatem, w analizowanej sprawie, mają Państwo prawo do rozliczenia wystawionych faktur korygujących zmniejszających podstawę opodatkowania na bieżąco, w rozliczeniu za okres, w którym wystawione są faktury korygujące przez Państwa.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów