0113-KDIPT1-2.4012.635.2026.4.JS
Brak obowiązku opodatkowania podatkiem VAT przekazania samochodu osobowego na cele osobiste.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT przekazania samochodu osobowego na cele osobiste.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT w przypadku:
- przekazania samochodu osobowego na cele osobiste;
- przekazania ww. samochodu mężowi w formie darowizny;
- sprzedaży ww. samochodu przez męża
oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani pismem z 2 września 2026 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą opodatkowaną skalą ogólną. Jest Pani czynnym podatnikiem VAT. W marcu 2025 dokonała Pani zakupu samochodu osobowego o wartości ... zł na podstawie faktury VAT marża. Przy zakupie tego samochodu nie przysługiwało Pani odliczenie podatku VAT. Zdarzyło się Pani kilka razy zakupić paliwo do tego samochodu. Nie ponosiła Pani kosztów podnoszących wartość tego samochodu. Dokonywała Pani odpisów amortyzacyjnych do października 2025, kiedy to protokołem przekazała Pani ten samochód na cele prywatne. W czerwcu 2026 roku podarowała Pani samochód mężowi w formie darowizny. Z mężem łączy Panią wspólność majątkowa. Mąż prowadzi działalność gospodarczą, ale nie zamierza tego samochodu wprowadzać do środków trwałych firmy, nie jest też czynnym podatnikiem VAT.
W odpowiedzi na sformułowane w wezwaniu pytania Organu wskazała Pani:
1. Jaki był powód wycofania samochodu z działalności gospodarczej?
Odp. Powodem wycofania samochodu z działalności gospodarczej było to, że przestał być w niej użytkowany.
2. Czy samochód osobowy, po wycofaniu z działalności samochód nie jest/nie będzie wykorzystywany w Pani działalności gospodarczej?
Odp. Samochód osobowy po wycofaniu z działalności nie jest i nie będzie wykorzystywany w Pani działalności.
3. Od kiedy (dzień, miesiąc i rok) i w jakim zakresie prowadzi Pani działalność gospodarczą, z tytułu której jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT?
Odp. Działalność w zakresie sprzedaży internetowej nowych wyrobów z drewna, sklejki prowadzi Pani od 14.10.2021 r., zaś czynnym podatnikiem z tytułu tej działalności jest Pani od 05.12.2023 roku.
4. W związku ze wskazaniem, że w marcu 2025 r. dokonała Pani zakupu samochodu osobowego, proszę wskazać konkretną datę zakupu tego samochodu, czyli wskazać dodatkowo dzień jego zakupu.
Odp. Dzień zakupu samochodu: 29.03.2025 r.
5. Z jaką datą (dzień, miesiąc i rok) oraz na kogo jest wystawiona faktura VAT marża dokumentująca nabycie ww. samochodu osobowego?
Odp. Faktura VAT marża została wystawiona 29.03.2025 na Pani działalność gospodarczą.
6. Czy samochód osobowy, o którym mowa we wniosku stanowi nowy środek transportu, w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.)?
Odp. Nie.
7. Czy ww. samochód osobowy był używany i spełniał warunki do uznania za towar używany?
Odp. Tak.
8. Czy ww. samochód osobowy był wykorzystywany przez Panią w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odp. Tak.
9. Czy ww. samochód osobowy został wprowadzony/ujęty przez Panią w ewidencji środków trwałych?
Odp. Tak. Wycofanie samochodu miało miejsce 24.10.2025, zaś darowizna tego samochodu mężowi została dokonana w dniu 22.06.2026 na wartość 50 000 zł.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w związku z tym, że samochód osobowy był zakupiony na VAT Marża, krótko użytkowany w firmie, następnie przekazany na cele osobiste, po czym przekazany w formie darowizny mężowi, ma Pani obowiązek z tego tytułu zapłacić podatek VAT (…)?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Wycofanie z firmy (24.10.2025): Samo przeniesienie auta z działalności do majątku prywatnego nie generuje przychodu. Przekazanie samochodu w formie darowizny jest czynnością nieodpłatną, co wynika z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny. Ustawa o PIT w ogóle nie obejmuje swoim zakresem bezpłatnych darowizn, w związku z tym nie będzie Pani płaciła podatku dochodowego, również go Pani nie zapłaci w przypadku, gdyby mąż chciał sprzedać samochód. Przy zakupie samochodu nie odliczono VAT, w związku z czym wycofanie na cele prywatne jest całkowicie neutralne na gruncie VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT przekazania samochodu osobowego na cele osobiste.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT przekazania samochodu osobowego na cele osobiste.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, a także wszelkie inne darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jedynie wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
W konsekwencji niespełnienie ww. warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów – w świetle brzmienia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – jako wyłączonego spod zakresu działania ustawy, bez względu na cel, na który zostały one przekazane.
Jednocześnie wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zdefiniowane zostały w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie:
- dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
- czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z kolei, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z opisu sprawy wynika, że od 14.10.2021 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży internetowej nowych wyrobów z drewna, sklejki, zaś czynnym podatnikiem VAT z tytułu tej działalności jest Pani od 05.12.2023 roku. Dokonała Pani zakupu samochodu osobowego 29.03.2025 r. na podstawie faktury VAT marża. Faktura VAT marża została wystawiona 29.03.2025 r. na Pani działalność gospodarczą. Przy zakupie tego samochodu nie przysługiwało Pani odliczenie podatku VAT. Zdarzyło się Pani kilka razy zakupić paliwo do tego samochodu. Dokonywała Pani odpisów amortyzacyjnych do października 2025, kiedy to protokołem przekazała Pani ten samochód na cele prywatne. Powodem wycofania samochodu z działalności gospodarczej było to, że przestał być w niej użytkowany. Samochód ten nie stanowi nowego środka transportu. Samochód był używany i spełniał warunki do uznania za towar używany. Samochód był wykorzystywany przez Panią w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Samochód ten został wprowadzony/ujęty przez Panią w ewidencji środków trwałych. Samochód osobowy po wycofaniu z działalności nie jest i nie będzie wykorzystywany w Pani działalności. Podarowała go Pani mężowi w formie darowizny. Wycofanie samochodu miało miejsce 24.10.2025 r., zaś darowizna tego samochodu mężowi została dokonana w dniu 22.06.2026 r.
Jak wskazano powyżej, nieodpłatne przekazanie towaru podlega opodatkowaniu podatkiem VAT po łącznym spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli:
- dokonujący nieodpłatnego przekazania jest podatnikiem podatku od towarów i usług,
- przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa,
- przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.
Oznacza to, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem, w tym części składowych.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie przy nabyciu samochodu osobowego nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż pojazd został zakupiony na podstawie faktury VAT marża. Tym samym, zasadniczy składnik majątkowy będący przedmiotem wycofania z działalności gospodarczej został nabyty bez prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z powyższym, w opisanej sprawie przekazanie samochodu osobowego na cele osobiste nie będzie spełniało definicji odpłatnej dostawy towarów, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy. Czynność nieodpłatnego wycofania do majątku prywatnego samochodu osobowego z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie będzie podlegała zatem opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podsumowując, w związku z tym, że samochód osobowy był zakupiony na podstawie faktury VAT marża i nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego, to przekazanie ww. samochodu na cele osobiste nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie wskazuję, że na powyższe rozstrzygnięcie nie ma wpływu okres użytkowania przez Panią samochodu w działalności gospodarczej.
Tym samym, Pani stanowisko w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazania samochodu osobowego na cele osobiste jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Należy zauważyć, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja indywidualna wywiera zatem skutek prawny wyłącznie dla Pani.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT w przypadku przekazania samochodu osobowego na cele osobiste. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT w przypadku:
- przekazania ww. samochodu mężowi w formie darowizny;
- sprzedaży ww. samochodu przez męża;
oraz podatku dochodowego od osób fizycznych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów