0112-KDWL.4011.207.2026.1.WS

Interpretacja indywidualna2026-10-02Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Możliwość odliczenia wpłat dokonanych na IKZE.

Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 września 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 23 września 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jako osoba fizyczna, ma Pan miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega Pan w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W 2026 r. uzyskuje Pan i nadal będzie uzyskiwał dochody ze stosunku pracy podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT) według skali podatkowej. Jednocześnie prowadzi Pan w 2026 r. i będzie Pan prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta nie została zakończona ani wykreślona z CEiDG. Dochody z tej działalności są i będą opodatkowane. W 2026 r. prowadzona przez Pana pozarolnicza działalność gospodarcza jest opodatkowana wg zasady określonych w art. 30c ust. 1 ustawy o PIT (tzw. podatkiem liniowym według stawki 19%).

Posiada Pan Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (dalej: IKZE) prowadzone przez uprawnioną instytucję finansową. Na podstawie umowy o prowadzenie IKZE gromadzi Pan oszczędności wyłącznie na jednym IKZE – nie posiada Pan i nie gromadzi oszczędności na żadnym innym IKZE.

W 2026 r. zamierza Pan dokonać wpłat na IKZE w łącznej kwocie 16.956 zł, tj. do wysokości odpowiadającej podwyższonemu limitowi wpłat przysługującemu osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Wpłaty zostaną dokonane ze środków własnych do 31 grudnia 2026 r. i zostaną udokumentowane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wpłaty dokonywane na IKZE nie zostały i nie zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie. Dochody uzyskiwane przez Pana ze stosunku pracy są wystarczające do odliczenia całej kwoty wpłat na IKZE. W związku z czym zamierza Pan odliczyć całą faktycznie wpłaconą kwotę 16.956 zł wyłącznie od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy, opodatkowanych według skali podatkowej i wykazanych w zeznaniu rocznym za 2026 r.

Kwoty wpłat na IKZE nie będą odliczane w jakiejkolwiek części od dochodu ani od przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wpłaty te nie zostaną również zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności ani w żaden sposób uwzględniona przy ustalaniu wyniku podatkowego działalności gospodarczej. Ta sama kwota wpłaty nie zostanie odliczona więcej niż jeden raz.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego Pana wątpliwości wynikają z tego, że podwyższony limit wpłat na IKZE przysługuje osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą, natomiast przepisy nie wskazują wprost, czy skorzystanie z tego podwyższonego limitu oznacza obowiązek odliczenia wpłaty od dochodu albo przychodu z działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy w rozliczeniu rocznym za 2026 r. może Pan skorzystać z podwyższonego limitu wpłat na IKZE z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej, a w rezultacie odliczyć całą wpłatę do wysokości 16.956 zł, wyłącznie od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy opodatkowanych według skali podatkowej, bez dokonywania jakiegokolwiek odliczenia od dochodu albo przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie może Pan skorzystać z podwyższonego limitu wpłat na IKZE z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej, a w rezultacie odliczyć całą wpłatę do wysokości 16.956 zł, wyłącznie od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy opodatkowanych według skali podatkowej, bez dokonywania jakiegokolwiek odliczenia od dochodu albo przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o PIT nie uzależniają możliwości odliczenia wpłat na IKZE od źródła dochodów, z którego zostały sfinansowane, ani nie nakazują przyporządkowania wpłaty do określonego źródła przychodów wyłącznie z tego względu, że podatnik jest uprawniony do podwyższonego limitu wpłat. Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy o PIT podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.

W myśl art. 26 ust. 6g ww. ustawy odliczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2b i 2c, dokonuje się w zeznaniu podatkowym. Art. 26 ust. 13a ustawy o PIT stanowi, że wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Z kolei zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2026 z 10 listopada 2025 r. (M. P. z 2025 r. poz. 1156):

1) wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, o której mowa w art. 13a ust. 1 wymienionej ustawy, w roku 2026 wynosi 11 304 zł;

2) wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, o której mowa w art. 13a ust. 1a wymienionej ustawy, w roku 2026 wynosi 16 956 zł.

Przepisy zatem nie przewidują obowiązku powiązania prawa do podwyższonego limitu z obowiązkiem odliczenia wpłat wyłącznie od dochodu albo przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Podwyższony limit wpłat na IKZE ma charakter podmiotowy. Warunkiem jego zastosowania jest posiadanie statusu osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przepisy nie stanowią natomiast, że wpłata dokonana w ramach tego limitu może zostać odliczona wyłącznie od dochodu lub przychodu osiąganego z tego źródła. Zatem skoro ustawa nie wprowadza takiego ograniczenia, możliwe jest aby podatnik prowadzący działalność gospodarczą, który jednocześnie uzyskuje dochody ze stosunku pracy opodatkowane według skali podatkowej, odliczył całą wpłatę na IKZE od dochodów ze stosunku pracy, o ile:

1)    posiada status osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą uprawniający do zastosowania podwyższonego limitu,

2)    wysokość wpłaty nie przekracza obowiązującego limitu,

3)    posiada dokument potwierdzający dokonanie wpłaty,

4)    nie dokonuje podwójnego odliczenia tej samej kwoty.

W Pana ocenie, obowiązujące przepisy dopuszczają taki sposób rozliczenia. Prawo do podwyższonego limitu wynika z posiadania statusu osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, natomiast przepisy nie nakładają obowiązku przypisania odliczenia do dochodu lub przychodu osiąganego z tego źródła. Stanowisko takie znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np. z dnia 7 września 2026 r. sygn. 0113-KDWPT.4011.458.2026.2.PPK oraz z dnia 14 czerwca 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.412.2024.2.DJ. W konsekwencji uważa Pan, że będzie Pan uprawniony do odliczenia całej kwoty 16.956 zł wpłaconej na IKZE w 2026 r. od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy w zeznaniu rocznym za 2026 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 30c ust. 2 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2-3b i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 23o. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszyć o wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b.

Na podstawie przywołanego art. 26 ust. 1 pkt 2b ww. ustawy:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego dokonanych przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego.

W myśl art. 26 ust. 6g ww. ustawy:

Odliczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2b i 2c, dokonuje się w zeznaniu podatkowym.

Art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych dalej „IKE”, oraz na indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego, zwanych dalej „IKZE”, oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat, częściowego zwrotu i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach reguluje ustawa z 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 91).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 4 ww. ustawy:

Wpłata oznacza wpłatę środków pieniężnych dokonywaną przez oszczędzającego na IKE lub IKZE lub przekazanie pożytków z papierów wartościowych zgromadzonych na IKE lub IKZE oszczędzającego.

Natomiast w myśl przepisu art. 4 ust. 2 tej ustawy:

Oszczędzający na IKZE ma prawo do odliczenia od dochodu wpłat na IKZE na zasadach i w trybie określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli na podstawie umowy o prowadzenie IKZE gromadzi oszczędności tylko na jednym IKZE, z zastrzeżeniem art. 14 i 23.

Stosownie do art. 13a ust. 1 ww. ustawy:

Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,2-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok określonego w ustawie budżetowej lub ustawie o prowizorium budżetowym lub w ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone, z zastrzeżeniem ust. 1a.

Natomiast w myśl art. 13a ust. 1a ww. ustawy:

Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, w rozumieniu art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 350, z późn. zm.), nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej 1,8-krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w ust. 1.

Zgodnie z art. 13a ust. 5 ww. ustawy:

Po przekroczeniu odpowiednio jednej z kwot określonych w obwieszczeniu, o którym mowa w ust. 8, instytucja finansowa jest obowiązana do przekazania nadpłaconej kwoty w sposób określony w umowie o prowadzenie IKZE.

W myśl art. 13a ust. 8 ww. ustawy:

Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do końca roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym będą dokonywane wpłaty na IKZE, wysokość kwot, o których mowa w ust. 1 i 1a.

Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2026 z 10 listopada 2025 r. (M. P. z 2025 r. poz. 1156):

1) wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, o której mowa w art. 13a ust. 1 wymienionej ustawy, w roku 2026 wynosi 11 304 zł;

2) wysokość kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego, o której mowa w art. 13a ust. 1a wymienionej ustawy, w roku 2026 wynosi 16 956 zł.

Osoby, które w danym roku podatkowym dokonywały wpłat na IKZE, mogą odliczyć poniesione przez siebie wydatki od uzyskanego dochodu (bądź przychodu w przypadku zryczałtowanego podatku dochodowego). Wpłaty na IKZE podlegają limitowaniu. Limit ten nie jest określony w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, lecz wynika – o czym wspomniano wcześniej cytując treść art. 13a ust. 8 ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego – z corocznego obwieszczenia ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.

Co istotne w przedmiotowej sprawie, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zabrania odliczania od dochodu osiągniętego ze stosunku pracy wpłat na IKZE zapłaconych zgodnie z limitem określonym dla osób prowadzących działalność gospodarczą.

Istotnym jest zaś, aby wpłaty nie zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Z przedstawionych przez Pana informacji wynika, że nie zachodzą takowe przesłanki.

Wskazując na powyższe, zgadzam się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym będzie Pan mógł odliczyć wpłaconą na Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego w 2026 roku kwotę 16.956 zł (przewidzianą dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą) od dochodów uzyskanych ze stosunku pracy w zeznaniu rocznym za 2026 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·       w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·       w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.