0112-KDWL.4011.157.2026.2.JK
Wskazanie źródła dla przychodów z umowy tradingowej, stawki ryczałtu, momentu powstania przychodu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 13 sierpnia 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 8 września 2026 r. (wpływ 8 września 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Umowa z kontrahentem została zawarta w języku angielskim. Poniżej przedstawia Pani wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego w języku polskim. Nazwy własne instytucji umownych Wnioskodawczyni podaje w tłumaczeniu na język polski, wskazując jednorazowo ich angielskie oznaczenie w nawiasie – wyłącznie w celu identyfikacji postanowień umowy.
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, obywatelką Ukrainy, posiadającą kartę pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni posiada w Polsce centrum interesów osobistych i gospodarczych oraz przebywa na terytorium RP powyżej 183 dni w roku podatkowym, w związku z czym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą wpisaną do CEiDG, której przedmiotem są usługi marketingowe (PKD 73.11.Z). Przychody z tej działalności opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15% jako usługi reklamowe (PKWiU dział 73). Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć dodatkową aktywność zarobkową na podstawie umowy o prowadzenie symulowanego rachunku (XA) zawartej ze spółką Y z siedzibą w (...), zwaną dalej „Spółką”. Spółka nie posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zgodnie z treścią umowy:
1) Wnioskodawczyni występuje w umowie jako analityk badawczy (Research Analyst) i wykonuje symulowany handel kontraktami terminowymi na rachunkach symulowanych udostępnianych przez Spółkę (X) za pośrednictwem platformy elektronicznej Spółki.
2) Umowa wprost i wielokrotnie stanowi, że w ramach opisanego stosunku prawnego nie dochodzi do jakiegokolwiek rzeczywistego obrotu instrumentami finansowymi. Zgodnie z umową w ramach opisanego stosunku nie będzie realizowany żaden rzeczywisty obrót kontraktami terminowymi na towary; cały handel wykonywany przez Wnioskodawczynię ma charakter wyłącznie symulowany; w ramach umowy nie dojdzie do rzeczywistego obrotu rzeczywistymi kontraktami terminowymi na rzeczywistych tynkach. Zlecenia składane przez Wnioskodawczynię w żadnym wypadku nie stanowią instrukcji do zawarcia transakcji na rzeczywistych tynkach finansowych.
3) Kapitał wykorzystywany w symulacji (XC) nie stanowi rzeczywistych środków pieniężnych, nie jest rzeczywistą walutą i nie ma wartości pieniężnej. Wnioskodawczyni nie posiada do niego żadnych praw, tytułu ani własności, nie może go wypłacić ani przenieść; wyłącznym właścicielem tego kapitału pozostaje Spółka.
4) Wnioskodawczyni nie wnosi żadnego depozytu, wkładu ani środków pieniężnych i nie ponosi ryzyka utraty własnego kapitału.
5) Wynagrodzenie (Reward) stanowi – zgodnie z literalnym brzmieniem umowy – wyłączne wynagrodzenie Wnioskodawczyni za dostarczanie Spółce danych generowanych przez jej aktywność. Umowa stanowi, że Wnioskodawczyni prowadzi symulowany handel, dostarczając Spółce dane z tego handlu w zamian za wynagrodzenie ustalane na podstawie wykazanych umiejętności w handlu, oraz że w ocenie Spółki dane generowane przez aktywność Wnioskodawczyni mają wartość uzasadniającą wypłatę wynagrodzenia. Spółka zastrzega sobie prawo do gromadzenia, agregowania, wykorzystywania, udostępniania i sprzedaży tych danych swoim partnerom biznesowym, podmiotom powiązanym i dystrybutorom, w tym w celu odwzorowywania symulowanych transakcji na rzeczywistych tynkach finansowych.
6) Wnioskodawczyni działa jako niezależny wykonawca i nie jest pracownikiem Spółki. Umowa wprost wyłącza istnienie stosunku pracy. Spółka nie pobiera i nie odprowadza za Wnioskodawczynię żadnych zaliczek ani podatków; a Wnioskodawczyni ponosi wyłączną odpowiedzialność za własne rozliczenia podatkowe.
7) Wypłata wynagrodzenia (Payout) następuje wyłącznie na wniosek Wnioskodawczyni i wymaga zatwierdzenia przez Spółkę według jej swobodnego uznania. Do momentu zatwierdzenia wypłaty Spółka może w każdym czasie i bez podania przyczyny zamknąć rachunek symulowany lub rozwiązać umowę, a naliczone saldo wynagrodzenia (Reward Balance) przepada w całości bez jakiegokolwiek odszkodowania. Umowa przewiduje ponadto sytuacje, w których Wnioskodawczyni zobowiązana jest zwrócić Spółce już otrzymane wynagrodzenie.
8) Wnioskodawczyni zamierza wykonywać opisaną aktywność w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu, na własny rachunek i w celach zarobkowych, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, rozszerzając wpis w CEiDG o kod PKD 74.90.Z (Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana).
9) Wnioskodawczyni klasyfikuje świadczone na rzecz Spółki usługi do grupowania PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
10) Wnioskodawczyni nie świadczy usług finansowych ani ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), nie prowadzi działalności maklerskiej ani doradztwa inwestycyjnego, nie zarządza cudzymi aktywami, nie przyjmuje ani nie przechowuje środków osób trzecich oraz nie dokonuje kupna ani sprzedaży wartości dewizowych.
11) Wnioskodawczyni będzie prowadzić ewidencję przychodów w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie każdego przychodu do właściwej stawki ryczałtu – odrębnie dla usług marketingowych (15%) i odrębnie dla usług świadczonych na rzecz Spółki.
12) Przychody Wnioskodawczyni w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a do Wnioskodawczyni nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 tej ustawy.
Wnioskodawczyni wskazała również, że data zatwierdzenia wypłaty przez Spółkę nie jest tożsama z datą faktycznej wypłaty wynagrodzenia. Jako pierwsze występuje zatwierdzenie wypłaty przez Spółkę. Zgodnie z umową wypłata jest realizowana zasadniczo w terminie od 7 do 10 dni roboczych od dnia otrzymania przez Spółkę dyspozycji wypłaty złożonej przez Wnioskodawczynię. Faktyczny wpływ środków na rachunek Wnioskodawczyni następuje zatem po dacie zatwierdzenia wypłaty.
Pytania
1. Czy wynagrodzenie („Reward”) otrzymywane przez Wnioskodawczynię na podstawie opisanej umowy stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT), a nie przychód z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT) ani przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT)?
2. Czy przychody te sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
3. Czy do opisanej działalności nie znajduje zastosowania wyłączenie określone w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dotyczące podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
4. Czy przychód z tytułu wynagrodzenia otrzymywanego od Spółki powstaje w dniu zatwierdzenia wypłaty przez Spółkę, a nie w dniu naliczenia salda wynagrodzenia na rachunku symulowanym ani w dniu faktycznego wpływu środków na rachunek Wnioskodawczyni? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
5. Czy prowadzenie ewidencji przychodów w sposób opisany w pkt 11 uprawnia Wnioskodawczynię do stosowania stawki 8,5% wyłącznie do przychodów uzyskiwanych od Spółki, przy zachowaniu stawki 15% dla przychodów z usług marketingowych?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawczyni opisane wynagrodzenie stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Przychód nie może zostać zakwalifikowany do źródła „kapitały pieniężne”, ponieważ art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT odnosi się do odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających. W opisanym zdarzeniu przyszłym żaden instrument finansowy nie występuje – umowa wprost wyklucza rzeczywisty obrót, a „(XC)” nie stanowi środków pieniężnych ani jakiegokolwiek prawa majątkowego przysługującego Wnioskodawczyni. Nie dochodzi zatem ani do nabycia, ani do zbycia, ani do realizacji praw z instrumentu finansowego. Istotą stosunku prawnego łączącego strony jest odpłatne świadczenie usługi polegającej na generowaniu i dostarczaniu Spółce danych analitycznych, które Spółka wykorzystuje komercyjnie we własnej działalności. Potwierdza to literalne brzmienie umowy, określające Reward jako „sole compensation” za dostarczane dane oraz przyznające Spółce prawo do ich sprzedaży podmiotom trzecim.
Aktywność Wnioskodawczyni spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 5a pkt 6 ustawy o PIT – jest działalnością zarobkową, usługową, prowadzoną we własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawczyni prowadzi już zarejestrowaną działalność gospodarczą i zamierza wykonywać opisane usługi w jej ramach. Wyklucza to kwalifikację do źródła „inne źródła”, które ma charakter subsydiarny i znajduje zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy danego przychodu nie można przypisać do żadnego z pozostałych źródeł.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawczyni właściwa jest stawka 8,5%.
Świadczone usługi nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 ani pkt 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W szczególności nie są usługami finansowymi ani ubezpieczeniowymi (PKWiU sekcja K), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i tej ustawy – Wnioskodawczyni nie pośredniczy w obrocie instrumentami finansowymi, nie zarządza aktywami, nie świadczy doradztwa inwestycyjnego i nie wykonuje jakiejkolwiek czynności na rzeczywistym rynku finansowym. Przedmiotem świadczenia jest dostarczanie danych, a nie usługa finansowa. Wobec powyższego zastosowanie znajduje ogólna stawka przewidziana dla działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, tj. 8,5%.
Ad 3. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Zdaniem Wnioskodawczyni wyłączenie określone w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym nie znajduje zastosowania do opisanej działalności.
Wartościami dewizowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe są zagraniczne środki płatnicze oraz złoto dewizowe i platyna dewizowa. Wnioskodawczyni nie nabywa ani nie zbywa żadnych wartości dewizowych. Wnioskodawczyni nie dokonuje jakichkolwiek rzeczywistych transakcji, a kapitał wykorzystywany w symulacji nie jest środkiem płatniczymi, nie stanowi rzeczywistych środków pieniężnych i nie posiada wartości pieniężnej – jego wyłącznym właścicielem pozostaje Spółka, a Wnioskodawczyni nie ma do niego żadnych praw.
Przedmiotem świadczenia Wnioskodawczyni jest dostarczanie Spółce danych, a nie obrót wartościami dewizowymi. Okoliczność, że wynagrodzenie wypłacane jest w walucie obcej, nie czyni z prowadzonej działalności działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych – otrzymanie zapłaty w walucie obcej za wykonaną usługę nie stanowi obrotu wartościami dewizowymi w rozumieniu powołanego przepisu.
Odpowiedź na przeformułowane pytanie nr 3 jest zatem twierdząca – wyłączenie nie ma zastosowana, a Wnioskodawczyni może korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ad 4. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Zdaniem Wnioskodawczyni przychód powstaje w dniu zatwierdzenia wypłaty przez Spółkę.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane.
Saldo wynagrodzenia naliczone na rachunku symulowanym nie stanowi kwoty należnej. Do momentu zatwierdzenia wypłaty Wnioskodawczyni nie przysługuje wobec Spółki jakiekolwiek roszczenie – Spółka może w każdym czasie, bez podania przyczyny i według swobodnego uznania, zamknąć rachunek lub rozwiązać umowę, wskutek czego całe naliczone saldo przepada bez odszkodowania. Naliczenie salda nie tworzy zatem po stronie Wnioskodawczyni żadnego prawa majątkowego.
Kwota staje się należna dopiero z chwilą zatwierdzenia wypłaty przez Spółkę. Z tą chwilą powstaje po stronie Wnioskodawczyni skonkretyzowała wierzytelność o zapłatę oznaczonej kwoty a po stronie Spółki odpowiadające jej zobowiązanie. Faktyczny wpływ środków na rachunek Wnioskodawczyni, następujący zasadniczo w terminie od 7 do 10 dni roboczych po zatwierdzeniu, stanowi wyłącznie techniczne wykonanie już istniejącego zobowiązania i nie wyznacza momentu powstania przychodu.
Wnioskodawczyni koryguje w tymi zakresie stanowisko przedstawione w części I wniosku i wskazuje jednoznacznie, że momentem powstania przychodu jest dzień zatwierdzenia wypłaty przez Spółkę, a nie dzień naliczenia salda ani dzień faktycznego wpływu środków.
Przeliczenia przychodu wyrażonego w walucie obcej Wnioskodawczyni dokona według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zatwierdzenia wypłaty, zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 5. (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)
Zdaniem Wnioskodawczyni odpowiedź na pytanie nr 5 jest twierdząca.
Prowadzenie ewidencji przychodów w sposób opisany w pkt 11 opisu zdarzenia przyszłego, tj. umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie każdego przychodu do właściwej stawki ryczałtu, uprawnia Wnioskodawczynię do stosowania stawki 8,5% wyłącznie do przychodów uzyskiwanych od Spółki, przy jednoczesnym zachowaniu stawki 15% dla przychodów z usług marketingowych.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeżeli podatnik uzyskuje przychody opodatkowane różnymi stawkami, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności – pod warunkiem że ewidencja przychodów prowadzona jest w sposób zapewniający ustalenie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie. Obowiązek stosowania najwyższej stawki do całości przychodów powstaje wyłącznie wówczas, gdy ewidencja nie zapewnia takiego wyodrębnienia.
Skoro Wnioskodawczyni będzie prowadzić ewidencję zapewniającą odrębne ustalenie przychodów z usług marketingowych oraz przychodów z usług świadczonych na rzecz Spółki, przesłanka stosowania najwyższej stawki do całości przychodów nie zostanie spełniona. W konsekwencji każda kategoria przychodów podlega opodatkowaniu według własnej, właściwej dla niej stawki – odpowiednio 15% oraz 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy:
Odrębnymi źródłami przychodów są:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3),
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
- inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 9).
Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.
Definicję działalności gospodarczej dla celów podatku dochodowego zawiera art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Uzupełnieniem definicji działalności gospodarczej są przesłanki negatywne, których łączne spełnienie wyklucza możliwość zaliczenia przychodów z działalności podatnika do źródła przychodów – działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z treści wyżej cytowanego przepisu wynika, że wyłączenie określonych czynności z pozarolniczej działalności gospodarczej może nastąpić tylko w przypadku, gdy spełnione są wszystkie trzy przesłanki w nim wymienione.
Do kategorii przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zaliczył natomiast m.in.: przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Na podstawie art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):
Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:
a) tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
b) instrumenty rynku pieniężnego,
c) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności, uprawnienie do emisji lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne, z wyłączeniem instrumentów pochodnych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia 2017/565,
d) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
e) opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi, z wyłączeniem produktów energetycznych będących przedmiotem obrotu hurtowego na OTF, które muszą być wykonywane przez dostawę,
f) niedopuszczone do obrotu w systemie obrotu instrumentami finansowymi opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które mogą być wykonane przez dostawę, a które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
g) instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
h) kontrakty na różnicę,
i) opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także instrumenty pochodne, o których mowa w art. 8 rozporządzenia 2017/565, i inne, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
j) uprawnienia do emisji.
Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności” definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni zamierza wykonywać opisaną aktywność w sposób zorganizowany i ciągły, we własnym imieniu, na własny rachunek i w celach zarobkowych, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, rozszerzając wpis w CEiDG o kod PKD 74.90.Z (Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana).
Skoro uzyskiwane przez Panią przychody będą wynikały z wykonywania czynności w ramach działalności gospodarczej, to przychody osiągane z usług świadczonych na rzecz zagranicznego podmiotu aktywności należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Stwierdzam zatem, że przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu opisanej współpracy należy zakwalifikować do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Kolejne Pani wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.20 oraz czy ma zastosowanie wyłączenie określone w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W tym zakresie wyjaśniam co następuje:
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Zauważam, że wyliczenie wolnych zawodów zawarte w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ma charakter wyczerpujący. Wskazuje na to samo brzmienie przepisu definiującego „wolny zawód”, który nie zawiera żadnego zwrotu wskazującego na przykładowy charakter tego wyliczenia (np. w szczególności). Taka konstrukcja przepisów powoduje, że żaden inny zawód, uznawany za wolny, czy to na podstawie przepisów odrębnych ustaw, czy w języku powszechnym, nie jest wolnym zawodem w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku
podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w
ust. 1, jeżeli:
1) w roku
poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności,
prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
lub
b) uzyskali przychody wyłącznie
z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki
z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną
wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie
karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowi, że:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
We wniosku wskazała Pani, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem są usługi marketingowe opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15% jako usługi reklamowe (PKWiU dział 73). Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć wpis w CEiDG o kod PKD 74.90.Z (Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana). Wnioskodawczyni klasyfikuje te usługi świadczone na rzecz Spółki usługi do grupowania PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Jednocześnie wskazała Pani w opisie sprawy – co istotne – że nie świadczy Pani usług finansowych ani ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), nie prowadzi działalności maklerskiej ani doradztwa inwestycyjnego, nie zarządza cudzymi aktywami, nie przyjmuje ani nie przechowuje środków osób trzecich oraz nie dokonuje kupna ani sprzedaży wartości dewizowych. Pani przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły limitu, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a do Pani nie mają zastosowania wyłączenia określone w art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
Tym samym, stwierdzam, że jeśli będzie uzyskiwała Pani przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mieszczących się grupowaniu PKWiU 74.90.20, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz że nie ma zastosowania wyłączenie określone w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. c tej ustawy – zgodnie ze wskazaniem powyższego przez Panią w opisie sprawy.
Podkreślić należy, że warunkiem zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest spełnienie warunków do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wątpliwości Pani dotyczą również momentu powstania przychodu.
Zgodnie z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Pojęciem pierwotnym dla dochodu jest więc pojęcie przychodu. Ten z kolei zdefiniowany został przez ustawodawcę w art. 11 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 , art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19 , art. 25b , art. 30ca , art. 30da i art. 30f , są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Określenie momentu uzyskania przychodu ma bardzo istotne znaczenie, przede wszystkim z tego powodu, że podatek dochodowy od osób fizycznych rozliczany jest w danym czasie. Konieczne jest zatem określenie momentu uzyskania przychodu, by przyporządkować przychód do danego okresu rozliczeniowego – roku podatkowego, a w niektórych przypadkach również – miesiąca (w przypadku zaliczkowego rozliczania podatku).
Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu związanego z działalnością gospodarczą określa przepis art. 14 ust. 1c ustawy, zgodnie z którym:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1) wystawienia faktury albo
2) uregulowania należności.
Wyjątek od tej zasady stanowi:
- wystawienie faktury przed datą wydania towaru, zbycia prawa lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury,
- uregulowanie należności przed wydaniem towaru, zbyciem prawa lub wykonaniem usługi albo częściowym wykonaniem usługi – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności.
Przytoczony powyżej przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą moment powstania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zatem, co do zasady, moment powstania przychodów z działalności gospodarczej ustala się na podstawie art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności – w zależności co nastąpi wcześniej.
Z opisu sprawy wynika, że wypłata wynagrodzenia (Payout) następuje wyłącznie na Pani wniosek i wymaga zatwierdzenia przez Spółkę według jej swobodnego uznania. Do momentu zatwierdzenia wypłaty Spółka może w każdym czasie i bez podania przyczyny zamknąć rachunek symulowany lub rozwiązać umowę, a naliczone saldo wynagrodzenia (Reward Balance) przepada w całości bez jakiegokolwiek odszkodowania. Umowa przewiduje ponadto sytuacje, w których zobowiązana jest Pani zwrócić Spółce już otrzymane wynagrodzenie. Data zatwierdzenia wypłaty przez Spółkę nie jest tożsama z datą faktycznej wypłaty wynagrodzenia. Jako pierwsze występuje zatwierdzenie wypłaty przez Spółkę. Zgodnie z umową wypłata jest realizowana zasadniczo w terminie od 7 do 10 dni roboczych od dnia otrzymania przez Spółkę dyspozycji wypłaty złożonej przez Wnioskodawczynię. Faktyczny wpływ środków na rachunek Wnioskodawczyni następuje zatem po dacie zatwierdzenia wypłaty.
W podatku dochodowym od osób fizycznych moment powstania przychodu jest co do zasady powiązany z momentem wykonania usługi, czyli z momentem, kiedy dochodzi do zrealizowania zobowiązania wynikającego z zawartej pomiędzy stronami umowy.
W tym przypadku momentem powstania przychodu będzie dzień wykonania usługi, a więc dzień, w którym usługa zostanie uznana przez zlecającego za wykonaną. Jak wskazała Pani we wniosku do momentu zatwierdzenia wypłaty Spółka może w każdym czasie i bez podania przyczyny zamknąć rachunek symulowany lub rozwiązać umowę, co ważne jako pierwsze występuje zatwierdzenie wypłaty przez Spółkę. Taki opis wskazuje, że spółka zagraniczna uznaje usługę za wykonaną w dniu zatwierdzenia wypłaty. Zatem ten właśnie dzień należy uznać za dzień powstania przychodu.
Następnie, w odpowiedzi na Pani wątpliwości co do możliwości stosowania stawki różnych stawek ryczałtu, tj. 8,5% i 15% należy wskazać na przepis art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. I tak:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Jak Pani wskazała w opisie sprawy będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie każdego przychodu do właściwej stawki ryczałtu – odrębnie dla usług marketingowych (15%) i odrębnie dla usług świadczonych na rzecz Spółki.
Tym samym, prowadzenie ewidencji przychodów w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie każdego przychodu do właściwej stawki ryczałtu uprawnia Panią do ustalania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów