0112-KDSL1-1.4011.658.2026.3.AO

Interpretacja indywidualna2026-10-07Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Możliwość opodatkowania i ustalenia stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (PKWiU 62.02.30.0).

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 sierpnia 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 18 sierpnia 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z dnia – brak daty sporządzenia (wpływ 2 września 2026 r. oraz 9 września 2026 r.), a także pismem z 28 września 2026 r. (wpływ 28 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność jest zarejestrowana w CEIDG, a jednym z wpisanych kodów PKD jest 62.10.B – Pozostała działalność w zakresie programowania.

Od września 2026 r. Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz kontrahenta usługi na podstawie umowy B2B. Wnioskodawca nie wykonywał wcześniej na rzecz tego kontrahenta pracy na podstawie stosunku pracy. Przedmiotem usług będzie współpraca z zespołem developerskim w zakresie zapewnienia jakości oprogramowania oraz jego manualnego testowania.

Zgodnie z umową zakres obowiązków Wnioskodawcy obejmuje:

-     współpracę z zespołem developerskim w ramach sprintów;

-     ustalenie podejścia do testów w ramach cyklów, sprintów i wydań;

-     analizę wymagań pod kątem testów oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań poprzez testy;

-     zarządzanie defektami (Defect Management);

-     zarządzanie zakresem testów regresji;

-     wykonywanie testów manualnych;

-     dbanie o standard testów funkcjonalnych w zespołach developerskich.

Wnioskodawca będzie wykonywał wyłącznie testy manualne. Nie będzie wykonywał automatyzacji testów. W ramach świadczonych usług Wnioskodawca będzie analizował wymagania dotyczące funkcjonalności oprogramowania pod kątem ich weryfikacji za pomocą testów, ustalał podejście i zakres testów, wykonywał testy manualne, w tym testy funkcjonalne i regresyjne, oraz oceniał ich wyniki.

W ramach Defect Management Wnioskodawca będzie identyfikował nieprawidłowości w działaniu oprogramowania, dokumentował i zgłaszał defekty oraz monitorował ich status i weryfikował poprawki poprzez ponowne testy. Wnioskodawca będzie również zarządzał zakresem testów regresji oraz dbał o standard testów funkcjonalnych w zespołach developerskich.

Celem świadczonych usług będzie weryfikacja poprawności działania oprogramowania, jego zgodności z wymaganiami, identyfikowanie nieprawidłowości oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań testami.

Wnioskodawca nie będzie tworzył kodu źródłowego testowanego oprogramowania, programował go ani rozwijał lub modyfikował jego kodu źródłowego. Nie będzie usuwał defektów poprzez ingerencję w kod. Analiza wymagań będzie wykonywana na potrzeby procesu testowania i będzie służyła określeniu sposobu weryfikacji wymagań poprzez testy.

Wnioskodawca klasyfikuje opisane usługi według PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wnioskodawca zamierza opodatkować przychody z opisanych usług ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Pismem stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy w następujący sposób:

Ad. 1

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jego centrum interesów osobistych i gospodarczych znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto Wnioskodawca przebywa na terytorium Polski przez okres przekraczający 183 dni w roku podatkowym.

Ad. 2

Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ad. 3

Wnioskodawca działalność gospodarczą rozpoczął we wrześniu 2026 r.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, nie prowadził działalności gospodarczej w zakresie opisanym we wniosku i nie uzyskał przychodów z tej działalności.

W okresie, którego dotyczy wniosek, zachowane będą wobec Wnioskodawcy warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca działalność rozpoczął w roku podatkowym 2026 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ad. 4

W odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie występują i nie będą występować negatywne przesłanki określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie odrębnych przepisów oraz nie wykonuje działalności, której wykonywanie wyłącza możliwość opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 ww. ustawy.

Nie zachodzą wobec Wnioskodawcy również przesłanki określone w art. 8 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy.

W odniesieniu do art. 8 ust. 2 ww. ustawy Wnioskodawca wskazał, że nie świadczy usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w ramach stosunku pracy.

Ad. 5

Od września 2026 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahenta usługi związane z zapewnieniem jakości oprogramowania oraz jego manualnym testowaniem.

Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności związane z manualnym testowaniem oprogramowania. Nie wykonuje automatyzacji testów, nie tworzy oprogramowania oraz nie wykonuje czynności programistycznych.

W ramach współpracy Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

1.  Współpraca z zespołem deweloperskim w ramach sprintów.

Czynność polega na współpracy z zespołem deweloperskim w zakresie dotyczącym jakości i testowania rozwijanego oprogramowania.

W ramach tej czynności Wnioskodawca analizuje zakres funkcjonalności przeznaczonych do wykonania i testowania, przekazuje informacje dotyczące stanu wykonanych testów, wykrytych nieprawidłowości oraz obszarów wymagających dodatkowej weryfikacji.

Rezultatem jest informacja dotycząca stanu jakości testowanych funkcjonalności, zakresu wykonanych testów oraz zidentyfikowanych nieprawidłowości.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę i zespól deweloperski do dalszego prowadzenia prac nad oprogramowaniem oraz oceny jego gotowości do kolejnego etapu lub wydania.

W ramach tej czynności Wnioskodawca nie projektuje ani nie implementuje oprogramowania, nie tworzy kodu źródłowego ani nie tworzy rozwiązań technicznych.

2.  Ustalenie podejścia do testów w ramach cyklów, sprintów i wydań.

Czynność polega na określeniu zakresu i sposobu przeprowadzenia manualnych testów funkcjonalności oprogramowania.

Wnioskodawca analizuje funkcjonalności przeznaczone do weryfikacji i określa, jakie obszary powinny zostać poddane testom oraz jakie scenariusze powinny zostać zweryfikowane, aby ocenić prawidłowość działania funkcjonalności.

Rezultatem jest ustalenie zakresu testów manualnych odpowiednich dla danego cyklu, sprintu lub wydania.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do zaplanowania i przeprowadzenia procesu testowego oraz oceny jakości testowanych funkcjonalności.

Czynność ta nie obejmuje projektowania architektury oprogramowania ani tworzenia jego kodu.

3.  Analiza wymagań pod kątem testów i zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań poprzez testy.

Czynność polega na analizowaniu wymagań dotyczących funkcjonalności oprogramowania z punktu widzenia możliwości ich zweryfikowania za pomocą testów manualnych.

Wnioskodawca sprawdza jakie zachowanie oprogramowania wynika z wymagań i jakie przypadki lub scenariusze należy zweryfikować, aby ocenić zgodność działania oprogramowania z tymi wymaganiami.

Rezultatem jest określenie zakresu wymaganych testów oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań testami.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do oceny kompletności procesu testowego i jakości weryfikacji rozwijanego oprogramowania.

Analiza wymagań wykonywana przez Wnioskodawcę ma charakter analizy z perspektywy testowania i służy określeniu sposobu weryfikacji wymagań poprzez testy. Nie obejmuje projektowania architektury oprogramowania, projektowania rozwiązań technicznych ani implementacji oprogramowania.

4.  Defect Management – zarządzanie defektami.

W ramach tej czynności Wnioskodawca identyfikuje nieprawidłowości w działaniu oprogramowania podczas wykonywania testów manualnych, dokumentuje je i zgłasza.

W szczególności opisuje zaobserwowane zachowanie, warunki wystąpienia błędu oraz kroki pozwalające na jego odtworzenie. Następnie Wnioskodawca monitoruje status zgłoszonego defektu i po wprowadzeniu poprawki wykonuje ponowną weryfikację.

Rezultatem jest zgłoszenie i udokumentowanie wykrytego defektu oraz informacja o wyniku jego ponownej weryfikacji.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę i zespól deweloperski do identyfikowania nieprawidłowości, ich usunięcia oraz potwierdzenia prawidłowego działania funkcjonalności po wprowadzeniu poprawki.

Wnioskodawca nie tworzy poprawek programistycznych, nie modyfikuje kodu źródłowego i nie implementuje rozwiązań usuwających wykryte defekty.

5.  Zarządzanie zakresem testów regresji.

Czynność polega na określeniu funkcjonalności i obszarów oprogramowania, które powinny zostać ponownie zweryfikowane po wprowadzeniu zmian.

Na podstawie zakresu zmian oraz wiedzy o testowanych funkcjonalnościach Wnioskodawca określa zakres manualnych testów regresyjnych.

Rezultatem jest określony zakres testów regresyjnych oraz wyniki ich wykonania.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do oceny, czy wprowadzone zmiany nie spowodowały nieprawidłowości w innych funkcjonalnościach oprogramowania.

6.  Wykonywanie testów manualnych.

Czynność polega na ręcznym wykonywaniu testów funkcjonalności oprogramowania.

Wnioskodawca testuje działanie funkcjonalności zgodnie z wymaganiami i określonym zakresem testów. W zależności od przedmiotu testu weryfikuje prawidłowe działanie poszczególnych funkcji, scenariuszy użytkownika oraz zachowanie oprogramowania po wprowadzeniu zmian.

Wykonywane przez Wnioskodawcę testy obejmują w szczególności testy funkcjonalne i regresyjne.

Rezultatem są wyniki przeprowadzonych testów, obejmujące informację o prawidłowym lub nieprawidłowym działaniu testowanej funkcjonalności oraz, w przypadku wykrycia nieprawidłowości, zgłoszenie defektu.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do oceny jakości i poprawności działania oprogramowania oraz podejmowania decyzji dotyczących dalszych prac i jego wydania.

Testy są wykonywane przez Wnioskodawcę wyłącznie manualnie.

7.  Dbanie o standard testów funkcjonalnych w zespołach deweloperskich.

Czynność polega na stosowaniu oraz dbaniu o przestrzeganie standardów dotyczących wykonywania testów funkcjonalnych.

W ramach tej czynności Wnioskodawca zwraca uwagę na odpowiedni zakres weryfikacji funkcjonalności, kompletność testów oraz prawidłowe dokumentowanie ich wyników.

Rezultatem jest zapewnienie spójnego sposobu wykonywania i dokumentowania testów funkcjonalnych.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do utrzymywania jednolitego standardu procesu testowego w zespołach deweloperskich.

Wnioskodawca podkreślił, że wszystkie opisane powyżej czynności mają charakter związany z zapewnieniem jakości oraz manualnym testowaniem oprogramowania.

W ramach świadczonych usług Wnioskodawca:

-     nie programuje;

-     nie tworzy kodu źródłowego;

-     nie modyfikuje kodu źródłowego;

-     nie projektuje architektury oprogramowania;

-     nie projektuje rozwiązań technicznych;

-     nie tworzy automatyzacji testów;

-     nie tworzy skryptów automatyzujących testy;

-     nie instaluje oprogramowania;

-     nie zarządza siecią ani systemami informatycznymi;

-     nie świadczy doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego;

-     nie świadczy doradztwa w zakresie oprogramowania.

Czynności Wnioskodawcy ograniczają się do analizy wymagań z perspektywy testowania, określania zakresu testów, wykonywania testów manualnych, identyfikowania i dokumentowania defektów, monitorowania ich statusu oraz ponownej weryfikacji poprawionych funkcjonalności.

Ad. 6

Poza opisanymi we wniosku usługami Wnioskodawca nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innych przychodów podlegających opodatkowaniu.

Przychody uzyskiwane w ramach działalności dotyczą jednego rodzaju usług opisanych we wniosku. Wnioskodawca nie uzyskuje innych rodzajów przychodów, które wymagałyby zastosowania innych stawek ryczałtu.

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja umożliwia identyfikację przychodów uzyskiwanych z opisanych usług.

Ad. 7

Wnioskodawca świadczy/będzie świadczył usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w modelu hybrydowym.

Zleceniodawca nie wskazuje Wnioskodawcy stałego miejsca wykonywania usług. Usługi mogą być wykonywane zdalnie. W przypadku konieczności lub potrzeby obecności w biurze zleceniodawcy Wnioskodawca jest zobowiązany do pojawienia się w biurze, jednak nie oznacza to stałego przypisania go do konkretnego miejsca wykonywania usług.

Nie zostały ustalone sztywne godziny wykonywania usług przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca samodzielnie organizuje swoją pracę, ustala kolejność wykonywania poszczególnych czynności oraz dobiera metody i sposób przeprowadzania testów odpowiednio do przedmiotu i zakresu testowanej funkcjonalności.

Zleceniodawca określa zakres funkcjonalności wymagających weryfikacji oraz potrzeby dotyczące testowania, natomiast sposób organizacji i wykonania powierzonych czynności pozostaje po stronie Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie otrzymuje szczegółowych poleceń dotyczących sposobu wykonania poszczególnych czynności testowych.

Wnioskodawca nie wykonuje usług pod kierownictwem zleceniodawcy w sposób właściwy dla stosunku pracy. Samodzielnie organizuje proces testowania, dobiera odpowiednie metody testowe oraz ustala kolejność wykonywania poszczególnych czynności.

Wnioskodawca nie otrzymuje stałego miesięcznego wynagrodzenia. W ramach współpracy otrzymuje zamówienie na określoną liczbę dni usług w danym miesiącu, a wynagrodzenie jest związane z realizacją usług w ramach uzgodnionego zamówienia.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca ponosi własne koszty związane z wykonywaniem usług oraz ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Ryzyko gospodarcze przejawia się w szczególności w ponoszeniu przez Wnioskodawcę kosztów prowadzenia działalności niezależnie od wysokości uzyskiwanych przychodów oraz możliwości poniesienia straty gospodarczej. W przypadku konieczności wykonania dodatkowych czynności niewchodzących w zakres uzgodnionego zamówienia może wystąpić sytuacja, w której wykonanie dodatkowej pracy nie będzie wiązało się z dodatkowym wynagrodzeniem.

Ponadto Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych przez siebie czynności oraz za ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.

W konsekwencji sposób wykonywania przez Wnioskodawcę usług nie jest oparty na podporządkowaniu pracowniczym. Usługi wykonuje jako niezależny przedsiębiorca, samodzielnie organizując sposób ich wykonywania, ponosząc związane z działalnością koszty i ryzyko gospodarcze oraz odpowiedzialność za rezultat wykonywanych czynności.

Ad. 8

W ramach opisanych we wniosku usług Wnioskodawca nie wykonuje czynności:

-     związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);

-     związanych z oprogramowaniem w rozumieniu usług objętych PKWiU ex 62.01.1;

-     objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);

-     związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);

-     w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0);

-     związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W szczególności Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania, nie programuje, nie modyfikuje kodu źródłowego oraz nie tworzy rozwiązań informatycznych.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegają na manualnym testowaniu istniejącego lub rozwijanego oprogramowania, identyfikowaniu nieprawidłowości, dokumentowaniu wyników testów oraz ponownej weryfikacji funkcjonalności po wprowadzeniu poprawek.

W zakresie klasyfikacji wykonywanych usług Wnioskodawca wskazał, że opisane usługi klasyfikuje według PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologu informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Ad. 9

Na potrzeby świadczenia opisanych we wniosku usług Wnioskodawca nie przygotowuje skryptów ani oprogramowania automatyzującego wykonywane przez niego czynności.

Nie tworzy automatycznych testów, skryptów testowych ani innych narzędzi służących do automatyzacji procesu testowania.

Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę testy mają charakter manualny.

Podsumowanie

Podsumowując, przedmiotem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest zapewnienie jakości oprogramowania poprzez manualne testowanie jego funkcjonalności.

W ramach usług Wnioskodawca analizuje wymagania z perspektywy możliwości ich przetestowania, określa zakres testów, wykonuje testy manualne, w tym funkcjonalne i regresyjne, identyfikuje i dokumentuje defekty, monitoruje ich status, weryfikuje wprowadzone poprawki oraz dba o standard wykonywania testów funkcjonalnych.

Wnioskodawca nie wykonuje prac programistycznych, nie tworzy ani nie modyfikuje kodu, nie tworzy automatyzacji testów, nie projektuje architektury oprogramowania, nie instaluje oprogramowania, nie zarządza siecią ani systemami informatycznymi oraz nie świadczy usług doradczych.

Wnioskodawca podtrzymuje stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, zgodnie z którym przychody z opisanych usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8.5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia opisanych usług związanych z manualnym testowaniem oprogramowania, analizą wymagań pod kątem testów, zapewnieniem odpowiedniego pokrycia wymagań poprzez testy, zarządzaniem defektami, zarządzaniem zakresem testów regresji oraz dbaniem o standard testów funkcjonalnych, sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę według PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu opisanych usług mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów z działalności usługowej wynosi 8,5%, z zastrzeżeniem przychodów, dla których ustawa przewiduje inne stawki.

Opisane usługi polegają na manualnym testowaniu oprogramowania oraz zapewnieniu jakości procesu testowania. Obejmują analizę wymagań pod kątem testów, ustalanie podejścia do testów, wykonywanie testów funkcjonalnych i regresyjnych, zarządzanie defektami oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań testami. Wnioskodawca nie będzie tworzył, rozwijał ani modyfikował kodu źródłowego oprogramowania i nie będzie wykonywał czynności programistycznych. Analiza wymagań będzie wykonywana na potrzeby procesu testowania.

Opisane usługi Wnioskodawca klasyfikuje według PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS dotyczących manualnego testowania oprogramowania, w szczególności z 1 kwietnia 2025 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.42.2025.3.KB oraz z 31 marca 2026 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.98.2026.3.MJ.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że przychody z opisanych usług mogą być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-     prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)  w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)  rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.  Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)  opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)  korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)  osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)  prowadzenia aptek,

b)  (uchylona)

c)  działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)  (uchylona)

e)  (uchylona)

f)   działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)  samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)  w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)  samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-     jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)  (uchylony)

2.  Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-     w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.  Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541 oraz z 2024 r. poz. 1841), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślić też należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym według różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Działalność jest zarejestrowana w CEIDG, a jednym z wpisanych kodów PKD jest 62.10.B – Pozostała działalność w zakresie programowania. Od września 2026 r. będzie Pan świadczył na rzecz kontrahenta usługi na podstawie umowy B2B. Przedmiotem usług będzie współpraca z zespołem developerskim w zakresie zapewnienia jakości oprogramowania oraz jego manualnego testowania. Opisane usługi klasyfikuje Pan według PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W okresie, którego dotyczy wniosek, zachowane będą wobec Pana warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy oraz nie występują i nie będą występować negatywne przesłanki określone w art. 8 tej ustawy. Poza opisanymi we wniosku usługami nie uzyskuje Pan i nie będzie uzyskiwał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej innych przychodów podlegających opodatkowaniu. Przychody uzyskiwane w ramach działalności dotyczą jednego rodzaju usług opisanych we wniosku. Nie uzyskuje Pan innych rodzajów przychodów, które wymagałyby zastosowania innych stawek ryczałtu. Prowadzona przez Pana ewidencja umożliwia identyfikację przychodów uzyskiwanych z opisanych usług. Świadczy/będzie Pan świadczył usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w modelu hybrydowym.

Zleceniodawca nie wskazuje Panu stałego miejsca wykonywania usług. Usługi mogą być wykonywane zdalnie. W przypadku konieczności lub potrzeby obecności w biurze zleceniodawcy jest Pan zobowiązany do pojawienia się w biurze, jednak nie oznacza to stałego przypisania go do konkretnego miejsca wykonywania usług. Nie zostały ustalone sztywne godziny wykonywania usług przez Pana. Samodzielnie organizuje Pan swoją pracę, ustala kolejność wykonywania poszczególnych czynności oraz dobiera metody i sposób przeprowadzania testów odpowiednio do przedmiotu i zakresu testowanej funkcjonalności. Zleceniodawca określa zakres funkcjonalności wymagających weryfikacji oraz potrzeby dotyczące testowania, natomiast sposób organizacji i wykonania powierzonych czynności pozostaje po Pana stronie. Nie otrzymuje Pan szczegółowych poleceń dotyczących sposobu wykonania poszczególnych czynności testowych. Nie wykonuje Pan usług pod kierownictwem zleceniodawcy w sposób właściwy dla stosunku pracy. Samodzielnie organizuje Pan proces testowania, dobiera odpowiednie metody testowe oraz ustala kolejność wykonywania poszczególnych czynności. Nie otrzymuje Pan stałego miesięcznego wynagrodzenia. W ramach współpracy otrzymuje Pan zamówienie na określoną liczbę dni usług w danym miesiącu, a wynagrodzenie jest związane z realizacją usług w ramach uzgodnionego zamówienia. W ramach prowadzonej działalności ponosi Pan własne koszty związane z wykonywaniem usług oraz ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Ryzyko gospodarcze przejawia się w szczególności w ponoszeniu przez Pana kosztów prowadzenia działalności niezależnie od wysokości uzyskiwanych przychodów oraz możliwości poniesienia straty gospodarczej. W przypadku konieczności wykonania dodatkowych czynności niewchodzących w zakres uzgodnionego zamówienia może wystąpić sytuacja, w której wykonanie dodatkowej pracy nie będzie wiązało się z dodatkowym wynagrodzeniem. Ponadto ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych przez siebie czynności oraz za ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych. Sposób wykonywania przez Pana usług nie jest oparty na podporządkowaniu pracowniczym. Usługi wykonuje Pan jako niezależny przedsiębiorca, samodzielnie organizując sposób ich wykonywania, ponosząc związane z działalnością koszty i ryzyko gospodarcze oraz odpowiedzialność za rezultat wykonywanych czynności.

Zgodnie z umową zakres Pana obowiązków obejmuje: współpracę z zespołem developerskim w ramach sprintów; ustalenie podejścia do testów w ramach cyklów, sprintów i wydań; analizę wymagań pod kątem testów oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań poprzez testy; zarządzanie defektami (Defect Management); zarządzanie zakresem testów regresji; wykonywanie testów manualnych; dbanie o standard testów funkcjonalnych w zespołach developerskich. Będzie Pan wykonywał wyłącznie testy manualne. Nie będzie Pan wykonywał automatyzacji testów. W ramach świadczonych usług będzie Pan analizował wymagania dotyczące funkcjonalności oprogramowania pod kątem ich weryfikacji za pomocą testów, ustalał podejście i zakres testów, wykonywał testy manualne, w tym testy funkcjonalne i regresyjne, oraz oceniał ich wyniki. W ramach Defect Management będzie Pan identyfikował nieprawidłowości w działaniu oprogramowania, dokumentował i zgłaszał defekty oraz monitorował ich status i weryfikował poprawki poprzez ponowne testy. Będzie Pan również zarządzał zakresem testów regresji oraz dbał o standard testów funkcjonalnych w zespołach developerskich. Celem świadczonych usług będzie weryfikacja poprawności działania oprogramowania, jego zgodności z wymaganiami, identyfikowanie nieprawidłowości oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań testami. Nie będzie Pan tworzył kodu źródłowego testowanego oprogramowania, programował go ani rozwijał lub modyfikował jego kodu źródłowego. Nie będzie Pan usuwał defektów poprzez ingerencję w kod. Analiza wymagań będzie wykonywana na potrzeby procesu testowania i będzie służyła określeniu sposobu weryfikacji wymagań poprzez testy.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, od września 2026 r. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz kontrahenta usługi związane z zapewnieniem jakości oprogramowania oraz jego manualnym testowaniem. Wykonuje Pan wyłącznie czynności związane z manualnym testowaniem oprogramowania. Nie wykonuje Pan automatyzacji testów, nie tworzy oprogramowania oraz nie wykonuje czynności programistycznych.

W ramach współpracy wykonuje Pan następujące czynności:

1.  Współpraca z zespołem deweloperskim w ramach sprintów.

Czynność polega na współpracy z zespołem deweloperskim w zakresie dotyczącym jakości i testowania rozwijanego oprogramowania.

W ramach tej czynności analizuje Pan zakres funkcjonalności przeznaczonych do wykonania i testowania, przekazuje informacje dotyczące stanu wykonanych testów, wykrytych nieprawidłowości oraz obszarów wymagających dodatkowej weryfikacji.

Rezultatem jest informacja dotycząca stanu jakości testowanych funkcjonalności, zakresu wykonanych testów oraz zidentyfikowanych nieprawidłowości.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę i zespól deweloperski do dalszego prowadzenia prac nad oprogramowaniem oraz oceny jego gotowości do kolejnego etapu lub wydania.

W ramach tej czynności nie projektuje Pan ani nie implementuje oprogramowania, nie tworzy kodu źródłowego ani nie tworzy rozwiązań technicznych.

2.  Ustalenie podejścia do testów w ramach cyklów, sprintów i wydań.

Czynność polega na określeniu zakresu i sposobu przeprowadzenia manualnych testów funkcjonalności oprogramowania.

Analizuje Pan funkcjonalności przeznaczone do weryfikacji i określa, jakie obszary powinny zostać poddane testom oraz jakie scenariusze powinny zostać zweryfikowane, aby ocenić prawidłowość działania funkcjonalności.

Rezultatem jest ustalenie zakresu testów manualnych odpowiednich dla danego cyklu, sprintu lub wydania.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do zaplanowania i przeprowadzenia procesu testowego oraz oceny jakości testowanych funkcjonalności.

Czynność ta nie obejmuje projektowania architektury oprogramowania ani tworzenia jego kodu.

3.  Analiza wymagań pod kątem testów i zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań poprzez testy.

Czynność polega na analizowaniu wymagań dotyczących funkcjonalności oprogramowania z punktu widzenia możliwości ich zweryfikowania za pomocą testów manualnych.

Sprawdza Pan jakie zachowanie oprogramowania wynika z wymagań i jakie przypadki lub scenariusze należy zweryfikować, aby ocenić zgodność działania oprogramowania z tymi wymaganiami.

Rezultatem jest określenie zakresu wymaganych testów oraz zapewnienie odpowiedniego pokrycia wymagań testami.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do oceny kompletności procesu testowego i jakości weryfikacji rozwijanego oprogramowania.

Analiza wymagań wykonywana przez Pana ma charakter analizy z perspektywy testowania i służy określeniu sposobu weryfikacji wymagań poprzez testy. Nie obejmuje projektowania architektury oprogramowania, projektowania rozwiązań technicznych ani implementacji oprogramowania.

4.  Defect Management – zarządzanie defektami.

W ramach tej czynności identyfikuje Pan nieprawidłowości w działaniu oprogramowania podczas wykonywania testów manualnych, dokumentuje je i zgłasza.

W szczególności opisuje Pan zaobserwowane zachowanie, warunki wystąpienia błędu oraz kroki pozwalające na jego odtworzenie. Następnie monitoruje Pan status zgłoszonego defektu i po wprowadzeniu poprawki wykonuje ponowną weryfikację.

Rezultatem jest zgłoszenie i udokumentowanie wykrytego defektu oraz informacja o wyniku jego ponownej weryfikacji.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę i zespól deweloperski do identyfikowania nieprawidłowości, ich usunięcia oraz potwierdzenia prawidłowego działania funkcjonalności po wprowadzeniu poprawki.

Nie tworzy Pan poprawek programistycznych, nie modyfikuje kodu źródłowego i nie implementuje rozwiązań usuwających wykryte defekty.

5.  Zarządzanie zakresem testów regresji.

Czynność polega na określeniu funkcjonalności i obszarów oprogramowania, które powinny zostać ponownie zweryfikowane po wprowadzeniu zmian.

Na podstawie zakresu zmian oraz wiedzy o testowanych funkcjonalnościach określa Pan zakres manualnych testów regresyjnych.

Rezultatem jest określony zakres testów regresyjnych oraz wyniki ich wykonania.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do oceny, czy wprowadzone zmiany nie spowodowały nieprawidłowości w innych funkcjonalnościach oprogramowania.

6.  Wykonywanie testów manualnych.

Czynność polega na ręcznym wykonywaniu testów funkcjonalności oprogramowania.

Testuje Pan działanie funkcjonalności zgodnie z wymaganiami i określonym zakresem testów. W zależności od przedmiotu testu weryfikuje Pan prawidłowe działanie poszczególnych funkcji, scenariuszy użytkownika oraz zachowanie oprogramowania po wprowadzeniu zmian.

Wykonywane przez Pana testy obejmują w szczególności testy funkcjonalne i regresyjne.

Rezultatem są wyniki przeprowadzonych testów, obejmujące informację o prawidłowym lub nieprawidłowym działaniu testowanej funkcjonalności oraz, w przypadku wykrycia nieprawidłowości, zgłoszenie defektu.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do oceny jakości i poprawności działania oprogramowania oraz podejmowania decyzji dotyczących dalszych prac i jego wydania.

Testy są wykonywane przez Pana wyłącznie manualnie.

7.  Dbanie o standard testów funkcjonalnych w zespołach deweloperskich.

Czynność polega na stosowaniu oraz dbaniu o przestrzeganie standardów dotyczących wykonywania testów funkcjonalnych.

W ramach tej czynności zwraca Pan uwagę na odpowiedni zakres weryfikacji funkcjonalności, kompletność testów oraz prawidłowe dokumentowanie ich wyników.

Rezultatem jest zapewnienie spójnego sposobu wykonywania i dokumentowania testów funkcjonalnych.

Rezultaty są wykorzystywane przez zleceniodawcę do utrzymywania jednolitego standardu procesu testowego w zespołach deweloperskich.

Podkreślił Pan, że wszystkie opisane powyżej czynności mają charakter związany z zapewnieniem jakości oraz manualnym testowaniem oprogramowania.

W ramach świadczonych usług: nie programuje Pan, nie tworzy kodu źródłowego, nie modyfikuje kodu źródłowego, nie projektuje architektury oprogramowania, nie projektuje rozwiązań technicznych, nie tworzy automatyzacji testów, nie tworzy skryptów automatyzujących testy, nie instaluje oprogramowania, nie zarządza siecią ani systemami informatycznymi, nie świadczy doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego, nie świadczy doradztwa w zakresie oprogramowania. Pana czynności ograniczają się do analizy wymagań z perspektywy testowania, określania zakresu testów, wykonywania testów manualnych, identyfikowania i dokumentowania defektów, monitorowania ich statusu oraz ponownej weryfikacji poprawionych funkcjonalności.

Ponadto wskazał Pan, że w ramach opisanych we wniosku usług nie wykonuje czynności:

-     związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0);

-     związanych z oprogramowaniem w rozumieniu usług objętych PKWiU ex 62.01.1;

-     objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2);

-     związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02);

-     w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0);

-     związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie tworzy Pan oprogramowania, nie programuje, nie modyfikuje kodu źródłowego oraz nie tworzy rozwiązań informatycznych. Wykonywane przez Pana czynności polegają na manualnym testowaniu istniejącego lub rozwijanego oprogramowania, identyfikowaniu nieprawidłowości, dokumentowaniu wyników testów oraz ponownej weryfikacji funkcjonalności po wprowadzeniu poprawek. Na potrzeby świadczenia opisanych we wniosku usług nie przygotowuje Pan skryptów ani oprogramowania automatyzującego wykonywane przez niego czynności. Nie tworzy Pan automatycznych testów, skryptów testowych ani innych narzędzi służących do automatyzacji procesu testowania. Wszystkie wykonywane przez Pana testy mają charakter manualny.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług, będących przedmiotem wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, wskazuję, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że osiągane przez Pana przychody ze świadczenia opisanych usług, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.