0112-KDSL1-1.4011.641.2026.2.AO
Skutki podatkowe zbycia nieruchomości niezabudowanych - działek otrzymanych wskutek działu spadku po siostrze.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 6 sierpnia 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 września 2026 r. (wpływ 7 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Dnia X grudnia 2025 r. nastąpiła sprzedaż działki o powierzchni x ha za kwotę x zł, umowa sprzedaży w formie aktu notarialnego. Dnia X lipca 2026 r. nastąpiła sprzedaż działki o powierzchni x ha za kwotę x zł. Obie działki niezabudowane, położone w miejscowości X, gmina X, województwo X.
Dnia X czerwca 2021 r. Wnioskodawczyni nabyła działkę o powierzchni X ha na podstawie umowy nieodpłatnego działu spadku oraz zniesienia współwłasności po zmarłej siostrze. Siostra zmarła X września 2003 r.
Postanowieniem Sądu Rejonowego w X z dnia X stycznia 2005 r. spadek nabyli mąż zmarłej i rodzeństwo. Siostra była w związku małżeńskim, ale nie posiadała dzieci. Wnioskodawczyni nadmieniła, że między małżonkami istniała ustawowa wspólność majątkowa aż do śmierci.
W drodze działu spadku, Wnioskodawczyni nabyła na wyłączną własność działkę. Działka ta pierwotnie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez rodziców szwagra. Umową notarialną z dnia X września 1989 r. gospodarstwo rolne zostało przekazane dla szwagra. W tym czasie szwagier pozostawał w związku małżeńskim z siostrą Wnioskodawczyni. W księdze wieczystej figurowało tylko imię szwagra.
Uchwałą sygn. akt III CZP 68/12 z dnia 28 listopada 2012 r. Sąd Najwyższy potwierdził, że gospodarstwo rolne przekazane następcy pozostającemu we wspólnocie majątkowej na podstawie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników z 1982 r. oraz art. 31 i 33 k.r.o. wchodzi w skład majątku wspólnego małżonków.
Działka otrzymana przez Wnioskodawczynię miała decyzję z 2020 roku, która określiła warunki zabudowy. Dopuszczała podział na dwie działki. Po dziale spadku została podzielona na dwie działki przez geodetę i podział ten zatwierdził Wójt Gminy X, wydając decyzję w powyższej sprawie. Po tym Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży.
Ponadto odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1. Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.) posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.) Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2. Czy wniosek dotyczy sprzedaży działek, dokonanych x grudnia 2025 r. (działki o powierzchni x ha) oraz x lipca 2026 r. (działki o powierzchni x ha), będących Pani własnością?
Odpowiedź: Wniosek dotyczy sprzedaży działek, dokonanych x grudnia 2025 r. (działki o pow. x ha) oraz x lipca 2026 r. (działki o powierzchni x ha), będących własnością Wnioskodawczyni, nabytych na podstawie umowy nieodpłatnego działu spadku oraz zniesienia współwłasności. Akt notarialny z dnia x czerwca 2021 r.
3. Proszę podać numery działek zarówno przed podziałem, jak i po podziale.
Odpowiedź: Działka pochodząca ze spadku, niezabudowana oraz stanowiąca współwłasność męża siostry, miała nr x o pow. x ha. Po podziale: działka nr x o pow. x ha, działka nr x o pow. x ha.
4. Co było przedmiotem dokonanego x czerwca 2021 r. działu spadku oraz zniesienia współwłasności po Pani zmarłej siostrze (jakie składniki majątku)?
Odpowiedź: Przedmiotem działu spadku dokonanego x czerwca 2021 r. oraz zniesienia współwłasności po zmarłej siostrze były:
- lokal mieszkalny o pow. x m2,
- nieruchomość – działka gruntu nr x o pow. x ha,
- nieruchomość z działek gruntu nr x, x o pow. x ha,
- nieruchomość – działka gruntu nr x o pow. x ha,
- nieruchomość – działka gruntu nr x o pow. x ha,
- nieruchomość składająca się z działek gruntu nr x - grunty rolne, nr x - gospodarstwo rolne z zabudowaniami,
- nr (…) oraz x, stanowiące grunty orne o łącznej powierzchni x ha.
5. Kto brał udział w dziale spadku?
Odpowiedź: Udział w spadku brali:
- mąż siostry - 1/2,
- X (Wnioskodawczyni), siostra zmarłej - 1/6,
- dwaj siostrzeńcy po zmarłej matce - drugiej siostrze Wnioskodawczyni, B - 1/6,
- po zmarłym bracie Wnioskodawczyni jego żona oraz syn i córka, wszyscy 1/18.
6. Jakie udziały (należy wskazać wysokość udziału/udziałów) w nieruchomości lub nieruchomościach będących przedmiotem działu spadku posiadali poszczególni uczestnicy działu spadku (w tym Pani), przed dokonaniem działu spadku oraz po przeprowadzeniu działu spadku?
Odpowiedź: Przed działem spadku udziały ujmowały na podstawie Postanowienia Sądu z dnia x stycznia 2005 r. zgodnie z ustawą:
- mąż 1/2 części,
- rodzeństwo - X (Wnioskodawczyni) oraz jej brat po 1/6 każde,
- w miejsce zmarłej siostry B dwaj siostrzeńcy po 1/12 każdy.
7. Czy wartość majątku otrzymanego w wyniku działu spadku mieściła się w wartości majątku, jaki przysługiwał Pani w spadku przed dokonaniem działu? Powinna Pani porównać wartość majątku nabytego w drodze spadku z wartością majątku nabytego w wyniku działu spadku. Proszę wyjaśnić powyższą kwestię bez wskazywania kwot.
Odpowiedź: Wartość otrzymanego w wyniku działu majątku była mniejsza od wartości przed dokonaniem działu. Sprawa działu spadku trwała wiele lat po zmarłej siostrze jako niezałatwiona. Początkowo szwagier Wnioskodawczyni nie wykazywał chęci załatwienia powyższego. Spadkobiercy chcieli zakończyć to nareszcie, dlatego przystali na jego propozycję, aby każdy ze spadkobierców otrzymał działkę, a z pozostałych składników majątkowych zrezygnować na jego korzyść.
8. Czy prowadzi/prowadziła Pani jakąkolwiek działalność gospodarczą, jeśli tak to w jakim zakresie i od kiedy? W szczególności czy jest to działalność w zakresie obrotu nieruchomościami oraz czy działki będące przedmiotem wniosku były w jakikolwiek sposób wykorzystywane w działalności gospodarczej, jeśli tak to w jaki sposób?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni oświadczyła, że nie prowadziła działalności gospodarczej. Otrzymana działka nie była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię w żaden sposób.
9. W jaki sposób nabyta w drodze dziedziczenia nieruchomość (działka o powierzchni x ha) była wykorzystana przez Panią od momentu wejścia w jej posiadanie do chwili sprzedaży działek powstałych z jej podziału? W szczególności, czy nieruchomość była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze? A jeżeli tak, to czy rozliczała Pani przychody z tego tytułu w ramach działalności gospodarczej, czy też zaliczała Pani te przychody do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Odpowiedź: Nieruchomość nabyta w drodze dziedziczenia (działka o pow. x ha) nie była wykorzystywana przez Wnioskodawczynię od momentu wejścia w jej posiadanie do chwili sprzedaży działek powstałych z jej podziału. Nie była tez przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawczyni nie rozliczała żadnych przychodów ponieważ nie było podstaw.
10. Czy przed sprzedażą poniosła Pani jakiekolwiek nakłady lub podjęła Pani jakiekolwiek czynności/działania dotyczące nieruchomości będących przedmiotem wniosku (np. podział na mniejsze działki, uzbrojenie wydzielonych działek w media, ogrodzenie itp.)? Jeżeli tak, to należy je wymienić i szczegółowo opisać.
Odpowiedź: Przed sprzedażą Wnioskodawczyni poniosła koszty geodety w wysokości x zł związane z podziałem działki na dwie mniejsze. Działki były nieuzbrojone w media, nie posiadały ogrodzenia.
11. Kto i w jakim celu wystąpił o decyzję wydaną w 2020 roku określającą warunki zabudowy i dopuszczającą podział działki o powierzchni x ha na dwie działki?
Odpowiedź: O wydanie decyzji określającej warunki zabudowy w 2020 roku dopuszczającej podział działki o powierzchni x ha na dwie mniejsze wystąpił szwagier Wnioskodawczyni, mąż siostry. Wnioskodawczyni myśli, że w przyszłości chciał ją sprzedać.
12. Czy to z Pani inicjatywy geodeta dokonał podziału ww. działki na dwie działki, a Wójt Gminy x ten podział zatwierdził, wydając decyzję w powyższej sprawie? W jakim celu dokonano tego podziału?
Odpowiedź: Z inicjatywy Wnioskodawczyni geodeta podzielił działkę na dwie działki. Wójt Gminy x zatwierdził podział, wydając decyzję z dnia x stycznia 2023 r. w sprawie zatwierdzenia podziału. Podziału dokonano zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy z 2020 roku. Wnioskodawczyni nadmieniła, że powyższą decyzję przeniesiono na jej rzecz x października 2021 r.
13. Czy z nabywcami działek zawarła Pani umowę przedwstępną i udzieliła Pani nabywcom pełnomocnictwa do podjęcia działań w zakresie sprzedawanych nieruchomości? Jeżeli tak, należy szczegółowo opisać warunki wynikające z tej umowy i/lub zakres udzielonego pełnomocnictwa.
Odpowiedź: Z nabywcami działek Wnioskodawczyni nie zawarła umowy przedwstępnej i nie udzieliła pełnomocnictwa w zakresie sprzedawanych nieruchomości.
14. Czy dokonywała Pani wcześniej sprzedaży nieruchomości oraz czy posiada Pani inne nieruchomości przeznaczone do sprzedaży? Jeżeli tak, proszę podać w jakim celu nieruchomości te zostały przez Panią nabyte oraz w jaki sposób nieruchomości były wykorzystane przez Panią od momentu wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży?
Odpowiedź: Wnioskodawczyni wcześniej nie dokonywała sprzedaży nieruchomości oraz nie posiada nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.
Pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Czy wystąpi podatek od osób fizycznych z tytułu sprzedaży nieruchomości?
Pani stanowisko w sprawie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawczyni, do sprzedaży ww. działek ma zastosowanie ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 r. - art. 10 ust. 5. Łączny czas od nabycia przez spadkodawcę jest dłuższy niż 5 lat (zgon siostry 2003 rok). Zatem sprzedaż jest zwolniona z podatku.
Wnioskodawczyni nadmieniła, że nabyta przez nią w spadku działka o pow. x ha pierwotnie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego szwagra, następnie rodzice przekazali dla szwagra (męża zmarłej siostry) aktem notarialnym - umowa z dnia x września 1989 r., w trakcie trwania wspólności małżeńskiej z siostrą Wnioskodawczyni.
Uchwała Sądu Najwyższego sygn. akt III CZP 68/12 z dnia 28 listopada 2012 r. wyjaśnia, że nabyte gospodarstwo w ustroju wspólności ustawowej stanowi majątek wspólny małżonków. Uchwała wskazała jak stosować wcześniejsze przepisy prawne w tej sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Przepis art.
10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż
nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w
tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w
którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach
wykonywania działalności gospodarczej, skutkuje powstaniem przychodu. Tym
samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w
nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w
ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w
rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
a kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości
oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części
oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa
warunki:
- odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
- zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie lub wybudowanie.
W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, a także nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również na podstawie, jakiej czynności prawnej bądź zdarzenia prawnego, może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych. Zatem, pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw.
Aby ustalić, jaka czynność prawna wyznacza początek biegu pięcioletniego terminu należy odwołać się do regulacji zawartych w prawie cywilnym. Według Kodeksu cywilnego nabycie jest to uzyskanie prawa własności rzeczy. Zatem, aktywa majątkowe ulegają zwiększeniu. Przez pojęcie „nabycie” użyte w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć każde zwiększenie aktywów majątku podatnika.
Przepis art. 10 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:
W przypadku odpłatnego zbycia, nabytych w drodze spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, okres, o którym mowa w tym przepisie, liczy się od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości lub nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę.
W myśl natomiast art. 10 ust. 7 ww. ustawy:
Nie stanowi nabycia albo odpłatnego zbycia, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, odpowiednio nabycie albo odpłatne zbycie, w drodze działu spadku, nieruchomości lub praw majątkowych, określonych w ust. 1 pkt 8 lit. a-c, do wysokości przysługującego podatnikowi udziału w spadku.
Z art. 10 ust. 5
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jeżeli nieruchomości
lub prawa majątkowe określone przez art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c tej ustawy
zostały nabyte w drodze spadku, to ich odpłatne zbycie (dokonane poza
działalnością gospodarczą) stanowi przychód podlegający opodatkowaniu, jeżeli
nastąpiło ono przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w
którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie tej nieruchomości bądź nabycie prawa
majątkowego przez spadkodawcę
Do wyliczenia 5-letniego okresu, od którego uzależnione
jest opodatkowanie sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych nabytych w
drodze spadku, wliczany jest zatem nie tylko okres posiadania nieruchomości
(praw majątkowych) przez spadkobiercę, który dokonuje sprzedaży, ale także
okres posiadania nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkodawcę. Jeżeli od
końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie
nieruchomości bądź nabycie prawa majątkowego przez spadkodawcę, do momentu odpłatnego
zbycia nieruchomości (praw majątkowych) przez spadkobiercę upłynęło 5 lat – to
sprzedaż nie podlega opodatkowaniu.
Jak już wskazano, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia. Przy czym, w przypadku odpłatnego zbycia nabytej w spadku nieruchomości istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia tej nieruchomości przez spadkodawcę.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „spadek” ani też „nabycie w drodze spadku”, dlatego też zasadnym jest odwoływanie się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795).
Zgodnie z art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego:
Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego:
Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
Zgodnie z art. 925 Kodeksu cywilnego:
Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Postanowienie
sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia
potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia
(art. 1025 § 1 ww. Kodeksu).
W świetle art. 1035 Kodeksu cywilnego:
Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych z zachowaniem przepisów niniejszego tytułu.
Zgodnie z art. 1037 § 1 Kodeksu cywilnego:
Dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.
Na podstawie art. 1038 § 2 Kodeksu cywilnego:
Umowny dział spadku może objąć cały spadek lub być ograniczony do części spadku.
Natomiast z art. 195 tego Kodeksu wynika, że:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
W świetle art. 196 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.
Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu.
Art. 210 § 1 ww. Kodeksu stanowi zaś, że:
Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia współwłasności. Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną na czas nie dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat pięć; przedłużenie można ponowić.
Przez zniesienie współwłasności rozumie się więc likwidację łączącego współwłaścicieli stosunku prawnego, która następuje w drodze umowy lub orzeczenia sądu.
W myśl art. 211 Kodeksu cywilnego:
Każdy ze współwłaścicieli może żądać, ażeby zniesienie współwłasności nastąpiło przez podział rzeczy wspólnej, chyba że podział byłby sprzeczny z przepisami ustawy lub ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem rzeczy albo że pociągałby za sobą istotną zmianę rzeczy lub znaczne zmniejszenie jej wartości.
Zgodnie z art. 212 § 2 ww. Kodeksu:
Rzecz, która nie daje się podzielić, może być przyznana stosownie do okoliczności jednemu ze współwłaścicieli z obowiązkiem spłaty pozostałych albo sprzedana stosownie do przepisów kodeksu postępowania cywilnego.
Powyższe oznacza, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.
Z kolei, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia potwierdzają jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.
Z instytucją działu spadku mamy więc do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Nie zmienia to faktu, że dział spadku jest zawsze konsekwencją wcześniejszego nabycia spadku. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.
Zgodnie z teorią prawa rzeczowego, przyznanie danej osobie na wyłączną własność rzeczy w drodze zniesienia współwłasności, czy działu spadku, jest nabyciem tych rzeczy. Natomiast, biorąc pod uwagę przyjętą linię orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, nabyciem rzeczy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest przyznanie jej na wyłączną własność jednemu ze współwłaścicieli, jeśli:
- podział taki jest ekwiwalentny w naturze i nie towarzyszą mu spłaty i dopłaty lub
- wartość otrzymanej przez daną osobę rzeczy mieści się w ramach posiadanego dotychczas udziału.
Za datę nabycia nieruchomości lub prawa – w przypadku ich sprzedaży, które przypadły danej osobie w wyniku działu spadku lub zniesienia współwłasności – należy przyjąć więc datę ich pierwotnego nabycia, jeżeli wartość otrzymanej przez daną osobę nieruchomości lub prawa w wyniku działu lub zniesienia współwłasności mieści się w udziale, jaki przysługuje tej osobie w majątku objętym współwłasnością oraz dział spadku lub zniesienie współwłasności zostały dokonane bez spłat i dopłat.
Dział spadku, w wyniku którego udział w nieruchomości lub prawie majątkowym nie zwiększył się, zmienia wyłącznie charakter własności. Jednakże nabycie nieruchomości lub prawa majątkowego w drodze działu spadku (nawet jeżeli dział spadku dokonano bez spłat lub dopłat) w części przekraczającej udział spadkowy stanowi w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabycie nieruchomości lub prawa majątkowego w tym udziale, który przekracza udział nabyty w spadku. Wszelkie przypadki, gdy udział danej osoby ulega powiększeniu, traktowane być muszą w kategorii nabycia, gdyż w ten sposób ulega powiększeniu zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad nieruchomością lub prawem majątkowym. Bezsprzeczne jest, że udziały, jakie otrzymuje spadkobierca powyżej swojego udziału (jeżeli nabywa majątek w dziale spadku o wartości większej od swojego udziału w spadku) były własnością pozostałych spadkobierców. Spadkobierca nie miał do nich żadnych praw aż do momentu działu spadku. Nabycie w wyniku działu spadku części majątku, który należał do innych spadkobierców, należy więc traktować jako nabycie w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę, że – jak wynika z wniosku – przedmiotowa nieruchomość stanowiła majątek spadkodawczyni w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, należy odnieść się również do kwestii stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami, które zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 236 ze zm.).
Przepis art. 31 § 1 tego Kodeksu stanowi, że:
Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Z kolei jak stanowi art. 35 ww. Kodeksu:
W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
W myśl art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Przedmiotami majątkowymi w rozumieniu tego przepisu są wszelkie prawa majątkowe zarówno bezwzględne (prawo własności rzeczy oraz inne prawa rzeczowe), jak i względne (np. przysługujące małżonkom wierzytelności). Wspólność ustawowa obejmuje wszelkie przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich.
Z ww. przepisu wynika, że wspólność małżeńska została ukształtowana jako wspólność łączna. Charakteryzuje się ona tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą więc rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością ustawową. Obojgu małżonkom przysługuje pełne prawo do całości majątku wspólnego. Wspólność ta jest wspólnością masy majątkowej i obejmuje cały zbiór praw majątkowych, takich jak własność i inne prawa rzeczowe czy wierzytelności.
W przypadku nabycia nieruchomości przez małżonków pozostających w majątkowej wspólności małżeńskiej przewidzianej w art. 31 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy nie ma możliwości określenia tego, w jakich częściach nastąpiło nabycie nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest możliwe nabycie nieruchomości w określonym udziale przez małżonków pozostających we wspólności majątkowej małżeńskiej i działających jednocześnie, co wynika z istoty wspólności małżeńskiej. Wspólność małżeńska (łączna) to wspólność bezudziałowa, a w czasie jej trwania małżonkowie nie mogą rozporządzać swoimi prawami do majątku wspólnego jako całości. Nie mogą także rozporządzać udziałem w jakimkolwiek przedmiocie należącym do tego majątku.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika m.in., że umową notarialną z x września 1989 r. rodzice Pani szwagra przekazali mu gospodarstwo rolne. W tym czasie szwagier pozostawał w związku małżeńskim z Pani siostrą, a między małżonkami istniała ustawowa wspólność majątkowa aż do śmierci.
Siostra zmarła x września 2003 r. Postanowieniem Sądu Rejonowego w x z x stycznia 2005 r. spadek nabyli mąż zmarłej i rodzeństwo, w tym Pani. x czerwca 2021 r., na podstawie umowy nieodpłatnego działu spadku oraz zniesienia współwłasności, nabyła Pani działkę nr x o powierzchni x ha po zmarłej siostrze. Działka x pierwotnie wchodziła w skład gospodarstwa rolnego prowadzonego przez rodziców szwagra. Wartość otrzymanego przez Panią w wyniku działu majątku była mniejsza od wartości przed dokonaniem działu. Działka otrzymana przez Panią objęta była decyzją z 2020 r., która określiła warunki zabudowy. Dopuszczała podział na dwie działki. Po dziale spadku została podzielona na dwie działki przez geodetę (nr x i x), po tym dokonała Pani ich sprzedaży. O wydanie decyzji określającej warunki zabudowy w 2020 r. dopuszczającej podział działki o powierzchni x ha na dwie mniejsze wystąpił szwagier.
x grudnia 2025 r. dokonała Pani sprzedaży działki o powierzchni x ha, a x lipca 2026 r. nastąpiła sprzedaż działki o powierzchni x ha. Obie działki były niezabudowane, położone w Polsce. Z nabywcami działek nie zawarła Pani umowy przedwstępnej i nie udzieliła pełnomocnictwa w zakresie sprzedawanych nieruchomości. Nie prowadziła Pani działalności gospodarczej. Nieruchomość nabyta w drodze dziedziczenia nie była wykorzystywana przez Panią od momentu wejścia w jej posiadanie do chwili sprzedaży działek powstałych z jej podziału. Nie była też przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Wcześniej nie dokonywała Pani sprzedaży nieruchomości oraz nie posiada Pani nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.
W świetle powyższego, pięcioletni okres, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w odniesieniu do nieruchomości nabytej przez Panią w wyniku działu spadku po zmarłej siostrze, niewątpliwie upłynął.
W konsekwencji, dokonana przez Panią w 2025 i 2026 r. sprzedaż nieruchomości nabytych w spadku po siostrze (niezabudowanych działek: nr x o pow. x ha oraz nr x o pow. x ha, powstałych z podziału działki o nr x o pow. x ha) nie stanowiła źródła przychodu, ponieważ została dokonana po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Pani spadkodawcę (siostrę), zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 w związku z art. 10 ust. 5 i ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku ze sprzedażą ww. działek po Pani stronie nie wystąpił obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis sprawy jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na opisie sprawy przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie skutki prawne.
W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacja wydawana jest w indywidualnej sprawie zainteresowanego, który składa wniosek o jej wydanie. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ochronę prawnopodatkową tylko dla Pani, a nie dla pozostałych spadkobierców.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pani zapytania sformułowanego w uzupełnieniu wniosku). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r., poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów