0112-KDSL1-1.4011.618.2026.2.KM
Możliwość odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku poniesionego na indywidualne treningi medyczne prowadzone przez trenera medycznego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 21 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 1 września 2026 r. (wpływ do Krajowej Informacji Skarbowej 7 września 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Posiada Pani ważne orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Niepełnosprawność jest związana ze (…). W celu utrzymania sprawności, zmniejszenia dolegliwości oraz zapobiegania pogłębianiu się ograniczeń funkcjonalnych uczestniczy Pani i zamierza nadal uczestniczyć w indywidualnych treningach medycznych. Zajęcia są prowadzone indywidualnie i są każdorazowo dostosowane do Pani stanu zdrowia oraz ograniczeń wynikających z niepełnosprawności. Ćwiczenia nie mają charakteru rekreacyjnego ani sportowego. Ich celem jest poprawa funkcjonowania narządu ruchu, zwiększenie sprawności oraz ograniczenie skutków wynikających z Pani niepełnosprawności.
Usługi świadczy trener medyczny prowadzący działalność gospodarczą. Trener nie jest fizjoterapeutą ani osobą wykonującą zawód medyczny.
Za świadczone usługi wystawiane są faktury dokumentujące poniesione wydatki. Wydatki ponoszone są wyłącznie w związku z Pani niepełnosprawnością i dotyczą indywidualnych zajęć dostosowanych do Pani stanu zdrowia. Nie korzysta Pani z tych usług w celach rekreacyjnych ani dla poprawy ogólnej kondycji fizycznej.
W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy wydatki ponoszone na opisane indywidualne treningi medyczne mogą zostać uznane za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej na podstawie art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1) czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.)?
Odpowiedź: Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2) czy w roku podatkowym, za który chce Pani skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, uzyska Pani dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce, pozwalające na skorzystanie z ww. ulgi? Jeżeli tak, to należy wskazać z jakiego tytułu (stosunek pracy, renta, emerytura itp.) i w jaki sposób opodatkowane?
Odpowiedź: W roku podatkowym, za który zamierza Pani korzystać z ulgi rehabilitacyjnej, uzyskuje i będzie uzyskiwała dochody ze stosunku pracy (umowy o pracę), podlegające opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej.
Zamierza Pani dokonywać odliczenia kwalifikujących się wydatków w ramach ulgi rehabilitacyjnej w rocznym zeznaniu podatkowym.
3) przez jaki podmiot (proszę podać nazwę organu orzekającego) zostało wydane dla Pani orzeczenie o niepełnosprawności?
Odpowiedź: Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności zostało wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.
4) na jaki okres zostało wydane Pani orzeczenie o niepełnosprawności?
Odpowiedź: Posiada Pani orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane na stałe.
5) od kiedy ponosi Pani wydatki na indywidualne treningi medyczne? Proszę wskazać datę.
Odpowiedź: Wydatki na indywidualne treningi medyczne ponosi Pani od 01-2026 i ponosi je nadal. Zamierza Pani korzystać z takich treningów i ponosić związane z nimi wydatki również w przyszłości.
6) na czym polegają przedmiotowe zajęcia?
Odpowiedź: Treningi obejmują indywidualnie dobrane ćwiczenia (…). Przeszła Pani operację (…). Ćwiczenia uwzględniają stan Pani (…) i wynikające z niego ograniczenia. Korzysta Pani również odrębnie z rehabilitacji, głównie w celu zmniejszania bólu i pracy z bolesnymi, napiętymi obszarami.
7) czy indywidualne treningi medyczne prowadzone po operacji (…) są niezbędne i służą poprawie Pani stanu zdrowia w związku z orzeczonym stopniem niepełnosprawności?
Odpowiedź: Treningi służą utrzymaniu i poprawie sprawności w związku ze (…) i orzeczoną niepełnosprawnością, w szczególności poprzez wzmacnianie (…).
8) czy indywidualne treningi medyczne zostały zlecone przez lekarza specjalistę?
Odpowiedź: Treningi nie zostały zlecone przez lekarza specjalistę. Korzysta Pani z nich z własnej inicjatywy w celu utrzymania sprawności i ograniczania skutków (…).
9) czy posiada Pani stosowne zaświadczenie lub inny dokument wystawione przez lekarza specjalistę potwierdzające, że indywidualne treningi medyczne są zabiegami rehabilitacyjnymi lub leczniczo-rehabilitacyjnymi oraz są niezbędne w Pani leczeniu, jednocześnie służą poprawie Pani stanu zdrowia, stosownie do potrzeb wynikających z Pani niepełnosprawności?
Odpowiedź: Nie posiada Pani zaświadczenia lekarza specjalisty potwierdzającego, że treningi są zabiegami rehabilitacyjnymi lub leczniczo-rehabilitacyjnymi ani że są niezbędne w leczeniu.
10) jakie kwalifikacje do prowadzenia przedmiotowych zajęć posiada „trener medyczny”?
Odpowiedź: Trenerka zdała w 2002 r. państwowy egzamin na Instruktora Rekreacji Ruchowej ze specjalnością Fitness. (…). Nie jest fizjoterapeutką ani rehabilitantką.
11) czy faktury potwierdzające poniesienie przez Panią wydatków na indywidualne treningi medyczne zawierają Pani dane identyfikujące Panią jako kupującego (odbiorcę usługi), dane sprzedającego, rodzaj zakupionej usługi (indywidualnych treningów medycznych) oraz kwotę zapłaty?
Odpowiedź: Faktury zawierają Pani dane jako nabywcy, dane sprzedawcy, rodzaj usługi („Trening medyczny”) oraz kwotę zapłaty.
12) czy wydatki na indywidualne treningi medyczne, które chce Pani odliczyć, zostaną:
a) zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie,
b) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
c) odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c,
d) odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
e) uwzględnione przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej?
Odpowiedź: Wydatki nie są i nie będą:
a) zwracane Pani w jakiejkolwiek formie,
b) zaliczane do kosztów uzyskania przychodów,
c) odliczane od dochodów opodatkowanych na podstawie art. 30c,
d) odliczane od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani
e) uwzględniane w ramach innych ulg podatkowych.
Pytanie
Czy wydatki ponoszone przez osobę posiadającą orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności na indywidualne treningi medyczne, prowadzone przez trenera medycznego, których wyłącznym celem jest ograniczenie skutków niepełnosprawności, utrzymanie sprawności oraz poprawa funkcjonowania narządu ruchu w związku ze (…), mogą zostać odliczone od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 6 oraz art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy, odliczeniu podlegają wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne. Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „zabieg rehabilitacyjny” ani nie wskazuje, że o kwalifikacji wydatku decyduje wyłącznie nazwa wykonywanej usługi lub zawód osoby prowadzącej zajęcia. W Pani przypadku indywidualne treningi medyczne są prowadzone wyłącznie w związku z Pani niepełnosprawnością i mają na celu ograniczenie jej skutków, utrzymanie sprawności oraz poprawę funkcjonowania narządu ruchu. Nie są to zajęcia o charakterze rekreacyjnym, sportowym ani służące poprawie ogólnej kondycji fizycznej. W Pani ocenie o możliwości zastosowania ulgi rehabilitacyjnej powinien decydować rzeczywisty cel oraz charakter wykonywanych czynności, a nie wyłącznie ich nazwa. Jeżeli indywidualne treningi medyczne pełnią funkcję usprawniającą i są ukierunkowane na zmniejszenie skutków niepełnosprawności, to spełniają cel, dla którego ustawodawca przewidział ulgę rehabilitacyjną.
W związku z powyższym uważa Pani, że opisane wydatki mogą zostać zakwalifikowane jako wydatki na zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne i podlegać odliczeniu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 6 oraz art. 26 ust. 7a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):
Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.
Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniających do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem, zawiera art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7, 7b-7g i 13a tego artykułu.
Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne;
Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 tej ustawy:
Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Wedle art. 26 ust. 7b tejże ustawy:
Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
W myśl art. 26 ust. 7d ww. ustawy:
Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
1) orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2) decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
3) orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:
Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
1) I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Natomiast w myśl art. 26 ust. 13a ww. ustawy:
Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne stosownie do treści art. 26 ust. 7d analizowanej ustawy, jest zatem posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek: orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.
Podkreślam, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów je ustanawiających należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do korzystania z przedmiotowej ulgi przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.
Katalog wydatków zawarty w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest natomiast katalogiem zamkniętym, co oznacza, że odliczeniu podlegają jedynie wydatki enumeratywnie w nim wymienione. W związku z tym, tylko wydatkowanie środków na cele wskazane w powołanym przepisie uprawnia do skorzystania z odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Zatem wydatki poniesione na inne cele – nawet wówczas, gdy zostały poniesione w związku z niepełnosprawnością – nie uprawniają do odliczeń w ramach omawianej ulgi.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że posiada Pani ważne orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Niepełnosprawność jest związana ze (…). W celu utrzymania sprawności, zmniejszenia dolegliwości oraz zapobiegania pogłębianiu się ograniczeń funkcjonalnych uczestniczy Pani i zamierza nadal uczestniczyć w indywidualnych treningach medycznych. Zajęcia są prowadzone indywidualnie i są każdorazowo dostosowane do Pani stanu zdrowia oraz ograniczeń wynikających z niepełnosprawności. Usługi świadczy trener medyczny prowadzący działalność gospodarczą. Trener nie jest fizjoterapeutą ani osobą wykonującą zawód medyczny. Za świadczone usługi wystawiane są faktury dokumentujące poniesione wydatki. Wydatki ponoszone są wyłącznie w związku z Pani niepełnosprawnością i dotyczą indywidualnych zajęć dostosowanych do Pani stanu zdrowia. Nie korzysta Pani z tych usług w celach rekreacyjnych ani dla poprawy ogólnej kondycji fizycznej. Treningi obejmują indywidualnie dobrane ćwiczenia (…). Przeszła Pani operację (…). Ćwiczenia uwzględniają stan Pani (…) i wynikające z niego ograniczenia. Korzysta Pani również odrębnie z rehabilitacji, głównie w celu zmniejszania bólu i pracy z bolesnymi, napiętymi obszarami. Treningi służą utrzymaniu i poprawie sprawności w związku ze (…) i orzeczoną niepełnosprawnością, w szczególności poprzez wzmacnianie (…).
Wobec powyższego wskazać należy, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej w art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione zostały wydatki na odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne lub leczniczo-rehabilitacyjne.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera jednak definicji pojęcia „zabieg”, „rehabilitacja”, ani „zabieg leczniczo-rehabilitacyjny”, konieczne jest zatem ich wyjaśnienie w oparciu o definicje encyklopedyczne. Zgodnie ze „Słownikiem wyrazów obcych” i Encyklopedią PWN, zabieg to interwencja mająca na celu wywołanie określonego skutku, zwykle przeciwdziałająca czemuś (np. skutkom choroby), będąca środkiem zaradczym. Z kolei „rehabilitacja” to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej, poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych lub „przystosowanie do normalnego życia w społeczeństwie osób, które utraciły sprawność fizyczną lub psychiczną bądź mają wady wrodzone”, rehabilitacja lecznicza zaś to połączenie leczenia z postępowaniem usprawniającym, które obejmuje zabiegi fizykoterapeutyczne, wodolecznictwo, światłolecznictwo, elektrolecznictwo, mechanoterapię i kinezyterapię.
Prawa do ulgi rehabilitacyjnej nie daje więc poniesienie odpłatności za inne zabiegi niż te, które zostały wymienione we wskazanym powyżej przepisie.
Gdyby ustawodawca chciał umożliwić odliczanie od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wszelkich wydatków ponoszonych na leczenie osoby niepełnosprawnej, to w omawianym powyżej przepisie nie wymieniłby tylko wydatków na zabiegi rehabilitacyjne i leczniczo-rehabilitacyjne.
Podkreślam przy tym, że ulga rehabilitacyjna nie przysługuje z samego faktu bycia osobą niepełnosprawną, ale w związku z faktycznym ponoszeniem przez te osobę określonych przez ustawodawcę wydatków wynikających z niepełnosprawności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzują jednak takich pojęć jak „zabiegi rehabilitacyjne” czy „zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne”, a co za tym idzie rozstrzygnięcie jakie zabiegi wchodzą w zakres zabiegów rehabilitacyjnych lub leczniczo-rehabilitacyjnych wykracza poza kompetencje organu podatkowego i należy do lekarza specjalisty. Dlatego też tutejszy organ wezwał Panią do wskazania, czy posiada Pani stosowne zaświadczenie lub inny dokument wystawione przez lekarza specjalistę potwierdzające, że indywidualne treningi medyczne są zabiegami rehabilitacyjnymi lub leczniczo-rehabilitacyjnymi.
Z treści uzupełnienia wynika, że treningi nie zostały zlecone przez lekarza specjalistę. Nie posiada Pani również zaświadczenia lekarza specjalisty, potwierdzającego, że treningi są zabiegami rehabilitacyjnymi lub leczniczo-rehabilitacyjnymi ani, że są niezbędne w leczeniu, a osoba przeprowadzająca trening nie jest fizjoterapeutką ani rehabilitantką.
W świetle powyższego stwierdzam, iż niekwestionowanym jest w przedmiotowej sprawie, że opisane indywidualne treningi medyczne poprawiły jakość Pani życia, jednakże ww. wydatek nie mieści się w dyspozycji art. 26 ust. 7a pkt 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie można go – wbrew Pani twierdzeniu - zakwalifikować jako odpłatność za zabieg rehabilitacyjny lub leczniczo-rehabilitacyjny.
W konsekwencji ww. wydatki ponoszone przez Panią na indywidualne treningi medyczne, prowadzone przez trenera medycznego nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów