0112-KDIL3.4012.698.2026.1.KFK

Interpretacja indywidualna2026-10-01Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu przez Fundację.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 września 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 września 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy Fundacji przysługuje lub będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy albo prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy od wydatków poniesionych na realizację Projektu pn.: „(…)”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 25 września 2026 r. (wpływ 25 września 2028 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Fundacja (dalej: Wnioskodawca), będąca organizacją pozarządową prowadzącą działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności z zakresu (…), posiadająca osobowość prawną od dnia jej wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzi działalność na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166 t. j. z późn. zm.).

W 2018 r. Fundacja uzyskała statut organizacji pożytku publicznego.

Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód przeznacza na realizację celów statutowych.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w celu pozyskania środków na realizację celów statutowych Fundacji, niemniej jednak nadwyżkę przychodów nad kosztami Fundacja przeznacza wyłącznie na działalność pożytku publicznego. Cały dochód z działalności gospodarczej przeznaczony jest na działalność statutową Fundacji.

Celami Fundacji, zgodnie ze statutem, są: (…). (…).

Fundacja posiada status zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług.

W 2026 r. Fundacja przystąpiła, jako współbeneficjent, do realizacji Projektu pn.: „(…)” w ramach Programu X na lata 2021-2027. Projekt jest także dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zakres Projektu jest zgodny z celami statutowymi Fundacji.

Głównym celem Projektu jest stworzenie (…).

Fundacja w Projekcie pełni rolę Partnera (współbeneficjenta) i ponosi oraz będzie ponosić wydatki związane z następującymi zadaniami:

(…).

Współbeneficjentami Projektu są następujące podmioty: (…).

Do zadań Wnioskodawcy wynikających z Planu, a realizowanych w ramach Projektu, należy realizacja działań wiążących się z poniesionymi i planowanymi wydatkami:

(…).

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu są i będą wykorzystywane do realizacji nieodpłatnych działań statutowych Fundacji o charakterze społecznie użytecznym, w szczególności działań (…). Wszystkie działania Fundacji realizowane w ramach Projektu są i będą całkowicie nieodpłatne dla ich uczestników i odbiorców. Fundacja nie pobiera i nie będzie pobierać opłat za udział w wydarzeniach, szkoleniach ani innych działaniach projektowych, ani za udostępniane materiały lub rezultaty Projektu.

Projekt jest finansowany w formie dotacji. (…). Fundacja nie wystawia i nie będzie wystawiać Liderowi Projektu, Komisji Europejskiej, NFOŚiGW, gminom ani innym partnerom faktur za realizowane zadania i nie otrzymuje od tych podmiotów wynagrodzenia za odpłatne świadczenie usług lub dostawę towarów. (…).

Wniosek dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, które są możliwe do bezpośredniego przyporządkowania do Projektu i służą wyłącznie realizacji opisanych wyżej nieodpłatnych działań projektowych. Wydatki te nie służą i nie będą służyć działalności opodatkowanej VAT ani działalności zwolnionej z VAT. Fundacja prowadzi wyodrębnienie kosztów pomiędzy projektami i pozostałą działalnością.

Koszty pośrednie i administracyjne są w Projekcie rozliczane ryczałtowo. Poszczególne wydatki ogólne Fundacji, które mogą służyć jednocześnie Projektowi oraz innej działalności Fundacji, w tym działalności opodatkowanej VAT, nie są objęte niniejszym pytaniem w zakresie, w jakim nie można ich bezpośrednio przypisać wyłącznie do Projektu.

W ramach Projektu Fundacja nie nabywa środków trwałych ani wyposażenia, które po zakończeniu Projektu miałoby być wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT.

Projekt jest już realizowany. Fundacja poniosła już pierwsze wydatki projektowe, w tym wydatki udokumentowane fakturami zawierającymi podatek VAT, i będzie ponosiła dalsze wydatki w okresie realizacji Projektu. Złożony wniosek obejmuje zatem zarówno zaistniały stan faktyczny,

jak i zdarzenie przyszłe.

Pytanie

Czy w odniesieniu do wydatków już poniesionych oraz wydatków, które będą ponoszone przez Fundację jako Partnera Projektu, bezpośrednio przypisanych do Projektu i służących wyłącznie jego nieodpłatnej realizacji, Fundacji przysługuje lub będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT albo prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)  nabycia towarów i usług,

b)  dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Sam status zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT nie jest wystarczający, jeżeli konkretne nabycia nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Prawo do zwrotu pozostaje więc konsekwencją istnienia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane wykorzystaniem nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Fundacja jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, jednak w odniesieniu do wydatków objętych złożonym wnioskiem nie występuje związek z czynnościami opodatkowanymi.

W analizowanej sprawie towary i usługi objęte wnioskiem są i będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji nieodpłatnej działalności statutowej w ramach Projektu. Działania podejmowane w ramach Projektu, obejmujące w szczególności (…), nie są i nie będą związane z odpłatnym świadczeniem usług ani odpłatną dostawą towarów.

Fundacja nie pobiera opłat od odbiorców działań Projektu, nie wystawia faktur Liderowi Projektu, Komisji Europejskiej, NFOŚiGW ani pozostałym partnerom za wykonywane zadania i nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczenie usług na rzecz tych podmiotów. Otrzymywane środki mają formę finansowania Projektu (zaliczki i refundacji kosztów).

W konsekwencji, pomiędzy wydatkami objętymi złożonym wnioskiem a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Fundację nie występuje i nie będzie występował bezpośredni ani pośredni związek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Nie zostaje zatem spełniona podstawowa przesłanka prawa do odliczenia podatku naliczonego, a tym samym brak jest podstaw do uzyskania zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Fundacji nie przysługuje i nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia w całości ani w części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki bezpośrednio przypisane do realizacji Projektu pn.: „(…)”, ani prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 1263 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)  nabycia towarów i usług,

b)  dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6l ustawy.

Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku

lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ponadto, ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.):

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Fundacja, będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w 2026 r. przystąpiła do realizacji Projektu pn.: „(…)” w ramach Programu X na lata 2021-2027. Projekt jest dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Zakres Projektu jest zgodny z celami statutowymi Fundacji.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Fundacji przysługuje lub będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy albo prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy od wydatków poniesionych na realizację ww. Projektu.

W celu odliczenia podatku naliczonego podatnik powinien w pierwszej kolejności przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy odlicza podatek naliczony w całości. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – wydatki poniesione przez Fundację na realizację Projektu nie służą i nie będą służyć działalności opodatkowanej podatkiem VAT ani działalności zwolnionej od podatku VAT. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją Projektu są i będą wykorzystywane do realizacji nieodpłatnych działań statutowych Fundacji o charakterze społecznie użytecznym, w szczególności do działań (…). Wszystkie działania Fundacji realizowane w ramach Projektu są i będą całkowicie nieodpłatne dla ich uczestników i odbiorców. Fundacja nie pobiera i nie będzie pobierać opłat za udział w wydarzeniach, szkoleniach ani innych działaniach projektowych, ani za udostępniane materiały lub rezultaty Projektu. W ramach Projektu Fundacja nie nabywa środków trwałych ani wyposażenia, które po zakończeniu Projektu miałyby być wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wobec powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Fundacja nie ma i nie będzie miała – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu. W konsekwencji, Fundacji nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Podsumowując stwierdzam, że Fundacji nie przysługuje i będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy oraz prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy od wydatków poniesionych na realizację Projektu pn.: „(…)”.

Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-     stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-     zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz zastosują się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów