0112-KDIL2-2.4011.775.2026.2.MG

Interpretacja indywidualna2026-09-30Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Zakres obowiązków podatkowych związanych z wynajmem lokalu w imieniu małoletnich osób.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych/zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 sierpnia 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 30 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

1. Wnioskodawca (…) wraz ze swoją małżonką (…) posiadają trójkę małoletnich dzieci:

1) (…);

2) (…);

3) (…).

2. Małoletni, tj. (…) są współwłaścicielami lokalu apartamentowego nr (…) przy ul. (…) w (…), nabytego w 2025 r. w drodze zapisu windykacyjnego (akt poświadczenia dziedziczenia Rep. (…) nr (…) w (…) części udziału nieruchomości, sporządzonego przez ich dziadka (…) «ojciec Wnioskodawcy », który zmarł (…) r.

Lokal jest przedmiotem umowy najmu (do (…) r.) ze spółką (…) (aktualnie (…) z siedzibą w (…)) – przedsiębiorcą i czynnym podatnikiem VAT.

Lokal nie jest wynajmowany na cele mieszkaniowe.

Małoletni wstąpili w stosunek najmu w oparciu o art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny.

Umowa dla prawidłowego rozliczenia wymaga wystawienia faktury VAT (§ 3 ust. 2 umowy).

3. Obojgu Rodzicom Małoletnich (…), tj. (…) przysługuje pełnia władzy rodzicielskiej.

Sprawują oni zarząd majątkiem dzieci w oparciu o art. 101 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (dalej: „k.r.o.”), reprezentują je jako przedstawiciele ustawowi stosownie do art. 98 § 1 k.r.o. oraz są uprawnieni do pobierania pożytków z majątku dzieci (art. 103 k.r.o.).

Faktyczne czynności związane z najmem (kontakt z najemcą, zarząd lokalem, wystawianie dokumentów, pobieranie czynszu) wykonują wyłącznie Rodzice. Małoletni, z uwagi na wiek, nie wykonują ich i nie mogą wykonywać.

4. Każde z Małoletnich zostało zarejestrowane jako podatnik VAT korzystający ze zwolnienia podmiotowego (art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) (dalej: „ustawa o VAT”). W związku z powyższym każdemu z nich nadano numer NIP (…) i złożono zgłoszenie VAT-R ze statusem „podatnik VAT zwolniony”.

Roczna wartość sprzedaży z najmu wynosi (…) zł rocznie (po wypowiedzeniu stawki czynszu na 2026 rok, tj. nie przekracza (…) zł – zarówno łącznie, jak i w części przypadającej na każdego z Małoletnich.

5. Czynsz najmu dokumentowany jest trzema fakturami – po jednej wystawianej w imieniu i na rzecz każdego z Małoletnich (pod jego numerem NIP), każda na kwotę odpowiadającą jego udziałowi ((…) czynszu), z adnotacją o zwolnieniu z podatku.

Faktury wystawiane są przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Powyższe czynności w systemie wykonuje (…) (Wnioskodawca) jako przedstawiciel ustawowy, uwierzytelniając się własnym Profilem Zaufanym i działając w kontekście numeru NIP danego dziecka.

6. Czynsz najmu wpłacany jest przez najemcę na wspólny rachunek bankowy Rodziców, wskazany najemcy jako właściwy do zapłaty.

Na gruncie podatku dochodowego Rodzice traktują przychód z najmu jako doliczany do ich dochodów (w oparciu o art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „PIT”) i rozliczają go w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (najem prywatny).

Małoletni nie składają odrębnych zeznań ani nie opłacają odrębnie podatku dochodowego z tego tytułu.

Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych/zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

1. Czy przychody z najmu lokalu, stanowiące dochód Małoletnich, podlegają doliczeniu do dochodów Rodziców na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy PIT i są rozliczane przez Rodziców w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podczas gdy Małoletni nie rozliczają tego przychodu odrębnie?

2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: Czy okoliczność, że czynsz z najmu lokalu stanowiącego majątek małoletnich dzieci jest wpłacany na wspólny rachunek bankowy rodziców, którzy sprawują zarząd majątkiem dzieci i pobierają pożytki z tego majątku, wpływa na możliwość doliczenia przychodów z tego najmu do dochodów rodziców i ich rozliczania go przez rodziców na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o PIT?

3. Czy okoliczność, że najem stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, powoduje, że przychód ten dla celów podatku dochodowego należy kwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej – czy też pozostaje on przychodem z najmu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT), opodatkowanym ryczałtem?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 1 – przychody z najmu, stanowiące dochód Małoletnich, podlegają doliczeniu do dochodów Rodziców i są rozliczane przez Rodziców.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o PIT dochody małoletnich dzieci własnych – z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku – dolicza się do dochodów rodziców, jeżeli rodzicom przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Przychód z najmu nie należy do żadnego z wymienionych wyjątków, a Rodzicom przysługuje prawo pobierania pożytków (art 103 k.r.o.), wobec czego przychód ten rozliczają Rodzice.

Ponieważ najem prywatny podlega opodatkowaniu wyłącznie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Rodzice wykazują ten przychód i opłacają ryczałt, a Małoletni nie składają z tego tytułu odrębnych zeznań.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 2 – okoliczność, że czynsz wpłacany jest na wspólny rachunek bankowy Rodziców, nie wpływa na sposób rozliczenia w podatku dochodowym.

Powyższy sposób rozliczenia wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o PIT, a nie z faktu, na czyj rachunek wpływa czynsz.

Sam fakt posiadania środków na rachunku bakowym nie przesądza o jego prawie własności. Rodzice, sprawując zarząd majątkiem dzieci i pobierając pożytki z tego majątku (art. 101 § 1 w zw. z art. 103 k.r.o.), są uprawnieni do przyjmowania czynszu na wskazany przez siebie rachunek, wpływ czynszu na wspólny rachunek Rodziców jest naturalną konsekwencją sprawowanego przez nich zarządu i nie zmienia podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy – w odniesieniu do pytania nr 3 – okoliczność, że najem stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT nie powoduje, iż przychód należy kwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w podatku dochodowym.

Pojęcie działalności gospodarczej w ustawie o VAT jest autonomiczne i szersze niż w ustawie o PIT; jego spełnienie na gruncie VAT nie przesądza kwalifikacji przychodu na gruncie podatku dochodowego.

Najem nieruchomości niezwiązanej z działalnością gospodarczą stanowi w podatku dochodowym odrębne źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT), opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis ten ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej tego przepisu wynika, że ‒ co do zasady ‒ małoletnie dzieci nie rozliczają się samodzielnie z osiąganych dochodów i nie są podatnikami podatku dochodowego. Ich dochody podlegają bowiem doliczeniu do dochodów rodziców. Zasada doliczania dochodów małoletnich dzieci do dochodów rodziców nie ma jednak zastosowania w odniesieniu do dochodów z pracy dzieci, ze stypendiów, do dochodów z przedmiotów oddanych dzieciom do swobodnego użytku. Natomiast w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci, żadne dochody małoletnich dzieci nie podlegają kumulacji z dochodami rodziców. Wówczas dochody te podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka.

Stosownie do art. 101 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 236):

Rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

Zatem, co do zasady, rodzicom przysługuje prawo pobierania pożytków z majątku dziecka (małoletniego). Skutek taki jest wyłączony w przypadku, gdy rodzice zostają pozbawieni władzy rodzicielskiej.

W tym miejscu podkreślam, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 sierpnia 2013 r. sygn. akt II FSK 2480/11 wskazał, że:

Konstrukcja opodatkowania dochodów małoletnich dzieci (z wyłączeniem dochodów z pracy, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych do swobodnego użytku), zakładająca w istocie traktowanie tych dochodów tak jakby były one dochodami rodziców, którzy odpowiadają za ich prawidłowe rozliczenie i ujawnienie w zeznaniu rocznym, wyklucza przypisanie małoletniemu w tym zakresie obowiązku podatkowego. Powinność przymusowego świadczenia pieniężnego spoczywa bowiem na rodzicach rozliczających wspólnie dochody własne i dochody dziecka, uznawane w świetle przywołanych wcześniej regulacji za dochody wspólne rodziny.

W literaturze trafnie wskazuje się, że skoro w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nadano małoletniemu podmiotowość w odniesieniu do tych dochodów, którymi może on swobodnie dysponować i które nie są objęte zarządem rodziców (dochody z pracy, stypendiów oraz z przedmiotów oddanych do swobodnego użytku), to przyjąć należy, że ustawodawca nie zamierzał nadawać małoletniemu podmiotowości podatkowej w zakresie tych dochodów, które są objęte zarządem rodziców. Reguła doliczania dochodów dzieci do dochodów ich rodziców ma charakter ogólny i obowiązuje zarówno w odniesieniu do dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych, jak i dochodów opodatkowanych w formie ryczałtu. Doliczanie dochodu powinno następować z uwzględnieniem źródła przychodów, co oznacza, że dochody małoletnich z określonego źródła dodawane są do odpowiadającego mu źródła przychodów rodzica.

W Pana sprawie nie zaistniały określone w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjątki od reguły doliczania dochodów małoletniego dziecka (Pana małoletnich dzieci) do dochodów rodzica (Pana). Wskazał Pan, że przysługuje Panu oraz Pana małżonce pełnia władzy rodzicielskiej i jest Pan wraz z Pana małżonką uprawnieni do pobierania pożytków z majątku dzieci.

Zatem skoro małoletnie dzieci są współwłaścicielami lokalu, a rodzice (Pan i Pana małżonka) sprawują zarząd ich majątkiem, przychody uzyskiwane z tego tytułu powinny być doliczane do przychodów rodziców (Pana i Pana małżonki).

W tym miejscu zauważam, że doliczanie przychodu (dochodu) powinno następować z uwzględnieniem źródła przychodów. To oznacza, że przychody (dochody) małoletnich z określonego źródła dodawane są do odpowiadającemu mu źródła przychodów (dochodów) rodzica.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są :

-   pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);

-   najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza, w rozumieniu omawianej ustawy, to działalność, która ma następujące cechy:

·      jest działalnością zarobkową;

·      jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

·      jest prowadzona we własnym imieniu.

Ponadto w świetle art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki, tj.:

-   zaistnienie przesłanek pozytywnych, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalających na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,

-   brak wystąpienia przesłanek negatywnych z art. 5b ust. 1 tej ustawy, oraz

-   wykluczenie, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Przepis ten koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika zatem, że najem dla celów podatkowych może być traktowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 omawianej ustawy podatkowej.

Umowa najmu została zdefiniowana w art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795), zgodnie z którym:

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stronami umowy najmu są wynajmujący oraz najemca. Do zawarcia umowy najmu dochodzi wówczas, gdy strony uzgodnią istotne jej składniki, do jakich należą przedmiot najmu i czynsz. Na podstawie umowy najmu najemca uzyskuje prawo do używania cudzej rzeczy w zamian za zapłatę czynszu.

Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z najmu niestanowiącego przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z najmu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony, jakim jest umowa najmu.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzam, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W tym miejscu wskazuję na Uchwałę NSA z 24 maja 2021 r., II FPS 1/21:

To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem. (...)

Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej.

Zasadą jest zatem kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.

Przychody z najmu zaliczane są zatem bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że przedmiot najmu stanowi składnik majątkowy związany z wykonywaną działalnością gospodarczą lub najem jest przedmiotem tej działalności.

Stosownie do art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągane przez podatnika ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.) :

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

1) prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

2) osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163, 340, 368, 620 i 680), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.

Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :

Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Pan wraz ze swoją małżonką posiadają trójkę małoletnich dzieci (dalej: Małoletni). Małoletni są współwłaścicielami lokalu apartamentowego. Lokal ten jest przedmiotem umowy najmu zawartej ze spółką komandytową. Lokal nie jest wynajmowany na cele mieszkaniowe. Obojgu Rodzicom (w tym Panu) przysługuje pełnia władzy rodzicielskiej nad Małoletnimi, sprawują Państwo zarząd nad majątkiem Małoletnich, reprezentują ich jako przedstawiciele ustawowi oraz są Państwo uprawnieni do pobierania pożytków z majątku Małoletnich. Czynsz najmu wpłacany jest przez najemcę na wspólny rachunek bankowy Pana i Pana małżonki.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy możliwe jest doliczanie przychodów z najmu lokalu, stanowiące dochód Małoletnich do dochodów Rodziców (w tym Pana) oraz rozliczania ich w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako źródło przychodów – najem.

Skoro nie zaistniały wyjątki od reguły doliczania dochodów małoletniego dziecka (tu: Pana i Pana małżonki Małoletnich) do dochodów Pana, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z tytułu najmu lokalu podlegają doliczeniu do dochodów rodziców (Pana i Pana małżonki) z uwzględnieniem źródła przychodów.

Na sposób przypisania przychodów nie wpływa okoliczność, na jaki rachunek bankowy faktycznie są przekazywane środki pochodzące z najmu. Decydujące znaczenie ma źródło przychodów oraz przysługujące rodzicom prawo do pobierania pożytków z majątku małoletnich. Sam fakt przekazywania należności z tytułu najmu na wspólny rachunek bankowy rodziców nie powoduje powstania odrębnego źródła przychodów po stronie rodzica, jeżeli rodzic działa jako przedstawiciel ustawowy małoletnich i zarządza ich majątkiem.

Przychody uzyskiwane z tytułu najmu lokalu należy zakwalifikować do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze.

Jednocześnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, przychody z najmu prywatnego podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W konsekwencji, jeżeli przychody z najmu lokalu należących do małoletnich podlegają doliczeniu do przychodów rodziców na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzic powinien uwzględnić te przychody w swoim rozliczeniu podatkowym i opodatkować je ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, z zastosowaniem właściwej stawki określonej w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślam przy tym, że kwalifikacja przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kwalifikacja na gruncie podatku od towarów i usług stanowią dwie odrębne kwestie podatkowe. Sam fakt, że najem stanowi działalność gospodarczą na gruncie podatku od towarów i usług, nie przesądza o tym, że przychody z tego najmu należy zakwalifikować dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej. Ustawa o podatku od towarów i usług posługuje się własną definicją działalności gospodarczej. Oznacza to, że dana aktywność może podlegać regulacjom podatku od towarów i usług VAT jako działalność gospodarcza, podczas gdy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych przychody z niej mogą być kwalifikowane do odrębnego źródła przychodów, o ile spełnione są przesłanki najmu prywatnego.

Podsumowanie: przychody z najmu lokalu stanowiącego dochód Małoletnich, w zakresie w jakim rodzicom (w tym Panu) przysługuje prawo pobierania pożytków z majątku Małoletnich, podlegają doliczeniu do dochodów Rodziców na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla kwalifikacji tych przychodów nie ma znaczenia wspólny rachunek bankowy rodziców (w tym Pana), na który wpłacany jest czynsz z najmu. Przychody te stanowią przychody z najmu, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie okoliczność, że najem stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie przesądza o zakwalifikowaniu przychodów z najmu jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wskazuję, że stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej wydana interpretacja dotyczy tylko Pana i nie wywołuje skutków podatkowych dla Pana żony.

Jednocześnie informuję, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług podlega odrębnemu rozpatrzeniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.