0112-KDIL2-2.4011.702.2026.2.MG

Interpretacja indywidualna2026-09-25Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Opodatkowanie otrzymanego wynagrodzenia - dyrektor przedszkola.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych/zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 15 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 11 sierpnia 2026 r. (wpływ 11 sierpnia 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (Dyrektor przedszkola) prowadzi ze wspólnikiem osobą fizyczną – publiczne przedszkola.

Zgodnie z art. 88 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe zakładać oraz prowadzić przedszkole publiczne oprócz jednostki samorządu terytorialnego mogą osoby fizyczne i osoby prawne.

Zgodnie natomiast z zapisami art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty organem prowadzącym szkołę lub placówkę publiczną może być tylko osoba fizyczna lub prawna.

Działalność gospodarcza, z której Wnioskodawca i jego wspólnik uzyskują dochód w formie spółki cywilnej, została sklasyfikowana w PKD w pozycji 85.10.Z.

Na przychody, jakie są osiągane w ramach spółki cywilnej, składają się m.in. opłaty za godziny dodatkowe, gdyż pięciogodzinny pobyt dziecka w placówce publicznej jest bezpłatny, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę naliczana jest opłata (art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe).

Ponadto przedszkola otrzymują na funkcjonowanie i pokrycie ponoszonych kosztów dotacje oświatowe.

Dotacja oświatowa przyznawana jest podmiotom, czyli publicznym przedszkolom, a nie organowi prowadzącemu (w tym przypadku nie otrzymuje jej Wnioskodawca i jego wspólnik).

Dotacja jest wypłacana w kwocie obliczanej na podstawie comiesięcznej ilości dzieci.

Dotacja jest udzielana placówkom przedszkolnym, zgodnie z art. 35 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.

Dotacje są wydatkowane zgodnie z jej przeznaczeniem.

Część dotacji jest przeznaczana na wynagrodzenie dyrektorów placówek (tj. Wnioskodawcy i jego wspólnika) i stanowi przychód odrębnie dla każdego z nich, z jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca otrzymywane z przedszkola wynagrodzenie kwalifikuje do przychodów z działalności gospodarczej (jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona na własne imię nazwisko).

Przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są od roku 2025 (i nadal) na podstawie przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 3%.

Od roku 2025 Wnioskodawca wybrał opodatkowanie przychodów zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów.

Forma opodatkowania jest kontynuowana w roku 2026 oraz będzie w latach następnych.

Do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 168 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, wpisani są wspólnicy spółki cywilnej (dwie osoby fizyczne): Wnioskodawca i wspólnik AA.

Zgodnie z Prawem oświatowym organem prowadzącym przedszkole może być wyłącznie osoba fizyczna lub osoba prawna.

Działalność gospodarcza, z której Wnioskodawca i jego wspólnik uzyskują dochód w formie spółki cywilnej, została sklasyfikowana w PKD w pozycji 85.10.Z.

Na przychody, jakie są osiągane w ramach spółki cywilnej, składają się m.in. opłaty za godziny dodatkowe, gdyż pięciogodzinny pobyt dziecka w placówce publicznej jest bezpłatny, a za każdą kolejną rozpoczętą godzinę naliczana jest opłata (art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe).

Przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej opodatkowane były w roku 2025 oraz są nadal zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy).

Natomiast przychód z tytułu wynagrodzenia dyrektora placówki stanowi przychód z jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca otrzymywane z przedszkola wynagrodzenie (otrzymywane jako dyrektor przedszkola) kwalifikuje do przychodów z działalności gospodarczej (jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona na własne imię i nazwisko).

Przychody te opodatkowane są od roku 2025 (i nadal) na podstawie przepisów ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 3%.

Podsumowując:

a)  Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (za pośrednictwem spółki cywilnej) przedszkola publiczne;

b)  Dochody ze spółki cywilnej opodatkowane są zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy);

c)  Każde przedszkole otrzymuje dotacje oświatowe;

d)  Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami otrzymuje z dotacji otrzymywanej przez przedszkole wynagrodzenie dla dyrektora przedszkola;

e)  Wnioskodawca otrzymywane wynagrodzenie kwalifikuje do przychodów z działalności gospodarczej (jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona na własne imię i nazwisko);

f)   Przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są od roku 2025 na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku od przychodów wg stawki 3%.

Wnioskodawca oświadcza, że nie dotyczą go wyłączenia, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów oraz w roku poprzedzającym rok podatkowy 2024 oraz w 2025 uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie odpowiedzi dotyczącej opodatkowania otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji dyrektora przedszkola, które jest wypłacane na jego rzecz z dotacji oświatowej otrzymywanej przez przedszkola za rok 2025 oraz w roku 2026 i kolejnych w przypadku kontynuacji uzyskanych przychodów oraz kontynuowania wybranej od roku 2025 formy opodatkowania (ryczałt), a które Wnioskodawca rozlicza w jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na własne imię i nazwisko, opodatkowując uzyskany przychód wg stawki 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 podpunkt e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienie

Proszę jednoznacznie wskazać, według jakiej formy opodatkowuje Pan w latach 2025 i następnych przychody/dochody z działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu publicznego przedszkola w formie spółki cywilnej.

Wyjaśniał Pan, iż przychody/dochody z działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu przedszkola w formie spółki cywilnej w roku 2025 i następnych są opodatkowane zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy 19%).

Podsumował Pan, że jak wskazał Pan we wniosku:

1)  przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez Pana w formie spółki cywilnej opodatkowane były w roku 2025 oraz są nadal zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy).

2)  natomiast przychody z tytułu otrzymywanego wynagrodzenia za pełnienie przez Pana funkcji dyrektora placówki stanowią Pana przychód z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na własne imię nazwisko i w roku 2025 oraz nadal opodatkowuje Pan na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku od przychodów.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, że wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy, jako Dyrektorowi przedszkola, pokryte środkami z dotacji oświatowej, uzyskane od roku 2025, podlegało i podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wymiarze 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 podpunkt e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy, jako Dyrektorowi przedszkola, pokryte środkami z dotacji oświatowej, podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wymiarze 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 podpunkt e ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 10 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych działalność gospodarcza lub pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeń em ust. 3 pkt 13 i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.

Ww. przepis wskazuje na przychody z działalności ustalane m.in. w myśl art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który wyznacza zarówno moment powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również rodzaje przychodów kwalifikowanych do źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W związku z tym uznać należy, że dotacja otrzymana przez podatnika prowadzącego szkołę lub inną placówkę edukacji publicznej, również w części, w której ma ona stanowić wynagrodzenie za pełnioną w niej funkcję dyrektora, stanowi przychód z pozarolniczej działalność gospodarczej.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku wystąpienia negatywnych przesłanek, jakie są określone w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której usługi są sklasyfikowane w PKWiU pod numerem 85.10.10.0 Wychowanie przedszkolne, a działalność gospodarcza, z której Wnioskodawca uzyskuje dochód, została sklasyfikowana w PKD w pozycji 85.10.Z.

Przedmiotowa dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola, dzięki czemu możliwe jest zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT.

Dotacja w części przeznaczonej na wynagrodzenie dla Dyrektora przedszkola stanowi więc przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca jest organem prowadzącym publiczne przedszkola zarejestrowane w ewidencji szkół i placówek oświatowych.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy (wynagrodzenie dyrektora) pokrywane jest z dotacji oświatowej, stanowiącej dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na podstawie powołanej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 ustawy o ryczałcie, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy o PIT, wynosi 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – zdaniem Wnioskodawcy:

a)  dotacja w części przeznaczonej na wynagrodzenie Dyrektora przedszkola stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

b)  dotacja ta ma ścisły związek z prowadzeniem publicznych przedszkoli, dzięki czemu jest możliwe zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

c)  stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na prowadzenie przedszkoli na podstawie powołanej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. w przypadku, gdy dotacja ta jest przeznaczona na wynagrodzenie Wnioskodawcy), wynosi 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W opinii Wnioskodawcy podobny stan faktyczny oraz rozstrzygniecie zostało wskazane w interpretacji indywidualnej:

a)  z 17 sierpnia 2023 r. (sygn. DOP3.8220.14.2023.HTCE), organ podatkowy uznał, że w świetle powyższego, dotacja w części przeznaczonej na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w postaci przedszkola i pełniącej jednocześnie funkcję dyrektora tej placówki, stanowi przychód, o którym mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Niewątpliwie bowiem, przedmiotowa dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola, dzięki czemu możliwe jest zakwalifikowanie jej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy PIT. Nie jest zatem przychodem ze świadczenia usług przedszkolnych, czyli przychodem, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy PIT. Tym samym, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na podstawie powołanej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 ustawy o ryczałcie, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy PIT, wynosi 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o ryczałcie;

b)  z dnia 3 kwietnia 2024 r. (sygn. 0112-KDSL1-1.4011.24.2024.5.DS), organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, że dyrektor przedszkola, prowadzący działalność gospodarczą, może stosować 3% stawkę ryczałtu na przychody z dotacji oświatowej przeznaczone na wynagrodzenie, pod warunkiem prowadzenia odpowiedniej ewidencji przychodów;

c)  z dnia 22 marca 2024 r. (sygn. 0112-KDIL2-2.4011.51.2024.2.AA), organ podatkowy uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, potwierdzając, że wynagrodzenie osoby prowadzącej przedszkole, pokryte środkami z dotacji oświatowej, podlega opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

d)  z dnia 19 kwietnia 2024 r. (0114-KDIP3-2.4011.182.2024.2.BM), organ podatkowy również stwierdził: „Tym samym, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od dotacji otrzymanej na podstawie powołanej ustawy o finansowaniu zadań oświatowych w części, w jakiej dotacja ta nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynosi 3% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o ryczałcie”.

Zdaniem Wnioskodawcy – przywołane powyżej interpretacje potwierdzają prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan wraz ze wspólnikiem w formie spółki cywilnej przedszkole publiczne. Do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zgodnie z art. 168 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, wpisani są wspólnicy spółki cywilnej (Pan wraz ze wspólnikiem). Działalność gospodarcza, z której Pan i Pana wspólnik uzyskują dochód w formie spółki cywilnej, została sklasyfikowana w PKD w pozycji 85.10.Z. Przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej opodatkowane były w roku 2025 oraz są nadal zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy). Uzyskuje Pan również przychód z tytułu wynagrodzenia dyrektora placówki. Otrzymuje Pana wynagrodzenie, jako dyrektor przedszkola, pokryte środkami z dotacji oświatowej. Kwalifikuje je Pan do przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na Pana imię i nazwisko. Przychody te są opodatkowane od roku 2025 (i nadal) ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%. Dotacja ma ścisły związek z prowadzeniem przedszkola.

Powziął Pan wątpliwość, czy wynagrodzenie wypłacane Panu, jako dyrektorowi przedszkola, pokryte środkami z dotacji oświatowej, uzyskane od roku 2025, podlegało i podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego w wymiarze 3%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ppkt e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dla prawidłowej kwalifikacji podatkowej tego wynagrodzenia należy w pierwszej kolejności ustalić jego rzeczywisty tytuł prawny i źródło, a następnie ustalić właściwą formę opodatkowania.

Zatem w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 820 ze zm.):

System oświaty obejmuje przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego.

Jak stanowi art. 4 pkt 1 Prawa oświatowego:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zgodnie z art. 4 pkt 16 Prawa oświatowego:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o organie prowadzącym szkołę lub placówkę – należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.

W tym miejscu jednocześnie wskazuję, że na podstawie art. 8 ust. 1 i 2 ustawy Prawo oświatowe:

1.  Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

2.  Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)  jednostkę samorządu terytorialnego;

2)  inną osobę prawną;

3)  osobę fizyczną.

Natomiast z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 650) wynika, że:

1.  Dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na:

1)  pokrycie wydatków bieżących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły i placówki, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności placówki wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki, w tym na:

a)  roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce w przeliczeniu na maksymalny wymiar czasu pracy – w wysokości nieprzekraczającej:

-     250% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762, z 2022 r. poz. 935, 1116, 1700 i 1730 oraz z 2023 r. poz. 641) – w przypadku publicznych przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz niepublicznych przedszkoli, o których mowa w art. 17 ust. 1, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych, o których mowa w art. 19 ust. 1, i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 21 ust. 1,

-     150% 12-krotnego średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego, o którym mowa w art. 30 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela – w przypadku niepublicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w niepublicznych szkołach podstawowych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego niewymienionych w tiret pierwszym, oraz niepublicznych szkół i placówek,

aa) roczne wynagrodzenie osoby fizycznej zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej w publicznym lub niepublicznym przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce oraz osoby fizycznej prowadzącej publiczne lub niepubliczne przedszkole, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub placówkę, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki albo prowadzi zajęcia w innej formie wychowania przedszkolnego – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kwot określonych w lit. a,

b)  sfinansowanie wydatków związanych z realizacją zadań organu prowadzącego, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe, oraz zadania, o którym mowa w art. 83 ust. 6 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2023 r. poz. 622),

2)  pokrycie wydatków na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmujących:

a)  książki i inne zbiory biblioteczne,

b)  środki dydaktyczne służące procesowi dydaktyczno-wychowawczemu realizowanemu w placówkach wychowania przedszkolnego, szkołach i placówkach,

c)  sprzęt rekreacyjny i sportowy dla dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,

d)  meble,

e)  pozostałe środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne o wartości nieprzekraczającej wielkości określonej zgodnie z art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla których odpisy amortyzacyjne są uznawane za koszt uzyskania przychodu w 100% ich wartości w momencie oddania do używania.

Na podstawie art. 15 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych:

Prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły podstawowe, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze oraz poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, które zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy – Prawo oświatowe prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują na każde dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, niezależnie od dotacji, o których mowa w art. 16-21, art. 25 ust. 1 i 2, art. 26 ust. 1 i art. 28-30, dotację z budżetu odpowiednio gminy lub powiatu w wysokości równej kwocie przewidzianej na takie dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej odpowiednio dla gminy lub powiatu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W myśl art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spółka cywilna nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami są jej wspólnicy, a przychód z udziału w spółce przypisuje się każdemu wspólnikowi proporcjonalnie do udziału w zysku.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-     prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podatek liniowy i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych stanowią dwie odmienne formy opodatkowania działalności gospodarczej. Przy czym, podatnicy mają możliwość wybrania jednej dowolnej formy opodatkowania. W obowiązującym w Polsce systemie prawnym jest możliwe jednoczesne prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i działalności w innej formie np. jako wspólnik spółki cywilnej. Zatem czasami jest możliwe połączenie podatku liniowego z ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Taka sytuacja może mieć miejsce wtedy, kiedy podatnik prowadzi kilka rodzajów działalności gospodarczej.

Zasady opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych są uregulowane w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2025 r., poz. 843 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wskazuję jednak, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

I tak, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 7 pkt e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29, 29aa, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137, 155 i 160 ustawy o podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.

W myśl natomiast art. 21 ust. 36 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.

To oznacza, że podatkiem dochodowym od osób fizycznych została objęta ta część dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymana z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym, wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, sfinansowane dotacją otrzymaną z budżetu, np. jednostki samorządu terytorialnego, nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Skoro przepisy prawa oświatowego dopuszczają prowadzenie publicznego przedszkola przez osobę fizyczną, a cytowany art. 35 ust. 1 pkt 1 lit. aa ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wprost przewiduje finansowanie z dotacji wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej publiczne przedszkole, jeżeli pełni ona funkcję dyrektora, to wynagrodzenie to pozostaje w bezpośrednim związku z prowadzeniem przedszkola i pełnieniem funkcji dyrektora.

Na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz obowiązujących uregulowań prawnych stwierdzam, że – prowadząc działalność gospodarczą w ramach spółki cywilnej – uzyskał Pan przychody (w tym z dotacji), które były/będą rozliczane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W tej formie zatem otrzymane dotacje nie stanowią/nie będą stanowić dla Pana wynagrodzenia uzyskanego z jednoosobowej działalności gospodarczej, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej.

Podkreślam, że środki otrzymane z dotacji oświatowej – w części przeznaczonej na prowadzenie przedszkola publicznego – podlegają zwolnieniu zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast otrzymane z dotacji środki przeznaczone na wynagrodzenie Pana (dyrektora przedszkola), ponieważ z uwagi na wyłączenie z zakresu zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. 36 tej ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach, które są stosowane do rozliczenia pozostałych dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej.

W konsekwencji, wynagrodzenie, jakie zostało wypłacone Panu, jako dyrektorowi przedszkola, pokryte środkami z dotacji oświatowej nie można – wyłącznie przez przypisanie wynagrodzenia do odrębnej jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowanej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – zmienić źródła i charakteru przychodów. W Pana sprawie wynagrodzenie dyrektora pozostaje bowiem w związku z prowadzeniem publicznego przedszkola jako osoba fizyczna będąca wspólnikiem spółki cywilnej, a nie z odrębną jednoosobową działalnością gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Skoro przychody z działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi w formie spółki cywilnej, opodatkowane były w roku 2025 oraz nadal zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wynagrodzenie to należy przypisać do tej działalności i powinny być opodatkowane według tej formy opodatkowania, tj. podatkiem liniowym.

Podsumowanie: Pana wynagrodzenie jako prowadzącego przedszkole publiczne, pokryte środkami z dotacji oświatowej, podlega opodatkowaniu podatkiem liniowym na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem niezasadne jest zastosowanie stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ to wynagrodzenie nie stanowi przychodu osiągniętego przez Pana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej opodatkowanej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-     stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

-     zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów