0112-KDIL2-2.4011.701.2026.3.KP

Interpretacja indywidualna2026-09-24Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Dochody zagraniczne.

Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytań 1-12 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 16 lipca 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 24 czerwca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 sierpnia 2026 r. (wpływ 20 sierpnia 2026 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

Wnioskodawczyni od dłuższego czasu zamieszkuje na terytorium Polski. Wnioskodawczyni posiada w Polsce ośrodek interesów życiowych i gospodarczych oraz przebywa w Polsce przez większą część roku podatkowego. Wnioskodawczyni zarządza również z terytorium Polski działalnością opisaną poniżej.

Wnioskodawczyni jest jedynym właścicielem spółki typu limited liability company utworzonej zgodnie z prawem stanu (…) w Stanach Zjednoczonych Ameryki, działającej jako single¬member US Delaware LLC, dalej: „LLC” albo „Spółka”.

LLC jest podmiotem utworzonym zgodnie z prawem amerykańskim. Dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego LLC jest traktowana jako tzw. disregarded entity, tj. podmiot pomijany dla celów federalnego podatku dochodowego w USA. LLC nie dokonała wyboru opodatkowania jako corporation. W szczególności nie została złożona do amerykańskich organów podatkowych (...), na podstawie której LLC mogłaby wybrać traktowanie jej jako corporation dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego.

W konsekwencji LLC nie jest traktowana jako odrębny podatnik podatku dochodowego dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego. Przychody i koszty działalności LLC są dla celów federalnego podatku dochodowego w USA przypisywane jej jedynemu właścicielowi.

LLC nie płaci w Stanach Zjednoczonych Ameryki federalnego podatku dochodowego, stanowego podatku dochodowego ani lokalnego podatku dochodowego. LLC ponosi jedynie roczną opłatę należną w stanie (...), tj. (…) franchise tax w wysokości (…) USD, która nie stanowi podatku dochodowego.

LLC nie posiada w Stanach Zjednoczonych Ameryki biura, pracowników, wyposażenia, infrastruktury technicznej ani zależnego przedstawiciela. LLC nie posiada również stałej placówki w USA, przez którą prowadzona byłaby działalność gospodarcza. Wszystkie kluczowe decyzje dotyczące działalności LLC podejmuje Wnioskodawczyni. Dokumenty, umowy oraz inne czynności związane z działalnością LLC są podpisywane przez Wnioskodawczynię jako właściciela i osobę uprawnioną do reprezentowania LLC.

Działalność LLC polega na świadczeniu usług na rzecz klientów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz Wielkiej Brytanii. W przyszłości możliwe jest również świadczenie usług na rzecz klientów z innych państw, w tym państw Unii Europejskiej, jednak na moment składania wniosku głównymi rynkami świadczenia usług są USA oraz Wielka Brytania.

LLC nie uzyskuje przychodów o charakterze pasywnym, w szczególności przychodów z dywidend, odsetek, wierzytelności, praw autorskich lub praw własności przemysłowej jako odrębnego źródła przychodów, instrumentów finansowych, udziałów w zyskach osób prawnych ani zbycia takich praw. Przychody LLC pochodzą zasadniczo z aktywnej działalności usługowej polegającej na świadczeniu usług informatycznych na rzecz klientów.

LLC występuje wobec klientów jako strona umów oraz podmiot rozliczeniowy. Umowy z klientami są zawierane przez LLC. Faktury sprzedażowe są wystawiane przez LLC. Płatności od klientów wpływają na rachunek bankowy LLC.

Zakres usług świadczonych przez LLC obejmuje w szczególności:

1)   realizację jednorazowych projektów informatycznych, obejmujących tworzenie, rozwijanie lub ulepszanie oprogramowania na zamówienie klienta, za wynagrodzeniem ustalonym jako kwota za projekt albo za określony etap projektu;

2)   świadczenie miesięcznych usług developerskich w modelu recurring billing, obejmujących stałe prace nad tworzeniem, rozwojem lub utrzymaniem projektów informatycznych klientów;

3)   świadczenie usług audytu kodu, review kodu oraz testowania jakości kodu, dokumentowanych odrębnie od usług tworzenia i rozwoju oprogramowania.

Działalność LLC ma charakter zarobkowy, usługowy, zorganizowany i ciągły. Usługi są świadczone w ramach zorganizowanej działalności, z wykorzystaniem kontraktorów, narzędzi informatycznych, systemów komunikacji, narzędzi developerskich oraz innych usług wspierających prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni nie zatrudnia pracowników w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Prace developerskie, audytowe, testowe oraz inne prace techniczne są wykonywane przez niezależnych kontraktorów B2B, jak również przez podmioty typu (...), które mogą korzystać z usług subkontraktorów. Kontraktorzy oraz podmioty współpracujące z LLC mają siedzibę lub miejsce zamieszkania m.in. w Białorusi i Gruzji. W przyszłości możliwa jest również współpraca z kontraktorami z innych państw.

Z każdym kontraktorem albo podmiotem współpracującym zawierana jest umowa o świadczenie usług na rzecz LLC. Kontraktorzy działają jako niezależne podmioty gospodarcze i nie pozostają z Wnioskodawczynią ani z LLC w stosunku pracy. Kontraktorzy wystawiają faktury albo inne dokumenty rozliczeniowe na LLC. Płatności za ich usługi są dokonywane przez LLC z rachunku bankowego LLC.

Umowy zawierane z kontraktorami przewidują przeniesienie na LLC praw do rezultatów prac, w tym autorskich praw majątkowych do wytworzonych elementów oprogramowania, kodu źródłowego, dokumentacji technicznej lub innych rezultatów prac, o ile takie rezultaty powstają w ramach realizowanych usług.

Umowy zawierane przez LLC z klientami przewidują przeniesienie na klientów praw do rezultatów prac, w tym autorskich praw majątkowych do oprogramowania lub jego elementów, albo inne postanowienia dotyczące udzielenia klientom praw do korzystania z rezultatów prac, zgodnie z ustaleniami umownymi z danym klientem.

LLC dokumentuje odrębnie usługi polegające na tworzeniu i rozwijaniu oprogramowania oraz usługi audytu, review kodu i testowania. Wnioskodawczyni jest w stanie wyodrębnić przychody oraz koszty dotyczące usług developerskich oraz usług audytowych/review kodu, jeżeli będzie to wymagane dla prawidłowego rozliczenia podatkowego.

W ramach działalności LLC ponoszone są również koszty operacyjne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności koszty narzędzi biznesowych i developerskich, takich jak (…), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, narzędzia do zarządzania projektami, systemy komunikacji, subskrypcje SaaS oraz inne usługi wykorzystywane w działalności LLC.

Wszystkie dokumenty kosztowe dotyczące usług kontraktorów, (...), narzędzi (...) oraz innych kosztów operacyjnych są wystawiane na LLC. Wnioskodawczyni nie występuje jako prywatny nabywca tych usług. Wnioskodawczyni działa jako właściciel i osoba uprawniona do reprezentowania LLC.

Pierwszy przychód LLC w 2026 r. został uzyskany 22 maja 2026 r. Wnioskodawczyni nie złożyła do 20 czerwca 2026 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT.

W związku z tym Wnioskodawczyni zamierza rozliczyć dochody osiągane za pośrednictwem LLC w 2026 r. według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT, jeżeli organ potwierdzi, że dochody te stanowią dochody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

Od kolejnego roku podatkowego Wnioskodawczyni rozważa wybór opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC podatkiem liniowym 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT. Wnioskodawczyni zamierza dokonać wyboru tej formy opodatkowania poprzez złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w danym roku podatkowym, a jeżeli pierwszy przychód zostanie osiągnięty w grudniu — do końca roku podatkowego.

Na moment składania wniosku Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej wpisanej do CEIDG w Polsce. Wnioskodawczyni rozważa jednak dokonanie odpowiednich czynności rejestracyjnych w Polsce, jeżeli okaże się to konieczne z perspektywy prawidłowego rozliczania podatków lub obowiązków ewidencyjnych. Niezależnie od powyższego Wnioskodawczyni zamierza rozliczać dochody osiągane za pośrednictwem LLC zgodnie z ich prawidłową kwalifikacją na gruncie ustawy o PIT.

Wnioskodawczyni nie jest obecnie zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce ani jako podatnik VAT-UE. Wnioskodawczyni nie dokonywała dotychczas rejestracji dla celów VAT w związku z działalnością LLC. Wszystkie umowy z kontraktorami oraz klientami są zawierane przez LLC, a dokumenty sprzedażowe i kosztowe są wystawiane odpowiednio przez LLC albo na LLC.

Na moment składania wniosku środki pieniężne uzyskiwane przez LLC nie były wypłacane Wnioskodawczyni na jej prywatny rachunek bankowy. Środki znajdujące się na rachunku LLC były przeznaczane na pokrywanie bieżących kosztów operacyjnych działalności LLC, w szczególności wynagrodzeń kontraktorów oraz kosztów narzędzi i usług wykorzystywanych w działalności LLC.

W przyszłości Wnioskodawczyni planuje wypłacać zysk osiągnięty przez LLC na swój prywatny rachunek bankowy.

Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim. Między Wnioskodawczynią a jej małżonkiem istnieje wspólność majątkowa małżeńska. Wnioskodawczyni zakłada, że za 2026 r. ani Wnioskodawczyni, ani jej małżonek nie będą stosować form opodatkowania, które wyłączają możliwość wspólnego opodatkowania dochodów małżonków.

Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość, czy dochody osiągane za pośrednictwem LLC powinny być opodatkowane w Polsce jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, czy przychody i koszty LLC powinny być przypisywane Wnioskodawczyni jako jedynemu właścicielowi LLC, czy w 2026 r. dochody te powinny być opodatkowane według skali podatkowej, a od kolejnego roku podatkowego mogą zostać objęte podatkiem liniowym 19%, jak również czy Wnioskodawczyni ma prawo uwzględniać koszty ponoszone przez LLC przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.

Uzupełnienie

W jaki sposób wykorzystuje Pani usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (…) w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w formie Spółki LLC?

Usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (...) są wykorzystywane przez Spółkę LLC przy realizacji projektów informatycznych wykonywanych na rzecz klientów.

Przez podmioty typu (...) Wnioskodawczyni rozumie podmioty współpracujące ze Spółką LLC, które angażują specjalistów IT we własnym imieniu, a następnie kierują ich do wykonywania prac w ramach projektów realizowanych przez Spółkę LLC.

Spółka LLC świadczy usługi polegające na projektowaniu, tworzeniu, rozwijaniu, testowaniu, wdrażaniu oraz utrzymywaniu oprogramowania.

Każdy projekt realizowany jest przez zespół specjalistów, którego skład dobierany jest w zależności od charakteru, zakresu oraz stopnia złożoności danego projektu.

Kontraktorzy oraz podmioty typu ..wykonują prace związane w szczególności z:

-   projektowaniem rozwiązań informatycznych,

-   tworzeniem kodu źródłowego,

-   rozwijaniem istniejącego oprogramowania,

-   testowaniem,

-   zapewnieniem jakości (…),

-   utrzymaniem systemów,

-   wykonywaniem innych prac technicznych niezbędnych do realizacji projektu.

Spółka LLC jest stroną umów zawieranych z klientami oraz ponosi pełną odpowiedzialność wobec klientów za prawidłowe wykonanie wszystkich zobowiązań wynikających z zawartych umów.

Wnioskodawczyni organizuje realizację projektów, zawiera umowy z klientami, planuje przebieg prac, koordynuje pracę zespołów projektowych, nadzoruje realizację poszczególnych etapów projektów oraz odpowiada za prawidłowe wykonanie usług świadczonych przez Spółkę LLC.

Rezultaty prac wykonywanych przez Kontraktorów oraz podmioty typu (...) stanowią element realizowanych projektów i są wykorzystywane przez Spółkę LLC do wykonania usług świadczonych na rzecz klientów zgodnie z zawartymi umowami.

Usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (…) są zatem bezpośrednio wykorzystywane przy prowadzeniu działalności Spółki LLC oraz realizacji usług świadczonych na rzecz klientów.

W jaki sposób wykorzystuje Pani narzędzia biznesowe i deweloperskie takie jak (…), narzędzia Al, hosting, repozytoria kodu, narzędzia do zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz subskrypcje (...) w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w formie Spółki LLC?

Narzędzia biznesowe i deweloperskie są wykorzystywane przez Spółkę LLC w bieżącej działalności gospodarczej oraz podczas realizacji projektów informatycznych wykonywanych na rzecz klientów.

(…) wykorzystywany jest do prowadzenia korespondencji biznesowej, wymiany dokumentów, organizacji pracy oraz zarządzania dokumentacją projektową.

(...) oraz inne systemy komunikacji wykorzystywane są do bieżącej współpracy pomiędzy członkami zespołów projektowych, koordynowania wykonywanych prac oraz wymiany informacji związanych z realizowanymi projektami.

Repozytoria kodu wykorzystywane są do przechowywania kodu źródłowego, zarządzania jego wersjami oraz zapewnienia możliwości równoczesnej pracy wielu specjalistów nad tym samym projektem.

Hosting wykorzystywany jest do tworzenia, uruchamiania, testowania oraz utrzymywania środowisk projektowych niezbędnych do realizacji projektów wykonywanych przez Spółkę LLC.

Narzędzia do zarządzania projektami wykorzystywane są do planowania prac, przydzielania zadań, monitorowania postępu realizacji projektów oraz koordynowania współpracy pomiędzy osobami uczestniczącymi w realizacji projektów.

Narzędzia Al wykorzystywane są jako wsparcie procesu projektowania, tworzenia i rozwijania oprogramowania, analizowania kodu, przygotowywania dokumentacji technicznej oraz rozwiązywania bieżących problemów technicznych pojawiających się podczas realizacji projektów.

Spółka LLC korzysta również z różnego rodzaju usług (...) wspierających proces tworzenia oprogramowania oraz organizację działalności. W zależności od charakteru realizowanych projektów wykorzystywane są również nowe rozwiązania informatyczne, których celem jest usprawnienie procesu realizacji projektów oraz poprawa jakości świadczonych usług.

Dobór wykorzystywanych narzędzi uzależniony jest od charakteru realizowanych projektów, wymagań technicznych oraz potrzeb klientów. W związku z rozwojem technologii oraz zmieniającymi się wymaganiami projektowymi Spółka LLC może wykorzystywać również inne narzędzia spełniające analogiczne funkcje.

Wszystkie wskazane narzędzia są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności Spółki LLC oraz realizacji usług świadczonych na rzecz klientów.

Czy usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (…) są niezbędne do świadczonych przez Panią usług w ramach Spółki LLC?

Tak.

Usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (…) są niezbędne do prowadzenia działalności Spółki LLC oraz realizacji projektów informatycznych wykonywanych na rzecz klientów.

Model działalności Spółki LLC polega na kompleksowej realizacji projektów informatycznych obejmujących projektowanie, tworzenie, rozwój, testowanie, wdrażanie oraz utrzymanie oprogramowania.

Realizacja takich projektów wymaga udziału specjalistów posiadających wiedzę, doświadczenie oraz umiejętności odpowiadające wymaganiom danego projektu.

Kontraktorzy oraz podmioty typu (...) wykonują prace stanowiące część realizowanych projektów, zgodnie z zakresem powierzonych im zadań.

Rezultaty ich pracy są następnie wykorzystywane przez Spółkę LLC przy wykonywaniu zobowiązań wynikających z umów zawartych z klientami.

Bez udziału Kontraktorów oraz podmiotów typu (…) wykonanie projektów zgodnie z uzgodnionym zakresem prac, wymaganym terminem realizacji oraz oczekiwaną jakością nie byłoby możliwe albo byłoby istotnie utrudnione.

Z tego względu usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (…) stanowią niezbędny element prowadzonej działalności oraz realizacji usług świadczonych przez Spółkę LLC na rzecz klientów.

Czy narzędzia biznesowe i deweloperskie takie, jak (...), narzędzia Al, hosting, repozytoria kodu, narzędzia do zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz subskrypcje (...) są niezbędne do świadczonych przez Panią usług w ramach Spółki LLC?

Tak.

Narzędzia opisane w odpowiedzi na pytanie nr 2 stanowią podstawowe narzędzia wykorzystywane przez Spółkę LLC przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz realizacji projektów informatycznych wykonywanych na rzecz klientów.

Ich wykorzystanie umożliwia organizację pracy zespołów projektowych, komunikację pomiędzy osobami uczestniczącymi w realizacji projektów, zarządzanie dokumentacją projektową, tworzenie oraz rozwój oprogramowania, przechowywanie i wersjonowanie kodu źródłowego, planowanie i monitorowanie realizacji projektów, przygotowywanie środowisk projektowych, prowadzenie testów oraz zapewnienie odpowiedniej jakości świadczonych usług.

Bez wykorzystania wskazanych narzędzi prawidłowa realizacja projektów informatycznych, zgodnie z wymaganiami klientów, uzgodnionymi terminami oraz przy zachowaniu oczekiwanej jakości, nie byłaby możliwa albo byłaby istotnie utrudniona.

Z tego względu wskazane narzędzia są niezbędne do prowadzenia działalności Spółki LLC oraz realizacji usług świadczonych na rzecz jej klientów.

Z jakiego tytułu osiąga przychody/dochody Pani mąż; jeżeli mąż uzyskuje przychody/dochody z działalności gospodarczej - jaką formę opodatkowania wybrał dla prowadzonej działalności gospodarczej?

Obecnie małżonek Wnioskodawczyni zamieszkuje na terytorium (...).

Obecnie małżonek Wnioskodawczyni nie osiąga żadnych przychodów ani dochodów, w tym nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym nie dokonywał wyboru żadnej z form opodatkowania działalności gospodarczej przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Niniejsze pismo stanowi uzupełnienie opisu stanu faktycznego wyłącznie w zakresie wskazanym w wezwaniu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 sierpnia 2026 r.

Pytania

1.   Czy dochody osiągane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem jednoosobowej spółki US Delaware LLC, która dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego jest traktowana jako disregarded entity i nie dokonała wyboru opodatkowania jako corporation, podlegają opodatkowaniu w Polsce jako dochody osoby fizycznej posiadającej nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

2.   Czy przychody oraz koszty działalności prowadzonej przez US Delaware LLC powinny być rozpoznawane przez Wnioskodawczynię na gruncie ustawy o PIT proporcjonalnie do jej prawa do udziału w zysku, tj. w niniejszym przypadku w całości, zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT?

3.   Czy dochody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem US Delaware LLC z tytułu świadczenia usług tworzenia i rozwoju oprogramowania, realizacji projektów informatycznych, miesięcznych usług developerskich oraz odrębnie dokumentowanych usług audytu i review kodu stanowią przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT?

4.   Czy w związku z niezłożeniem przez Wnioskodawczynię do 20 czerwca 2026 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT, dochody osiągane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem US Delaware LLC w 2026 r. powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT?

5.   Czy od kolejnego roku podatkowego Wnioskodawczyni będzie uprawniona do wyboru opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC podatkiem liniowym 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT, pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT?

6.   Czy Wnioskodawczyni jest uprawniona do pomniejszania przychodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC o koszty uzyskania przychodów ponoszone w ramach działalności LLC, w szczególności wynagrodzenia niezależnych kontraktorów B2B, wynagrodzenia podmiotów typu (...) działających przez subkontraktorów, a także koszty narzędzi biznesowych i developerskich, takich jak (…), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, systemy zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz inne subskrypcje (…)?

7.   Czy warunkiem zaliczenia wydatków wskazanych w pytaniu nr 6 do kosztów uzyskania przychodów jest ich należyte udokumentowanie, związek z przychodami uzyskiwanymi za pośrednictwem US Delaware LLC oraz brak zastosowania wyłączeń przewidzianych w art. 23 ustawy o PIT?

8.   Czy przychód podatkowy z działalności prowadzonej za pośrednictwem US Delaware LLC powinien być rozpoznawany przez Wnioskodawczynię według zasad właściwych dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie dopiero w momencie wypłaty środków z rachunku bankowego LLC na prywatny rachunek Wnioskodawczyni?

9.   Czy Wnioskodawczyni powinna przeliczać na PLN przychody i koszty US Delaware LLC wyrażone w USD, GBP lub innych walutach obcych zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o PIT dla przychodów i kosztów wyrażonych w walutach obcych?

10. Czy w przypadku, gdy w danym roku podatkowym koszty uzyskania przychodów przypisane Wnioskodawczyni z działalności prowadzonej za pośrednictwem US Delaware LLC przekroczą przychody przypisane z tej działalności, Wnioskodawczyni będzie uprawniona i zobowiązana do wykazania straty ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza w rocznym zeznaniu podatkowym?

11. Czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC zgodnie z art. 44 ustawy o PIT, jeżeli dochody te zostaną zakwalifikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej?

12. Czy w opisanym stanie faktycznym do dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC znajdą zastosowanie przepisy o zagranicznej jednostce kontrolowanej, o których mowa w art. 30f ustawy o PIT, jeżeli LLC jest podmiotem transparentnym podatkowo dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego, nie płaci podatku dochodowego w USA, jej przychody i koszty są przypisywane bezpośrednio Wnioskodawczyni jako jedynemu właścicielowi, a przychody LLC pochodzą zasadniczo z aktywnej działalności usługowej, a nie z przychodów pasywnych?

13. Czy przy założeniu, że dochody Wnioskodawczyni osiągane za pośrednictwem US Delaware LLC w 2026 r. będą opodatkowane według skali podatkowej, Wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać za 2026 r. ze wspólnego opodatkowania dochodów małżonków, jeżeli zostaną spełnione ogólne warunki przewidziane w ustawie o PIT dla wspólnego rozliczenia małżonków, a Wnioskodawczyni ani jej małżonek nie będą stosować w 2026 r. form opodatkowania wyłączających możliwość wspólnego rozliczenia?

Pani stanowisko w sprawie

I. Własne stanowisko Wnioskodawczyni

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 1 – dochody osiągane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem jednoosobowej spółki US Delaware LLC, która dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego jest traktowana jako disregarded entity i nie dokonała wyboru opodatkowania jako corporation, podlegają opodatkowaniu w Polsce jako dochody osoby fizycznej posiadającej nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 2 – przychody oraz koszty działalności prowadzonej przez US Delaware LLC powinny być rozpoznawane przez Wnioskodawczynię na gruncie ustawy o PIT proporcjonalnie do jej prawa do udziału w zysku, tj. w niniejszym przypadku w całości, zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 3 – dochody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem US Delaware LLC z tytułu świadczenia usług tworzenia i rozwoju oprogramowania, realizacji projektów informatycznych, miesięcznych usług developerskich oraz odrębnie dokumentowanych usług audytu i review kodu stanowią przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 4 – w związku z niezłożeniem przez Wnioskodawczynię do 20 czerwca 2026 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT, dochody osiągane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem US Delaware LLC w 2026 r. powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 5 – od kolejnego roku podatkowego Wnioskodawczyni będzie uprawniona do wyboru opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC podatkiem liniowym 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT, pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 6 – Wnioskodawczyni jest uprawniona do pomniejszania przychodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC o koszty uzyskania przychodów ponoszone w ramach działalności LLC, w szczególności wynagrodzenia niezależnych kontraktorów B2B, wynagrodzenia podmiotów .. działających przez subkontraktorów, a także koszty narzędzi biznesowych i developerskich, takich jak (…), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, systemy zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz inne subskrypcje (...).

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 7 – warunkiem zaliczenia wydatków wskazanych w pytaniu nr 6 do kosztów uzyskania przychodów jest ich należyte udokumentowanie, związek z przychodami uzyskiwanymi za pośrednictwem US Delaware LLC oraz brak zastosowania wyłączeń przewidzianych w art. 23 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 8 – przychód podatkowy z działalności prowadzonej za pośrednictwem US Delaware LLC powinien być rozpoznawany przez Wnioskodawczynię według zasad właściwych dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie dopiero w momencie wypłaty środków z rachunku bankowego LLC na prywatny rachunek Wnioskodawczyni.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 9 – Wnioskodawczyni powinna przeliczać na PLN przychody i koszty US Delaware LLC wyrażone w USD, GBP lub innych walutach obcych zgodnie z zasadami przewidzianymi w ustawie o PIT dla przychodów i kosztów wyrażonych  w walutach obcych.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 10 – w przypadku gdy w danym roku podatkowym koszty uzyskania przychodów przypisane Wnioskodawczyni z działalności prowadzonej za pośrednictwem US Delaware LLC przekroczą przychody przypisane z tej działalności, Wnioskodawczyni będzie uprawniona i zobowiązana do wykazania straty ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza w rocznym zeznaniu podatkowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 11 – Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC zgodnie z art. 44 ustawy o PIT, jeżeli dochody te zostaną zakwalifikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawczyni – w odniesieniu do pytania nr 12 – w opisanym stanie faktycznym do dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC nie znajdą zastosowania przepisy o zagranicznej jednostce kontrolowanej, o których mowa w art. 30f ustawy o PIT, ponieważ LLC jest podmiotem transparentnym podatkowo dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego, jej przychody i koszty są przypisywane bezpośrednio Wnioskodawczyni jako jedynemu właścicielowi i podlegają bieżącemu rozliczeniu przez Wnioskodawczynię w Polsce, a przychody LLC pochodzą zasadniczo z aktywnej działalności usługowej, a nie z przychodów pasywnych.

II. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie pytań nr 1-5

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jest to tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy.

Wnioskodawczyni posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni od dłuższego czasu zamieszkuje w Polsce, posiada w Polsce ośrodek interesów życiowych i gospodarczych oraz przebywa w Polsce przez większą część roku podatkowego. W konsekwencji Wnioskodawczyni podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 4a ustawy o PIT przepisy art. 3 ustawy o PIT stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Wnioskodawczyni jest jedynym właścicielem spółki typu limited liability company utworzonej zgodnie z prawem stanu (…) w Stanach Zjednoczonych Ameryki. LLC jest single – member US Delaware LLC i dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego jest traktowana jako corporation, LLC nie dokonała wyboru opodatkowania jako corporation, w szczególności nie złożyła formularza (...) nie jest zatem traktowana jako odrębny podatnik federalnego podatku dochodowego w USA, a przychody i koszty jej działalności są przypisywane jej jedynemu właścicielowi.

W ocenie Wnioskodawczyni, skoro LLC nie jest dla celów podatku dochodowego traktowana jako odrębny podatnik podatku dochodowego i nie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, to dla celów ustawy o PIT należy traktować ją jako podmiot transparentny podatkowo. W konsekwencji, skutki podatkowe działalności prowadzonej przez LLC powinny być rozpoznawane na poziomie Wnioskodawczyni jako jedynego właściciela LLC.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o PIT zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, strat, ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

W niniejszej sprawie Wnioskodawczyni posiada 100% prawa do udziału w zysku LLC, ponieważ jest jej jedynym właścicielem. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawczyni, na gruncie ustawy o PIT powinna ona rozpoznawać 100% przychodów i 100% kosztów podatkowych związanych z działalnością prowadzoną przez LLC.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT przez działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową, w szczególności usługową, prowadzoną we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której przychody nie są zaliczane do innych źródeł przychodów.

Działalność prowadzona za pośrednictwem LLC ma charakter zarobkowy, usługowy, zorganizowany i ciągły. LLC świadczy usługi tworzenia i rozwoju oprogramowania, realizacji projektów informatycznych, miesięcznych usług developerskich oraz odrębnie dokumentowanych usług audytu i review kodu. Działalność ta jest wykonywana w sposób zorganizowany, z wykorzystaniem kontraktorów, narzędzi biznesowych, narzędzi developerskich, systemów komunikacji, narzędzi do zarządzania projektami oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność ta jest również wykonywana w celu osiągania przychodów od klientów.

W ocenie Wnioskodawczyni dochody osiągane za pośrednictwem LLC powinny zostać zakwalifikowane jako dochody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych dotyczącej amerykańskich spółek LLC transparentnych podatkowo. W interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.584.2024.1.AG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że przychody z udziału w transparentnej podatkowo spółce LLC mogą stanowić przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej na gruncie ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT dochody osiągnięte przez podatników ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza są, co do zasady, opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT, chyba że podatnik wybierze inną dopuszczalną formę opodatkowania. Skala podatkowa stanowi zatem podstawową formę opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli podatnik nie dokona skutecznego wyboru innej formy opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, tj. podatkiem liniowym. W tym celu podatnik jest obowiązany złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu.

W niniejszej sprawie pierwszy przychód LLC w 2026 r. został uzyskany 22 maja 2026 r. Wnioskodawczyni nie złożyła oświadczenia o wyborze podatku liniowego do 20 czerwca 2026 r. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawczyni, nie doszło do skutecznego wyboru opodatkowania podatkiem liniowym dla dochodów osiąganych w 2026 r.

W związku z powyższym, jeżeli Organ potwierdzi, że dochody osiągane za pośrednictwem LLC stanowią dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, dochody te za 2026 r. powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawczyni, od kolejnego roku podatkowego Wnioskodawczyni będzie mogła wybrać opodatkowanie dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC podatkiem liniowym 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT, pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawczyni brak skutecznego wyboru podatku liniowego w 2026 r. nie pozbawia jej prawa do wyboru tej formy opodatkowania od kolejnego roku podatkowego, o ile w kolejnym roku podatkowym oświadczenie zostanie złożone w terminie przewidzianym w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.

III. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie pytań nr 6-11

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów albo w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.

Jeżeli zatem określony wydatek pozostaje w związku przyczynowym z osiąganymi przychodami, służy osiągnięciu przychodów albo zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów, jest prawidłowo udokumentowany i nie został wymieniony w katalogu wyłączeń z art. 23 ustawy o PIT, to może stanowić koszt uzyskania przychodów.

W niniejszej sprawie LLC ponosi wydatki niezbędne do świadczenia usług na rzecz klientów, w szczególności wydatki na wynagrodzenia niezależnych kontraktorów B2B, wynagrodzenia podmiotów typu (...) działających przez oraz wydatki na narzędzia biznesowe i developerskie, takie jak (…), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, systemy zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz inne subskrypcje (...).

Wydatki te są ponoszone w celu wykonania usług świadczonych przez LLC na rzecz klientów, uzyskania przychodów z tych usług, a także zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Bez ponoszenia tego rodzaju wydatków LLC nie mogłaby w sposób prawidłowy i zorganizowany realizować projektów informatycznych, koordynować prac kontraktorów, prowadzić komunikacji z klientami, zarządzać kodem źródłowym oraz wykonywać usług developerskich, audytowych i review kodu.

W ocenie Wnioskodawczyni wydatki te spełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile są należycie udokumentowane, pozostają w związku z przychodami osiąganymi za pośrednictwem LLC i nie podlegają wyłączeniu na podstawie art. 23 ustawy o PIT.

Z uwagi na transparentny charakter LLC oraz przypisanie przychodów i kosztów LLC Wnioskodawczyni jako jedynemu właścicielowi, Wnioskodawczyni powinna być uprawniona do rozpoznawania tych kosztów przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce. Skoro Wnioskodawczyni powinna rozpoznawać 100% przychodów LLC, to konsekwentnie powinna również rozpoznawać 100% kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością LLC, zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT.

Wnioskodawczyni podkreśla, że dokumenty kosztowe są wystawiane na LLC, ponieważ to LLC jest stroną umów z kontraktorami oraz dostawcami usług. Wnioskodawczyni działa w tym zakresie jako właściciel i osoba uprawniona do reprezentowania LLC. Fakt, że dokumenty kosztowe są wystawiane na LLC, nie powinien wyłączać prawa Wnioskodawczyni do rozpoznania tych kosztów na gruncie PIT, skoro LLC jest podmiotem transparentnym podatkowo, a przychody i koszty jej działalności są przypisywane Wnioskodawczyni jako jedynemu właścicielowi.

W zakresie momentu rozpoznania przychodu należy wskazać, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 1c ustawy o PIT za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się, z zastrzeżeniem dalszych przepisów, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego albo wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

W ocenie Wnioskodawczyni oznacza to, że przychód podatkowy z działalności prowadzonej za pośrednictwem LLC powinien być rozpoznawany według zasad właściwych dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychód ten nie powinien być rozpoznawany dopiero w momencie wypłaty środków z rachunku bankowego LLC na prywatny rachunek Wnioskodawczyni.

Wypłata środków z rachunku LLC na prywatny rachunek Wnioskodawczyni stanowi wyłącznie transfer środków należących ekonomicznie do Wnioskodawczyni jako jedynego właściciela LLC. Nie powinna ona decydować o momencie powstania przychodu podatkowego, jeżeli przychód ten został już wcześniej osiągnięty albo stał się należny w ramach działalności prowadzonej przez LLC.

Przeciwne stanowisko prowadziłoby do nieuzasadnionego odroczenia opodatkowania dochodów osiąganych przez transparentny podatkowo podmiot zagraniczny do momentu wypłaty środków na rachunek prywatny właściciela, mimo że przychody i koszty działalności LLC są przypisywane Wnioskodawczyni na bieżąco.

W zakresie przeliczania przychodów i kosztów wyrażonych w walutach obcych należy wskazać, że zgodnie z ustawą o PIT przychody i koszty wyrażone w walutach obcych powinny być przeliczane na złote według zasad określonych w przepisach ustawy o PIT.

W szczególności przychody wyrażone w walucie obcej powinny być przeliczane na złote według średniego kursu waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Koszty poniesione w walucie obcej powinny być przeliczane na złote według średniego kursu waluty ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

W ocenie Wnioskodawczyni zasady te powinny znaleźć zastosowanie również do przychodów i kosztów osiąganych oraz ponoszonych za pośrednictwem LLC, jeżeli przychody i koszty tej LLC są przypisywane Wnioskodawczyni na gruncie ustawy o PIT.

W zakresie straty należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o PIT dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W konsekwencji, jeżeli w danym roku podatkowym koszty uzyskania przychodów przypisane Wnioskodawczyni z działalności prowadzonej za pośrednictwem LLC przekroczą przychody przypisane z tej działalności, to powstanie strata ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza.

W ocenie Wnioskodawczyni taka strata powinna zostać wykazana przez Wnioskodawczynię w rocznym zeznaniu podatkowym jako strata ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. Skoro przychody i koszty transparentnej podatkowo LLC są przypisywane Wnioskodawczyni, to również ujemny wynik podatkowy tej działalności powinien zostać przypisany Wnioskodawczyni i rozpoznany w jej rozliczeniu podatkowym.

W zakresie zaliczek na podatek dochodowy należy wskazać, że zgodnie z art. 44 ustawy o PIT podatnicy osiągający dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej są, co do zasady, obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy.

Jeżeli zatem dochody osiągane przez Wnioskodawczynię za pośrednictwem LLC zostaną zakwalifikowane jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni będzie obowiązana do wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 44 ustawy o PIT.

W 2026 r., wobec braku skutecznego wyboru podatku liniowego, zaliczki powinny być obliczane według zasad właściwych dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanych według skali podatkowej. Od kolejnego roku podatkowego, jeżeli Wnioskodawczyni skutecznie wybierze opodatkowanie podatkiem liniowym, zaliczki powinny być obliczane według zasad właściwych dla podatku liniowego.

IV. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 12

W zakresie pytania nr 12 należy wskazać, że przepisy dotyczące zagranicznych jednostek kontrolowanych zostały uregulowane w art. 30f ustawy o PIT.

Celem tych regulacji jest opodatkowanie po stronie polskiego rezydenta podatkowego określonych dochodów osiąganych za pośrednictwem zagranicznych jednostek kontrolowanych, w szczególności w sytuacjach, w których dochody te pozostają w zagranicznej jednostce i nie są na bieżąco opodatkowane bezpośrednio u polskiego podatnika.

W ocenie Wnioskodawczyni w opisanym stanie faktycznym przepisy o zagranicznej jednostce kontrolowanej nie powinny znaleźć zastosowania do dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC.

LLC jest bowiem podmiotem transparentnym podatkowo dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego. LLC jest traktowana jako disregarded entity i nie dokonała wyboru opodatkowania jako corporation. W konsekwencji LLC nie jest traktowana jako odrębny podatnik podatku dochodowego dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego.

Jednocześnie Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody i koszty działalności LLC powinny być przypisywane bezpośrednio Wnioskodawczyni jako jedynemu właścicielowi LLC i rozliczane przez Wnioskodawczynię w Polsce na bieżąco, zgodnie z przepisami ustawy o PIT.

Istotne jest również, że przychody LLC pochodzą zasadniczo z aktywnej działalności usługowej polegającej na świadczeniu usług informatycznych na rzecz klientów. LLC nie uzyskuje przychodów o charakterze pasywnym, w szczególności przychodów z dywidend, odsetek, wierzytelności, praw autorskich lub praw własności przemysłowej jako odrębnego źródła przychodów, instrumentów finansowych, udziałów w zyskach osób prawnych ani zbycia takich praw.

Skoro zatem dochody osiągane za pośrednictwem LLC nie pozostają podatkowo „ukryte” na poziomie odrębnej zagranicznej jednostki, lecz są przypisywane bezpośrednio Wnioskodawczyni i mają podlegać rozliczeniu przez Wnioskodawczynię w Polsce, brak jest podstaw do równoległego opodatkowania tych samych dochodów na podstawie przepisów o zagranicznej jednostce kontrolowanej.

W ocenie Wnioskodawczyni odmienne stanowisko prowadziłoby do nieuzasadnionego podwójnego ujęcia tego samego dochodu: po pierwsze jako bieżącego dochodu Wnioskodawczyni z pozarolniczej działalności gospodarczej, a po drugie jako dochodu zagranicznej jednostki kontrolowanej. Taka wykładnia byłaby sprzeczna z charakterem LLC jako podmiotu transparentnego podatkowo oraz z zasadą przypisania przychodów i kosztów bezpośrednio Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni podkreśla, że jej stanowisko w zakresie braku zastosowania przepisów o CFC wynika z założenia, że dochody osiągane za pośrednictwem LLC będą na bieżąco rozliczane w Polsce przez Wnioskodawczynię jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej. W takim przypadku LLC nie pełni funkcji odrębnego podmiotu, w którym dochód jest akumulowany poza bieżącym opodatkowaniem Wnioskodawczyni.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawczyni, do dochodów osiąganych za pośrednictwem US Delaware LLC nie znajdą zastosowania przepisy o zagranicznej jednostce kontrolowanej, o których mowa w art. 30f ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku w zakresie pytań 1-12 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zatem zasadę powszechności opodatkowania. Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada przy tym zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów. Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i systemu ich opodatkowania uwzgledniającego specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Źródła przychodów zostały określone przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wśród nich ustawodawca – w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wyodrębnił źródło:

Pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:

1) jest działalnością zarobkową;

2) jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

3) jest prowadzona we własnym imieniu.

„Działalność” to nie jakiekolwiek, pojedyncze działania podatnika, ale zespół działań podejmowanych w określonym celu. Celem działalności zarobkowej jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza, że konieczne jest spełnienie formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

  • „zorganizowany” to będący efektem „organizowania”; „organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
  • „ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Stosownie natomiast do art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.

Na podstawie art. 5a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce – oznacza to:

a)   spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)   spółkę kapitałową w organizacji,

c)   spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)   spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)   spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W pojęciu spółki niebędącej osobą prawną, w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mieszczą się zatem spółki osobowe utworzone na gruncie polskiego prawa handlowego, z wyłączeniem spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, niektórych spółek jawnych, oraz spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w państwie innym niż Polska, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa nie spełniają warunku traktowania jak osoby prawne i podlegania w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka niebędąca osobą prawną (jako spółka, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego) nie ma obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych – nie dokonuje tym samym rozliczeń podatkowych związanych z uzyskiwaniem przychodów, ponoszeniem kosztów, osiąganiem dochodów (zysków). Zgodnie z konstrukcją przyjętą przez ustawodawcę w zakresie podatków dochodowych – skutki podatkowe zdarzeń gospodarczych związanych z działalnością spółki niebędącej osobą prawną są przypisywane jej wspólnikom jako skutki podatkowe posiadania udziału w spółce niebędącej osobą prawną. W przypadku wspólników będących osobami fizycznymi, skutki te należy oceniać na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1) rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2) ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jest Pani jedynym właścicielem spółki typu liability company utworzonej zgodnie z prawem amerykańskiego stanu (…) (dalej: LLC) w Stanach Zjednoczonych Ameryki. LLC jest podmiotem utworzonym zgodnie z prawem amerykańskim. Dla celów federalnego podatku dochodowego LLC jest traktowana jako tzw. disregarded entity, tj. podmiot pomijany dla celów federalnego podatku dochodowego w USA. LLC nie dokonała wyboru opodatkowania jako corporation. W szczególności, nie została złożona do amerykańskich organów podatkowych forma, na podstawie której LLC mogłaby wybrać traktowanie jej jako corporation dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego. W konsekwencji, LLC nie jest traktowana jako odrębny podatnik podatku dochodowego dla celów amerykańskiego federalnego podatku dochodowego. Przychody i koszty działalności LLC są dla celów federalnego podatku dochodowego w USA przypisywane jej jedynemu właścicielowi (Pani).

W pierwszej kolejności Pani wątpliwość dotyczy kwestii, czy Pani dochody z LCC będą opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przychody z tytułu udziału w LLC, która – jak Pani wskazała w opisie sprawy – jest transparentna podatkowo i to jej wspólnicy, a nie LLC, są podatnikami podatku dochodowego – winna Pani opodatkować jako przychody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wskazałem, przepisy o nieograniczonym obowiązku podatkowym stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wobec tego ostateczny kształt Pani obowiązków, które wynikają z uzyskiwania przychodów z działalności LLC zarejestrowanej w Stanach Zjednoczonych, zależy od uregulowań umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178) – dalej: umowa polsko-amerykańska.

Dochodów z działalności gospodarczej dotyczy art. 8 umowy polsko-amerykańskiej. Zgodnie z tym przepisem:

1. Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

2. Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

3. Przy ustalaniu zysków zakładu dopuszcza się odliczenie nakładów ponoszonych dla tego zakładu, włącznie z kosztami zarządzania i ogólnymi kosztami administracyjnymi, niezależnie od tego, czy powstały w tym państwie, w którym leży zakład, czy gdzie indziej.

4. Nie można przypisać zysków zakładowi tylko z tego powodu, że zakład ten lub przedsiębiorstwo, do którego on należy, dokonują zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa.

5. Jeżeli w zyskach mieszczą się pozycje dochodu, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Umowy, postanowienia tamtych artykułów zastąpią postanowienia tego artykułu, jeżeli nie stanowi on inaczej.

Zasadą jest, że dochody z działalności gospodarczej są opodatkowane w państwie, w którym osoba uzyskująca te dochody ma miejsce zamieszkania. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy osoba ta prowadzi działalność gospodarczą w drugim państwie przez położony tam zakład.

Stosownie do art. 6 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej:

Dla celów niniejszej Umowy określenie „zakład” oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 6 ust. 2 umowy polsko-amerykańskiej:

Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)  filię,

b)  biuro,

c)  fabrykę,

d)  warsztat,

e)  kopalnię, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,

f)   plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy.

Aby można było stwierdzić, że podatnik, który ma miejsce zamieszkania w Polsce, prowadzi działalność przez zakład na terytorium Stanów Zjednoczonych, muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

  • podatnik ma placówkę działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych, tj. pomieszczenia, środki lub urządzenia, które pozostają w jego dyspozycji i są wykorzystywane do prowadzenia jego działalności gospodarczej;
  • placówka ta ma stały charakter, co oznacza, że placówka jest utworzona w danym miejscu, z określonym stopniem trwałości czasowej;
  • podatnik prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem tej stałej placówki, co oznacza, że podatnik lub osoby zależne od jego przedsiębiorstwa prowadzą działalność gospodarczą podatnika w Stanach Zjednoczonych w oparciu o tę stałą placówkę.

W tym miejscu należy rozważyć, czy sam fakt posiadania „udziałów” w zagranicznej spółce osobowej konstytuuje zakład za granicą.

Literatura poświęcona międzynarodowemu prawu podatkowemu poddała analizie kwestię powstania zakładu, w przypadku gdy polski przedsiębiorca posiada udziały w spółce osobowej położonej w drugim państwie. I tak, w komentarzu „Klaus Vogel on Double Taxation Conventions. A Commentary to the OECD-, UN- and US Model Conventions for the Avoidance of Double Taxation on Income and Capita”, red. Klaus Vogel, Third Edition 1997 r., s. 408, autor wyraźnie stwierdza, że posiadanie udziału w zagranicznej spółce osobowej jest równoznaczne z posiadaniem zakładu w tym państwie i w konsekwencji prowadzi do opodatkowania przychodu z udziału w spółce osobowej jako przychodu wspólnika z tytułu działalności gospodarczej zgodnie z art. 7 Modelowej Konwencji. Udział w spółce osobowej obejmuje każdy zakład, jaki spółka osobowa może posiadać za granicą, bez względu na to czy wspólnik uczestniczył lub wciąż uczestniczy w tworzeniu lub zarządzaniu takim zakładem.

W cytowanej publikacji Klaus Vogel podkreśla wyraźnie, że skoro spółka osobowa nie posiada podmiotowości prawnopodatkowej, to dysponowanie jej placówką należy przypisać wspólnikom spółki, którzy taką podmiotowość posiadają, a zatem każdy ze wspólników będzie posiadał zakład w państwie, gdzie prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem spółki osobowej (Klaus Vogel, tamże, s. 287).

Zatem uczestnictwo Pani w LLC spowoduje powstanie Pani zakładu na terytorium Stanów Zjednoczonych w rozumieniu art. 6 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej.

Na podstawie wskazania, że Pani dochody z tytułu udziału w LLC mogą podlegać opodatkowaniu zarówno w Stanach Zjednoczonych z uwagi na posiadanie w tym kraju zakładu, jak również w Polsce z uwagi na posiadanie nieograniczonego obowiązku podatkowego, konieczne będzie zastosowanie metody unikania podwójnego opodatkowania.

W Polsce – w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu – zastosowanie znajdzie metoda unikania podwójnego opodatkowania uregulowana w art. 20 ust. 1 umowy polsko-amerykańskiej. W myśl tego przepisu:

Zgodnie z postanowieniami prawa polskiego i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Polska zezwoli osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce na zaliczanie na poczet należnych w Polsce podatków odpowiednich kwot podatków, zapłaconych w Stanach Zjednoczonych.

Przechodząc natomiast na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownie do art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

Zgodnie z art. 27 ust. 9a ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych:

W przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Podsumowanie: dochody osiągane przez Panią za pośrednictwem LLC podlegają opodatkowaniu w Polsce jako dochody osoby fizycznej posiadającej nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Przychody oraz koszty działalności LLC powinny być rozpoznawane przez Panią na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do Pani prawa do udziału w zysku, tj. w Pani przypadku w całości, zgodnie z art. 8 ust. 1 i 2 tej ustawy.

Jednocześnie dochody uzyskiwane przez Panią za pośrednictwem LLC z tytułu świadczenia opisanych we wniosku usług stanowią przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kolejna Pani wątpliwość dotyczy kwestii formy opodatkowania osiąganych przez Panią dochodów za pośrednictwem LLC.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przepis art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

W opisie sprawy wskazała Pani, że pierwszy przychód uzyskała w maju 2026 r. Jednocześnie nie złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym. Od kolejnego roku podatkowego rozważa Pani wybór opodatkowania podatkiem liniowym przez złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, jak słusznie Pani wskazała, w związku z niezłożeniem do 20 czerwca 2026 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez Panią za pośrednictwem LLC w 2026 r. należy opodatkować według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy.

Jednocześnie od kolejnego roku podatkowego będzie Pani uprawniona do wyboru opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC podatkiem liniowym 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Podsumowanie: w związku z niezłożeniem do 20 czerwca 2026 r. oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez Panią za pośrednictwem LLC w 2026 r. powinny zostać opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 tej ustawy.

Od kolejnego roku podatkowego będzie Pani uprawniona do wyboru opodatkowania dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC podatkiem liniowym 19%, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania w terminie wynikającym z art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Przechodząc do kolejnej kwestii możliwości zaliczenia ponoszonych przez Panią wydatków do kosztów uzyskania przychodów, wyjaśniam, co następuje.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przy czym, zwrot „w celu” oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo-skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. A zatem przy kwalifikowaniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w ustawie – wymaga nie tylko oceny pod kątem, czy jego poniesienie miało związek z konkretnymi przychodami, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła.

Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku, podkreślam, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku między poniesionym kosztem a uzyskiwaniem bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

Na podstawie kryterium stopnia powiązania istniejącego między kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód) oraz inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów podatkowych jest uzależniona m.in. od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

-     wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika;

-     poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów;

-     pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

-     jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona;

-     został właściwie udokumentowany;

-     wydatek nie może znajdować się w katalogu kosztów określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślam, że o tym co jest celowe i potrzebne w ramach prowadzonej działalności, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa obowiązek wykazania związku poniesionych kosztów z działalnością gospodarczą, w tym okoliczności, że ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

W opisie spraw wskazała Pani, że ponosi wydatki w związku z zawieranymi umowami o świadczenie usług z Kontraktorami B2B albo podmiotami współpracującymi typu (...). Kontraktorzy wystawiają faktury albo inne dokumenty rozliczeniowe na LLC. Płatności za ich usługi są dokonywane z rachunku bankowego LLC. W ramach działalności LLC ponoszone są również koszty operacyjne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w szczególności koszty narzędzi biznesowych i developerskich, takich jak (…), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, narzędzia do zarządzania projektami, systemy komunikacji, subskrypcje (...) oraz inne usługi wykorzystywane w działalności LLC. Usługi świadczone przez Kontraktorów oraz podmioty typu (...) są niezbędne do prowadzenia działalności LLC oraz realizacji projektów informatycznych wykonywanych na rzecz klientów. Rezultaty prac wykonywanych przez Kontraktorów oraz podmioty typu (…) stanowią element realizowanych projektów i są wykorzystywane przez LLC do wykonania usług świadczonych na rzecz klientów zgodnie z zawartymi umowami. Narzędzia biznesowe i deweloperskie są wykorzystywane przez LLC w bieżącej działalności gospodarczej oraz podczas realizacji projektów informatycznych wykonywanych na rzecz klientów. Dobór wykorzystywanych narzędzi uzależniony jest od charakteru realizowanych projektów, wymagań technicznych oraz potrzeb klientów. W związku z rozwojem technologii oraz zmieniającymi się wymaganiami projektowymi LLC może wykorzystywać również inne narzędzia spełniające analogiczne funkcje. Wszystkie wskazane narzędzia są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności LLC oraz realizacji usług świadczonych na rzecz klientów. Ich wykorzystanie umożliwia organizację pracy zespołów projektowych, komunikację między osobami uczestniczącymi w realizacji projektów, zarządzanie dokumentacją projektową, tworzenie oraz rozwój oprogramowania, przechowywanie i wersjonowanie kodu źródłowego, planowanie i monitorowanie realizacji projektów, przygotowywanie środowisk projektowych, prowadzenie testów oraz zapewnienie odpowiedniej jakości świadczonych usług.

Zaznaczam, że wskazane przez Panią wydatki nie zostały wprost wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Jednak fakt, że dany wydatek nie został ujęty w tej regulacji, nie uprawnia do automatycznego przyjęcia domniemania, że wszystkie pozostałe koszty mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów.

Skoro jednym z warunków zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie go w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, kryterium uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów sprowadza się w istocie do ustalenia, czy mógł się on potencjalnie przyczynić do osiągnięcia przychodów, bez względu na to czy ów skutek się ziści. Wykazywany związek przyczynowo-skutkowy powinien mieć charakter obiektywny.

Na podstawie powołanych przepisów prawa oraz zaprezentowanego opisu sprawy stwierdzam, że stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może Pani zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatki na wynagrodzenia kontraktorów, podmiotów typu (…), a także koszty narzędzi biznesowych i developerskich, takich jak (...), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, systemy zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz inne subskrypcje (...).

W mojej ocenie – ponoszone przez Panią wydatki spełniają wszystkie przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. są ponoszone przez Panią, będą miały definitywny i ekwiwalentny charakter, przyczynią się do zwiększenia przychodów LLC w związku z usługami świadczonymi przez LLC i nie będą podlegały wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, jak słusznie Pani wskazała, aby móc zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej, należy go prawidłowo udokumentować.

Ponadto należy pamiętać, że to na Pani, jako odnoszącej korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodów, ciąży obowiązek wykazania związku tych wydatków z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą.

Podsumowanie: może Pani przychody osiągane za pośrednictwem LLC pomniejszyć o koszty uzyskania przychodów ponoszone w ramach działalności LLC, tj. wynagrodzenia kontraktorów, wynagrodzenia podmiotów typu .., a także koszty narzędzi biznesowych i developerskich, takich jak (…), narzędzia AI, hosting, repozytoria kodu, systemy zarządzania projektami, systemy komunikacji oraz inne subskrypcje (...).

Jednocześnie warunkiem zaliczenia wskazanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest ich należyte udokumentowanie, związek z przychodami uzyskiwanymi za pośrednictwem LLC oraz brak zastosowania wyłączeń przewidzianych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Kolejna kwestia dotyczy momentu rozpoznania przez Panią przychodów z działalności gospodarczej.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1) wystawienia faktury albo

2) uregulowania należności.

Zatem, co do zasady, moment powstania przychodów z działalności gospodarczej ustala się na podstawie art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za datę powstania przychodu uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności – w zależności co nastąpi wcześniej.

Na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzam, że określenie momentu uzyskania przez Panią przychodów za pośrednictwem LLC winno nastąpić zgodnie z ogólnymi zasadami uzyskiwania przychodów z źródła przychodów działalność gospodarcza, określonymi w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód ten, jak Pani zauważyła, nie powinien być rozpoznawany w momencie wypłaty środków z rachunku bankowego LLC na Pani prywatny rachunek. Czynność ta stanowi jedynie przesunięcie środków między wskazanymi kontami.

Podsumowanie: przychód podatkowy z działalności prowadzonej za pośrednictwem LLC powinna Pani rozpoznać według zasad właściwych dla przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Kolejna kwestia dotyczy zasad przeliczania przychodów i kosztów LLC wyrażonych w walutach obcych.

W myśl art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Stosownie natomiast do art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Zatem zarówno przychody, jak i koszty uzyskania przychodów w walutach obcych należy przeliczyć na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu lub dzień poniesienia kosztu.

Podsumowanie: powinna Pani przeliczać na PLN przychody i koszty LLC wyrażone w USD, GBP lub innych walutach obcych według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu lub dzień poniesienia kosztu.

Pani wątpliwość budzi również kwestia, czy w przypadku osiągania strat przez spółkę LLC, powstanie po Pani stronie obowiązek wykazania w zeznaniu podatkowym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej straty z tego tytułu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosownie do art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:

1)    obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo

2)    obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą składają zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym na odpowiednim formularzu.

Zatem w przypadku, gdy w danym roku podatkowym koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które osiąga Pani za pośrednictwem LLC, przekroczą osiągane z tego tytułu przychody, to powstanie u Pani strata ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, którą powinna Pani wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym.

Podsumowanie: w przypadku, gdy w danym roku podatkowym koszty uzyskania przychodów przypisane Pani z działalności prowadzonej za pośrednictwem LLC przekroczą przychody przypisane z tej działalności, będzie Pani uprawniona i zobowiązana do wykazania straty ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza w rocznym zeznaniu podatkowym.

Kolejna kwestia dotyczy kwestii wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

W myśl art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Stosownie do art. 44 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne. Wysokość zaliczek, z zastrzeżeniem ust. 3f, ustala się w następujący sposób:

1)   obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz najniższej stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1;

2)   zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w art. 26 i art. 27;

3)   zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.

Zatem, zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskanie przez podatnika (wspólnika) przychodu powoduje obowiązek wpłacenia zaliczki za ten miesiąc, w którym dochód powstał i wykazania tego dochodu w zeznaniu rocznym.

Nie ulega przy tym wątpliwości, że wspólnik LLC, analogicznie jak wspólnik polskiej spółki niebędącej osobą prawną w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest zobowiązany do wpłacania zaliczek na podatek od dochodu wygenerowanego przez taką spółkę.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie określa bowiem zasad rozliczania w Polsce dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terytorium USA za pośrednictwem zakładu. Zasady te zostały określone w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowanie: będzie Pani zobowiązana do wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek dochodowy od dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC zgodnie z art. 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pani wątpliwość dotyczy także, czy w odniesieniu do dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC znajdą zastosowanie przepisy o zagranicznej jednostce kontrolowanej.

Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1 , wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Przepis art. 30f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza obowiązek obliczania podatku od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (tj. osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych o nieograniczonym obowiązku podatkowym), w wysokości 19% podstawy obliczenia podatku. Dalsze regulacje art. 30f normują szczegółowe elementy tego obowiązku.

Pojęcie „zagranicznej jednostki kontrolowanej” wyjaśniono w art. 30f ust. 3 omawianej ustawy. Jest nią:

  • zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 23v ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej (art. 30f ust. 3 pkt 1);
  • zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

a)   Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo

b)   Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej

– stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych (art. 30f ust. 3 pkt 2);

  • zagraniczna jednostka spełniająca łącznie warunki określone przez ustawodawcę w art. 30f ust. 3 pkt 3-5.

Jednocześnie – zgodnie z art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – określenie „zagraniczna jednostka” użyte w powołanych przepisach oznacza:

a) osobę prawną,

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

e) fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,

f) podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,

g) wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej

– nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 , samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.

Jak wynika z powołanych unormowań, obowiązek opodatkowania dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej wiąże się z posiadaniem przez podatnika o nieograniczonym obowiązku podatkowym określonych praw w podmiocie z siedzibą lub zarządem poza terytorium Polski, mającym określoną formę prawną lub status podatkowy, jeżeli w odniesieniu do tego podmiotu spełnione są warunki wskazane w art. 30f ust. 3 pkt 1, 2 albo 3-5 analizowanej ustawy podatkowej.

Ponadto ustawodawca rozszerzył stosowanie przepisów o opodatkowaniu dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej na szczególną sytuację, gdy podatnik nie posiada praw w zagranicznej jednostce. I tak, zgodnie z art. 30f ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy ust. 1-20a oraz art. 45 ust. 1aa stosuje się odpowiednio do:

1) podatnika prowadzącego działalność gospodarczą przez położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, chyba że dochody tego zakładu zostały uwzględnione przez podatnika w podstawie opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 26 lub art. 30c;

2) podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a , prowadzącego działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład – w zakresie związanym z działalnością tego zakładu.

Jak wynika z opisu sprawy, LLC:

  • nie jest osobą prawną;
  • nie jest spółką kapitałową w organizacji;
  • nie jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej;
  • nie jest spółką niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • nie jest fundacją, trustem lub innym podmiotem albo stosunkiem prawnym o charakterze powierniczym,
  • nie jest podatkową grupę kapitałową lub spółką z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej;
  • nie jest wydzieloną organizacyjnie lub prawnie częścią zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej.

LLC jest spółką transparentną podatkowo mającą siedzibę w państwie innym niż Polska (w Stanach Zjednoczonych), która zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa (amerykańskimi przepisami prawa podatkowego) nie jest traktowana jak osoba prawna i nie podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Dlatego też LLC nie jest zagraniczną jednostką w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, nie może być zagraniczną jednostką kontrolowaną w rozumieniu art. 30f ust. 3 tej ustawy.

Opisana przez Panią sytuacja nie mieści się też w zakresie zastosowania art. 30f ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który ma odpowiednie zastosowanie do dochodów zagranicznego zakładu.

Nie ma Pani więc obowiązku opodatkowania dochodów LLC z zastosowaniem przepisów o opodatkowaniu dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej.

Podsumowanie: do dochodów osiąganych za pośrednictwem LLC nie znajdą zastosowanie przepisy o zagranicznej jednostce kontrolowanej, o których mowa w art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wniosek w zakresie pytania nr 13 podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów