0112-KDIL2-1.4011.699.2026.3.JK

Interpretacja indywidualna2026-09-30Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Skutki podatkowe zawarcia umowy powiernictwa i zwrotnego przeniesienia akcji.

Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 września 2026 r. (wpływ 3 września 2026 r.) oraz pismem z 14 września 2026 r. (wpływ 14 września 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Na mocy aktów notarialnych nr Rep. A numer (…) z dn. 24.10.2024 r. i Rep. A numer (…) z dn. 17.01.2025 r. Wnioskodawca – X, zwraca Panu Y powierzone akcje (nie było sprzedaży). Dom maklerski (…) w związku z niezrozumieniem zaistniałej sytuacji wstawił Wnioskodawcy PIT-8C. Pełnomocnik Wnioskodawcy wyjaśniał zaistniałą sytuację z domem maklerskim (…), jednak ich stanowisko było niezmienne. Wnioskodawca zwrócił się do właściwego urzędu skarbowego z opisem sytuacji i załączonymi dokumentami z prośbą o zajęcie stanowiska. Drogą telefoniczną otrzymał odpowiedź, że jego interpretacja jest słuszna. Jednak oni nie są organem, aby wydawać stosowne decyzje czy interpretacje podatkowe.

W pismach stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, że:

Wnioskodawcę z Panem Y wiązała transakcja powierniczego zarządzania częścią jego majątku w zakresie akcji. Przedstawione akty notarialne opisują czynności związane z realizacją zobowiązań wynikających z umowy powiernictwa łączącej Wnioskodawcę z Panem Y, w zakresie zarządzania częścią jego majątku w zakresie akcji, co wynika jednoznacznie z przedstawionych aktów, które jednocześnie stanowią podstawę zwrotnego przeniesienia przez Wnioskodawcę na rzecz Pana Y powierzonego Zainteresowanemu przez niego majątku, jako realizacja zobowiązań wynikających z umowy powiernictwa.

Zwrotne przeniesienie akcji na rzecz Pana Y nastąpiło na podstawie przedstawionych aktów notarialnych, jako realizacja zobowiązań wynikających z umowy powiernictwa łączącej Wnioskodawcę z Panem Y.

Wnioskodawcę z Panem Y łączą relacje osobiste w tym biznesowe od ponad 30 lat, w ramach których prowadzą od lat trzy firmy, więc mają do siebie pełne zaufanie.

Wnioskodawcę z Panem Y – jak już wskazano – łączył stosunek powiernictwa w zakresie zarządzania częścią jego majątku w zakresie akcji. W ramach stosunku powiernictwa Wnioskodawca dokonywał w imieniu własnym, lecz na rzecz Pana Y między innymi opisane niżej czynności. W grudniu 2013 roku nabył akcje spółki A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością S.K.A. W maju 2014 roku dokonał zbycia części akcji na rzecz spółki celem umorzenia. We wrześniu 2014 roku nastąpiło przekształcenie spółki w spółkę B S.A., w ramach którego to przekształcenia, za akcje spółki przekształcanej zostały przyznane wspólnikom akcje spółki przekształconej. W sierpniu 2016 roku Wnioskodawca objął jako powiernik akcje w spółce C S.A. W październiku 2016 roku objął jako powiernik kolejne akcje w spółce C S.A. W marcu 2017 roku dokonał jako powiernik sprzedaży części akcji w spółce C S.A. Następnie w lipcu 2017 roku dokonał jako powiernik wniesienia akcji spółki B S.A. i akcji C S.A. tytułem aportu do spółki D S.A., za który to aport objął, jako powiernik akcje D S.A. W grudniu 2017 roku nastąpił debiut spółki D S.A. na Głównym Rynku Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) W okresie od września do grudnia 2021 roku i od stycznia do lutego 2022 roku Wnioskodawca nabywał dalsze akcje D S.A. na GPW. W lipcu 2023 roku nastąpiła zmiana nazwy spółki D S.A. na E S.A W październiku 2024 roku Wnioskodawca zawarł z Panem Y umowę zwrotnego przeniesienia powierzonego majątku tj. akcji E S.A.

Wszelkich czynności w ramach zarządzania majątkiem Pana Y Wnioskodawca dokonywał we własnym imieniu lecz na rzecz i rachunek Pana Y, jako powierzającego.

Pytanie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku

Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie ostatecznie przedstawione w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku

W Pana ocenie, w świetle opisanej sytuacji, zwrotne przeniesienie majątku przez Wnioskodawcę – jako powiernika – na Pana Y, jako powierzającego (co potwierdzają akty notarialne) powinno być dla Zainteresowanego neutralne podatkowo na gruncie podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 592 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 , art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19 , art. 25b , art. 30ca , art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, które stanowić będą trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podlegających opodatkowaniu decyduje definitywny charakter tego przysporzenia, w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono majątek podatnika (takie, którymi może rozporządzać jak właściciel).

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.

Stosownie natomiast do art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów uzyskanych:

1) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,

2) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),

3) z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,

4) z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,

5) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych

- podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W obrocie gospodarczym zarówno osoby fizyczne, osoby prawne, jak i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej nie muszą działać osobiście. Jednym ze sposobów działania poprzez inny podmiot jest umowa powiernictwa. Powiernik na zewnątrz działa jako samodzielny podmiot, jednak z mocy wewnętrznego porozumienia z powierzającym, działa na jego rzecz, a nie występuje we własnym interesie.

Powiernictwo nie jest uregulowane w prawie polskim jako odrębna instytucja prawna.

Podstawą do konstruowania czynności powierniczych jest wyrażona w przepisie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795 ze zm.) zasada swobody kontraktowej.

Zgodnie z tym przepisem:

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Najczęściej podstawą do skonstruowania umowy powierniczej jest umowa zlecenia. Prawa i obowiązki stron tej umowy należy zatem zasadniczo oceniać według przepisów o zleceniu.

W myśl art. 734 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.

W braku odmiennej umowy zlecenie obejmuje umocowanie do wykonania czynności w imieniu dającego zlecenie. Przepis ten nie uchybia przepisom o formie pełnomocnictwa.

Zgodnie natomiast z art. 735 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.

Jeżeli nie ma obowiązującej taryfy, a nie umówiono się o wysokość wynagrodzenia, należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy.

Z powyższych przepisów wynika, że istotą umowy zlecenia jest odpłatne lub nieodpłatne dokonanie określonej czynności prawnej w imieniu dającego zlecenie lub (jeżeli tak stanowi umowa) w imieniu własnym, lecz na rachunek zlecającego. W tym ostatnim wypadku wszelkie nabycie praw lub rzeczy ma charakter powierniczy (fiducjarny).

W myśl art. 740 Kodeksu cywilnego:

Przyjmujący zlecenie powinien udzielać dającemu zlecenie potrzebnych wiadomości o przebiegu sprawy, a po wykonaniu zlecenia lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy złożyć mu sprawozdanie. Powinien mu wydać wszystko, co przy wykonaniu zlecenia dla niego uzyskał, chociażby w imieniu własnym.

Władztwo nad nabytymi prawami, jakie można przypisać zleceniobiorcy wykonującemu zlecenie powiernicze, jest ograniczone. Są to następujące ograniczenia:

§     ograniczenie czasowe – zleceniobiorca obowiązany jest przekazać nabyte prawa bądź uzyskane korzyści na pierwsze żądanie zleceniobiorcy,

§     ustawowo wyłączona możliwość rozporządzania tymi prawami lub korzyściami na rzecz innej osoby niż zleceniodawca lub wskazany przez niego podmiot, co powoduje wyłączenie możliwości efektywnego zwiększenia masy majątkowej zleceniobiorcy o prawa nabyte w wykonaniu powiernictwa,

§     nieekwiwalentność dla zleceniobiorcy zbycia nabytych we własnym imieniu, lecz na rachunek zlecającego praw – prawa te przenoszone są na zlecającego nieodpłatnie – zgodnie z art. 742 Kodeksu cywilnego; dający zlecenie zwraca przyjmującemu zlecenie jedynie wydatki, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia oraz zwalnia go od zobowiązań, które ten w powyższym celu zaciągnął w imieniu własnym,

§     w przypadku przenoszenia powierniczo nabytych praw na wskazaną przez zlecającego osobę trzecią, cena zbycia stanowi należność zleceniodawcy (art. 740 Kodeksu cywilnego),

§     przyjmującemu zlecenie nie wolno używać we własnym interesie rzeczy i pieniędzy dającego zlecenie; od sum pieniężnych zatrzymanych ponad potrzebę wynikającą z wykonywania zlecenia, powinien płacić dającemu zlecenie odsetki ustawowe (art. 741 Kodeksu cywilnego).

Jak wskazano na wstępie, przychodem jest każde przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne. Tak więc, aby określić, czy otrzymana albo należna do otrzymania kwota jest przychodem podatnika, należy zidentyfikować stosunek prawny leżący u podstaw otrzymania albo prawa do otrzymania tej kwoty. W niektórych przypadkach kwoty otrzymane przez podatnika mogą nie być kwotami jemu należnymi. Dotyczyć to może w szczególności tych czynności prawnych, w których podatnik występuje jako szeroko rozumiany pośrednik (przedstawiciel, pełnomocnik, zastępca pośredni itp.). W przypadkach, gdy podatnik działa na rzecz kogoś innego, kwotami jemu należnymi nie są kwoty otrzymywane od osoby, która jest drugą stroną umowy zawieranej i wykonywanej przez pośrednika, lecz wynagrodzenie wypłacane mu przez osobę, na rzecz której działa.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan powiernikiem, którego łączył stosunek powiernictwa w zakresie zarządzania częścią majątku powierzającego w zakresie akcji. W ramach stosunku powiernictwa dokonywał Pan w imieniu własnym, lecz na rzecz powierzającego szeregu czynności związanych z akcjami. W 2024 r. zawarł Pan umowę zwrotnego przeniesienia powierzonego majątku, tj. akcji na rzecz powierzającego. Powziął Pan wątpliwość czy owe zwrotne przeniesienie akcji spowoduje po Pana stronie powstanie obowiązku podatkowego.

Biorąc pod uwagę powyższe należy zauważyć, że w trakcie obowiązywania umowy powierniczej zwrotne przeniesienie przez Powiernika akcji na rzecz Powierzającego w wykonaniu umowy powierniczej – z uwagi na jej charakter – nie generuje przychodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem zwrotne przeniesienie przez Pana akcji na rzecz Powierzającego jest po Pana stronie neutralne podatkowo i nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Zatem organ nie badał, czy opisana we wniosku umowa stanowi umowę powiernictwa, tylko fakt ten przyjął jako niezaprzeczalny element stanu faktycznego.

Ponadto informuję, że dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały weryfikacji i analizie w ramach postępowania o wydanie niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.