0112-KDIL1-3.4012.382.2026.4.AKR

Interpretacja indywidualna2026-10-01Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Brak obowiązku wykazania podatku VAT należnego od sprzedawanych towarów dostarczanych przez franczyzodawcę oraz korekty JPK_VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2026 r. wpłynął Pani wniosek z 11 czerwca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku obowiązku wykazania podatku VAT należnego od sprzedawanych towarów dostarczanych przez franczyzodawcę oraz korekty JPK_VAT. Uzupełniła go Pani pismem z 16 lipca 2026 r. (wpływ 21 lipca 2026 r.), pismem – brak daty (wpływ 5 sierpnia 2026 r.) oraz pismem z 3 sierpnia 2026 r. (wpływ 19 sierpnia 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (…) marca 2025 r. do (…) marca 2026 r. sprzedawała Pani towar, w który zaopatrywał Panią franczyzodawca na podstawie umowy franczyzowej. Towar zgodnie z umową zamawiała Pani u franczyzodawcy na podstawie wolnej kwoty, wyznaczonej przez franczyzodawcę. Franczyzodawca ustalał cenę dalszej sprzedaży tego towaru i decydował o wszystkim co dotyczy tego towaru.

Odpowiadała Pani materialnie za podejmowane działania i była całkowicie uzależniona od procedur wprowadzanych przez franczyzodawcę, mających na celu naliczenie prowizji, przeprowadzanie inwentaryzacji i innych rozliczeń między stronami. Zamawiała Pani tylko ten towar, który udostępniał Pani franczyzodawca. Towar ten przyjmowany był na magazyn i stany magazynowe rozliczane były z franczyzodawcą. Wszystkie inwentaryzacje, braki np. wynikające z kradzieży oraz protokołów likwidacji (przeterminowania) – obciążały Panią, jako franczyzobiorcę. Na poczet zabezpieczenia tego rodzaju strat z rozliczenia franczyzowego pobierano od Pani od 1,5 do 5% od wartości utargu.

Od franczyzodawcy za dostarczenie towarów otrzymywała Pani faktury VAT z adnotacją na fakturze – „(…)”(…). Na podstawie tejże (…) każdy utarg dzienny brutto (czyli z VAT-em) przelewała Pani na konto wskazane przez franczyzodawcę. Każda transakcja kartą, czy blikiem przelewana była bezpośrednio na konto franczyzodawcy.

Na koniec każdego miesiąca sporządzane były deklaracje JPK w ten sposób, że rozliczając działalność, którą Pani prowadziła (obecnie zawieszona) – księgowy rozliczał VAT od całości towaru dostarczonego przez franczyzodawcę na podstawie faktur oraz comiesięcznego wydruku z kas fiskalnych. Franczyzodawca nie dokonywał dostaw na Pani rzecz – dokonywał dostaw do sklepu jako uzupełnienie zatowarowania, według złożonych przez Panią zamówień. Nie następowało przeniesienie własności dostarczanego towaru na Panią, nie mogła Pani rozporządzać tym towarem, jak właściciel – czego dowodem jest fakt, że za wszystkie niedobory i braki płaciła Pani.

Nie dokonywała Pani również płatności za otrzymany towar, wymieniony w fakturze VAT (nie ma wymagalności daty zapłaty, ani wymagalnej zapłaty za kwotę wymienioną w fakturze). Za sprzedawany towar dokonywała Pani codziennej wpłaty brutto na konto franczyzodawcy.

Faktury nie zawierały daty płatności – zawierały adnotację, że płatności dokonuje się (…), z których wynikał obowiązek przekazywania codziennego utargu z VATem.

Ponadto podczas prowadzenia działalności i obecnie podczas zawieszenia działalności jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, otrzymywała Pani faktury ze swoimi danymi, wynikającymi z prowadzenia JDG, w którym podany jest (…), który Pani prowadziła. Sprzedawała Pani towar franczyzodawcy w jego imieniu i na jego rzecz. Otrzymywała Pani wynagrodzenie miesięczne składające się z wynagrodzenia podstawowego plus prowizja od wartości sprzedanych towarów oraz wynagrodzenie za otwarcie i funkcjonowanie sklepu w dni ustawowo wolne od handlu.

Na paragonach była wymieniona na wstępie nazwa i (…), a pod spodem adres, pod którym znajduje się sklep, nazwa i NIP firmy, która sklep prowadzi w imieniu i na rzecz franczyzodawcy.

Doprecyzowanie opisu sprawy

W piśmie z 16 lipca 2026 r. w odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:

1.  Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie opisanym we wniosku działała Pani w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy, czy prowadziła Pani działalność we własnym imieniu i na własny rachunek – proszę o przytoczenie zapisów umowy dotyczących tej kwestii.

wskazała Pani, że:

Prowadziłam działalność gospodarczą we własnym imieniu, jednak w zakresie sprzedaży towarów działałam zgodnie z zasadami określonymi przez Franczyzodawcę. Ceny, promocje, asortyment oraz zasady funkcjonowania sklepu były w znacznym zakresie określane przez Franczyzodawcę.

2.  Co dokładnie wynikało z zawartej przez Panią umowy franczyzowej w kwestiach zakupu towarów od Franczyzodawcy, tj. czy miała Pani obowiązek zakupić towary czy też nie? Czy umowy zawierają zapisy regulujące kwestię własności towarów?

wskazała Pani, że:

Towary były dostarczane przez Franczyzodawcę. Z umowy wynikały szczegółowe zasady rozliczeń. Wnioskodawczyni nie miała pełnej swobody w zakresie kształtowania asortymentu i warunków sprzedaży.

3.  Co widniało w fakturach wystawianych Pani przez Franczyzodawcę w zakresie danych nabywcy, przedmiotu sprzedaży, wartości towarów, sposobu dokonania zapłaty? Proszę przykładowo przedstawić dane dotyczące konkretnej otrzymanej przez Panią faktury.

wskazała Pani, że:

Faktury zawierały dane nabywcy i sprzedawcy, wartość towarów oraz adnotacje dotyczące sposobu płatności zgodnie z (…).

4.  Czy z zawartej przez Panią umowy wynikało jednoznacznie, że Franczyzodawca powierza Pani towar celem jego sprzedaży w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy?

wskazała Pani, że:

W praktyce model współpracy polegał na prowadzeniu sklepu według zasad ustalonych przez Franczyzodawcę, przy ograniczonej samodzielności franczyzobiorcy w zakresie sprzedaży towarów.

5.  Czy to Pani podejmowała decyzje związane z Pani działalnością gospodarczą, tj. m.in. czy to Pani odpowiadała za zarządzanie sklepem, zatrudnianie pracowników, godziny otwarcia sklepu, pracę w niedzielę i święta itp.?

wskazała Pani, że:

Odpowiadałam za bieżące funkcjonowanie sklepu, zatrudnianie pracowników oraz organizację pracy, jednak wiele istotnych elementów działalności było regulowanych przez Franczyzodawcę.

6.  Proszę wyjaśnić, jak należy rozumieć stwierdzenie, że: „Wszystkie inwentaryzacje, braki np. wynikające z kradzieży oraz protokołów likwidacji (przeterminowania) – obciążały mnie, jako franczyzobiorcę. Na poczet zabezpieczenia tego rodzaju strat z rozliczenia franczyzowego pobierano ode mnie od 1,5% do 5% od wartości utargu”.

Proszę o wyjaśnienie tych kwestii oraz wskazanie, czy pokrycie braków w towarach obejmuje całkowitą wartość strat towarowych, czy określony procent wartości tych towarów (proszę wskazać jaki to jest procent).

Ponadto proszę o wskazanie również innych kwestii w tym zakresie jeśli wystąpiły i są istotne w sprawie.

wskazała Pani, że:

Braki towarowe oraz straty wynikające z kradzieży lub przeterminowania obciążały franczyzobiorcę zgodnie z zasadami rozliczeń obowiązującymi w sieci. Na zabezpieczenie tych strat pobierany był określony procent utargu.

7.  Jakie były zapisy w (…) w zakresie płatności za fakturę otrzymaną od Franczyzodawcy? We wniosku wskazała Pani, że: „Faktury nie zawierały daty płatności – zawierały adnotację, że płatności dokonuje się (…), z których wynikał obowiązek przekazywania codziennego utargu z VAT-em” natomiast brak jest wyjaśnienia, co to oznacza w praktyce.

wskazała Pani, że:

Faktury nie zawierały konkretnych terminów płatności, a zasady rozliczeń wynikały z (…) Franczyzodawcy, w tym z obowiązku przekazywania codziennego utargu w kwocie brutto.

8.  Kto widniał jako sprzedawca na paragonie – czy to Pani jako prowadząca działalność gospodarczą czy Franczyzodawca? Proszę dokładnie podać elementy paragonu, w tym imię i nazwisko lub nazwę podatnika, NIP podatnika, adres punktu sprzedaży.

wskazała Pani, że:

Sprzedawca

(…).

9.  Czy to Franczyzodawca miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz konsumentów na własnej kasie, czy to Pani miała taki obowiązek – jakie były zapisy w zawartej przez Panią umowie? Czyją własnością była/jest kasa w sklepie, na której ewidencjonowała Pani obrót?

10.  Jeśli to Franczyzodawca, a nie Pani, miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz konsumentów (innymi słowy, jeśli była to sprzedaż dokonywana przez Franczyzodawcę), to czy Franczyzodawca przekazał Pani swoją kasę w celu prowadzenia takiej ewidencji na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej – proszę opisać okoliczności zdarzenia.

11.  Jeśli to Franczyzodawca miał obowiązek rejestracji na kasie rejestrującej sprzedaży prowadzonej na rzecz konsumentów i nie powierzył Pani swojej kasy, a Pani dokonywała ewidencji sprzedaży Franczyzodawcy na własnej kasie, to czy miała Pani umowę podpisaną z Franczyzodawcą na ewidencjonowanie cudzej sprzedaży na własnej kasie?

wskazała Pani, że:

9-11. Kasa fiskalna była własnością moją, odsprzedawałam towar dostarczany przez X i cały utarg z obrotu wpłacałam do X w kwocie brutto.

Rozliczenia z kasy fiskalnej odbywały się ewidencją na moją firmę.

12.  W jaki sposób kalkulowane było Pani wynagrodzenie miesięczne?

wskazała Pani, że:

Wynagrodzenie było ustalane według zasad określonych przez Franczyzodawcę i obejmowało wynagrodzenie podstawowe oraz elementy prowizyjne.

13.  Co składało się na wynagrodzenie podstawowe i za co było to wynagrodzenie?

wskazała Pani, że:

Rabat zakupowy oraz marża wyrobiona zgodnie z (…) w umowie.

14.  Za jakie czynności otrzymywała Pani prowizję od wartości sprzedanych towarów?

wskazała Pani, że:

Prowizja była związana z prowadzeniem sklepu i realizacją zadań wynikających z umowy franczyzowej.

15.  W jaki sposób ustalane było wynagrodzenie za otwarcie sklepu w dni ustawowo wolne od pracy (procentowo czy kwotowo)?

wskazała Pani, że:

Wynagrodzenie za niedziele i święta

Marża sprzedażowa w procentach 5, 10 i 15.

16.  Czy wystawiała Pani faktury na rzecz Franczyzodawcy obejmujące wartość ww. wynagrodzenia /prowizji? Jakie czynności dokumentowały te faktury? Jakie były postanowienia zawartej przez Panią umowy w tym zakresie?

wskazała Pani, że:

Faktury prowizyjne były wystawiane do (…) za sprzedaż usługi (…) oraz do X z tytułu należności za sprzedaż kart przedpłaconych, odbioru i nadawania paczek kurierskich oraz z tytułu realizowania usługi zbiórki opakowań kaucyjnych.

17.  Czy uwzględniła Pani w ewidencjach oraz plikach JPK wszystkie otrzymane od Franczyzodawcy faktury? Jeśli tak, to dlaczego uwzględniła Pani te faktury?

wskazała Pani, że:

Od początku trwania działalności wszystkie faktury były przeze mnie księgowane.

18.  Czy składała Pani do urzędu skarbowego deklaracje podatkowe za okresy miesięczne czy kwartalne?

wskazała Pani, że:

Deklaracje VAT odprowadzałam miesięcznie. W marcu zmieniłam rozliczenie VAT na kwartalny.

W piśmie z 3 sierpnia 2026 r. w odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:

1.  Czy prowadząc działalność gospodarczą w zakresie opisanym we wniosku działała Pani w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy, czy prowadziła Pani działalność we własnym imieniu i na własny rachunek – proszę o przytoczenie zapisów umowy dotyczących tej kwestii.

wskazała Pani, że:

Z treści umowy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą we własnym imieniu, na własną rzecz i na własny rachunek, a nie w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy (X Sp. z o.o.).

(...).

2.  Czy z zawartej przez Panią umowy wynikało jednoznacznie, że Franczyzodawca powierza Pani swój towar celem jego sprzedaży w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy?

wskazała Pani, że:

Nie, umowa wskazuje, że działalność prowadzona jest we własnym imieniu.

Definicja Działalności Handlowej (zgodnie z umową) stanowi, że jest to:

(…).

3.  Kto widniał jako sprzedawca na paragonie wystawionym i wydanym klientom w prowadzonym przez Panią sklepie – czy to Pani jako prowadząca działalność gospodarczą czy Franczyzodawca? Proszę dokładnie podać elementy paragonu, w tym imię i nazwisko lub nazwę podatnika (sprzedawcy), NIP podatnika, adres punktu sprzedaży.

wskazała Pani, że:

(…).

7. Kto widnie/będzie widnieć jako sprzedawca na paragonie – czy to Pani jako prowadząca działalność gospodarczą czy Franczyzodawca? Proszę dokładnie podać elementy paragonu, w tym imię i nazwisko lub nazwę podatnika, NIP podatnika, adres punktu sprzedaży.

Nagłówek paragonu wygląda następująco: (...).

Zatem jako pierwsze widnieje nazwa sklepu Franczyzodawcy, pozostałe dane należą do Wnioskodawczyni.

(…)

9. Jeśli to Franczyzodawca, a nie Pani, ma/będzie miała obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz konsumentów (innymi słowy, jeśli była to sprzedaż dokonywana przez Franczyzodawcę),

Nagłówek paragonu wygląda następująco: (…) oraz nazwa mojej działalności gospodarczej.

4.  Proszę wskazać jakie realizowała Pani zadania wynikające z umowy franczyzowej, za które otrzymywała Pani prowizję?

wskazała Pani, że:

„Działalność Handlowa” oznacza prowadzoną przez Franczyzobiorcę (...) działalność gospodarczą (...)

Oraz Franczyzobiorca zobowiązuje się do prowadzenia w imieniu własnym, na własną rzecz i rachunek Działalności Handlowej.

(…).

5.  Czy wystawiała Pani faktury na rzecz Franczyzodawcy obejmujące wartość wynagrodzenia? Jakie czynności dokumentowały te faktury? Jakie były postanowienia zawartej przez Panią umowy w tym zakresie?

wskazała Pani, że:

(…) – Franczyzobiorca wystawia faktury na rzecz Franczyzodawcy dokumentujące należne mu składniki dochodu (określane w umowie jako rabaty, premie i prowizje), jednak nie są to faktury za sprzedaż towarów, lecz za świadczenia wynikające z umowy franczyzowej. Sprzedaż towarów jest realizowana przez Franczyzobiorcę na rzecz klientów i ewidencjonowana na kasie fiskalnej. Dochód Franczyzobiorcy jest następnie kalkulowany na podstawie:

(…).

Pytania

1.  Czy powinna Pani, w tej opisanej powyżej sytuacji, odprowadzać podatek (należny) VAT od towarów dostarczanych przez franczyzodawcę, biorąc pod uwagę fakt, iż codziennie wpłacała Pani utarg ze sprzedaży z VAT-em, czyli wpłacała Pani pełny utarg na konto franczyzodawcy według (…), znajdujących się na fakturach?

2.  Czy powinna Pani złożyć korekty JPK_VAT w związku z wpłaceniem podatku VAT pomimo braku obowiązku rozpoznawania VAT (należnego)?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, franczyzodawca prowadzi swoją działalność i rozlicza się z Urzędem Skarbowym płacąc swój VAT. Ten VAT otrzymuje wraz z codziennymi wpłatami utargu osób prowadzących sklepy. Dokonywanie ponownego rozliczania VAT jest błędem i wynika to z nieprawidłowej interpretacji kwalifikacji otrzymanych od franczyzodawcy faktur VAT.

Jako franczyzobiorca dokonywała Pani jedynie usługi dalszej odsprzedaży dostarczanego towaru. Wystawione przez franczyzodawcę faktury nigdy nie przenosiły na Panią własności towaru – otrzymywała go Pani od franczyzodawcy – świadczyła Pani jedynie usługę dalszej odsprzedaży. Handlowała Pani towarem obcym (powierzonym Pani) do dalszej odsprzedaży.

Gdyby wystawione faktury VAT przeniosły na Panią własność otrzymywanych towarów, wtedy mogłaby Pani swobodnie nimi dysponować, sama mogłaby Pani ustalać ceny sprzedaży. Nie byłaby Pani obciążona brakami, ani niedoborami finansowymi.

Franczyzodawca otrzymuje VAT wraz z codziennym przelewem utargu brutto. Paragon ze sprzedaży towaru potwierdza tylko pieniądze, które za coś Pani otrzymywała, że coś sprzedawała, a czego faktycznie nie miała Pani w dyspozycji.

W Pani ocenie, dokonywanie ponownego rozliczania VAT w całości od sprzedawanych towarów jest błędem, ponieważ VAT płaci Pani wpłacając utarg franczyzodawcy i drugi raz pod koniec miesięcznego rozliczenia.

Pani stanowisko w tej sprawie potwierdzają interpretacje indywidualne wydane innym franczyzobiorcom, to jest: 0112-KDIL1-2.4012.162.2020.AW – rozliczenie VAT przez franczyzobiorcę, 0112-KDIL1-3.4012.158.2023.1.KK – obowiązek odprowadzania podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów tzw. „regionalnych”, 0112-KDIL3.4012.597.2023.1.NW – rozliczenie VAT przez przedsiębiorcę wraz ze zmianą DOP8.8013.2.2024 – Prawo do złożenia korekty JPK_VAT przez byłego podatnika wykreślonego z rejestru podatników VAT czynnych.

(…) marca 2026 r. zdała Pani sklep inwentaryzacją zdawczo-odbiorczą wraz z towarem. Powinna Pani skorygować dokumenty JPK_VAT, ponieważ nie powinna rozliczać podatku należnego od sprzedaży towarów dostarczanych od franczyzodawcy, bowiem to w imieniu i na rzecz franczyzodawcy dokonywała Pani sprzedaży, a cały utarg brutto przekazywała Pani na konto wskazane przez franczyzodawcę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Odnosząc się do Pani wątpliwości w zakresie braku obowiązku wykazania podatku należnego z tytułu sprzedaży towarów dostarczanych przez Franczyzodawcę, należy zauważyć, że wskazuje Pani na brak władztwa ekonomicznego nad tymi towarami jak właściciel.

W treści wniosku opisała Pani model i warunki współpracy z Franczyzodawcą, jednakże nie przemawiają one za brakiem u Pani władztwa ekonomicznego nad towarami. Z wniosku wynika bowiem, że Pani działalność jest oparta na podstawie umowy franczyzowej. Prowadzi Pani działalność we własnym imieniu, na własną rzecz i na własny rachunek. Zakupu towarów dokonuje Pani od Franczyzodawcy. Za towar na podstawie faktur płaci Pani Franczyzodawcy. Faktury nie zawierały daty płatności – zawierały adnotację, że płatności dokonuje się (…), z których wynikał obowiązek przekazywania Franczyzodawcy codziennego utargu. Od początku prowadzenia działalności wszystkie faktury były przez Panią księgowane. Deklaracje składała Pani miesięczne, w marcu zmieniła Pani rozliczenie podatku VAT na kwartalne.

Wystawiała Pani faktury na rzecz Franczyzodawcy dokumentujące należne Pani składniki wynagrodzenia. Pani wynagrodzenie kalkulowane było na podstawie: (…).

Sprzedaż była ewidencjonowana na Pani kasie rejestrującej i jest to Pani ewidencja sprzedaży. Na paragonie widniały Pani dane – adres i nazwa Pani działalności gospodarczej – wraz z (…). Z umowy wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży spoczywa na Franczyzobiorcy (Pani). Umowa przewiduje, że działalność handlowa jest prowadzona przez Franczyzobiorcę we własnym imieniu i na własny rachunek, a sprzedaż jest rejestrowana na kasie fiskalnej sklepu prowadzonego przez Franczyzobiorcę. Umowa nakłada na Franczyzobiorcę obowiązki związane z dokumentacją sprzedaży i rozliczeniami. Franczyzobiorca zobowiązuje się przedstawiać podczas kontroli wydruki/dane z kasy fiskalnej (kas fiskalnych). Franczyzobiorca jest zobowiązany do zakupu kasy fiskalnej, (…). To oznacza, że zakup finansuje Franczyzobiorca, drukarka fiskalna nie jest elementem wyposażenia udostępnianym przez Franczyzodawcę w ramach podnajmu.

Powyższe informacje nie wskazują zatem, że nie nabyła Pani władztwa ekonomicznego nad towarami, wręcz przeciwnie: wskazują, że dokonywała Pani zakupu towarów od Franczyzodawcy na podstawie faktur, za które płatności dokonywała Pani według (…), z której wynikał obowiązek przekazywania codziennego utargu. Sprzedaż rejestrowana na kasie była Pani sprzedażą, a nie sprzedażą dokonywaną w imieniu i na rzecz Franczyzodawcy.

Skoro dokonywała Pani zakupu towarów od Franczyzodawcy, to tym samym Franczyzodawca dokonuje ich sprzedaży na Pani rzecz. Sprzedaż towaru wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

W kwestii wykładni art. 7 ust. 1 ustawy wypowiedział się NSA w uchwale z 12 października 2015 r. (sygn. akt I FPS 1/15 – dostępna w internetowej bazie orzeczeń CBOIS), w której wskazano, że:

„(...) rozumienie pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” w ujęciu art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 7 ust. 1 u.p.t.u. (zdanie wstępne), nie oznacza jego interpretowania jedynie w sensie ekonomicznym. Z użytego w tych przepisach zwrotu wynika bowiem, że z dostawą towarów mamy do czynienia nie tylko gdy dochodzi do przejścia prawa własności towaru, co oznacza, że do dostawy towarów dochodzi zawsze gdy następuje przeniesienie własności towaru w sensie prawnym (cywilistycznym) oraz w każdym innym przypadku, gdy podatnik przeniesie faktyczne lub ekonomiczne władztwo nad rzeczą na inny podmiot, a nabywca towaru będzie miał swobodę w dysponowaniu (rozporządzaniu) rzeczą, tak jakby był jej właścicielem.

Z powołanego w pytaniu prawnym wyroku ETS z 8 lutego 1990 r. w sprawie C-320/88 [...] wynika bowiem, że:

1.  W świetle art. 5 ust. 1 Szóstej Dyrektywy „dostawę towarów” należy interpretować jako przeniesienie prawa do dysponowania prawem rzeczowym (majątkiem) jak właściciel, nawet jeśli nie nastąpiło faktyczne przeniesienie własności tego majątku w sensie prawnym.

2.  W gestii sądu krajowego każdorazowo leży ocena, czy w danej sprawie, na podstawie stanu faktycznego, nastąpiło przeniesienie prawa do dysponowania własnością jako właściciel w rozumieniu art. 5 ust. 1 Szóstej Dyrektywy.

Należy zatem w kontekście tego jeszcze raz stwierdzić, że skutkiem przeniesienia własności rzeczy w sensie prawnym (cywilistycznym) jest uzyskanie zawsze prawa do rozporządzania towarem jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u., natomiast w świetle tego przepisu za „dostawę towarów” należy uznać także wszelkie zbycie majątku rzeczowego przez jedną stronę, która upoważnia drugą stronę do dysponowania w rzeczywistości tym majątkiem tak, jakby była jego właścicielem, nawet jeśli nie nastąpiło faktyczne przeniesienie własności tego majątku w świetle przepisów prawa.

Reasumując zatem: za „dostawę towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u. należy uznać takie przeniesienie prawa do rozporządzania towarem, które z prawnego punktu widzenia przenosi na nabywcę prawo własności lub prawo umożliwiające nabywcy rozporządzanie (dysponowanie) towarem prawie jak właściciel (...).”.

Zatem, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy obejmuje przeniesienie własności towaru w sensie prawnym (cywilistycznym) oraz przeniesienie władztwa ekonomicznego nad tym towarem, dokonane przez dostawcę, w następstwie którego nabywca może tym towarem rozporządzać jak właściciel, tzn. korzystać z niego z wyłączeniem innych osób, a także dokonywać jego sprzedaży.

W świetle powyższego, należy uznać, że prowadząc działalność gospodarczą we własnym imieniu i na własny rachunek dokonywała Pani zakupu towarów od Franczyzodawcy, a następnie dokonywała Pani ich sprzedaży. Tym samym, nabywała Pani prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i następnie dokonywała Pani odpłatnej dostawy tych towarów, zdefiniowanej w art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, w opisanej sytuacji powinna Pani odprowadzać podatek (należny) VAT od sprzedanych towarów dostarczanych przez Franczyzodawcę.

Tym samym, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest nieprawidłowe.

Pani wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy powinna Pani złożyć korekty JPK_VAT w związku z wpłaceniem podatku VAT pomimo braku obowiązku rozpoznawania VAT (należnego).

W okolicznościach niniejszej sprawy należy wskazać, że umowa franczyzy należy do kategorii umów nienazwanych, tzn. takich, które nie są unormowane w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795), ani w innych aktach prawa cywilnego.

Zgodnie z zasadą swobody umów wyrażoną w art. 3531 Kodeksu cywilnego:

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Obowiązek składania deklaracji podatkowych reguluje art. 99 ust. 1 ustawy, w myśl którego:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Zgodnie z art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Na podstawie art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Z kolei art. 99 ust. 11c ustawy wskazuje, że:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Zgodnie z art. 99 ust. 13a ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c.

Natomiast stosownie do art. 99 ust. 13b ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy:

Zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.

Z treści art. 109 ust. 3 ustawy wynika, że:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)  rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)  kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)  kontrahentów;

4)  dowodów sprzedaży i zakupów.

Zgodnie z art. 109 ust. 3b ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Według art. 109 ust. 14 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Należy zauważyć, że skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji.

Wskazane wyżej przepisy statuują ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Korekta pliku JPK_VAT z deklaracją podatkową zastępuje poprzednio złożony plik JPK_VAT z deklaracją, czyli za prawidłowe uważane są te dane, które zostały wykazane w skorygowanym pliku JPK_VAT z deklaracją. Składając korektę pliku JPK_VAT z deklaracją podatkową podatnik oświadcza, że jego wiedza w zakresie skonkretyzowania zobowiązania podatkowego uległa zmianie, a także wyraża wolę nadania swojemu uprzedniemu oświadczeniu wiedzy w tym przedmiocie odmiennego brzmienia.

Zatem, skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty pliku JPK_VAT z deklaracją powoduje, że złożony przez niego korygujący plik JPK_VAT z deklaracją zastępuje pierwotny (korygowany) plik JPK_VAT z deklaracją podatkową i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiając jednocześnie pierwotny pliku JPK_VAT z deklaracją mocy prawnej.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 wniosku, w związku z prowadzonym przez Panią sklepem zobowiązana była Pani do obliczania i wpłacania podatku należnego od sprzedanych przez Panią towarów nabywanych od Franczyzodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotowa czynność podlegała opodatkowaniu.

Podsumowując, nie powinna Pani dokonywać korekt deklaracji JPK_VAT.

Zatem, Pani stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych z 14 lipca 2020 r., o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.162.2020.2.AW, z 11 maja 2023 o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.158.2023.1.KK oraz z 28 listopada 2023 o sygn. 0112-KDIL3.4012.597.2023.1.NW zmienioną pismem znak DOP8.8013.2.2024, Organ zwraca uwagę na rozstrzygnięcie zawarte w wyroku WSA w Gliwicach z 1 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Gl 671/09, w którym: „Sąd zauważa, iż zasada budzenia zaufania do organów podatkowych nie oznacza, że organ podatkowy nie może w podobnym stanie faktycznym wydać rozstrzygnięcia odmiennie rozstrzygającego dane zagadnienie, od poprzednio wydanego. Zdaniem Sądu nie można żądać od organów podatkowych, by raz podjęte stanowisko, które następnie okazało się błędne w oparciu o ogólną zasadę, miało być kontynuowane. Praktyka taka byłaby sprzeczna z zasadą praworządności (art. 120 Ordynacji podatkowej i art. 7 Konstytucji RP), która zobowiązuje organy administracji do czuwania nad tym, by prowadzone przez nie postępowania, jak i wydane rozstrzygnięcia, były zgodne z obowiązującym porządkiem prawnym” oraz „(…) jakkolwiek zmienność rozstrzygnięć podejmowanych przez organy podatkowe, przy tym samym stanie faktycznym i prawnym (…) narusza zasadę wyrażoną w art. 121 Ordynacji podatkowej, to jednak nie zawsze uzasadnia uchylenie zaskarżonej decyzji, gdyż zasada prowadzenia postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych nie może być rozumiana jako bezwzględna konieczność wydawania decyzji sprzecznych z obowiązującym prawem i powielających poprzednio popełnione błędy (…)”.

Należy również wskazać, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważniony do tego organ w tym także powołane przez Panią interpretacje indywidualne znak 0112-KDIL1-2.4012.162.2020.2.AW, 0112-KDIL1-3.4012.158.2023.1.KK oraz 0112-KDIL3.4012. 597.2023.1.NW, które w Pani opinii potwierdzają Pani stanowisko, każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów