0112-KDIL1-2.4012.311.2026.1.MR
Wskazanie czy Punkty przyznawane w ramach Programu stanowią bony różnego przeznaczenia, których przyznanie/przekazanie Klientom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, brak podlegania opodatkowaniu świadczonej przez Państwa na rzecz Klienta usługi polegającej na przyznaniu uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnej w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę oraz dokumentowanie notą księgową dopłaty przekazywanej na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów, stanowiącej wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru/usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta.
Interpretacja
indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
· wskazania czy Punkty przyznawane w ramach Programu stanowią bony różnego przeznaczenia, których przyznanie/przekazanie Klientom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
· braku podlegania opodatkowaniu świadczonej przez Państwa na rzecz Klienta usługi polegającej na przyznaniu uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnej w (...)prowadzonym przez Franczyzobiorcę (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
· dokumentowania notą księgową dopłaty przekazywanej przez Państwa na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów, stanowiącej wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru/usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Opis działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz organizowanego przez niego programu lojalnościowego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest organizacja (...) działających pod oznaczeniem (…) prowadzonych w szczególności przez podmioty trzecie współpracujące z Wnioskodawcą w ramach umowy współpracy franczyzowej (dalej: „Franczyzobiorcy”). Wnioskodawca udziela Franczyzobiorcom prawa do prowadzenia (...) pod oznaczeniem Wnioskodawcy oraz zapewnia im kompleksowe wsparcie m.in. operacyjne, marketingowe, technologiczne i logistyczne niezbędne do prowadzenia tych (...). Z tytułu udostępnienia konceptu franczyzowego oraz świadczenia ww. wsparcia Wnioskodawca pobiera od Franczyzobiorców opłaty franczyzowe, które stanowią wynagrodzenie za czynności opodatkowane VAT po stronie Wnioskodawcy.
W zakresie wyżej opisanej działalności franczyzowej, Wnioskodawca organizuje działania wspierające sprzedaż towarów i usług oferowanych w (...), w szczególności prowadzi program lojalnościowy (dalej: „Program) (…).
W ramach Programu, Wnioskodawca umożliwia klientom i potencjalnym klientom (...), będącym (…) uczestnikami Programu (dalej: „Klienci”), zbieranie punktów przyznawanych za zakupy dokonywane w (...) oraz za inne aktywności punktowane w ramach Programu (dalej: „Punkty”). Program kierowany jest do osób fizycznych spełniających warunki określone w regulaminie Programu, w szczególności osób, (…).
Program jest organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obowiązuje w (...) oraz w innych kanałach lub miejscach wskazanych w regulaminie Programu. Wnioskodawca, jako organizator Programu, określa zasady Programu, (…), zapewnia obsługę technologiczną Programu, w tym możliwość rejestracji w Programie, prowadzenie profilu Klienta, przyznawanie Punktów oraz ich realizację w sposób opisany w dalszej części Wniosku. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Wnioskodawca nie pobiera od Klientów żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w Programie.
Program służy zwiększeniu zaangażowania Klientów oraz budowaniu ich lojalności wobec marki Wnioskodawcy. Program w szczególności:
· skłania Klientów do odwiedzenia (...) w celu zrealizowania Punktów, co przy okazji generuje dodatkową, równoległą sprzedaż innych towarów lub usług (Klient w praktyce dokonuje także zakupu innych produktów), zwiększając tym samym łączny wolumen sprzedaży w (...);
· wzmacnia pozytywne postrzeganie marki Wnioskodawcy oraz buduje przewagę konkurencyjną organizowanej przez niego (...) względem konkurencyjnych sieci handlowych, co przekłada się na długoterminowy wzrost sprzedaży i przychodów Wnioskodawcy z tytułu działalności franczyzowej;
· (…).
W Programie, obok Wnioskodawcy jako jego organizatora oraz (...) prowadzonych przez Franczyzobiorców, biorą udział również podmioty trzecie współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie odrębnych porozumień (dalej: „Partnerzy”), których towary lub usługi mogą być nabywane z wykorzystaniem Punktów.
Sposób przyznawania Punktów w ramach Programu
Punkty są przyznawane Klientom w szczególności za:
· zakupy realizowane w (...) (z zastrzeżeniem produktów lub usług wyłączonych z naliczania Punktów zgodnie z regulaminem Programu), przy czym Wnioskodawca przewiduje również okresowe promocje punktowe, polegające w szczególności na tym, że za zakupy niektórych towarów lub za zakupy dokonane w określonym czasie przysługiwać będzie Klientowi liczba Punktów większa niż w przypadku standardowego przelicznika punktowego;
· (…).
Warunkiem naliczenia Punktów za zakupy w (...) jest (…). Punkty funkcjonują wyłącznie w ramach systemu Programu obsługiwanego przez Wnioskodawcę.
W opisywanym modelu Wnioskodawca nie zakłada sprzedaży Punktów Klientom. Punkty są przyznawane Klientom nieodpłatnie w ramach Programu, w szczególności w związku z ww. aktywnościami.
Punkty mają ograniczony termin ważności. Po upływie terminu ważności niewykorzystane Punkty tracą ważność i nie mogą zostać wykorzystane.
Realizacja i opis funkcjonalności Punktów
Wnioskodawca planuje, że Punkty będą mogły potencjalnie być wykorzystane w następujący sposób:
1. Przyjęcie ich przez Wnioskodawcę w zamian za towar lub usługę dostępną w ramach asortymentu (...)(bez odpłatności po stronie Klienta);
2. Przyjęcie ich przez Wnioskodawcę w zamian za usługę Wnioskodawcy polegającą na dopłacie do 100% ceny w zamian za towar lub usługę dostępną w (...) (bez odpłatności po stronie Klienta);
3. Przyjęcie ich przez Franczyzobiorcę prowadzącego (...) częściowo w zamian za towar lub usługę dostępną w (...) (tj. dany produkt zostanie wydany częściowo za Punkty oraz częściowo za wynagrodzenie uiszczane przez Klienta w innej formie, np. gotówką lub poprzez płatność kartą);
4. Przyjęcie ich jako wynagrodzenia albo części wynagrodzenia w zamian za towar lub usługę przez Partnera Wnioskodawcy.
Warunki wykorzystania Punktów co do możliwości ich wymiany na określone towary, usługi oraz tożsamość potencjalnych dostawców (usługodawców) będą określone w regulaminie Programu lub akcji promocyjnych stanowiących powiązaną dokumentację.
W praktyce w celu realizacji Punktów, Klient będzie wymieniać zgromadzone Punkty (…). Kupon to specjalny znak legitymacyjny, mający postać elektroniczną, który po jego wybraniu zostaje zapisany w profilu Klienta (…) i umożliwia odbiór określonej w nim nagrody zgodnie z postanowieniami regulaminu Programu. Po potwierdzeniu zamówienia/aktywacji odpowiednia liczba Punktów zostanie odliczona z profilu Klienta, a Kupon zostanie zapisany w profilu Klienta (…). Wybór Kuponu nie będzie związany z żadną dodatkową odpłatnością po stronie Klienta ani z przyjęciem Kuponu przez jakikolwiek podmiot jako wynagrodzenia albo części wynagrodzenia; Kupon nie będzie akceptowany jako zapłata, lecz wyłącznie okazywany w celu identyfikacji uprawnienia Klienta do odbioru przypisanej do niego nagrody odbieranej za Punkty. Klient może bez podania przyczyny zrezygnować z zamówionego Kuponu (...), o ile Kupon ten nie został jeszcze zrealizowany i nie utracił ważności; niezwłocznie po zwrocie Kuponu przywracane są Punkty wykorzystane na zamówienie tego Kuponu. Każdy Kupon będzie posiadać ograniczony termin ważności (…). Po upływie tego terminu, Kupon nie będzie mógł być zrealizowany, a Punkty przepadają.
W przypadku chęci wymiany Punktów na towary lub usługi dostępne w (...) Klient będzie realizować Punkty po wybraniu odpowiedniego Kuponu poprzez (…).
Realizacja Punktów w ramach mechanizmu określonego w pkt 2 powyżej jest niezależna od osobnego świadczenia opodatkowanego VAT związanego z dokonaniem dostawy towaru albo wyświadczenia usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta. Z tytułu tego osobnego świadczenia podatnikiem VAT jest Franczyzobiorca, Wnioskodawca natomiast uiszcza wynagrodzenie jako osoba trzecia. W ramach mechanizmu określonego w pkt 2 powyżej, Klient uzyska więc prawo do tego, aby cena określonego towaru lub usługi z asortymentu (...)(określonego w wybranym przez niego Kuponie) została w całości sfinansowana przez Wnioskodawcę poprzez dopłatę odpowiadającą 100% ceny tego towaru lub usługi. Dopłata będzie uiszczana przez Wnioskodawcę i przekazywana bezpośrednio na rzecz Franczyzobiorcy prowadzącego (...), w którym Klient zrealizuje uprawnienie. Na moment przyznawania Punktów Klientowi nie będzie możliwe określenie, na jakie świadczenie przeznaczy je on w przyszłości. Decyzja o sposobie wykorzystania Punktów będzie podejmowana przez Klienta dopiero po ich przyznaniu, poprzez wybór konkretnego Kuponu (…). Świadczenia możliwe do uzyskania z wykorzystaniem Punktów mogą obejmować towary lub usługi opodatkowane według różnych stawek VAT. Z tego względu w momencie przyznania Punktów Klientowi nie będzie możliwe określenie kwoty podatku VAT należnego z tytułu świadczenia, które zostanie finalnie zrealizowane z wykorzystaniem Punktów.
Organizacja Programu jako element działalności gospodarczej Wnioskodawcy
Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z organizacją i obsługą Programu (…) – są i będą ponoszone wyłącznie do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej oraz pozostawać będą w bezpośrednim związku z zasadniczą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, tj. czynnościami opodatkowanymi VAT polegającymi na pobieraniu opłat franczyzowych.
Usługa polegająca na przyznaniu Klientowi uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi w (...)(opisana w pkt 2 powyżej) stanowić będzie integralny element działań marketingowych i sprzedażowych Wnioskodawcy jako franczyzodawcy, służących generowaniu i zwiększaniu zakresu jego działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.
Podobne zdarzenie przyszłe było przedmiotem zapytania Wnioskodawcy (…).
Pytania
1. Czy Punkty przyznawane w ramach Programu stanowią bony różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT, których przyznanie/przekazanie Klientom nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT?
2. Czy w przypadku realizacji Punktów poprzez ich przyjęcie jako uprawniające do uzyskania świadczenia w postaci dopłaty przez Wnioskodawcę 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę (mechanizm opisany w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego), świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta usługa polegająca na przyznaniu uprawnienia do uzyskania ww. dopłaty – jako usługa świadczona do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy – nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT?
3. Czy kwota dopłaty przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów (mechanizm opisany w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego) stanowiąca wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru/usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta może być dokumentowana notą księgową?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, Punkty przyznawane w ramach Programu stanowią bony różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT, których przyznanie/przekazanie Klientom nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji Punktów poprzez ich przyjęcie jako uprawniające do uzyskania świadczenia w postaci dopłaty przez Wnioskodawcę 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę (mechanizm opisany w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego), świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta usługa polegająca na przyznaniu uprawnienia do uzyskania ww. dopłaty – jako usługa świadczona do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy – nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT.
3. Zdaniem Wnioskodawcy, kwota dopłaty przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów (mechanizm opisany w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego) stanowiąca wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru/usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta może być dokumentowana notą księgową.
Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy
Ad. 1
Zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy o VAT ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie – rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek przyjęcia go jako wynagrodzenia (lub jego części) za dostawę towarów lub świadczenie usług, jeżeli towary, usługi lub tożsamość potencjalnych dostawców (usługodawców) wynikają z samego instrumentu albo z powiązanej dokumentacji, w tym z warunków jego wykorzystania.
W świetle art. 2 pkt 42 ustawy o VAT, przez emisję bonu rozumie się przez pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu
Natomiast art. 2 pkt 43 ustawy o VAT przewiduje, że bonem jednego przeznaczenia jest bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Na podstawie art. 2 pkt 44 ustawy o VAT przez bon różnego przeznaczenia rozumie się bon inny niż bon jednego przeznaczenia.
Bonem jednego przeznaczenia jest więc bon, w przypadku którego w chwili emisji znane są zarówno miejsce dostawy (świadczenia), jak i kwota należnego podatku, natomiast a contrario, jeżeli w chwili emisji którykolwiek z tych elementów nie jest znany, mamy do czynienia z bonem różnego przeznaczenia.
Zgodnie z art. 2 pkt 45 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o transferze bonu – rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.
Art. 8b ust. 1 ustawy o VAT przewiduje, że opodatkowaniu podlega faktyczne przekazanie towarów lub świadczenie usług w zamian za bon różnego przeznaczenia, natomiast nie podlega opodatkowaniu wcześniejszy transfer takiego bonu (tj. obejmujący jego emisję oraz każde przekazanie po emisji).
Punkty przyznawane Klientom w ramach Programu spełniają zdaniem Wnioskodawcy definicję bonu, gdyż będzie wiązał się z nimi obowiązek przyjęcia ich jako wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług w szczególności przez Wnioskodawcę lub przez Franczyzobiorcę. Warunki wykorzystania Punktów co do możliwości ich wymiany na określone towary, usługi oraz tożsamość potencjalnych dostawców (usługodawców) będą określone w regulaminie Programu lub akcji promocyjnych stanowiących powiązaną dokumentację.
Należy przy tym podkreślić, że zdaniem Wnioskodawcy funkcję bonu w rozumieniu przepisów o VAT pełnić będą same Punkty, a nie Kupon. Kupon stanowi bowiem wyłącznie elektroniczny znak legitymacyjny, który – jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego – nie jest akceptowany jako zapłata, lecz służy jedynie jako praktyczna forma identyfikacji uprawnienia Klienta do odbioru przypisanej do niego nagrody. Dodatkowo, Kupon – do momentu jego wykorzystania – może być cofnięty (Klient może zrezygnować z realizacji Punktów za pośrednictwem danego Kuponu, w konsekwencji czego Punkty wrócą do puli Punktów niewykorzystanych). W konsekwencji należy uznać, że to Punkty będą nośnikiem uprawnienia do wymiany ich na określone świadczenie i to z nimi wiąże się obowiązek przyjęcia jako wynagrodzenia (lub jego części), co stanowi konstytutywną cechę bonu w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy o VAT.
Dla prawidłowej kwalifikacji Punktów na gruncie art. 2 pkt 43 oraz pkt 44 ustawy o VAT decydujące znaczenie ma ustalenie, czy w chwili przyznania Klientowi Punktów znane są łącznie dwa elementy: miejsce dostawy towarów (świadczenia usług) oraz kwota należnego podatku. Brak choćby jednego z tych elementów wyklucza możliwość uznania bonu za bon jednego przeznaczenia i przesądza o jego kwalifikacji jako bonu różnego przeznaczenia. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, świadczenia możliwe do uzyskania w zamian za Punkty mogą być opodatkowane różnymi stawkami VAT, a o sposobie ich wykorzystania Klient decyduje dopiero po przyznaniu Punktów, realizując Punkty za pośrednictwem konkretnego Kuponu (…). W chwili transferu Punktów nie będzie więc znana kwota należnego podatku, co wyklucza ich kwalifikację jako bonu jednego przeznaczenia.
Skoro Punkty stanowią bony różnego przeznaczenia, ich transfer (w szczególności przyznanie Klientom) nie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 8b ust. 1 zdanie drugie ustawy o VAT; opodatkowaniu podlega natomiast faktyczne wydanie towaru lub świadczenie usługi w zamian za Punkty. Obowiązek podatkowy powstanie dopiero na etapie faktycznej realizacji świadczenia, gdy znane są już wszystkie elementy niezbędne do prawidłowego rozliczenia podatku, tj. przedmiot świadczenia oraz właściwa stawka VAT.
Stanowisko to potwierdza wydana uprzednio dla Wnioskodawcy interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (…), w której organ uznał, że: „skoro sprzedawane przez Państwa punkty będą stanowić bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy, to ich sprzedaż (transfer) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8b ust. 1 zdanie drugie ustawy.” Ponieważ opisane zdarzenie przyszłe pozostaje w tym zakresie zasadniczo tożsame ze zdarzeniem objętym powołaną interpretacją, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za uzasadnione.
Mając na uwadze powyższe, Punkty przyznawane Klientom w ramach Programu będą stanowić bony różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy o VAT, a w konsekwencji ich przyznanie (przekazanie) Klientom – jako transfer bonu różnego przeznaczenia – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 8b ust. 1 zdanie drugie ustawy o VAT.
Ad. 2
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym przez świadczenie usług rozumie się – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie (...), które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na wstępie należy podkreślić, że świadczenie Wnioskodawcy polegające na przyznaniu Klientowi uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny będzie mieć charakter nieodpłatny. Jak wynika bowiem z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie zakłada sprzedaży Punktów Klientom – Punkty są przyznawane Klientom nieodpłatnie w ramach Programu (w szczególności za zakupy w (...) oraz inne aktywności punktowane), a uczestnictwo w Programie jest dobrowolne i nie wiąże się z pobieraniem od Klientów jakichkolwiek opłat. Również sam wybór Kuponu, w zamian za który Klient uzyskuje analizowane uprawnienie, nie będzie związany z żadną dodatkową odpłatnością po stronie Klienta. Skoro zatem Klient nie poniesie żadnego ekwiwalentnego świadczenia na rzecz Wnioskodawcy w zamian za przyznanie uprawnienia do dopłaty, czynność tę należy oceniać na gruncie przepisów dotyczących nieodpłatnego świadczenia usług, tj. art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.
Jednocześnie z konstrukcji art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wynika, że opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług uzależnione jest od celu, w jakim usługa jest realizowana. Opodatkowaniu podlega wyłącznie takie nieodpłatne świadczenie usług, które jest dokonywane na cele osobiste innego podmiotu albo – ogólniej – do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. A contrario, jeżeli nieodpłatne świadczenie usług jest realizowane do celów działalności gospodarczej podatnika, czynność taka pozostaje poza zakresem opodatkowania VAT. Decydujące znaczenie ma zatem ustalenie, czy pomiędzy danym nieodpłatnym świadczeniem, a działalnością gospodarczą podatnika, istnieje związek uzasadniający uznanie, że świadczenie to służy celom tej działalności.
W mechanizmie opisanym w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca przyznaje Klientowi – w zamian za Punkty wymienione na Kupon – uprawnienie do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę. Należy przy tym wyraźnie odróżnić dwa odrębne świadczenia występujące w ramach analizowanego mechanizmu. Pierwszym z nich jest dostawa towaru lub świadczenie usługi dokonywane przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta – stanowi ono odrębną czynność opodatkowaną VAT, z tytułu której podatnikiem jest Franczyzobiorca, a Wnioskodawca uiszcza wynagrodzenie (dopłatę) jako osoba trzecia w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Drugim, niezależnym świadczeniem jest natomiast usługa Wnioskodawcy polegająca na przyznaniu Klientowi uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny. To właśnie to drugie świadczenie jest przedmiotem niniejszego pytania i podlega ocenie na gruncie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Rozliczenie dopłaty przekazywanej Franczyzobiorcy pozostaje przy tym zagadnieniem odrębnym od kwalifikacji dla celów VAT samej nieodpłatnej usługi przyznania uprawnienia.
Nieodpłatna usługa polegająca na realizacji uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę będzie realizowana wyłącznie do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Stanowi ona bowiem element działań marketingowych i sprzedażowych Wnioskodawcy jako franczyzodawcy – buduje lojalność Klientów, skłania ich do odwiedzania (...) (generując dodatkową sprzedaż), wzmacnia markę i przewagę konkurencyjną (...) oraz zwiększa zaangażowanie Klientów (…). Wszystkie te efekty przekładają się na wzrost przychodów Wnioskodawcy z opodatkowanej VAT działalności franczyzowej.
Rzeczywisty i bezpośredni związek pomiędzy analizowaną usługą a działalnością gospodarczą Wnioskodawcy wynika więc z tego, że program lojalnościowy, w ramach którego realizowane będzie analizowane świadczenie, nie jest celem samym w sobie, lecz instrumentem służącym intensyfikacji zasadniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Im większa sprzedaż realizowana w (...) prowadzonych przez Franczyzobiorców, tym większa korzyść ekonomiczna Wnioskodawcy osiągana z tytułu działalności franczyzowej. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, organizacja i obsługa Programu – w tym koszty realizacji Punktów oraz planowane dopłaty przekazywane Franczyzobiorcom z tytułu realizacji Punktów uprawniających do dopłaty 100% ceny – będą bowiem ponoszone wyłącznie do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i pozostawać będą w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, tj. pobieraniem opłat franczyzowych. Przyznanie Klientowi uprawnienia do dopłaty nie zaspokaja zatem potrzeb konsumpcyjnych Klienta w oderwaniu od interesu gospodarczego Wnioskodawcy, lecz stanowić będzie wprost narzędzie realizacji tego interesu. Pomiędzy nieodpłatnym świadczeniem a działalnością gospodarczą Wnioskodawcy istnieje zatem bezpośredni związek, co – w świetle interpretowanego a contrario art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT – powoduje brak opodatkowania.
Stanowisko Wnioskodawcy jest powszechnie akceptowane w praktyce organów podatkowych. Wnioski zaprezentowane powyżej potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 kwietnia 2026 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.144.2026.2.PS, w której organ wskazał, że: „Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności, wówczas nie można uznać takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu”, a w konsekwencji świadczenie o charakterze promocyjnym „nie będzie stanowiło odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów.”
Analogiczne rozstrzygnięcie zostało przedstawione także w poniższych interpretacjach indywidualnych:
- z 25 września 2025 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.375.2025.2.IG,
- z 2 kwietnia 2026 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.115.2026.3.MC,
- z 28 maja 2026 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.196.2026.2.DS.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji Punktów poprzez ich przyjęcie jako uprawniające do uzyskania świadczenia w postaci dopłaty przez Wnioskodawcę 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę (mechanizm opisany w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego), świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta usługa polegająca na przyznaniu uprawnienia do uzyskania ww. dopłaty – jako usługa świadczona do celów działalności gospodarczej Wnioskodawcy – nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1-2 ustawy o VAT.
Ad. 3
Na podstawie art. 2 pkt 41 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Art. 29a ust. 1 stanowi, że podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W świetle art. 106a pkt 2 ustawy o VAT przepisy niniejszego rozdziału (tj. Rozdziału 1 dotyczącego faktur) stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b) państwa trzeciego.
Z przywołanych przepisów wynika, że obowiązek wystawienia faktury jest ściśle powiązany z wystąpieniem sprzedaży (lub ewentualnie innej czynności, w stosunku do której miejscem świadczenia jest terytorium inne niż terytorium kraju, określonej w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT – przepis ten nie znajduje jednak zastosowania w analizowanym stanie faktycznym) po stronie podatnika. Faktura jest bowiem – co do zasady – dokumentem potwierdzającym dokonanie sprzedaży przez jej wystawcę. W konsekwencji, dla oceny sposobu dokumentowania danej płatności kluczowe jest ustalenie, czy po stronie podmiotu otrzymującego płatność (tu: Franczyzobiorca) oraz po stronie podmiotu ją przekazującego (tu: Wnioskodawcy) dochodzi do sprzedaży, a jeżeli tak – który z tych podmiotów jest jej dostawcą/usługodawcą zobowiązanym do udokumentowania transakcji fakturą.
Dopłata, która będzie przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz Franczyzobiorcy stanowi wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru lub świadczenie usługi realizowane przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta. Transakcja dostawy towaru/świadczenia usługi przez Franczyzobiorcę to odrębna, opodatkowana VAT czynność, z tytułu której podatnikiem jest Franczyzobiorca. Wnioskodawca występuje w odniesieniu do niej wyłącznie jako osoba trzecia finansująca koszt świadczenia, uiszczając w miejsce Klienta dopłatę odpowiadającą 100% ceny towaru lub usługi. Kwota dopłaty ma wyłącznie wpływ na wysokość podstawy opodatkowania tego świadczenia – stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowi ona jednak odrębnej czynności opodatkowanej.
Dla wystąpienia czynności opodatkowanej w postaci świadczenia usług konieczne jest bowiem istnienie stosunku zobowiązaniowego, w ramach którego w zamian za wynagrodzenie spełniane jest skonkretyzowane świadczenie wzajemne na rzecz podmiotu płacącego, przy zachowaniu bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem a otrzymaną zapłatą. W relacji Franczyzobiorca – Wnioskodawca taki element ekwiwalentności nie występuje – Franczyzobiorca nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy w związku z dopłatami żadnego świadczenia, lecz dokonuje dostawy towaru lub świadczenia usługi na rzecz Klienta. Wnioskodawca jedynie finansuje cenę tego świadczenia w miejsce Klienta. Samo przekazanie środków pieniężnych (płatność) nie jest zaś ani dostawą towarów, ani świadczeniem usług, a tym samym nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Z perspektywy Wnioskodawcy przekazanie dopłaty nie stanowi natomiast czynności podlegającej opodatkowaniu ani sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT – w zamian za dopłatę Wnioskodawca nie otrzymuje od Franczyzobiorcy żadnego świadczenia wzajemnego, gdyż beneficjentem dostawy towaru lub usługi jest Klient.
Należy zaznaczyć, że art. 29a ust. 1 ustawy o VAT wprost przewiduje, iż podstawę opodatkowania stanowi zapłata otrzymana przez dostawcę lub usługodawcę nie tylko od nabywcy lub usługobiorcy, lecz również od osoby trzeciej. Ustawodawca dopuszcza zatem model, w którym ekonomiczny ciężar ceny (lub jej części) ponosi podmiot inny niż bezpośredni beneficjent świadczenia. Dokładnie taka sytuacja występuje w analizowanym mechanizmie – beneficjentem (nabywcą) towaru lub usługi jest Klient, natomiast zapłatę odpowiadającą cenie tego świadczenia uiszcza Wnioskodawca jako osoba trzecia. Okoliczność, że zapłata pochodzi od osoby trzeciej, nie zmienia charakteru świadczenia po stronie Franczyzobiorcy – pozostaje ono dostawą towaru lub świadczeniem usługi na rzecz Klienta, opodatkowaną VAT, którą Franczyzobiorca dokumentuje niezależnie (poprzez wystawienie faktury VAT lub – w braku takiego obowiązku wobec konsumenta – w sposób właściwy dla sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, np. poprzez wystawienie paragonu fiskalnego).
W konsekwencji, skoro po stronie Wnioskodawcy przekazanie dopłaty nie stanowi sprzedaży ani innej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, brak jest podstaw do udokumentowania tej płatności fakturą. Faktura jest bowiem dowodem dokumentującym sprzedaż dokonaną przez jej wystawcę, a takowa po stronie Wnioskodawcy (ani po stronie Franczyzobiorcy w relacji z Wnioskodawcą) nie występuje. Przekazanie dopłaty przez Wnioskodawcę stanowi wyłącznie transfer środków pieniężnych przez Wnioskodawcę jako osobę trzecią, a dla tego typu transferu art. 106b ust. 1 ustawy o VAT nie wymaga wystawienia faktury.
Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2026 r. poz. 522). Ze względu na brak przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących VAT dla takiego sposobu dokumentowania, z perspektywy rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a Franczyzobiorcą, planowana dopłata może zostać – zdaniem Wnioskodawcy – udokumentowana notą księgową. Ani ustawa o VAT, ani przepisy wykonawcze do niej nie regulują zasad wystawiania not księgowych. Przepisy te nie zawierają także zakazu dokumentowania takimi notami księgowymi zdarzeń gospodarczych pozostających poza zakresem opodatkowania VAT.
Stanowisko, iż rozliczenia pozostające poza zakresem VAT mogą być dokumentowane notami księgowymi, potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lutego 2025 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.661.2024.4.IK, w której organ – odnosząc się do przekazywania środków pieniężnych, którym nie towarzyszy świadczenie wzajemne na rzecz przekazującego – wskazał, że taki transfer: „pozostawać będzie poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT, tym samym brak (...) podstaw do wystawienia faktury dokumentującej takie zdarzenie, bowiem – jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy – faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. Tym samym (...) nie powinien być dokumentowany fakturą, lecz innym dokumentem księgowym, np. notą księgową.”
Analogiczne rozstrzygnięcie zostało przedstawione także w poniższych interpretacjach indywidualnych:
- z dnia 8 grudnia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.1034.2025.2.AJB,
- z dnia 9 kwietnia 2026 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.244.2026.2.MG,
- z dnia 20 października 2025 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.724.2025.2.ICZ.
Mając na uwadze powyższe, kwota dopłaty przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów (mechanizm opisany w pkt 2 opisu zdarzenia przyszłego), stanowiąca wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru lub świadczenie usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta, może być dokumentowana notą księgową.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 , rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu.
Muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wskazać w tym miejscu należy, że od dnia 1 stycznia 2019 r. do ustawy o podatku od towarów i usług zostały wprowadzone dodatkowe przepisy mające na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2016/1065 z dnia 27 czerwca 2016 r. zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do bonów na towary lub usługi (Dz. Urz. UE L 177 z 01.07.2016, str. 9). Celem wprowadzonych przepisów jest uproszczenie, modernizacja i ujednolicenie przepisów ustawy mających zastosowanie do bonów na towary lub usługi. Przy czym nowe regulacje mają zastosowanie wyłącznie do bonów wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r.
Stosownie do art. 2 pkt 41 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie – rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym
instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.
Według art. 2 pkt 43 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie jednego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.
Natomiast na mocy art. 2 pkt 44 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o bonie różnego przeznaczenia – rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia.
Na podstawie art. 2 pkt 42 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o emisji bonu – rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu.
Jak stanowi art. 2 pkt 45 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o transferze bonu – rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji.
Wskazać w tym miejscu należy, że wprowadzenie definicji bonu na towary i usługi jest nie tylko istotne ze względu na potrzebę harmonizacji opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do transakcji z wykorzystaniem bonów w Unii Europejskiej, lecz także ze względu na potrzebę unikania zakłóceń konkurencji. Celem tej definicji jest również rozróżnienie pomiędzy bonami, które można wymienić na towary i usługi a instrumentami płatniczymi, które służą wyłącznie do realizacji płatności, gdyż opodatkowanie bonów podatkiem VAT jako specyficznego środka płatniczego i instrumentów płatniczych jest różne.
Z uwagi na fakt, że bony w praktyce mogą nabierać coraz więcej cech, które charakteryzują instrumenty płatnicze, w każdym przypadku należy badać, czy płatności, przy których skorzystać można z takiego instrumentu, dotyczą ograniczonej liczby oznaczonych co do nazwy towarów lub usług lub czy tożsamość potencjalnych oferentów dostaw towarów lub usług jest znana z góry – wówczas taki instrument zachowuje swój charakter bonu. Należy przy tym podkreślić, że bon może mieć formę materialną lub elektroniczną.
W odniesieniu do rozróżnienia bonu jednego przeznaczenia od bonu różnego przeznaczenia wskazać należy, że związane jest to z odmiennym traktowaniem tych bonów w świetle podatku VAT. Istotą tego rozróżnienia jest to, czy w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług, na które bon ostatecznie zostanie wymieniony, w momencie emisji bonu, dostępnych jest wystarczająco dużo informacji, by stwierdzić, gdzie ma nastąpić opodatkowanie podatkiem i w jakiej kwocie. Zatem gdy powyższe dane są możliwe do określenia, tj. w momencie emisji bonu można określić jego miejsce opodatkowania oraz wysokość podatku należnego, to mamy do czynienia z bonem jednego przeznaczenia. W pozostałych przypadkach, tj. gdy nie można ustalić miejsca opodatkowania w momencie emisji bonu lub nie jest znana kwota podatku należnego mamy do czynienia z bonami różnego przeznaczenia. Zatem bon lub powiązana z nim dokumentacja już w chwili emisji powinny jasno określać charakter tego bonu.
W tym miejscu należy również przywołać wyrok z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-637/20 Skatteverket v. DSAB Destination Stockholm AB, w którym Trybunał orzekł, że art. 30a dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że instrument, który przyznaje uprawnionemu prawo do korzystania z różnych usług w danym miejscu, przez ograniczony czas i do określonej wartości, może stanowić „bon” w rozumieniu art. 30a pkt 1 tej dyrektywy, nawet jeśli ze względu na ograniczony termin ważności tego instrumentu przeciętny konsument nie jest w stanie skorzystać ze wszystkich oferowanych usług. Wspomniany instrument stanowi „bon różnego przeznaczenia” w rozumieniu art. 30a pkt 3 dyrektywy, ponieważ podatek od wartości dodanej należny z tytułu tych usług nie jest znany w chwili emisji bonu.
Jak wynika z orzeczenia, dla TSUE punktem wyjściowym do wydania rozstrzygnięcia było ustalenie przesłanek, jakie powinny wystąpić aby dany instrument mógł zostać uznany za „bon” w świetle brzmienia art. 30a pkt 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady.
TSUE wskazał, że aby uznać dany instrument za bon, należy po pierwsze ustalić, czy takiemu instrumentowi towarzyszy obowiązek przyjęcia go jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług. Po drugie należy zbadać, czy wspomniany instrument lub związana z nim dokumentacja określają, jakie towary mają zostać dostarczone lub jakie usługi mają być świadczone lub czy została w nim określona tożsamość ich potencjalnych dostawców lub usługodawców (pkt 21 wyroku).
Aby jasno określić, co stanowi bon na towary lub usługi do celów VAT, oraz odróżnić bony od instrumentów płatniczych, konieczne jest zdefiniowanie bonów, określając ich istotne cechy, w szczególności charakter uprawnienia, które wiąże się z danym bonem, oraz obowiązek przyjęcia go jako wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług. Celem ustalenia czy dany instrument stanowi bon za towary lub usługi do celów VAT należy sprawdzić, czy w danym indywidualnym przypadku została spełniona definicja bonu zawarta w art. 2 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak wskazano wyżej pod pojęciem bonu zawartym w art. 2 pkt 41 ustawy, należy rozumieć instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.
Dany instrument zachowuje swój charakter bonu o ile płatności, przy których skorzystać można z takiego instrumentu, dotyczą ograniczonej liczby oznaczonych co do nazwy towarów lub usług lub gdy tożsamość potencjalnych oferentów dostaw towarów lub usług jest z góry znana.
Bon powinien ściśle wiązać się z dostawą towarów lub usług i ma zazwyczaj określony cel handlowy lub promocyjny, tj. stymulowanie sprzedaży określonych towarów lub usług i/lub ułatwianie płatności za takie towary lub usługi.
Określone w art. 2 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług brzmienie definicji bonu znajduje odzwierciedlenie w Dyrektywie Rady 2016/1065 z dnia 27 czerwca 2016 r. zmieniającej Dyrektywę 2006/112/WE Rady w odniesieniu do bonów na towary lub usługi. Przepis ten wprowadza wymóg, aby towary/usługi, których bon dotyczy lub tożsamość potencjalnych dostawców były wskazane w bonie lub określone w powiązanej dokumentacji. Przy czym w świetle definicji bonu, forma w której bon jest emitowany nie wpływa na uznanie takiego instrumentu za bon. Ponadto zauważyć należy, że w motywie 6 preambuły Dyrektywy 2016/1065 wskazano, że „bony mogą występować w formie fizycznej lub elektronicznej”.
Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów jednego i różnego przeznaczenia zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.
I tak, zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy:
Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.
W myśl art. 8a ust. 2 ustawy:
Faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.
W świetle art. 8a ust. 3 ustawy:
Jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.
W oparciu o art. 8a ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu, wyemitował bon jednego przeznaczenia, uznaje się, że ten dostawca lub usługodawca dokonał odpowiednio dostawy towarów lub świadczenia usług, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował ten bon.
Stosownie do art. 8b ust. 1 ustawy:
Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.
Według art. 8b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.
Przy korzystaniu z bonu – w zależności od jego rodzaju – podatek VAT będzie naliczany w chwili transferu bonu (przy bonach jednego przeznaczenia – SPV) albo w chwili skorzystania z bonu, czyli podczas wymiany bonu na towary lub usługi (bony różnego przeznaczenia – MPV).
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest organizacja (...) działających pod oznaczeniem (...), prowadzonych w szczególności przez podmioty trzecie współpracujące z Państwem w ramach umowy współpracy franczyzowej (Franczyzobiorcy). Udzielają Państwo Franczyzobiorcom prawa do prowadzenia (...) pod Państwa oznaczeniem oraz zapewniają im kompleksowe wsparcie m.in. operacyjne, marketingowe, technologiczne i logistyczne niezbędne do prowadzenia tych (...). Z tytułu udostępnienia konceptu franczyzowego oraz świadczenia ww. wsparcia pobierają Państwo od Franczyzobiorców opłaty franczyzowe, które stanowią po Państwa stronie wynagrodzenie za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W zakresie działalności franczyzowej, organizują Państwo działania wspierające sprzedaż towarów i usług oferowanych w (...), w szczególności prowadzą Państwo program lojalnościowy (…). W ramach Programu, umożliwiają Państwo klientom i potencjalnym klientom (...), (…) zbieranie punktów przyznawanych za zakupy dokonywane w (...) oraz za inne aktywności punktowane w ramach Programu. Program jest organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obowiązuje w (...) oraz w innych kanałach lub miejscach wskazanych w regulaminie Programu, oraz kierowany jest do osób fizycznych spełniających warunki określone w regulaminie Programu, w szczególności osób, które (…) i posiadają indywidualny profil Klienta. Jako organizator Programu, określają Państwo zasady Programu, udostępniają Klientom (…), zapewniają obsługę technologiczną Programu, w tym możliwość rejestracji w Programie, prowadzenie profilu Klienta, przyznawanie Punktów oraz ich realizację. Uczestnictwo w Programie jest dobrowolne. Nie pobierają Państwo od Klientów żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w Programie. Program służy zwiększeniu zaangażowania Klientów oraz budowaniu ich lojalności wobec Państwa marki, a w szczególności:
· skłania Klientów do odwiedzenia (...) w celu zrealizowania Punktów, co przy okazji generuje dodatkową, równoległą sprzedaż innych towarów lub usług (Klient w praktyce dokonuje także zakupu innych produktów), zwiększając tym samym łączny wolumen sprzedaży w (...);
· wzmacnia pozytywne postrzeganie Państwa marki oraz buduje przewagę konkurencyjną organizowanej przez niego (...) względem konkurencyjnych sieci handlowych, co przekłada się na długoterminowy wzrost Państwa sprzedaży i przychodów z tytułu działalności franczyzowej;
· (…).
W Programie, obok Państwa jako jego organizatora oraz (...) prowadzonych przez Franczyzobiorców, biorą udział również podmioty trzecie współpracujące z Państwem na podstawie odrębnych porozumień, których towary lub usługi mogą być nabywane z wykorzystaniem Punktów. Punkty są przyznawane Klientom w szczególności za:
· zakupy realizowane w (...)(z zastrzeżeniem produktów lub usług wyłączonych z naliczania Punktów zgodnie z regulaminem Programu), przy czym przewidują Państwo również okresowe promocje punktowe, polegające w szczególności na tym, że za zakupy niektórych towarów lub za zakupy dokonane w określonym czasie przysługiwać będzie Klientowi liczba Punktów większa niż w przypadku standardowego przelicznika punktowego;
· inne aktywności punktowane w ramach Programu (…);
· (…);
· opcjonalnie także zamówienia usług u Państwa Partnerów jako organizatora Programu.
Warunkiem naliczenia Punktów za zakupy w (...) jest okazanie przez Klienta identyfikatora (…). Po zeskanowaniu identyfikatora, zakup zostaje przypisany do profilu Klienta i Punkty należne zgodnie z zasadami Programu zostają naliczone. Punkty funkcjonują wyłącznie w ramach systemu Programu obsługiwanego przez Państwa. Nie zakładają Państwo sprzedaży Punktów Klientom. Punkty są przyznawane Klientom nieodpłatnie w ramach Programu, w szczególności w związku z ww. aktywnościami. Punkty mają ograniczony termin ważności. Po upływie terminu ważności niewykorzystane Punkty tracą ważność i nie mogą zostać wykorzystane. Planują Państwo, że Punkty będą mogły potencjalnie być wykorzystane w następujący sposób:
1. przyjęcie ich przez Państwa w zamian za towar lub usługę dostępną w ramach asortymentu (...)(bez odpłatności po stronie Klienta);
2. przyjęcie ich przez Państwa w zamian za Państwa usługę polegającą na dopłacie do 100% ceny w zamian za towar lub usługę dostępną w (...)(bez odpłatności po stronie Klienta);
3. przyjęcie ich przez Franczyzobiorcę prowadzącego (...) częściowo w zamian za towar lub usługę dostępną w (...)(tj. dany produkt zostanie wydany częściowo za Punkty oraz częściowo za wynagrodzenie uiszczane przez Klienta w innej formie, np. gotówką lub poprzez płatność kartą);
4. przyjęcie ich jako wynagrodzenia albo części wynagrodzenia w zamian za towar lub usługę przez Państwa Partnera.
Warunki wykorzystania Punktów co do możliwości ich wymiany na określone towary, usługi oraz tożsamość potencjalnych dostawców (usługodawców) będą określone w regulaminie Programu lub akcji promocyjnych stanowiących powiązaną dokumentację. W praktyce w celu realizacji Punktów, Klient będzie wymieniać zgromadzone Punkty na kupon (…), w szczególności w katalogu nagród. Kupon to specjalny znak legitymacyjny, mający postać elektroniczną, który po jego wybraniu zostaje zapisany w profilu Klienta (…) i umożliwia odbiór określonej w nim nagrody zgodnie z postanowieniami regulaminu Programu. Po potwierdzeniu zamówienia/aktywacji odpowiednia liczba Punktów zostanie odliczona z profilu Klienta, a Kupon zostanie zapisany w profilu Klienta (…). Wybór Kuponu nie będzie związany z żadną dodatkową odpłatnością po stronie Klienta ani z przyjęciem Kuponu przez jakikolwiek podmiot jako wynagrodzenia albo części wynagrodzenia; Kupon nie będzie akceptowany jako zapłata, lecz wyłącznie okazywany w celu identyfikacji uprawnienia Klienta do odbioru przypisanej do niego nagrody odbieranej za Punkty. Klient może bez podania przyczyny zrezygnować z zamówionego Kuponu za pomocą (…), o ile Kupon ten nie został jeszcze zrealizowany i nie utracił ważności; niezwłocznie po zwrocie Kuponu przywracane są Punkty wykorzystane na zamówienie tego Kuponu. Każdy Kupon będzie posiadać ograniczony termin ważności (…). Po upływie tego terminu, Kupon nie będzie mógł być zrealizowany, a Punkty przepadają. W przypadku chęci wymiany Punktów na towary lub usługi dostępne w (...) Klient będzie realizować Punkty po wybraniu odpowiedniego Kuponu poprzez okazanie identyfikatora (…). W odniesieniu do realizacji Punktów w ramach mechanizmu określonego w pkt 2 natomiast wskazują Państwo, że uiszczają wynagrodzenie jako osoba trzecia. W ramach mechanizmu określonego w pkt 2 powyżej, Klient uzyska więc prawo do tego, aby cena określonego towaru lub usługi z asortymentu (...)(określonego w wybranym przez niego Kuponie) została w całości sfinansowana przez Państwa poprzez dopłatę odpowiadającą 100% ceny tego towaru lub usługi. Dopłata będzie uiszczana przez Państwa i przekazywana bezpośrednio na rzecz Franczyzobiorcy prowadzącego (...), w którym Klient zrealizuje uprawnienie. Na moment przyznawania Punktów Klientowi nie będzie możliwe określenie, na jakie świadczenie przeznaczy je on w przyszłości. Decyzja o sposobie wykorzystania Punktów będzie podejmowana przez Klienta dopiero po ich przyznaniu, poprzez wybór konkretnego Kuponu (…). Świadczenia możliwe do uzyskania z wykorzystaniem Punktów mogą obejmować towary lub usługi opodatkowane według różnych stawek VAT. Z tego względu w momencie przyznania Punktów Klientowi nie będzie możliwe określenie kwoty podatku VAT należnego z tytułu świadczenia, które zostanie finalnie zrealizowane z wykorzystaniem Punktów. Wydatki ponoszone przez Państwa w związku z organizacją i obsługą Programu (…) są i będą ponoszone wyłącznie do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej oraz pozostawać będą w bezpośrednim związku z Państwa zasadniczą działalnością gospodarczą, tj. czynnościami opodatkowanymi VAT polegającymi na pobieraniu opłat franczyzowych. Usługa polegająca na przyznaniu Klientowi uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi w (...)(pkt 2) stanowić będzie integralny element Państwa (jako Franczyzodawcy) działań marketingowych i sprzedażowych, służących generowaniu i zwiększaniu zakresu działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą wskazania czy Punkty przyznawane w ramach Programu stanowią bony różnego, których przyznanie/przekazanie Klientom nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).
Jak wskazano powyżej przez bon jednego przeznaczenia należy rozumieć taki bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których dany bon dotyczy oraz kwota należnego podatku z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Natomiast za bon różnego przeznaczenia uznaje się bon inny niż bon jednego przeznaczenia.
Z okoliczności sprawy wynika, że w ramach Programu, umożliwiają Państwo klientom i potencjalnym klientom (...), (…) zbieranie punktów przyznawanych za zakupy dokonywane w (...) oraz za inne aktywności punktowane w ramach Programu. Program jest organizowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i obowiązuje w (...) oraz w innych kanałach lub miejscach wskazanych w regulaminie Programu, oraz kierowany jest do osób fizycznych spełniających warunki określone w regulaminie Programu, w szczególności osób, które (…) i posiadają indywidualny profil Klienta. Nie pobierają Państwo od Klientów żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w Programie. Punkty są przyznawane Klientom nieodpłatnie w ramach Programu, w szczególności w związku z ww. aktywnościami. Warunki wykorzystania Punktów co do możliwości ich wymiany na określone towary, usługi oraz tożsamość potencjalnych dostawców (usługodawców) będą określone w regulaminie Programu lub akcji promocyjnych stanowiących powiązaną dokumentację. Na moment przyznawania Punktów Klientowi nie będzie możliwe określenie, na jakie świadczenie przeznaczy je on w przyszłości. Decyzja o sposobie wykorzystania Punktów będzie podejmowana przez Klienta dopiero po ich przyznaniu, poprzez wybór konkretnego Kuponu (…). Świadczenia możliwe do uzyskania z wykorzystaniem Punktów mogą obejmować towary lub usługi opodatkowane według różnych stawek VAT. Z tego względu w momencie przyznania Punktów Klientowi nie będzie możliwe określenie kwoty podatku VAT należnego z tytułu świadczenia, które zostanie finalnie zrealizowane z wykorzystaniem Punktów.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że skoro przyznawane Punkty stanowią instrument, z którym wiąże się obowiązek ich przyjęcia przez wskazane podmioty jako wynagrodzenie lub części wynagrodzenia za towar/usługę to należy uznać, iż Punkty stanowią bony w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy.
Natomiast mając na uwadze, że decyzja o sposobie wykorzystania Punktów będzie podejmowana przez Klienta dopiero po ich przyznaniu oraz, że punkty przyznawane przez Państwa uprawniają Klientów do nabycia – poprzez wybór konkretnego Kuponu (…) – towarów/usług opodatkowanych według różnych stawek VAT należy stwierdzić, że Punkty przyznawane w ramach Programu będą stanowić bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy.
W konsekwencji ich przekazanie (transfer) nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy.
Podsumowując stwierdzam, że Punkty przyznawane w ramach Programu stanowią bony różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 ustawy, których przyznanie/przekazanie Klientom nie podlega opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 uznano za prawidłowe.
Kolejna Państwa wątpliwość dotyczy braku podlegania opodatkowaniu świadczonej przez Państwa na rzecz Klienta usługi polegającej na przyznaniu uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnej w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Nieodpłatne świadczenie usług – co do zasady – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych m.in. w art. 8 ust. 2 ustawy. Z przywołanego wyżej przepisu wynika, że w przypadku świadczenia usług, nieodpłatne świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, kiedy wykonywane będzie na cele osobiste podatnika. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegało będzie również wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazuje, że opodatkowaniu jako odpłatne świadczenie usług, podlega użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności m.in. do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie.
Analizując natomiast treść art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy zauważyć, że dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.
W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności przedsiębiorstwa podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca.
Zatem, za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.
Natomiast, za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów.
Przepisy ustawy formułują więc zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, co do zasady, odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy.
Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem Państwa działalności jest organizacja (...) prowadzonych w szczególności przez podmioty trzecie współpracujące z Państwem w ramach umowy współpracy franczyzowej (Franczyzobiorcy). Udzielają Państwo Franczyzobiorcom prawa do prowadzenia (...) pod Państwa oznaczeniem oraz zapewniają im kompleksowe wsparcie m.in. operacyjne, marketingowe, technologiczne i logistyczne niezbędne do prowadzenia tych (...). Z tytułu udostępnienia konceptu franczyzowego oraz świadczenia ww. wsparcia pobierają Państwo od Franczyzobiorców opłaty franczyzowe, które stanowią po Państwa stronie wynagrodzenie za czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
W zakresie działalności franczyzowej, organizują Państwo działania wspierające sprzedaż towarów i usług oferowanych w (...), w szczególności prowadzą Państwo program lojalnościowy (…) uczestnikom Programu zbieranie punktów przyznawanych za zakupy dokonywane w (...) oraz za inne aktywności punktowane w ramach Programu.
Jak Państwo wskazują Program służy zwiększeniu zaangażowania Klientów oraz budowaniu ich lojalności wobec Państwa marki, a w szczególności skłania Klientów do odwiedzenia (...) w celu zrealizowania Punktów, zwiększając tym samym łączny wolumen sprzedaży w (...); wzmacnia pozytywne postrzeganie Państwa marki oraz buduje przewagę konkurencyjną organizowanej przez Państwa (...) względem konkurencyjnych sieci handlowych, co przekłada się na długoterminowy wzrost Państwa sprzedaży i przychodów z tytułu działalności franczyzowej oraz (…).
Planują Państwo, że Punkty będą mogły potencjalnie być wykorzystane m.in. poprzez przyjęcie ich przez Państwa w zamian za Państwa usługę polegającą na dopłacie do 100% ceny w zamian za towar lub usługę dostępną w (...) (bez odpłatności po stronie Klienta). Jak Państwo wskazują w ramach ww. mechanizmu Klient uzyska więc prawo do tego, aby cena określonego towaru lub usługi z asortymentu (...) (określonego w wybranym przez niego Kuponie) została w całości sfinansowana przez Państwa poprzez dopłatę odpowiadającą 100% ceny tego towaru lub usługi. Dopłata będzie uiszczana przez Państwa i przekazywana bezpośrednio na rzecz Franczyzobiorcy prowadzącego (...), w którym Klient zrealizuje uprawnienie.
Jak Państwo wskazują wydatki ponoszone przez Państwa w związku z organizacją i obsługą Programu (…) są i będą ponoszone wyłącznie do celów prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej oraz pozostawać będą w bezpośrednim związku z Państwa zasadniczą działalnością gospodarczą, tj. czynnościami opodatkowanymi VAT polegającymi na pobieraniu opłat franczyzowych. Usługa polegająca na przyznaniu Klientowi uprawnienia do uzyskania dopłaty 100% ceny określonego towaru lub usługi w (...) stanowić będzie integralny element Państwa (jako Franczyzodawcy) działań marketingowych i sprzedażowych, służących generowaniu i zwiększaniu zakresu działalności gospodarczej opodatkowanej.
W konsekwencji, z uwagi na powyższe okoliczności oraz stan prawny należy uznać, że nieodpłatne świadczenie usług w postaci dopłat do 100% ceny w zamian za towar lub usługę dostępną w (...) (bez odpłatności po stronie Klienta) będzie stanowić świadczenie usług, które będzie związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, tj. czynności te będą dokonywane na cele związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą.
Tym samym, świadczone przez Państwa usługi w postaci dopłat do 100% ceny w zamian za towar lub usługę dostępną w (...) nie będą stanowić nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy.
W konsekwencji, w rozpatrywanej sprawie przepisy te nie mają/nie będą mieć zastosowania.
Podsumowując stwierdzam, że w przypadku realizacji Punktów poprzez ich przyjęcie jako uprawniające do uzyskania świadczenia w postaci dopłaty przez Państwa 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę (jeden ze sposobów wykorzystania punktów opisany w pkt 2), świadczona przez Państwa na rzecz Klienta usługa polegająca na przyznaniu uprawnienia do uzyskania ww. dopłaty – jako usługa świadczona do celów Państwa działalności gospodarczej – nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 8 ust. 1-2 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 2 uznano za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również dokumentowania notą księgową dopłaty przekazywanej przez Państwa na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów, stanowiącej wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru/usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, iż zgodnie z art. 106a ustawy:
Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:
1) sprzedaży, z wyjątkiem:
a) przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a , w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów,
b) czynności rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest państwo członkowskie inne niż Rzeczpospolita Polska;
2) dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
a) państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
b) państwa trzeciego;
3) dostawy towarów i świadczenia usług rozliczanych w procedurach szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a i 7, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tych procedur, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tych rozdziałów jest Rzeczpospolita Polska;
4) sprzedaży na odległość towarów importowanych, rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, przez podatników zidentyfikowanych na potrzeby tej procedury, dla których państwem członkowskim identyfikacji w rozumieniu przepisów tego rozdziału jest Rzeczpospolita Polska.
W świetle art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 , dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b .
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W oparciu o przepisy ustawy, należy wskazać, że faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Tym samym faktura dokumentuje dokonanie sprzedaży, przez którą rozumie się odpłatne wydanie towaru lub odpłatne świadczenie usług, czyli czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak rozstrzygnięto powyżej, świadczone przez Państwa na rzecz Klienta nieodpłatne usługi w postaci dopłaty przez Państwa 100% ceny określonego towaru lub usługi dostępnych w (...) prowadzonym przez Franczyzobiorcę nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji nie są Państwo zobowiązani do dokumentowania ich fakturami.
Zaznaczyć należy, że ustawa oraz przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej upoważnienia w żadnym zakresie nie regulują kwestii wystawiania not księgowych. Noty księgowe stanowią dokumenty księgowe na podstawie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 522 ze zm.), a nie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Należy zatem wskazać, że nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym przez przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tych przepisów, brak jest jednakże przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług dla takiego sposobu dokumentowania.
Podsumowując stwierdzam, że kwota dopłaty przekazywana przez Państwa na rzecz Franczyzobiorcy z tytułu realizacji przez Klienta Punktów (mechanizm opisany w pkt 2) stanowiąca wynagrodzenie osoby trzeciej za dostawę towaru/usługi przez Franczyzobiorcę na rzecz Klienta może być dokumentowana notą księgową.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ponadto wskazać należy, iż niniejsza interpretacja w zakresie sformułowanych przez Państwa pytań nie odnosi się do sytuacji prawnopodatkowej Franczyzobiorców, a tym samym nie rozstrzyga o uznaniu Franczyzobiorców za podatników z tytułu sprzedaży w ramach wskazanych we wniosku (...).
Informuję również, że wskazaną we wniosku datę wydania (...) w odniesieniu do uzyskanej przez Państwa interpretacji znak (…) potraktowano jako oczywistą omyłkę pisarską. Interpretacja ta została bowiem wydana (…).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów