0112-KDIL1-1.4012.568.2026.3.AB

Interpretacja indywidualna2026-09-28Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Brak podlegania opodatkowaniem VAT sprzedaży działek powstałych z podziału działki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lipca 2026 r. wpłynął Pana wniosek z 26 czerwca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr 70/1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Uzupełnił go Pan pismem z 2 września 2026 r. (wpływ 28 sierpnia 2026 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca na podstawie umowy darowizny z dnia 26 marca 2014 r. nabył od swojego brata:

1)  zabudowaną działkę numer 2/6 położoną w (...), o obszarze 24a;

2)  niezabudowaną działkę numer 8/3 położoną w (...), o obszarze 77a;

3)  niezabudowaną działkę numer 7/1 położoną w (...), o obszarze 5ha;

4)  niezabudowaną działkę numer 70/1 położoną w (...), o obszarze 4ha;

5)  zabudowaną działkę numer 1/2 o obszarze 43a; zabudowaną budynkiem o funkcji produkcyjne, usługowe i gospodarcze dla rolnictwa;

6)  niezabudowaną działkę gruntu numer 6 położoną w (...), o obszarze 2ha i 84a;

7)  niezabudowaną działkę gruntu numer 17 położoną w (...), o obszarze 4ha 14a;

8)  niezabudowaną działkę gruntu numer 72 położoną w (...), o obszarze 3ha 67a.

Otrzymane przez Wnioskodawcę w drodze darowizny grunty, znajdowały się od lat 80-tych XX wieku w majątku rodzinnym Wnioskodawcy, gdyż ich poprzednim właścicielem była matka Wnioskodawcy.

Nabyte przez Wnioskodawcę nieruchomości pierwotnie były uprawiane przez ojca Wnioskodawcy, do czasu, kiedy ten bez uszczerbku dla swojego zdrowia mógł wykonywać tego rodzaju prace. Stan zdrowia ojca Wnioskodawcy i wiek były przyczyną, dla której Wnioskodawca zaczął utrzymywać grunty w dobrej kulturze rolnej.

Od 2024 roku grunty Wnioskodawcy są oddane w użyczenie rolnikowi, który je uprawia i czerpie z tej uprawy pożytki.

Wnioskodawca nigdy nie prowadził działalności gospodarczej, lecz zarówno na moment nabycia ww. nieruchomości od brata, jak i przez cały okres ich posiadania był i jest pracownikiem etatowym, co powoduje, że nie ma możliwości czasowych, aby zająć się prowadzeniem gospodarstwa rolnego.

Ponadto Wnioskodawca nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca celem wybudowania domu oraz zapewnienia środków finansowych dla godnego funkcjonowania jego oraz jego rodziny zamierza dokonać zbycia części posiadanych nieruchomości, jako wyzbycie się swojego majątku rodzinnego.

Wnioskodawca dokonał podziału rolnego działki 70/1 na działki nr 72/19 do 72/19, wydzielając 10 działek. Dla wydzielonych działek Wnioskodawca wystąpił o decyzje o warunkach zabudowy: Działka 72/20 - wz na 4 budynki, działka 70/21 - wz na 4 budynki, działka 70/22 - wz na 3 budynki, działka 70/23 - wz na 3 budynki, działka 70/24 - wz na 3 budynki.

Działka 70/19 jest wydzielona jako działka dojazdowa.

Wnioskodawca ze względu na znaczne powierzchnie działek oraz aktualne zapotrzebowanie na mniejsze działki po budownictwo mieszkaniowe planuje, że:

Działka 72/20 – zostanie podzielona na 4 działki, działka 70/21 - zostanie podzielona na 4 działki, działka 70/22 – zostanie podzielona na 3 działki, działka 70/23 - zostanie podzielona na 3 działki, działka 70/24 – zostanie podzielona na 3 działki.

Wnioskodawca poza ww. działki planuje również sprzedać działki 70/25-70/29, z tym, że te działki zostaną sprzedane bez ich dalszego podziału na mniejsze jako działki rolne, w związku z zawartą przedwstępną umową sprzedaży.

Wnioskodawca w stosunku do nieruchomości będących przedmiotem zapytania nie podejmował i nie będzie podejmował czynności takich jak uzbrojenie, ogrodzenie terenu, czy budowa drogi, nie będzie ponosił nakładów na uatrakcyjnienie nieruchomości będących przedmiotem sprzedaży.

Wnioskodawca nie będzie udzielać żadnych zgód ani pełnomocnictw nabywcy nieruchomości, nie będzie upoważniać, ani udzielać żadnych pełnomocnictw nabywcy, dlatego nabywca nie będzie podejmował do momentu nabycia nieruchomości żadnych czynności.

Wnioskodawca planuje zlecić sprzedaż działek do biura nieruchomości. Działki będą oferowane do sprzedaży przy pomocy wyłącznie pośrednika głównie poprzez umieszczanie ogłoszeń na portalach internetowych. Na terenie poszczególnych działek nie wykluczone jest również umieszczenie banneru informującego o możliwości zakupu działki z numerem telefonu pośrednika. Nie przewiduje się ogłoszeń w radio, wykonywania prospektów reklamowych, folderów, udziału w targach itp.

Wnioskodawca dopuszcza zawieranie przedwstępnych umów sprzedaży, przy czym to zależeć będzie od nabywcy i co do zasady jego sytuacji finansowej i sposobu finansowania nabycia nieruchomości.

W umowach tych zostanie określony jedynie przedmiot umowy, tj. docelowy numer działki, kwota sprzedaży, kwota wpłaconego zadatku/zaliczki, termin zapłaty za nieruchomość, termin zawarcia umowy przenoszącej własność oraz termin wydania nieruchomości. Poza powyższymi ustaleniami przedwstępne umowy nie będą zawierały innych praw i obowiązków zarówno po stronie Nabywcy jak i Sprzedającego. W umowach przedwstępnych nie zostaną zawarte żadne dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży.

Wnioskodawca w latach 2018-2025 dokonał zbycia kilku działek powstałych z podziały działki 7/1, tj. zbył działki 7/4- 7/9.

Uzupełnienie opisu sprawy

1.  Działka 70/1 została podzielona na działki 70/19-70/29, a we wniosku omyłkowo wskazano w cytowanym zdaniu inną numerację. Wydzielonych zostało 10 działek pod zabudowę oraz jedna działka dojazdowa.

2.  W odpowiedzi na pytanie:

„W jakim celu dokonał Pan podziału działki nr 70/1?”,

wskazał Pan, że:

„Podział działki 70/1 nastąpił ze względu na większy rynek zbytu działek o mniejszej powierzchni, aniżeli działki o większej powierzchni”.

3.  Działka 70/1 była wykorzystywana od momentu jej nabycia przez Wnioskodawcę na cele rolne, a pracami w tym zakresie zajmował się ojciec Wnioskodawcy. Z czasem, a w szczególności ze względu na wiek oraz stan zdrowia ojca, prace rolnicze na tej działce zostały wstrzymane. Działka 270/1 została podzielona na mniejsze działki i jest oddana nieodpłatnie w użyczenie rolnikowi, który prowadzi na niej uprawy.

4.  Wszystkie działki były i są nieodpłatnie udostępnione rolnikowi na cele działalności rolniczej w ramach użyczenia. Użyczenie to obowiązuje od czasu zaprzestania jej użytkowania przez ojca Wnioskodawcy. Z tytułu udostępnienia tych działek nie wystąpił nigdy podatek należny VAT.

5.  Na pytanie:

„Czy dla obszaru, który obejmuje przedmiotowe działki, wystąpił Pan o uchwalenie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak – to w jakim celu?”,

odpowiedział Pan, że dla obszaru obejmującego działki będące przedmiotem wniosku, nie wystąpił Pan o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

6.  Wnioskodawca dla działki 70/1, ani dla działek powstałych z jej podziału nie uzyskał decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej.

7.  Wnioskodawca nie zamierza wybudować na ww. działkach budynków mieszkalnych a jedynie ze względu na aktualną procedurę w zakresie planowania przestrzennego i wprowadzenie ogólnych planów zagospodarowania przestrzennego oraz zmianę przepisów, zapewnić ww. nieruchomościom możliwość ich zabudowy.

8.  Wnioskodawca posiada inne nieruchomości. Nieruchomości mają charakter gruntów niezabudowanych. Nieruchomości te stanowią własność Wnioskodawcy. Sprzedaż tych nieruchomości nastąpi w momencie, kiedy pojawi się osoba zainteresowana jej zakupem. Aktualnie trudno przewidzieć kiedy ta sprzedaż będzie miała miejsce.

9.  Wnioskodawca dokonał sprzedaży innych działek, tj. działek o numerach 7/3- 7/9, powstałych z podziału działki 7/1. Wnioskodawca nabył działkę 7/1 na podstawie umowy darowizny z dnia 26.03.2014 r. od swojego brata. Działka ta została nabyta jako działka rolna. Działka 7/1, jak i działka 7/3- 7/9 były wykorzystywane do celów działalności rolniczej, którą prowadził ojciec Wnioskodawcy. Sprzedaż działek nastąpiła w następujących okresach:

19.07.2018 r. działka nr 7/3;

20.07.2020 r. działka nr 7/5;

14.05.2021 r. działka nr 7/7;

14.05.2021 r. działka nr 7/6;

9.08.2022 r. działka nr 7/4;

4.03.2025 r. działka nr 7/9;

4.03.2025 r. działka nr 7/8.

Wnioskodawca środków ze sprzedaży ww. nieruchomości nie przeznaczył na zakup innych nieruchomości. Działki zostały nabyte przez Wnioskodawcę w ramach umowy darowizny, której celem było utrzymanie nieruchomości w majątku rodzinnym i zapewnienie w przyszłości wszystkim jej członkom środków na zaspokojenie potrzeb życiowych.

10.  Wnioskodawca nie zamierza dokonywać nabycia nieruchomości celem ich dalszej odsprzedaży.

11.  Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa geodecie dokonującemu podziału nieruchomości w ramach postępowania administracyjnego w zakresie podziału działek oraz uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, ze względu na charakter postępowań i wymóg udziału geodety w procedurze podziału nieruchomości. Ponadto Wnioskodawca udzielił pełnomocnictwa pośrednikowi nieruchomości do pozyskiwania wypisów, wyrysów, zaświadczeń oraz innych dokumentów w imieniu mocodawcy, niezbędnych do okazania w ramach czynności notarialnych sprzedaży nieruchomości, bez których notariusz nie sporządzi aktu notarialnego. Koszty działań opartych o umocowania będzie ponosił Wnioskodawca.

12.  Wnioskodawca w zakresie działki nr 70/1 oraz działek powstałych z jej podziału nie podjął i nie zamierza podejmować żadnych działań w zakresie wystąpienia o warunki przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, utwardzenia dróg; innych działań zmierzających do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności nieruchomości.

13.  Wnioskodawca nie był i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

14.  Działki objęte wnioskiem nie były i nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów działalności rolniczej. Wnioskodawca nie prowadził gospodarstwa rolnego, w tym jako rolnik ryczałtowy. Wnioskodawca nie jest i nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

15.  Wnioskodawca nie dokonywał zbiorów i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych.

16.  Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych o zbliżonym charakterze.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr 70/1 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Transakcje sprzedaży działek objętych pytaniem prawnym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stanowisko to ma oparcie w przepisach i orzecznictwie. Należy przede wszystkim nawiązać do kryteriów określonych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „TSUE”) w wyroku z 15 września 2011r. w sprawach połączonych C 180/10 i C 181/10. W orzeczeniu tym TSUE stwierdził, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem od podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347, str. 1 ze zm.), kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Natomiast, jeżeli osoba ta w celu dokonania wspomnianej sprzedaży podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców, w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 112 należy uznać ją za podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a więc za podatnika podatku od wartości dodanej.

Za prawidłowe należy uznać stanowisko, że aktywności Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego we wniosku, zbycia działek gruntu nie można uznać za aktywność porównywalną do aktywności przedsiębiorcy zajmującego się obrotem nieruchomościami.

Opisane transakcje nie mają charakteru działalności stałej i oceny tej nie zmienia wielość transakcji. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza skorzystać z możliwości wyzbycia się majątku nabytego w ramach dziedziczenia po zmarłym ojcu. W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie zarządzania majątkiem prywatnym mieści się aktywność polegająca na podziale działek na mniejsze działki. Zarządzenie majątkiem prywatnym nie wyklucza podejmowania takich kroków, aby w razie zbywania majątku uzyskać jak najlepszą cenę. Poza tym Wnioskodawca nie podejmował ani nie planuje podejmowania działań takich, jak uzbrajanie terenu w media, budowanie drogi wewnętrznej.

Nie można zatem upatrywać aktywnych działań o charakterze profesjonalnej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w przypadku podziału dużej działki na mniejsze oraz realizowanie czynności takich jak pozyskanie warunków zabudowy, które to są niezbędne celem podziału większego terenu na mniejszy.

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji nie wynika bowiem, aby Wnioskodawca podejmował wskazane w wyroku TSUE, jako tzw. „minimum”, działania pozwalające na ustalenie, że działa jako handlowiec.

Reasumując, zatem ocenić należy planowane transakcje sprzedaży działek powstałych z podziału działki 70/1, obręb (...), jako działanie osoby nie mającej statusu podatnika VAT w tym zakresie. Planowane transakcje nie będą podlegały więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem, czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku od towarów i usług jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Jednocześnie w art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE wskazano, że:

Państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

a)  dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;

b)  dostawa terenu budowlanego.

W myśl art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE:

Do celów ust. 1 lit. b) „teren budowlany” oznacza każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie.

Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej ani też nie został wykorzystany w trakcie jego posiadania na cele działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „gospodarczą” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem, w kwestii podlegania opodatkowaniu sprzedaży działek powstałych z podziału działki nr 70/1 istotne jest, czy w celu dokonania ich sprzedaży, podjął Pan aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Skutkowałoby to koniecznością uznania Pana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, czy też prowadzenia działalności, ani też w trakcie posiadania nie został wykorzystany do działalności gospodarczej.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

Inaczej jest natomiast – jak wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem, za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Ze wskazanych powyżej orzeczeń wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania nieruchomości w ramach majątku osobistego.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

Z opisu sprawy wynika, że:

-     nie był Pan i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT;

-     nie prowadził Pan gospodarstwa rolnego, w tym jako rolnik ryczałtowy;

-     nie dokonywał Pan zbiorów i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych;

-     nie prowadził i nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych o zbliżonym charakterze;

-     na podstawie umowy darowizny z dnia 26 marca 2014 r. nabył od swojego brata działki zabudowane i niezabudowane szczegółowo wymienione w opisie sprawy;

-     otrzymane przez Pan w drodze darowizny grunty, znajdowały się w majątku rodzinnym;

-     działka 70/1 została podzielona na mniejsze działki i jest oddana nieodpłatnie w użyczenie rolnikowi, który prowadzi na niej uprawy – wszystkie działki były i są nieodpłatnie udostępnione rolnikowi na cele działalności rolniczej w ramach użyczenia. Użyczenie to obowiązuje od czasu zaprzestania jej użytkowania przez Pana ojca. Z tytułu udostępnienia tych działek nie wystąpił nigdy podatek należny VAT;

-     dla obszaru obejmującego działki będące przedmiotem wniosku, nie wystąpił Pan o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego;

-     dla działki 70/1, ani dla działek powstałych z jej podziału nie uzyskał Pan decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej;

-     w zakresie działki nr 70/1 oraz działek powstałych z jej podziału nie podjął Pan i nie zamierza Pan podejmować żadnych działań w zakresie wystąpienia o warunki przyłącza do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, elektroenergetycznej, utwardzenia dróg; innych działań zmierzających do zwiększenia wartości bądź atrakcyjności nieruchomości;

-     udzielił Pan pełnomocnictwa geodecie dokonującemu podziału nieruchomości w ramach postępowania administracyjnego w zakresie podziału działek oraz uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, ze względu na charakter postępowań i wymóg udziału geodety w procedurze podziału nieruchomości;

-     udzielił Pan pełnomocnictwa pośrednikowi nieruchomości do pozyskiwania wypisów, wyrysów, zaświadczeń oraz innych dokumentów w Pana imieniu, niezbędnych do okazania w ramach czynności notarialnych sprzedaży nieruchomości, bez których notariusz nie sporządzi aktu notarialnego.

Pana wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr 70/1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT dla danej czynności – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy. Należy zatem ustalić, czy w odniesieniu do czynności sprzedaży ww. działek spełnia Pan przesłanki do uznania Pana za podatnika podatku od towarów i usług.

Analiza sprawy w kontekście powołanych przepisów oraz wyroku TSUE z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10 prowadzi do wniosku, że sprzedaż działek, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest przesłanek, aby w związku z tymi transakcjami uznać Pana za podatnika tego podatku. Z zawartego we wniosku opisu sprawy nie wynika bowiem taka Pana aktywność, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które jednoznacznie przesądzają, że sprzedaż opisanych we wniosku działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Nie podjął Pan aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Nie podjął Pan również żadnych czynności zmierzających do podniesienia wartości gruntu. Wprawdzie dokonał Pan już wcześniej sprzedaży nieruchomości, ale jak Pan wskazał, środki ze sprzedaży ww. nieruchomości nie zostały przeznaczone na zakup innych nieruchomości. Ponadto, jak również wynika z opisu sprawy, działki zostały nabyte przez Pana w ramach umowy darowizny, której celem było utrzymanie nieruchomości w majątku rodzinnym i zapewnienie w przyszłości wszystkim jej członkom środków na zaspokojenie potrzeb życiowych.

Zatem brak jest przesłanek świadczących o takiej Pana aktywności w przedmiocie zbycia tych działek, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz informacje wynikające z uzupełnienia sprawy, nie można uznać, że w odniesieniu do sprzedaży wskazanych działek zachowa się Pan jak handlowiec.

W związku z powyższym, skoro w przedmiotowej sprawie nie wystąpiły przesłanki stanowiące podstawę uznania Pana za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, to planowana sprzedaż działek, nie będzie stanowiła czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podsumowanie

Sprzedaż działek powstałych z podziału działki nr 70/1 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ta interpretacja rozstrzyga wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działek. Natomiast wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów