0111-KDIB3-3.4013.217.2026.2.MAZ
Sposób ustalania łącznej mocy generatorów w przypadku stosowania zwolnienia od akcyzy wytwarzanej energii elektrycznej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, wpłynął 20 lipca 2026 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 1 września 2026 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie przedstawiony w przesłanym uzupełnieniu)
Opis działalności
(A) (dalej jako: „Spółka” albo „Wnioskodawca”), prowadzi działalność gospodarczą o charakterze przedsiębiorstwa produkcyjnego. Spółka jest podmiotem wykorzystującym energię elektryczną przede wszystkim na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Wytwarzanie energii elektrycznej nie stanowi głównego przedmiotu działalności Spółki, lecz ma charakter pomocniczy wobec prowadzonego przedsiębiorstwa. Podstawowa działalność Spółki koncentruje się przede wszystkim na produkcji … . Spółka jest producentem kontraktowym oraz producentem wyrobów marek własnych klientów, w szczególności na rzecz sieci handlowych, dystrybutorów oraz innych kontrahentów zlecających produkcję określonych kategorii produktów. W ramach tej działalności Spółka wytwarza w szczególności produkty z kategorii … oraz inne produkty o podobnej charakterystyce i przeznaczeniu.
Działalność Spółki obejmuje również czynności pomocnicze i techniczne niezbędne do prowadzenia procesu produkcyjnego, w tym przygotowanie surowców, mieszanie, dozowanie, konfekcjonowanie, pakowanie, magazynowanie oraz przygotowanie produktów do dystrybucji. Spółka wykorzystuje w tym zakresie infrastrukturę produkcyjną, magazynową, laboratoryjną, techniczną i biurową. W ramach przedsiębiorstwa funkcjonują w szczególności linie produkcyjne, urządzenia mieszające i dozujące, urządzenia konfekcjonujące i pakujące, systemy transportu wewnętrznego, urządzenia pomocnicze, kompresorownia, infrastruktura magazynowa, serwerownia, oświetlenie, urządzenia biurowe, studnia oraz pozostałe instalacje techniczne wykorzystywane w działalności Spółki.
Przemysłowy charakter działalności predysponuje Spółkę do wykazywania stałego i znaczącego zapotrzebowania na energię elektryczną. Energia elektryczna jest niezbędna do stałego i nieprzerwanego prowadzenia produkcji i do utrzymania infrastruktury pomocniczej, technicznej, magazynowej i administracyjnej. Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne. Możliwe przerwy w dostawach energii elektrycznej mogą zakłócić istniejące procesy produkcyjne, magazynowe, logistyczne oraz funkcjonowanie urządzeń pomocniczych, zaburzając tym samym rytm działania przedsiębiorstwa i narażając Spółkę na straty z tego tytułu. W związku z powyższym Spółka wykorzystuje własne źródła wytwarzania energii elektrycznej, które służą przecie wszystkim pokrywaniu zapotrzebowania własnego przedsiębiorstwa, ograniczeniu ilości energii pobieranej z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej oraz zwiększeniu bezpieczeństwa energetycznego zakładu.
Spółka wykorzystuje dwa rodzaje źródeł wytwarzania energii elektrycznej. Pierwszą grupę stanowią instalacje fotowoltaiczne, które służą bieżącemu wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Drugą grupę stanowią agregaty prądotwórcze zasilane olejem napędowym, które pełnią funkcję źródeł rezerwowych i awaryjnych Wszystkie wskazane źródła energii stanowią składniki majątku Spółki i są wykorzystywane w ramach działalności prowadzonej przez ten sam podmiot. Urządzenia te nie zostały oddane do używania innym podmiotom i nie służą zasilaniu działalności prowadzonej przez inne podmioty.
Spółka posiada następujące źródła wytwarzania energii elektrycznej:
· elektrownię fotowoltaiczną o mocy nominalnej … kW,
· instalację fotowoltaiczną o mocy nominalnej … kW,
· agregat prądotwórczy o mocy nominalnej … kW,
· agregat prądotwórczy o mocy nominalnej … kW,
· agregat prądotwórczy o mocy nominalnej … kW,
· agregat prądotwórczy o mocy nominalnej … kW,
· agregat prądotwórczy o mocy nominalnej … kW.
Łączna moc instalacji fotowoltaicznych wynosi 998 kW, tj. 0,998 MW. Na tę wartość składa się elektrownia fotowoltaiczna o mocy … kW oraz instalacja fotowoltaiczna o mocy … kW.
Łączna moc agregatów prądotwórczych wskazanych w aktualnym zestawieniu wynosi 880 kW, tj. 0,880 MW. Suma mocy wszystkich urządzeń objętych aktualnym zestawieniem wynosi 1878 kW, tj. 1,878 MW
Agregaty prądotwórcze zasilane olejem napędowym nie służą bieżącej, podstawowej produkcji energii elektrycznej. Ich funkcją jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego zakładu w przypadku braku zasilania z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, a także umożliwienie pracy określonych urządzeń i obszarów przedsiębiorstwa w sytuacjach awaryjnych. Agregaty nie są wykorzystywane w celu sprzedaży energii elektrycznej, jej refakturowania, oddawania do sieci elektroenergetycznej ani przekazywania innym podmiotom. Agregat prądotwórczy o mocy … kW i agregat prądotwórczy o mocy … kW są przeznaczone do zasilania rezerwowego i mogą być uruchamiane ręcznie w sytuacji, w której wystąpi brak zasilania z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej, a jednocześnie po stronie zakładu występuje duże zapotrzebowanie na energię elektryczną. Agregat prądotwórczy o mocy … kW zasila nowy zakład produkcyjny należący do Spółki i służy zasilaniu m.in. magazynu, kompresorowni, biurowca oraz oświetlenia. Agregaty prądotwórcze o mocy … kW dotyczą starego zakładu - w szczególności serwerowni i zasilania studni. Oba agregaty o mocy … kW pracują w układzie automatyki SZR.
Agregaty pracujące w układzie automatyki SZR uruchamiają się automatycznie w przypadku zaniku zasilania z zewnętrznej sieci elektroenergetycznej. Pozostałe agregaty mogą zostać uruchomione ręcznie, gdy wystąpi brak zasilania zewnętrznego, a jednocześnie istnieje zapotrzebowanie na energię przede wszystkim po stronie urządzeń należących do zakładowej infrastruktury krytycznej. Dotychczas w zakresie działalności Spółki nie było sytuacji, w której konieczne byłoby ręczne uruchomienie agregatów awaryjnych z uwagi na jednoczesny brak zasilania zewnętrznego i duży pobór energii elektrycznej przez urządzenia produkcyjne lub infrastrukturę zakładową.
Paliwem wykorzystywanym do pracy agregatów prądotwórczych jest olej napędowy. Paliwo jest tankowane do kanistrów na stacjach paliw, a następnie wykorzystywane do zasilania agregatów prądotwórczych. Spółka posiada faktury dokumentujące zakup oleju napędowego na stacjach paliw. Wykorzystywany olej napędowy jest wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Od opisanego paliwa została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Instalacje fotowoltaiczne oraz agregaty prądotwórcze nie są w stanie pracować jednocześnie. Układ zasilania został skonstruowany w taki sposób, że włączenie agregatów prądotwórczych powoduje wyłączenie instalacji fotowoltaicznych. Oznacza to, że w okresie pracy agregatów prądotwórczych instalacje fotowoltaiczne nie pracują równolegle z agregatami. W okresie standardowej pracy instalacji fotowoltaicznych agregaty prądotwórcze pozostają wyłączone, chyba że wystąpi zdarzenie awaryjne skutkujące przełączeniem zakładu na zasilanie rezerwowe. W związku z tym system energetyczny Spółki może funkcjonować wyłącznie w dwóch trybach:
1) w trybie podstawowym: energia elektryczna jest wytwarzana przez instalacje fotowoltaiczne i zużywana przez Spółkę na potrzeby własne, a ewentualna nadwyżka jest oddawana do sieci;
2) w trybie awaryjnym: w razie zaniku zasilania zewnętrznego lub innego zdarzenia wymagającego uruchomienia źródeł zapasowych, pracują agregaty prądotwórcze, a instalacje fotowoltaiczne są w tym czasie wyłączone. Nie dochodzi więc do sytuacji, w której energia elektryczna jest jednocześnie wytwarzana przez instalacje fotowoltaiczne oraz agregaty prądotwórcze.
Organizacyjnie Spółka wyróżnia wewnątrz przedsiębiorstwa stary i nowy zakład. Stary zakład oraz nowy zakład funkcjonują na odrębnych przyłączach i punktach poboru energii, są one jednak częścią jednego przedsiębiorstwa i należą do tego samego podatnika. Wszystkie wskazane źródła energii pozostają związane z działalnością Spółki i są wykorzystywane przez jeden podmiot. Z perspektywy organizacyjnej, majątkowej i podatkowej nie są to instalacje przypisane do odrębnych podatników, lecz elementy infrastruktury energetycznej jednego przedsiębiorstwa. Energia elektryczna z instalacji fotowoltaicznych jest wykorzystywana przede wszystkim na potrzeby własne Spółki, tj. na potrzeby urządzeń i infrastruktury służących prowadzeniu działalności produkcyjnej, magazynowej, technicznej i administracyjnej. Spółka nie refakturuje tej energii na inne podmioty, nie przekazuje jej nieodpłatnie innym podmiotom ani nie wykorzystuje jej do zasilania działalności prowadzonej przez podmiot inny niż Spółka.
W przypadku gdy w danym okresie ilość energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną przewyższa bieżące zapotrzebowanie Spółki, nadwyżka energii elektrycznej jest oddawana do sieci elektroenergetycznej. Oddanie energii do sieci jest rozliczane z nabywcą energii elektrycznej. Na podstawie danych udostępnianych przez nabywcę energii elektrycznej możliwe jest ustalenie ilości energii elektrycznej oddanej do sieci. Rozliczenia prowadzone są w ten sposób, że jedna faktura odpowiada jednemu okresowi rozliczeniowemu. Za datę sprzedaży przyjmowany jest ostatni dzień okresu rozliczeniowego, a wolumen energii wykazywany jest w MWh, z zaokrągleniem do trzech miejsc po przecinku. Wartość sprzedaży netto obliczana jest jako iloczyn ilości energii elektrycznej oddanej do sieci oraz ceny jednostkowej netto. Spółka traktuje powyższe oddanie energii do sieci jako rozliczenie nadwyżek energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej i niewykorzystanej na bieżące potrzeby własne Spółki.
Ilość energii wyprodukowanej przez instalacje fotowoltaiczne jest ustalana na podstawie danych technicznych pochodzących z instalacji, w szczególności z urządzeń pomiarowych, systemów monitorujących pracę instalacji lub wewnętrznych zestawień prowadzonych przez Spółkę. Ilość energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne z instalacji fotowoltaicznych jest możliwa do ustalenia przez porównanie ilości energii wyprodukowanej z ilością energii oddanej do sieci, z uwzględnieniem danych dotyczących poboru energii z sieci zewnętrznej wynikających z rozliczeń właściwych punktów poboru energii. W odniesieniu do agregatów prądotwórczych, które są wykorzystywane wyłącznie awaryjnie, ilość energii elektrycznej wytworzonej i zużytej przez Spółkę może być ustalana na podstawie dostępnych danych z urządzeń, dokumentacji eksploatacyjnej, czasu pracy, mocy urządzeń oraz innych parametrów technicznych pozwalających określić ilość energii wytworzonej w danym okresie.
Z punktu widzenia pytania objętego niniejszym wnioskiem kluczowe jest zatem to, że Spółka posiada wprawdzie źródła wytwarzania energii elektrycznej o sumarycznej mocy nominalnej 1,878 MW, jednak urządzenia te nie pracują jednocześnie. W standardowym trybie pracy wytwarzanie energii odbywa się wyłącznie z instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 0,998 MW, natomiast w trybie awaryjnym, po wyłączeniu instalacji fotowoltaicznych, wytwarzanie energii odbywa się z agregatów prądotwórczych o łącznej mocy nieprzekraczającej 0,880 MW. W żadnym z opisanych trybów pracy łączna moc generatorów faktycznie wytwarzających energię elektryczną zużywaną przez Spółkę na potrzeby własne nie przekracza 1 MW.
Pytanie
Czy dla potrzeb zastosowania art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24e ust. 1b pkt 1 oraz art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a także zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW powinna być ustalana na podstawie sumy mocy nominalnej wszystkich generatorów posiadanych przez Spółkę, niezależnie od tego, czy są one w danym momencie uruchomione i faktycznie wytwarzają energię elektryczną - innymi słowy w oparciu o ich moc znamionową, czy też na podstawie łącznej mocy generatorów faktycznie wykorzystywanych w danym momencie do wytworzenia energii elektrycznej zużywanej następnie przez Spółkę na potrzeby własne?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dla potrzeb zastosowania art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24e ust. 1b pkt 1 oraz art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a także zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW powinna być ustalana na podstawie łącznej mocy generatorów faktycznie wykorzystywanych w danym momencie do wytworzenia energii elektrycznej zużywanej przez Spółkę na potrzeby własne, a nie jako suma mocy nominalnej wszystkich generatorów posiadanych przez Spółkę.
W opisanym stanie faktycznym przy ustalaniu limitu 1 MW należy uwzględniać odpowiednio: w trybie podstawowym łączną moc instalacji fotowoltaicznych wynoszącą 0,998 MW, a w trybie awaryjnym łączną moc agregatów prądotwórczych wynoszącą maksymalnie 0,880 MW. Ponieważ instalacje fotowoltaiczne i agregaty prądotwórcze nie pracują równolegle, nie dochodzi do sytuacji, w której energia elektryczna zużywana przez Spółkę byłaby wytwarzana z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Sam fakt posiadania przez Spółkę generatorów o sumarycznej mocy nominalnej 1,878 MW nie powinien zatem pozbawiać Spółki możliwości stosowania zwolnienia oraz wyłączeń obowiązków przewidzianych w powołanych przepisach.
Uzasadnienie
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (dalej jako: „Rozporządzenie”) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Zgodnie natomiast z § 5 ust. 2 Rozporządzenia, w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii, zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Analogiczne kryterium łącznej mocy generatorów pojawia się również w przepisach ustawy o podatku akcyzowym dotyczących obowiązków rejestracyjnych, deklaracyjnych i ewidencyjnych. Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Z kolei art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy przewiduje brak obowiązku składania deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1, przez podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, a art. 138h ust. 2 ustawy stanowi, że przepisy o prowadzeniu ewidencji ilościowej energii elektrycznej nie mają zastosowania do tych podmiotów.
Agregaty są napędzane olejem napędowym. Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.
Energia elektryczna wytwarzana przez instalacje fotowoltaiczne pochodzi zatem z odnawialnego źródła energii, ponieważ zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii odnawialne źródło energii obejmuje m.in. energię promieniowania słonecznego. W odniesieniu do agregatów warunek z § 5 ust. 2 Rozporządzenia należy uznać za spełniony, jeżeli od oleju napędowego nabywanego przez Spółkę na stacjach paliw została zapłacona akcyza w należnej wysokości, co znajduje odzwierciedlenie w fakturach dokumentujących nabycie paliwa.
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli w żadnym momencie danego okresu rozliczeniowego, który co do zasady obejmuje miesiąc, łączna moc wszystkich pracujących generatorów wytwarzających energię elektryczną nie przekroczy mocy 1 MW, podatnik zachowa w danym miesiącu prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna. Nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji i zużycia energii elektrycznej są nieużywane. Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie zużywana.
Dla wykładni wskazanych przepisów decydujące jest bowiem powiązanie limitu 1 MW z energią faktycznie wytworzoną i zużytą przez podatnika, a nie z samym posiadaniem generatorów. Przepisy posługują się sformułowaniami „wyprodukował ją z generatorów”, „generatorów produkujących energię elektryczną” oraz „w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot”, co wskazuje na konieczność odniesienia limitu do generatorów, które w danym momencie faktycznie produkują energię elektryczną zużywaną przez podatnika. Nie jest zatem istotna abstrakcyjna suma mocy wszystkich urządzeń posiadanych przez podatnika, jeżeli część z nich pozostaje wyłączona i nie uczestniczy w wytwarzaniu energii zużywanej przez podatnika.
Zwolnienie, o którym mowa w § 5 Rozporządzenia uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych w danym momencie okresu rozliczeniowego generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Określając łączną moc wykorzystywanych w danym momencie generatorów należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować.
W przypadku posiadanych przez Spółkę instalacji fotowoltaicznych i agregatów prądotwórczych oznacza to, że limit 1 MW należy odnosić do generatorów faktycznie wytwarzających energię w danym trybie pracy. Jeżeli w danym momencie pracują wyłącznie instalacje fotowoltaiczne o łącznej mocy nieprzekraczającej 0,998 MW albo wyłącznie agregaty prądotwórcze o łącznej mocy nieprzekraczającej 0,880 MW, to energia elektryczna wytworzona i zużyta przez Spółkę pochodzi z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Odmienna interpretacja prowadziłaby do objęcia limitem generatorów nieuczestniczących w wytworzeniu tej energii, co pozostawałoby w sprzeczności z literalnym brzmieniem przepisów.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w:
1) interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2015 r., sygn. IPPP3/443-139/12/15-6/S/SM: „Jak zostało wskazane, Wnioskodawca wytwarza energię elektryczną wykorzystując jednocześnie generatory, których łączna moc nie przekracza 1 MW. Tym samym w świetle powyższego należy uznać, że w sytuacji opisanej we wniosku wskazana powyżej w pkt a) przesłanka określona w § 9 rozporządzenia dotycząca łącznej mocy generatorów została spełniona. (...) W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 2829/14 stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe”;
2) interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.153.2022.1.JS: ,,Stwierdzić zatem należy, że w odniesieniu do tego pytania, w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego, łączna moc generatorów, w której dochodziło do wytworzenia, a następnie zużycia przez Spółkę energii elektrycznej, nie przekroczyła 1 MW. Tym samym, ściśle w tak przedstawionych okolicznościach - Spółka ma możliwość skorzystania ze zwolnienia w oparciu o § 5 ust. 1 rozporządzenia. Państwa stanowisko, ściśle w okolicznościach objętych opisem stanu faktycznego w odniesieniu do pytania nr 1 - należało zatem uznać za prawidłowe. Przy czym, zastrzec należy, że w sytuacji gdyby doszło do wytwarzania i zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej również w innym generatorze/generatorach, wskutek czego łączna moc generatorów produkujących energię elektryczną przekroczy 1 MW utraciliby Państwo możliwość zastosowania zwolnienia, o którym mowa w§ 5 ust. 1 rozporządzenia, z uwagi na przekroczenie łącznego limitu mocy 1 MW”;
3) interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.79.2023.2.AM: ,,Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji energii elektrycznej (w danym okresie rozliczeniowym) są nieużywane (są bowiem wykorzystywane - zgodnie ze wskazaniem w piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie do uzupełnienia wniosku - jako generatory awaryjne/zapasowe). Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszelkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana. Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 należy uznać za prawidłowe”;
4) interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.253.2023.1.PJ: „(...) nie jest istotne, jaka jest moc wszystkich posiadanych przez podatnika generatorów, ale jaka jest moc generatorów, z których została faktycznie wyprodukowana zużyta energia. W konsekwencji należy uznać, że pomimo faktu, że X. posiada generatory (Mikroinstalacje i Agregaty) o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, to zawsze należy brać pod uwagę, czy zużyta w danym miesiącu energia została wyprodukowana w generatorach, których łączna moc przekracza 1 MW. (...) Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w zakresie: (...) - sposobu ustalania łącznej mocy generatorów na potrzeby zastosowania przepisów w zakresie podatku akcyzowego - jest prawidłowe”;
5) interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 czerwca 2025 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.73.2025.3.MPU: ,,Reasumując Spółka stoi zatem na stanowisku, że w przypadku gdy posiada wiele generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, tj. kogeneratory i instalacje fotowoltaiczne, lecz w danym momencie jednocześnie wykorzystuje celem wytworzenia energii elektrycznej jedynie część z tych generatorów, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, to zużycie tej energii elektrycznej podlega zwolnieniu od akcyzy zgodnie z § 5 Rozporządzenia. Pomimo bowiem posiadania generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, istotne dla zwolnienia od akcyzy jest to, że generatory z których w danym momencie produkowana jest wytwarzana energia elektryczna mają moc łączną nieprzekraczającą 1 MW. (...) Uwzględniając powyższe, zasadne jest twierdzenie, że obowiązki dotyczące prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, składania stosownych deklaracji akcyzowych oraz odprowadzania podatku akcyzowego od wytworzonej energii elektrycznej wykorzystanej na potrzeby własne będą dotyczyć jedynie miesięcy, w których wystąpiła sytuacja jednoczesnej pracy generatorów, których łączna moc przekroczy 1 MW. (...) Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe”.
Podobne stanowisko przedstawił także NSA w wyroku z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 959/13, w którym wskazał: „Zdaniem Sądu odwoławczego zamieszczenie obu tych wyrazów w bezpośrednim sąsiedztwie, tj. w ramach jednego przepisu („zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów”) wskazuje, że prawodawca położył wyraźny nacisk na spożytkowanie energii elektrycznej, tj. na faktyczne wytworzenie i wykorzystanie energii. Przyjęcie w tym kontekście, że w ww. przepisie chodzi o maksymalną moc generatorów posiadanych przez podatnika, powodowałoby uzależnienie zwolnienia od mocy generatorów, nie zaś od produkcji i stosownego do jej wielkości zużycia energii. W konsekwencji przytoczone zwroty byłyby normatywnie puste, czemu sprzeciwia się ugruntowana w orzecznictwie dyrektywa interpretacyjna znana jako zakaz wykładni per non est, tj. zakaz dokonywania wykładni w taki sposób, że pewne fragmenty przepisu są zbędne”.
Odnosząc powyższe bezpośrednio do opisanego stanu faktycznego, należy wskazać, że w standardowym trybie pracy energia elektryczna zużywana przez Spółkę jest wytwarzana z instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 0,998 MW. W tym trybie agregaty prądotwórcze są wyłączone. Jeżeli natomiast dochodzi do trybu awaryjnego, instalacje fotowoltaiczne są wyłączane, a energię wytwarzają agregaty prądotwórcze o łącznej mocy nieprzekraczającej 0,880 MW.
Nie występuje zatem stan, w którym energia elektryczna zużywana przez Spółkę na potrzeby własne byłaby wytwarzana jednocześnie przez instalacje fotowoltaiczne oraz agregaty prądotwórcze o łącznej mocy 1,878 MW. Wartość 1,878 MW jest jedynie sumą mocy nominalnej wszystkich urządzeń pozostających w majątku Spółki, natomiast nie jest mocą generatorów, z których w danym momencie wytwarzana jest energia elektryczna zużywana przez Spółkę. Dla zastosowania § 5 Rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24e ust. 1b pkt 1 i art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym relewantna jest ta druga wartość, tj. łączna moc generatorów faktycznie pracujących i wytwarzających energię zużywaną przez Spółkę.
Reasumując Spółka nie będzie zobowiązania do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej (na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym) uiszczania podatku akcyzowego, jak również składania stosownych deklaracji (na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ponieważ nie ma możliwości, w których łączna moc generatorów (tj. agregatów prądotwórczych i instalacji fotowoltaicznych) w których została wyprodukowana i zużyta energia elektryczna, przekracza 1 MW Spółka nie będzie także zobowiązana do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, odprowadzania podatku akcyzowego i składania deklaracji, ponieważ nie jest możliwa sytuacja w których zużyta energia została wyprodukowana w generatorach o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.
§ 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie warunkuje bowiem prawa podatnika do stosowania zwolnienia dotyczącego obowiązków w zakresie podatku akcyzowego od faktu posiadania generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Warunkuje on to prawo od tego, aby łączna moc generatorów, w ramach których jest produkowana i zużywana przez podatnika energia objęta ewentualnym zwolnieniem na podstawie powołanej regulacji, nie przekraczała 1 MW.
Dla potrzeb zastosowania wskazanych przepisów Spółka powinna ustalać limit 1 MW w oparciu o moc generatorów faktycznie wytwarzających energię elektryczną zużywaną w danym momencie przez Spółkę, a nie w oparciu o sumę mocy wszystkich posiadanych generatorów. W opisanym stanie faktycznym oznacza to, że Spółka nie przekracza progu 1 MW, ponieważ w żadnym trybie pracy nie dochodzi do jednoczesnej pracy generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.
Uwzględniając powyższe, zasadne jest twierdzenie, że obowiązki dotyczące prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, składania stosownych deklaracji akcyzowych oraz odprowadzania podatku akcyzowego od wytworzonej energii elektrycznej wykorzystanej na potrzeby własne będą dotyczyć jedynie miesięcy, w których wystąpiła sytuacja jednoczesnej pracy generatorów, których łączna moc przekroczy 1 MW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 412, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Użyte w ustawie określenie terytorium kraju oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych oznacza rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2026 r. poz. 43), z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2025 r. poz. 1119 oraz z 2026 r. poz. 176) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722, z późn. zm.),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
Zgodnie z art. 4 ustawy:
Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do akcyzy.
Jak stanowi art. 5 ustawy o podatku akcyzowym:
Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5a , art. 9 ust. 1 , art. 9a ust. 1 i 2 , art. 9b ust. 1 i 2 , art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1-2 , są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Jak wskazano w art. 9 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].
Jak wskazano w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Na mocy art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2026 r. poz. 68) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego
Jak wynika z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym:
W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
Art. 24 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 24e ust. 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy:
Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
W myśl art. 138h ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym:
1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.
Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 851, ze zm.):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2024 r. poz. 1361, 1847 i 1881 oraz z 2025 r. poz. 303 i 759) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, stosuje się pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 68, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego
Mając na uwadze powyższe na wstępie wskazać należy, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 ustawy, z uwzględnieniem art. 24e ustawy, wcześniejszym - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności - obowiązkiem rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy oraz obowiązkiem prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej na podstawie art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Przy czym ustawodawca na podstawie ustawy jak i aktów wykonawczych przewidział również możliwość stosowania zwolnień w zakresie energii elektrycznej oraz wyłączeń ze wskazanych wyżej obowiązków, w ściśle określonych okolicznościach faktycznych.
Przedstawione przez Państwa we wniosku wątpliwości dotyczą obliczania progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną na potrzeb zastosowania art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24e ust. 1b pkt 1 oraz art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a także zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.
Innymi słowy, Państwa wątpliwości sprawdzają się do sposobu obliczania 1 MW progu łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną na potrzeby: wyłączenia z obowiązku rejestracji w CRPA, wyłączenia z obowiązku składnia deklaracji, wyłączenia z obowiązku prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej i możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania akcyzą względem zużywanej energii elektrycznej, która jest przez Państwa wytwarzana.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że zwolnienie od akcyzy, wynikające z aktualnego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest adresowane do podmiotów, które wytwarzają i zużywają energię elektryczną w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Innymi słowy omawiane zwolnienie uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW.
Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji energii elektrycznej (w danym okresie rozliczeniowym) są nieużywane (są bowiem wykorzystywane - zgodnie z opisem sprawy - jako generatory awaryjne/zapasowe).
Wobec powyższego na potrzeby omawianego zwolnienia próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszelkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.
Konsekwencją powyższego jest zatem przyjęcie, że również na potrzeby wyłączenia z obowiązku rejestracji w CRPA – art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, wyłączenia z obowiązku składnia deklaracji – art. 24 ust. 3 i art. 24e ust. 1b pkt 1 ustawy oraz wyłączenia z obowiązku prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej – art. 138h ust. 2 ustawy, próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy ustalić w tożsamy sposób z uwagi na fakt, że wspomniane wyłączenia są związane ze wskazanym zwolnieniem, a celem prawodawcy było wyłącznie z tych obowiązków podatników korzystających z tego zwolnienia.
W świetle powyższego zgodzić się zatem należy z Państwem, że dla potrzeb zastosowania art. 16 ust. 7a pkt 1, art. 24e ust. 1b pkt 1 oraz art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, a także zwolnienia od akcyzy przewidzianego w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW powinna być ustalana na podstawie łącznej mocy generatorów faktycznie wykorzystywanych w danym momencie do wytworzenia energii elektrycznej zużywanej przez Spółkę na potrzeby własne, a nie jako suma mocy nominalnej wszystkich generatorów posiadanych przez Spółkę.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) i wyłącznie sytuacji prawnopodatkowej Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, w zakresie podatku akcyzowego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 622, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2026 r. poz. 143, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów