0111-KDIB3-3.4012.359.2026.2.MW
Ustalenie, czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w opisanym modelu działalności stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz, czy miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz konsumentów w Polsce, gdy towary są wysyłane bezpośrednio z Chin do klientów, jest terytorium państwa trzeciego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 29 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy:
- czynności wykonywane przez Pana w opisanym modelu działalności stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług;
- miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonywanej przez Pana na rzecz konsumentów w Polsce, gdy towary są wysyłane bezpośrednio z Chin do klientów, jest terytorium państwa trzeciego
wpłynął 29 lipca 2026 r.
Uzupełnił go Pan pismem z 18 września 2026 r. (wpływ 18 września 2026 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG od lutego 2025 r. z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Głównym przedmiotem działalności jest pozostała sprzedaż detaliczna niewyspecjalizowana (PKD 47.12.Z). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).
Wnioskodawca prowadzi sprzedaż internetową towarów (głównie elektroniki i odzieży) w modelu dropshipping. Działalność polega na wyszukiwaniu towarów oferowanych przez sprzedawców na chińskich platformach sprzedażowych, pobieraniu treści ofert i ich modyfikacji (tłumaczenie na język polski, spersonalizowane opisy, edycja graficzna zdjęć) oraz prezentowaniu towarów na własnej stronie internetowej Wnioskodawcy.
Klienci składają zamówienia za pośrednictwem strony internetowej - wybierają towar, akceptują regulamin, podają dane dostawy i dokonują płatności.
Po otrzymaniu zamówienia Wnioskodawca zamawia towar u sprzedawcy z Chin, przekazując dane do wysyłki bezpośrednio na adres Klienta, oraz opłaca zamówienie po potrąceniu prowizji.
Towar jest wysyłany bezpośrednio od sprzedawcy z Chin do Klienta w Polsce i nigdy fizycznie nie trafia do Wnioskodawcy.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy stanowi prowizja będąca różnicą pomiędzy kwotą otrzymaną od Klienta a kwotą przekazaną sprzedawcy z Chin. Wysokość prowizji jest ustalana wyłącznie przez Wnioskodawcę i nie wynika z uzgodnień z chińskimi sprzedawcami. Wnioskodawca nie ma podpisanej umowy pośrednictwa z żadnym sprzedawcą z Chin.
Zapłata za towar obejmuje cenę towaru, koszty transportu oraz ewentualne należności podatkowe. Klienci dokonują płatności za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznych.
W przypadku żądania wystawienia faktury Wnioskodawca wystawia fakturę na całą kwotę otrzymaną od Klienta.
Klientami są wyłącznie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci) zamieszkałe na terytorium Polski. Sporadycznie sprzedaż prowadzona jest również na rzecz konsumentów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, jednak przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie sprzedaż na rzecz odbiorców w Polsce.
Wartość towarów nabywanych przez poszczególnych Klientów nie przekracza równowartości 150 euro.
Transport towaru rozpoczyna się na terytorium Chin i kończy w Polsce. Pakowaniem towarów oraz przekazaniem ich przewoźnikowi zajmuje się sprzedawca z Chin, który organizuje transport i dopełnia formalności związanych z wysyłką.
Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego ani nie działa jako przedstawiciel Klienta w postępowaniu celnym.
Wnioskodawca zapewnia Klientom informacje o czasie dostawy poprzez regulamin sklepu oraz wiadomość e-mail potwierdzającą zamówienie. Klienci otrzymują również numer i link do śledzenia przesyłki.
Wnioskodawca odpowiada na pytania dotyczące dostawy oraz w razie potrzeby kontaktuje się ze sprzedawcą z Chin.
Wnioskodawca przyjmuje zwroty towarów bezpośrednio do siebie. W przypadku odstąpienia od umowy lub reklamacji zwraca Klientowi całą zapłaconą kwotę albo wymienia towar na wolny od wad. Na towary udzielana jest dwuletnia gwarancja.
Jednocześnie to Wnioskodawca decyduje o asortymencie prezentowanym na swojej stronie internetowej, samodzielnie ustala ceny sprzedaży i jest jedynym dysponentem treści prezentowanych ofert.
W opisanym modelu transakcji uczestniczą trzy podmioty, tworząc relację B2B2C:sprzedawca z Chin (dostawca bazowy),Wnioskodawca, ostateczny Klient w Polsce.
Towar jest wysyłany bezpośrednio z Chin do Klienta w Polsce, a Wnioskodawca na żadnym etapie transakcji nie wchodzi w fizyczne posiadanie towaru.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
1. Chińscy sprzedawcy mają świadomość, że Wnioskodawca nie jest ostatecznym odbiorcą towaru. Wnioskodawca składa zamówienie u Sprzedawcy z Chin, dokonuje za nie płatności i jednocześnie wskazuje dane oraz adres ostatecznego Klienta, na który towar ma zostać bezpośrednio wysłany. Towar nie trafia fizycznie do Wnioskodawcy.
2. Wnioskodawca nie wskazuje Klientowi pełnych danych konkretnego Sprzedawcy z Chin. Klient dokonuje zakupu za pośrednictwem sklepu internetowego Wnioskodawcy, a następnie Wnioskodawca składa zamówienie u wybranego Sprzedawcy i przekazuje mu dane Klienta niezbędne do realizacji wysyłki.
3. Kwota uiszczana przez Klienta stanowi całkowitą kwotę związaną z realizacją zamówienia. Ze środków otrzymanych od Klienta Wnioskodawca dokonuje zapłaty na rzecz Sprzedawcy z Chin za zamówiony towar oraz jego wysyłkę. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy jest różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od Klienta, a kwotą przekazaną Sprzedawcy. Przez ewentualne należności podatkowe należy rozumieć w szczególności podatek VAT związany z importem oraz ewentualne należności celne. Importerem towaru jest Klient końcowy. Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego ani nie występuje jako przedstawiciel Klienta, bezpośredni lub pośredni. Wnioskodawca nie jest importerem towaru. Sprzedawca lub operator logistyczny może w praktyce stosować procedurę IOSS, jednak Wnioskodawca nie ma wpływu na jej zastosowanie przez te podmioty.
4. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość stroną wobec Klienta jest Wnioskodawca. Klient zgłasza odstąpienie Wnioskodawcy, a Wnioskodawca dokonuje rozliczenia i zwrotu należnych Klientowi środków.
5. W relacji z Klientem odpowiedzialność związaną z wadami towaru oraz obsługą reklamacji ponosi Wnioskodawca. Klient kieruje reklamację do Wnioskodawcy, który prowadzi jej obsługę i w razie potrzeby dokonuje odpowiednich ustaleń ze Sprzedawcą z Chin.
6. Importerem towaru jest Klient końcowy będący odbiorcą przesyłki. Towar jest wysyłany bezpośrednio z Chin do Klienta. Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego, nie jest przedstawicielem Klienta i nie występuje jako importer. Dotyczy to zarówno przypadku importu w Polsce, jak i importu w innym państwie członkowskim UE. Powyższe pozostaje bez zmian również wtedy, gdy na podstawie przepisów celnych towar korzysta ze zwolnienia od cła albo należność celna jest zawieszona w całości lub w części.
Pytania
Czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w opisanym modelu działalności stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Czy miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonywanej przez Wnioskodawcę na rzecz konsumentów w Polsce, gdy towary są wysyłane bezpośrednio z Chin do klientów, jest terytorium państwa trzeciego?
Pana stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane w przedstawionym modelu działalności stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów we własnym sklepie internetowym, samodzielnie ustala asortyment i ceny, przyjmuje płatności od klientów oraz ponosi odpowiedzialność za obsługę zamówień, reklamacji i zwrotów. Fakt, że towary są wysyłane bezpośrednio z Chin do klientów i nie trafiają fizycznie do Wnioskodawcy, nie wyklucza uznania wykonywanych czynności za dostawę towarów.
Zdaniem Wnioskodawcy miejscem opodatkowania opisanych dostaw nie jest terytorium Polski. Towary znajdują się poza terytorium Unii Europejskiej w chwili rozpoczęcia transportu i są wysyłane bezpośrednio z Chin do konsumentów w Polsce. Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego, nie działa jako przedstawiciel klienta w postępowaniu celnym oraz nie wykonuje czynności związanych z importem towarów.
W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że opisane transakcje stanowią odpłatną dostawę towarów, natomiast miejscem ich opodatkowania jest państwo trzecie, z którego towary są wysyłane, a nie terytorium Polski.
W ocenie Wnioskodawcy opisana działalność stanowi dostawę towarów realizowaną w ramach transakcji łańcuchowej, w której uczestniczą Sprzedawca z Chin, Wnioskodawca oraz Klient końcowy. Towar jest przemieszczany bezpośrednio od Sprzedawcy z Chin do Klienta końcowego. Wnioskodawca nabywa towar od Sprzedawcy z Chin, a następnie dokonuje jego dostawy na rzecz Klienta końcowego. Jednocześnie Wnioskodawca nie jest importerem towaru. Importerem jest Klient końcowy. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy dostawa dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta powinna być uznana za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki towaru, tj. na terytorium państwa trzeciego, a zatem nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce.
Analogiczne stanowisko zostało zaakceptowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 sierpnia 2026 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.368.2026.2.EO, wydanej na tle analogicznego modelu dropshippingu. W interpretacji tej uznano, że w sytuacji, gdy importerem towaru jest Klient końcowy, a Wnioskodawca nie dokonuje zgłoszenia celnego i nie występuje jako przedstawiciel Klienta, dostawa na rzecz Klienta nie podlega opodatkowaniu VAT w Polsce ani w innym państwie członkowskim UE, a miejscem jej opodatkowania jest państwo rozpoczęcia wysyłki towaru. Wnioskodawca podtrzymuje zatem stanowisko przedstawione w pierwotnym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 3 i 5 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z kolei art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, że:
Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.
Definicja ustawowa importu towarów kładzie nacisk przede wszystkim na czynność faktyczną, czyli przywóz towaru. Dla zaistnienia importu nie ma znaczenia cel przywozu, czy stosunek prawny w ramach którego dokonano przywozu, gdyż jeżeli towar został faktycznie przywieziony, to ma miejsce import.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną od lutego 2025 r. z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Głównym przedmiotem Pana działalności jest pozostała sprzedaż detaliczna niewyspecjalizowana (PKD 47.12.Z). Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi Pan sprzedaż internetową towarów (głównie elektroniki i odzieży) w modelu dropshipping. Działalność polega na wyszukiwaniu towarów oferowanych przez sprzedawców na chińskich platformach sprzedażowych, pobieraniu treści ofert i ich modyfikacji (tłumaczenie na język polski, spersonalizowane opisy, edycja graficzna zdjęć) oraz prezentowaniu towarów na Pana własnej stronie internetowej. Klienci składają zamówienia za pośrednictwem strony internetowej - wybierają towar, akceptują regulamin, podają dane dostawy i dokonują płatności. Po otrzymaniu zamówienia zamawia Pan towar u sprzedawcy z Chin, przekazując dane do wysyłki bezpośrednio na adres Klienta, oraz opłaca zamówienie po potrąceniu prowizji. Towar jest wysyłany bezpośrednio od sprzedawcy z Chin do Klienta w Polsce i nigdy fizycznie nie trafia do Pana. Pana wynagrodzenie stanowi prowizja będąca różnicą pomiędzy kwotą otrzymaną od Klienta a kwotą przekazaną sprzedawcy z Chin. Wartość towarów nabywanych przez poszczególnych Klientów nie przekracza równowartości 150 euro.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy:
- czynności wykonywane przez Pana w opisanym modelu działalności stanowią odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług;
- miejscem opodatkowania dostawy towarów dokonywanej przez Pana na rzecz konsumentów w Polsce, gdy towary są wysyłane bezpośrednio z Chin do klientów, jest terytorium państwa trzeciego.
Mając na uwadze Pana wątpliwości w pierwszej kolejności wskazać należy, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą.
Z opisu stanu faktycznego oraz uzupełnienia wniosku wynika, że Pana działalność polega na wyszukiwaniu towarów oferowanych przez sprzedawców na chińskich platformach sprzedażowych, pobieraniu treści ofert i ich modyfikacji oraz prezentowaniu towarów na Pana własnej stronie internetowej. To Pan decyduje o asortymencie prezentowanym na swojej stronie internetowej, samodzielnie ustala Pan ceny sprzedaży i jest jedynym dysponentem treści prezentowanych ofert. Klienci składają zamówienia za pośrednictwem strony internetowej - wybierają towar, akceptują regulamin, podają dane dostawy i dokonują płatności. Po otrzymaniu zamówienia zamawia Pan towar u sprzedawcy z Chin, przekazując dane do wysyłki bezpośrednio na adres Klienta oraz opłaca zamówienie po potrąceniu prowizji. Pana wynagrodzenie stanowi prowizja będąca różnicą pomiędzy kwotą otrzymaną od Klienta a kwotą przekazaną sprzedawcy z Chin. Wysokość prowizji jest ustalana wyłącznie przez Pana i nie wynika z uzgodnień z chińskimi sprzedawcami. Nie ma Pan podpisanej umowy pośrednictwa z żadnym sprzedawcą z Chin. Zapłata za towar obejmuje cenę towaru, koszty transportu oraz ewentualne należności podatkowe. Klienci dokonują płatności za pośrednictwem operatorów płatności elektronicznych. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość stroną wobec Klienta jest Pan. Klient zgłasza Panu odstąpienie, a Pan dokonuje rozliczenia i zwrotu należnych Klientowi środków. Przyjmuje Pan zwroty towarów bezpośrednio do siebie. W przypadku odstąpienia od umowy lub reklamacji zwraca Pan Klientowi całą zapłaconą kwotę albo wymienia towar na wolny od wad. Na towary udzielana jest dwuletnia gwarancja. W relacji z Klientem odpowiedzialność związaną z wadami towaru oraz obsługą reklamacji ponosi Pan. Klient kieruje reklamację do Pana, to Pan prowadzi jej obsługę i w razie potrzeby dokonuje odpowiednich ustaleń ze Sprzedawcą z Chin. W przypadku żądania wystawienia faktury wystawia Pan fakturę na całą kwotę otrzymaną od Klienta. Zapewnia Pan Klientom informacje o czasie dostawy poprzez regulamin sklepu oraz wiadomość e-mail potwierdzającą zamówienie. Klienci otrzymują również numer i link do śledzenia przesyłki. Odpowiada Pan na pytania dotyczące dostawy oraz w razie potrzeby kontaktuje się ze sprzedawcą z Chin.
Należy zatem stwierdzić, że w analizowanej sprawie to Pan przenosi prawo do rozporządzania towarami jak właściciel na klienta i tym samym transakcja realizowana przez Pana wpisuje się w definicję dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.
Natomiast mając na uwadze Pana wątpliwości odnoszące się do miejsca opodatkowania sprzedaży realizowanej przez Pana na rzecz klientów indywidualnych z miejscem zamieszkania w Polsce wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Z kolei jak stanowi art. 22 ust. 2-2d ustawy:
1. W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
2a. W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego przez nabywcę, który dokonuje również ich dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej do tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towarów należy przyporządkować jego dostawie.
2b. W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
2c. W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
2d. Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
W świetle art. 22 ust. 2e ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:
1) pierwszego dostawcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;
2) ostatniego nabywcę – wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.
W myśl art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
Jednocześnie w myśl art. 22 ust. 3b ustawy:
Przepisy ust. 2-2d nie mają zastosowania do dostaw towarów, o których mowa w art. 7a ust. 1 i 2, dokonywanych na rzecz podatnika ułatwiającego dostawy towarów oraz przez tego podatnika.
Stosownie do art. 22 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów.
W myśl art. 22 ust. 4 ustawy o VAT w przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika, który również jest podatnikiem z tytułu importu tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium kraju. Powyższe przepisy regulują zasady ustalania miejsca opodatkowania dostaw towarów. Jednocześnie przepis art. 22 ust. 4 ustawy o VAT powinien być interpretowany jako specyficzna zasada ustalania miejsca opodatkowania w odniesieniu do towarów importowanych. W szczególności, powyższy przepis ustanawia zasadę, iż w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru (transakcja łańcuchowa) na terytorium kraju opodatkowana jest transakcja stanowiąca import towarów - to na importerze spoczywa obowiązek rozliczenia cła i VAT.
Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).
Jednocześnie w myśl art. 26a ust. 1 ustawy:
Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.
Jak wynika z opisu sprawy, po otrzymaniu zamówienia od klientów zamawia Pan towar u sprzedawcy z Chin, przekazując dane do wysyłki bezpośrednio na adres Klienta, oraz opłaca zamówienie po potrąceniu prowizji. Importerem towaru jest Klient końcowy będący odbiorcą przesyłki. Towar jest wysyłany bezpośrednio z Chin do Klienta. Na żadnym etapie transakcji nie wchodzi w fizyczne posiadanie towaru. Nie dokonuje Pan zgłoszenia celnego, nie jest Pan przedstawicielem Klienta i nie występuje jako importer. Powyższe pozostaje bez zmian również wtedy, gdy na podstawie przepisów celnych towar korzysta ze zwolnienia od cła albo należność celna jest zawieszona w całości lub w części. Transport towaru rozpoczyna się na terytorium Chin i kończy w Polsce. Pakowaniem towarów oraz przekazaniem ich przewoźnikowi zajmuje się sprzedawca z Chin, który organizuje transport i dopełnia formalności związanych z wysyłką. W opisanym modelu transakcji uczestniczą trzy podmioty, tworząc relację B2B2C:sprzedawca z Chin (dostawca bazowy),Wnioskodawca – czyli Pan, ostateczny Klient w Polsce.
W przedmiotowej sprawie istotne jest, który w kolejności uczestnik transakcji jest podatnikiem z tytułu importu towarów. Towar jest przesyłany bezpośrednio od sprzedawców z Chin do końcowego odbiorcy na terytorium Polski i to odbiorca końcowy jest importerem. A zatem w sytuacji, gdy w stanie faktycznym opisanym we wniosku podatnikiem z tytułu importu towarów, jak Pan wskazał, jest klient (odbiorca końcowy) kupujący od Pana towar to miejscem świadczenia dostawy towarów dokonanej przez Pana na rzecz tego klienta zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki tj. terytorium kraju trzeciego. Oznacza to, że dostawa towarów dokonana przez Pana na rzecz klientów nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski, a miejscem opodatkowania jest terytorium Państwa trzeciego.
W konsekwencji stanowisko Pana w odniesieniu do obu zagadnień objętych pytaniami we wniosku należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów