0111-KDIB3-2.4012.550.2026.2.KK

Interpretacja indywidualna2026-10-02Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Brak prawa do odliczenia VAT - wycinka drzew.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2026 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 września 2026 r. (data wpływu 3 września 2026 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: „Gmina” lub „Miasto”) jest jednostką samorządu terytorialnego, działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 662). Jako miasto na prawach powiatu, Gmina posiada osobowość prawną przyznaną m.in. na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1684 ze zm.).

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w tym m.in.: wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej, rozwój jednostek pomocniczych, pobudzanie aktywności obywatelskiej oraz współpraca z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wskazanymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1338).

Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc pliki JPK_V7 z deklaracją do właściwego urzędu skarbowego. Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Ponadto, Gmina jest członkiem powiatowo-gminnego związku o nazwie „…” (dalej: „Związek”). Związek jest odpowiedzialny za realizację projektu pn. „…” (dalej: „projekt”). Podmiotem wykonawczym projektu jest Miejski Zarząd Dróg w (…) (dalej: „MZD”), czyli jednostka budżetowa Miasta, która podlega centralizacji rozliczeń VAT z Miastem.

Głównym celem projektu jest (…).

Projekt nie ma charakteru dochodowego, tj. Miasto (MZD) nie przewiduje pobierania opłat za korzystanie z infrastruktury, która powstanie w wyniku realizacji projektu, tj. w szczególności:

1)    Gmina (MZD) nie będzie pobierała opłat od osób i podmiotów korzystających z infrastruktury;

2)    Gmina (MZD) w ramach realizacji projektu nie będzie realizowała sprzedaży towarów ani usług;

3)    nie powstanie też infrastruktura wykorzystywana przez Gminę (MZD) do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

W związku z realizacją projektu, Gmina może wygenerować podlegające opodatkowaniu VAT przychody ze sprzedaży drewna pozyskanego w związku z wycinką drzew, do której dojdzie w ramach prac przygotowawczych do budowy tras rowerowych. Wskazane przychody ze sprzedaży drewna, będą miały związek wyłącznie z wydatkami na wycinkę drzew i krzewów.

W treści wniosku o dofinansowanie, MZD złożył oświadczenie, że nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku VAT ujętego w budżecie projektu. Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych Gminy (MZD) i nie generuje żadnych dochodów.

Związek, w tym Gmina uzyskał dofinansowanie na realizację projektu, w ramach Programu (…).

Planowana całkowita wartość projektu wynosi (…) zł.

Wydatki Gminy wyniosą ok. (…) zł.

Wydatki na wycinkę drzew i krzewów zostaną oszacowane przez Wnioskodawcę po otrzymaniu dokumentacji projektowo-kosztorysowej.

Całkowite koszty realizacji projektu zostaną sfinansowane z następujących źródeł:

1)    finansowanie UE;

2)    współfinansowanie z krajowych środków budżetu państwa;

3)    wkład własny Gminy.

Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie wydatki Wnioskodawcy związane z wycinką drzew i krzewów, które pozwolą na pozyskanie drewna, które zostanie sprzedane przez MZD w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach realizacji projektu faktury oraz koszty pośrednie będą rozliczane na rzecz gminy, w której zlokalizowana będzie dana infrastruktura. Oznacza to, że wydatki na wycinkę drzew i krzewów ponoszone w związku z realizacją ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez wykonawców tych prac na każdą gminę. Gmina (…) będzie występowała jako nabywca, a MZD będzie występował jako odbiorca. Oznacza to, że Gmina będzie otrzymywała od wykonawców wyłącznie faktury dotyczące wycinki drzew i krzewów z terenów objętych projektem znajdujących się w granicach Gminy (…).

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Wycinka drzew i krzewów będzie dokonywana wyłącznie ze względu na realizowany projekt pn. „…”. Gdyby nie realizacja ww. projektu nie wystąpiłaby konieczność dokonania wycinki drzew i krzewów będących przedmiotem zapytania.

Wydatki na wycinkę drzew i krzewów będą ponoszone w związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT polegającymi na sprzedaży pozyskanego w wyniku dokonania wycinki drewna. Sprzedaż drewna pozyskanego w ramach wycinki drzew i krzewów będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Sprzedaż drewna pozyskanego w ramach wycinki drzew i krzewów w ramach ww. projektu przełoży się na wzrost przychodów Miasta z realizacji czynności opodatkowanych VAT.

Pytanie

Czy Gminie (…) będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków na wycinkę drzew i krzewów ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na wycinkę drzew i krzewów, ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025r. poz. 775 z późn. zm., dalej ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez czynnego podatnika VAT oraz czy pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pierwszy z niezbędnych warunków dla dokonania odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków poniesionych przez Gminę (działającą w tym zakresie za pośrednictwem MZD) na wycinkę drzew i krzewów, został spełniony. Mianowicie, zgodnie z tym przepisem, Gminę jako jednostkę samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych należy uznać za podatnika VAT, w świetle wyżej cytowanego przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Drugim warunkiem, koniecznym dla zastosowania prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. Zdaniem Gminy również ten warunek zostanie spełniony, bowiem poniesienie wydatków na wycinkę drzew i krzewów umożliwi Miastu (działającemu za pośrednictwem MZD) dokonanie sprzedaży uzyskanego w ten sposób drewna, co będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Gmina ponosząc nakłady na wycinkę drzew i krzewów, uzyskuje prawo do dokonania odliczenia podatku VAT od tego rodzaju wydatków, gdyż są one bezpośrednio związane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, tj. ze sprzedażą drewna pozyskanego w ramach takiej wycinki. Tym samym spełnia warunki wynikające z wcześniej cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Gminy, bez znaczenia dla możliwości dokonania odliczenia VAT od wydatków na wycinkę drzew i krzewów pozostaje fakt, że są one ponoszone w ramach projektu polegającego na budowie ogólnodostępnych ścieżek rowerowych, który wpisuje się w realizację zadań własnych Gminy.

W tym zakresie Wnioskodawca, wskazuje na zapisy uzyskanych przez siebie wyroków, wydanych przez Naczelny Sąd Administracyjny w dwóch sprawach dotyczących analogicznych sytuacji, tj. możliwości odliczenia VAT od wydatków na wycinkę drzew zrealizowaną w ramach projektów infrastrukturalnych wpisujących się w realizację zadań własnych Gminy. Mianowicie, w wyroku NSA z 14 października 2022 r. o sygn. I FSK 1796/19 przyznano Miastu prawo do odliczenia VAT w pełnej wysokości od wydatków na wycinkę i obróbkę drzew, zapewniającą pozyskanie drewna, które następnie zostało przez Miasto odsprzedane, w związku z realizacją inwestycji podlegającej na (…). Analogiczne stanowisko w kwestii możliwości pełnego odliczenia VAT przez Gminę od wydatków na wycinkę drzew, wyraził NSA w wyroku z 9 lutego 2023 r. o sygn. I FSK 2147/19, dotyczącym pozyskania drewna przeznaczonego następnie na sprzedaż przez Miasto w ramach inwestycji (…).

Reasumując, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków na wycinkę drzew i krzewów ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „…”.


Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119a ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)    nabycia towarów i usług,

b)    dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców,
w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i członkiem powiatowo-gminnego związku o nazwie „…”. Związek jest odpowiedzialny za realizację projektu pn. „…”. Podmiotem wykonawczym projektu jest Miejski Zarząd Dróg (…), czyli jednostka budżetowa Miasta, która podlega centralizacji rozliczeń VAT z Miastem.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków na wycinkę drzew i krzewów ponoszonych w związku z realizacją ww. projektu.

Przy rozstrzyganiu przedmiotowej kwestii należy wziąć pod uwagę, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dany podmiot ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem dla określenia, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku  nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym, samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Należy jednakże zaznaczyć, że nie każdy zaistniały rodzaj powiązania o charakterze pośrednim przy dokonywaniu świadczeń opodatkowanych, lecz oczywistość oraz bezsporność tego powiązania z dokonywaną przez Wnioskodawcę sprzedażą opodatkowaną, może dopiero dać uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

W niniejszej sprawie, jak Państwo wskazali, głównym celem projektu jest (…). Wycinka drzew i krzewów będzie dokonywana wyłącznie ze względu na realizowany projekt i gdyby nie jego realizacja to nie wystąpiłaby konieczność dokonania ww. wycinki drzew i krzewów.

Zatem sprzedaż drewna pozyskanego w związku z wycinką drzew, do której dojdzie w ramach prac przygotowawczych do budowy tras rowerowych nie będzie miała wyraźnego wpływu na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości. Co prawda sprzedaż drewna wiąże się z wykonaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT, jednak w stosunku do całości projektu jest incydentalnym następstwem prowadzonych prac budowlanych w ramach realizowanego projektu. W niniejszej sprawie celem realizacji projektu jest wykonywanie czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT tj. czynności w zakresie zadań własnych gminy. Ewentualna sprzedaż drewna z niezbędnych wycinek drzew nie stanowi celu realizowanego projektu. Należy stwierdzić, że czynność ta nie przesądza o kwalifikacji wydatków związanych z robotami budowlanymi związanymi z wycinką drzewa do czynności, które dawały by prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w zaistniałej sytuacji związek ten jest mało uchwytny i mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku poniesionych wydatków w ramach projektu, związanych z wykonaniem infrastruktury, która nie będzie służyć wykonywaniu działalności gospodarczej.

Zatem Gmina ponosząc wydatki na wycinkę drzew i krzewów nie uzyskuje prawa do odliczenia podatku naliczonego od tego rodzaju wydatków, gdyż możliwość wystąpienia sprzedaży opodatkowanej z tytułu sprzedaży pozyskanego jednorazowo drewna nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji prawa do odliczenia.

Tym samym nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na wycinkę drzew i krzewów ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

A zatem Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od pozostałych wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa w uzasadnieniu własnego stanowiska wyroków sądów administracyjnych należy zaznaczyć, że każdy z wyroków zapada na gruncie unikalnego stanu faktycznego, i w zasadzie wyłącznie do niego się ogranicza. Ocena omawianej kwestii, tj. wydatków na wycinkę drzew i krzewów, nie jest kwestią uniwersalną, dającą się odnieść do ogólnych okoliczności w analizowanych sprawach, lecz opiera się na wielu przesłankach podnoszonych wyżej przez organ podatkowy i powinna być dokonywana z punktu widzenia każdego odrębnego stanu faktycznego. Specyfika działalności podmiotów jest na tyle różnorodna, że niekiedy nawet podobne okoliczności faktyczne nie spowodują analogicznych konsekwencji prawnopodatkowych, a tym samym nie mogą być tożsamo traktowane. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Zainteresowanych orzeczenia sądowe, choć stanowią element argumentacji Zainteresowanych, to nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·         w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·         w formie elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.