0111-KDIB2-3.4015.323.2026.2.BD
Zachowanie prawa do ulgi mieszkaniowej w związku ze sprzedażą odziedziczonej nieruchomości objętej ulgą mieszkaniową - zakup 1/2 domu na współwłasność z mężem, działki i domku gospodarczego.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od spadków i darowizn:
- w zakresie przeznaczenia środków ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania na zakup działki oraz budynków gospodarczych – jest nieprawidłowe,
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2026 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do ulgi mieszkaniowej w związku ze sprzedażą odziedziczonej nieruchomości objętej ulgą mieszkaniową.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Aktem Poświadczenia Dziedziczenia nabyła Pani spadek po zmarłym wujku w zamian za sprawowaną opiekę (II grupa podatkowa – siostrzenica) mieszkanie w (…). (…) 2026 r. złożyła Pani zeznanie SD-3 w (…) Urzędzie Skarbowym wraz z oświadczeniem w sprawie ulgi i otrzymała Pani stosowną decyzję w ww. sprawie. Jednak ze względu na pogarszający się Pani stan zdrowia (ma Pani 71 lat) oraz odległość od obecnego miejsca zamieszkania 450 km była Pani zmuszona sprzedać mieszkanie. Nie była Pani w stanie nawet sama osobiście stawić się w celu zawarcia aktu notarialnego dlatego udzieliła Pani pełnomocnictwa córce. Jednocześnie w Urzędzie Skarbowym złożyła Pani oświadczenie zobowiązujące do przeznaczenia środków ze sprzedaży na nabycie innego lokum. Rozważa Pani zakup 1/2 części domu jednorodzinnego wraz z działką i budynkami gospodarczymi, której jest Pani współwłaścicielką wraz z mężem. Druga połowa należy do osoby trzeciej. Jest to dla Pani jedyna szansa aby stała się Pani właścicielem całości.
Pytania
1. Czy kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania musi Pani przeznaczyć wyłącznie na zakup 1/2 mieszkania z działką, a budynki gospodarcze zakupić za własne środki i wyodrębnić w akcie notarialnym kwotę za dom z działką i oddzielnie za budynki gospodarcze? Czy też uzyskaną kwotę ze sprzedaży mieszkania może Pani przeznaczyć łącznie na zakup 1/2 części domu jednorodzinnego z działką i budynkami gospodarczymi bez wyodrębniania cen poszczególnych nieruchomości?
2. Czy odkupiona 1/2 części nieruchomości ze środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania odziedziczonego może być na współwłasność z małżonkiem (nie ma Pani rozdzielności majątkowej, w akcie poświadczenia dziedziczenia jest tylko Pani spadkobiercą)?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, może Pani zakupić dom wraz działką (z uzyskanych środków ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania) i budynkami gospodarczymi i zostać jego współwłaścicielem z mężem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1837 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem: dziedziczenia, zapisu zwykłego, dalszego zapisu, zapisu windykacyjnego, polecenia testamentowego.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji pojęcia „spadek”, dlatego należy w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795).
W myśl art. 922 § 1 tej ustawy:
Prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób stosownie do przepisów księgi niniejszej.
Zgodnie z art. 924 ww. ustawy:
Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.
Natomiast, stosownie do przepisu art. 925 Kodeksu cywilnego:
Spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.
Stosownie do art. 1025 § 1 i 2 ww. ustawy:
Sąd na wniosek osoby mającej w tym interes stwierdza nabycie spadku przez spadkobiercę. Notariusz na zasadach określonych w przepisach odrębnych sporządza akt poświadczenia dziedziczenia.
Domniemywa się, że osoba, która uzyskała stwierdzenie nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia, jest spadkobiercą.
Z powołanych powyżej przepisów wynika, że datą nabycia majątku w drodze dziedziczenia jest data otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy. Prawomocne postanowienie sądu lub akt poświadczenia dziedziczenia mają charakter deklaratoryjny i stwierdzają jedynie nabycie przez spadkobiercę spadku, które nastąpiło z chwilą śmierci spadkodawcy.
W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy:
W przypadku nabycia własności (współwłasności) budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, spółdzielczego prawa do domu jednorodzinnego albo udziału w takim prawie:
1) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny lub polecenia darczyńcy przez osoby zaliczane do I grupy podatkowej,
2) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
3) w drodze dziedziczenia, zapisu zwykłego, zapisu windykacyjnego, dalszego zapisu lub polecenia testamentowego przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej, które sprawowały opiekę nad wymagającym takiej opieki spadkodawcą, na podstawie pisemnej umowy z podpisem notarialnie poświadczonym, przez co najmniej dwa lata od dnia poświadczenia podpisów przez notariusza
- nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich czystej wartości do łącznej wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu. W przypadku nabycia części (udziału) budynku mieszkalnego lub lokalu albo udziału w spółdzielczym prawie do budynku mieszkalnego lub lokalu ulga przysługuje stosownie do wielkości udziału.
Stosownie do art. 16 ust. 2 ww. ustawy:
Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie spełniają następujące warunki:
1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub gminy w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
3) nie przysługuje im spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub wynikające z przydziału spółdzielni mieszkaniowej: prawo do domu jednorodzinnego lub prawo do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do dyspozycji spółdzielni, w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu w terminie 6 miesięcy od dnia złożenia zeznania podatkowego albo zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego;
5) będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
a) od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku,
b) od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
Celem norm zawartych w treści ww. art. 16 jest nieobciążanie osób najbliższych darczyńcy oraz bliskich i najbliższych spadkodawcy znacznymi, pod względem finansowym, skutkami podatkowymi z tytułu przyrostu majątkowego w postaci nieruchomości bądź lokalu, gdy nie dysponują oni budynkiem lub lokalem mieszkalnym i zamierzają zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat.
Stosownie do treści art. 16 ust. 8 ww. ustawy:
Warunek określony w ust. 2 pkt 5 lit. b) uważa się za spełniony również wtedy, gdy budynek lub lokal mieszkalny (udział w budynku lub lokalu) albo spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego (udział w takim prawie) został zbyty przed rozpoczęciem zamieszkiwania, ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca zamieszkania, a przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu), albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu nastąpiło w całości w okresie dwóch lat od dnia zbycia.
Z powyższych przepisów wynika, że zachowanie prawa do ulgi mieszkaniowej wymaga spełnienia warunków ściśle określonych w przepisach, w tym zamieszkiwanie w substancji mieszkaniowej objętej ulgą w czasie przepisami zakreślonym i nie zbywania jej przez określony czas, z uwzględnieniem sytuacji określonych m.in. w art. 16 ust. 8 cyt. ustawy. Do skorzystania z omawianej ulgi niezbędnym jest łączne spełnienie wszystkich warunków zawartych w art. 16 ust. 2 ww. ustawy. Niespełnienie chociażby jednego z nich skutkować będzie utratą prawa do skorzystania z ulgi.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że aktem poświadczenia dziedziczenia nabyła Pani mieszkanie tytułem spadku po zmarłym wujku. W styczniu 2026 r. złożyła Pani zeznanie SD-3 w urzędzie skarbowym wraz z oświadczeniem w sprawie ulgi i otrzymała Pani stosowną decyzję w ww. sprawie. Jednak ze względu na pogarszający się Pani stan zdrowia (ma Pani 71 lat) oraz odległość od obecnego miejsca zamieszkania 450 km była Pani zmuszona sprzedać odziedziczone mieszkanie. Jednocześnie w Urzędzie Skarbowym złożyła Pani oświadczenie zobowiązujące do przeznaczenia środków ze sprzedaży mieszkania na nabycie innego lokum. Rozważa Pani zakup 1/2 części domu jednorodzinnego wraz z działką i budynkami gospodarczymi, której jest Pani współwłaścicielką wraz z mężem. Druga połowa należy do osoby trzeciej.
W związku z powyższym ma Pani wątpliwości czy środki uzyskane ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania, może Pani przeznaczyć na zakup 1/2 części domu jednorodzinnego z działką i budynkami gospodarczymi oraz czy odkupiona 1/2 części nieruchomości może być na współwłasność z małżonkiem.
Ma Pani wątpliwości czy w takiej sytuacji zachowa Pani prawo do ulgi mieszkaniowej.
Jak wskazano powyżej, zachowanie prawa do ulgi mieszkaniowej wymaga spełnienia warunków ściśle w przepisach określonych, w tym zamieszkiwanie w substancji mieszkaniowej objętej ulgą w czasie przepisami zakreślonym i niezbywanie jej przez określony czas, z uwzględnieniem sytuacji określonych m.in. w art. 16 ust. 8 cyt. ustawy. W przypadku zbycia nabytej w spadku (tytułem dziedziczenia) nieruchomości mieszkaniowej, zbycie to może nastąpić wyłącznie w sytuacji „uzasadnionej konieczności” zmiany warunków lub miejsca zamieszkania.
Drugą konieczną przesłanką zachowania ulgi, wynikającą z art. 16 ust. 8 ww. ustawy, jest przeznaczenie – w okresie dwóch lat od dnia zbycia – środków uzyskanych ze sprzedaży w całości na jeden ze wskazanych w tym przepisie celów mieszkaniowych oraz zamieszkiwanie przez okres 5 lat w nabytym budynku lub lokalu, potwierdzone zameldowaniem na pobyt stały.
Z opisu sprawy wynika, że ze względu na pogarszający się Pani stan zdrowia była Pani zmuszona sprzedać odziedziczone mieszkanie, do którego zastosowano ulgę mieszkaniową. Natomiast środki pieniężne z jego sprzedaży zamierza Pani wydatkować na zakup 1/2 części domu jednorodzinnego wraz z działką i budynkami gospodarczymi na współwłasność z mężem.
Podsumowując, aby zachować prawo do ulgi, należy łącznie spełnić warunki:
· otrzymane ze sprzedaży pieniądze w całości przeznaczyć na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu i
· wydatkować w całości te pieniądze na powyższe cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od dnia zbycia oraz
· przez okres 5 lat zamieszkiwać w nabytym albo wybudowanym budynku lub lokalu; zamieszkiwanie powinno być potwierdzone zameldowaniem na pobyt stały.
Zatem, aby zachować prawo do ulgi mieszkaniowej, to otrzymane ze sprzedaży pieniądze należy w całości przeznaczyć na nabycie innego budynku lub lokalu mieszkalnego (udziału w budynku lub lokalu) albo spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego (udziału w takim prawie), albo budowę innego budynku lub lokalu. Dlatego, jeżeli środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży odziedziczonego mieszkania w całości wydatkuje Pani wyłącznie na zakup 1/2 części domu jednorodzinnego, to nie utraci Pani prawa do ulgi mieszkaniowej. Warunkiem jednak jest zamieszkiwanie w tym domu przez ww. okres.
Podkreślić należy, że nabycie przez Panią 1/2 części budynku mieszkalnego na współwłasność z małżonkiem (niebędącym spadkobiercą) w okolicznościach wyżej wskazanych nie pozbawia Pani prawa do zachowania ulgi określonej w art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.
W tej części stanowisko jest zatem prawidłowe.
W sytuacji gdy ww. środki pieniężne wydatkuje Pani również na zakup działki oraz budynków gospodarczych, to nie spełni Pani warunków określonych w art. 16 ust. 8 cyt. ustawy, bowiem nie wydatkuje Pani w całości środków uzyskanych ze sprzedaży odziedziczonego lokalu mieszkalnego wyłącznie na zakup 1/2 części domu jednorodzinnego. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że zachowanie prawa do ulgi mieszkaniowej wymaga spełnienia warunków ściśle określonych w ww. przepisach. Niespełnienie chociażby jednego z nich skutkować będzie utratą prawa do ulgi.
W tej części stanowisko jest więc nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine
Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.
- ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
- ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
- ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
- ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
- ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów