0111-KDIB2-1.4010.453.2026.1.KW

Interpretacja indywidualna2026-09-30Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Wydatki, które Spółka poniosła tj. wydatki na zakup bazy będącej podstawą do zbudowania pojazdu wyścigowego zaliczane do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej samochodu oraz wydatki eksploatacyjne związane z samochodem stanowią koszty uzyskania przychodów w Państwa Spółce w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz wyłączenia o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4, 49, 49a i 51 ustawy o CIT nie mają w tej sprawie zastosowania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(X) z siedzibą w (...) jest zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (...), NIP: (...), REGON: (...) (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”).

Spółka jest właścicielem marek takich jak (...). Spółka specjalizuje się głównie w (...). W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca podejmuje różne działania i aktywności, które mają na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku oraz zapewnienie klientom (...), Spółka na bieżąco stara się poszerzać swoją bazę klientów oraz asortyment dostępnych (...), a także wzbudzić zainteresowanie u swoich obecnych klientów, przez co umacnia swoją pozycję i konkurencyjność na rynku.

W ramach promowania marki, jak również w celu umożliwienia klientom (...) i (...) profesjonalnym samochodem wyścigowym, Wnioskodawca zakupił pojazd będący bazą do stworzenia pojazdu wyścigowego w celu dostosowania go do jazdy na torze wyścigowym. W pojeździe został wymieniony m.in. silnik i podzespoły, oraz inne elementy niezbędne do stworzenia nowego pojazdu wyścigowego, który nie posiada homologacji, zatem nie będzie dopuszczony do ruchu drogowego. Auto porusza się jedynie po torach wyścigowych, w pozostałych przypadkach transportowane będzie na lawecie. Samochód, o którym mowa we wniosku, nie stanowi samochodu osobowego w świetle art. 4a pkt 9a ustawy o CIT. Samochód służy promowaniu Wnioskodawcy i świadczonych przez niego usług, jak również udostępniany będzie klientom, (...). Pojazd nie będzie wykorzystywany do celów prywatnych podmiotów powiązanych ze Spółką jako środek transportu w potocznym tego słowa rozumieniu. Pojazd wyścigowy w ocenie Wnioskodawcy nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 4a pkt 9a ustawy o CIT, z uwagi na fakt, iż jest to pojazd o szczególnej konstrukcji, nie posiada on homologacji drogowej, nie jest zarejestrowany, nie może poruszać się po drogach publicznych.

Spółka z własnych środków poniosła koszt zakupu samochodu będącego podstawą do zbudowania pojazdu wyścigowego. Jest to pojazd (...), przygotowany, jak wskazano powyżej, do rywalizacji w wyścigach (...). Pojazd dysponuje mocą przekraczającą (...) KM i wyposażony jest w napęd na cztery koła. Przedmiotowy samochód ujęty został w ewidencji środków trwałych. Do wydatków związanych z pojazdem zaliczyć można ponad (...) zł na części samochodowe i (...) zł usługi związane z samochodami (opis faktury: budowa samochodu, przebudowa - naprawa samochodu do sportu, koszty transportu, usługa diagnostyczna, usługa spawalnicza, budowa kolektorów), pozostała część kosztów to paliwo i usługa marketingowa (promocja na kanał Social Media) oraz koszty programów i ubezpieczeń.

Samochód jest naprawiany, przebudowywany po każdym wyścigu. Ponoszone przez Spółkę obecnie i w przyszłości koszty w konsekwencji wpływają na wzbudzenie zainteresowania u potencjalnych klientów i zwiększają bazę klientów, zatem przyczynią się do zwiększenia i zabezpieczenia źródła przychodów Spółki. Z samochodu na wszelkiego rodzaju wydarzeniach korzysta i będzie korzystał wspólnik i jednocześnie Prezes Zarządu Spółki, zatrudniony na umowie zlecenie oraz na mocy aktu powołania, (...) – (...). Osoba ta będzie instruować klientów podczas korzystania z (...) oraz uczestniczyć w imprezach/wyścigach w celach promocyjnych, na zlecenie Spółki, które miałyby na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku.

W przypadkach, gdy samochód nie będzie garażowany przez kierowcę, będzie się znajdować w (...). (...) po ukończonych wyścigach udziela wywiadów, reprezentując Spółkę, m.in. w (...), wskazując, między innymi, iż „założył kilka spółek, najwięcej przychodów przynosi mu flagowa – (...). I dziś (...)”. Działania, które Wnioskodawca podjął są skierowane na promocję oferowanych przez Spółkę produktów oraz zwiększenie popytu na świadczone przez nią usługi.

Promowanie usług świadczonych przez przedsiębiorców również poprzez udział w wydarzeniach sportowych jest powszechnie praktykowane i stanowi element budowania strategii marketingowej wielu podmiotów gospodarczych. Celem Wnioskodawcy jest możliwość trafienia do szerokiego grona aktualnych, jak i potencjalnych klientów poprzez promowanie swojej marki w mediach. Umożliwi to dotarcie do większego grona odbiorców, co przełoży się na wyróżnienie się wśród podmiotów świadczących usługi o podobnym charakterze. Poza zwiększeniem źródła przychodów, wydatek poniesiony na zakup samochodu wyścigowego zabezpieczył źródło bieżących przychodów, bowiem planowane działania marketingowe skierowane będą również do obecnych i przyszłych klientów Wnioskodawcy, co umocni relacje Spółki z kontrahentami, zaś (...) samochodu klientom za wynagrodzeniem stanowić będzie dla Spółki źródło przychodów.

Spółka wskazuje, że jej zdaniem do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć należy zakup bazy będącej podstawą do zbudowania pojazdu wyścigowego oraz następujące wydatki eksploatacyjne związane z samochodem:

·         wydatki na paliwo zarówno samochodu wyścigowego jak i samochodu (lawety) transportującego samochód wyścigowy,

·         wydatki na naprawy, ulepszenia i konserwację samochodu wyścigowego - w przypadku awarii samochodu wyścigowego niezbędne będzie jego naprawienie, by mógł ponownie reklamować Spółkę,

·         wydatki na obrandowanie samochodu grafiką z logo Spółki - bez umieszczenia logo Spółki na samochodzie wyścigowym nie będzie możliwe reklamowanie usług Spółki,

·         opłaty startowe za udział w wydarzeniach - udział w wydarzenia na torach wyścigowych wiąże się z ponoszeniem opłat nałożonych przez organizatora,

·         opłaty za wypożyczenie toru wyścigowego – umożliwią (...) klientom,

·         koszty programów i ubezpieczeń, koszty usług marketingowych.

Wszystkie koszty związane z samochodem wyścigowym, o których mowa we wniosku Spółka będzie pokrywać ze środków własnych, a środki te nie będą zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie. Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu tego pojazdu dla celów VAT.


Pytania

1.    Czy wydatki na zakup samochodu (pojazdu) wyścigowego i wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

2.    Czy Wnioskodawca ma prawo do amortyzacji podatkowej pełnej wartości pojazdu, bez ograniczenia, o którym mowa art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz czy wydatki z tytułu kosztów zakupu i używania tego pojazdu mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości?


Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na zakup opisanego pojazdu wyścigowego, a także wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem (koszty przebudowy, napraw wskazane w opisie stanu faktycznego) stanowić będą koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jako wydatki Wnioskodawca wymienia:

·         Wydatki na paliwo zarówno samochodu wyścigowego jak i samochodu (lawety) transportującego samochód wyścigowy,

·         Wydatki na naprawy, ulepszenia i konserwację samochodu wyścigowego - w przypadku awarii samochodu wyścigowego niezbędne będzie jego naprawienie, by mógł ponownie reklamować Spółkę,

·         Wydatki na obrandowanie samochodu grafiką z logo Spółki - bez umieszczenia logo Spółki na samochodzie wyścigowym nie będzie możliwe reklamowanie usług Spółki,

·         Opłaty startowe za udział w wydarzeniach - udział w wydarzenia na torach wyścigowych wiąże się z ponoszeniem opłat nałożonych przez organizatora,

·         Opłaty za wypożyczenie toru wyścigowego – umożliwią (...) klientom,

·         Koszty programów i ubezpieczeń, koszty usług marketingowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Przytoczony przepis umożliwia podatnikowi odliczenie kosztów uzyskania przychodów, które nie zostały zawarte w art. 16 ustawy o CIT, przy czym w przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, podatnik zobowiązany jest wykazać związek prowadzonej działalności gospodarczej z potencjalnym wpływem poniesionego wydatku na wielkość uzyskanego przychodu. Oznacza to, że za koszty uzyskania przychodów uważa się należycie udokumentowane, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są nakierowane na osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wykluczeniem tych zawartych w art. 16 ustawy o CIT.

Warunkiem uznania poniesionego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

1.    poniesiony przez podatnika, a więc pokryty z jego zasobów majątkowych,

2.    jest definitywny/rzeczywisty, zatem jego wartość nie została podatnikowi w żaden sposób zwrócona,

3.    pozostaje w związku z prowadzona przez podatnika działalnością gospodarczą,

4.    został poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zabezpieczenia źródła przychodów,

5.    został właściwie udokumentowany,

6.    nie jest zawarty w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodu z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Spełnienie powyższych warunków jest równoznaczne z możliwością uznania poniesionego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Wyjątek stanowi zasada, gdy dany koszt jest bezsprzecznie wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pozostałych natomiast przypadkach należy rozważyć, czy istnieje związek przyczynowy między poniesionym kosztem a uzyskanym lub zabezpieczonym przychodem. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. W celu uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości.

Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, nawet wówczas, gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

W ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, wszystkie przesłanki pozwalające na uznanie wskazanych wydatków za koszt uzyskania przychodu zostały spełnione. Koszty utrzymania oraz korzystania z pojazdu będą ponoszone w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością, polegającą na (...) klientom sposobów na (...). Wszelkie wydatki na bieżące utrzymanie samochodu, koszty napraw, obrandowania itd. będą należycie udokumentowane fakturami. Poniesione koszty mają również związek z uzyskaniem przychodu – zarówno umożliwiają Spółce czerpanie zysków z wynajmowania samochodu jako (...) dla klientów, jak i w celach promocyjnych, które przełożą się na osiągane przez Wnioskodawcę zyski w przyszłości, poprzez udział w eventach które, mając na uwadze obrandowanie pojazdu, miałyby na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku. Wszystkie koszty związane z samochodem wyścigowym, o których mowa we wniosku Spółka będzie pokrywać ze środków własnych, a środki te nie będą zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki na zakup samochodu wyścigowego, a także wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem tj.:

·         Wydatki na paliwo zarówno samochodu wyścigowego jak i samochodu (lawety) transportującego samochód wyścigowy,

·         Wydatki na naprawy, ulepszenia i konserwację samochodu wyścigowego - w przypadku awarii samochodu wyścigowego niezbędne będzie jego naprawienie, by mógł ponownie reklamować Spółkę,

·         Wydatki na obrandowanie samochodu grafiką z logo Spółki - bez umieszczenia logo Spółki na samochodzie wyścigowym nie będzie możliwe reklamowanie usług Spółki,

·         Opłaty startowe za udział w wydarzeniach - udział w wydarzenia na torach wyścigowych wiąże się z ponoszeniem opłat nałożonych przez organizatora,

·         Opłaty za wypożyczenie toru wyścigowego – umożliwią (...) samochodu klientom,

·         Koszty programów i ubezpieczeń, koszty usług marketingowych

stanowić będą koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo do amortyzacji podatkowej pełnej wartości pojazdu, bez ograniczenia, o którym mowa art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz zaliczenia do kosztów podatkowych kosztów zakupu i używania pojazdu w pełnej wysokości.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika. Nie ma ono natomiast zastosowania do pojazdów, które dla celów podatku dochodowego są uznawane za samochody inne niż osobowe. Do takich pojazdów (innych niż osobowe) zalicza się m.in. pojazdy o szczególnej konstrukcji, dla których przeprowadzono dodatkowe badanie techniczne i które nie wypełniają definicji wskazanej w art. 4a ust 9a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a ust 9a ustawy o CIT pojazd samochodowy oznacza pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

a)    pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

-        klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

-        z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,

b)    pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,

c)    pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

-        agregat elektryczny/spawalniczy,

-        do prac wiertniczych,

-        koparka, koparko- spycharka,

-        ładowarka,

-        podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

-        żuraw samochodowy,

d)    pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mimo iż w ww. Ustawie nie odniesiono się wprost do pojęcia pojazdu wyścigowego, w ocenie wnioskodawcy nie jest on samochodem osobowym w rozumieniu art. 4a pkt 9a ustawy o CIT, z uwagi na fakt, iż nie posiada on homologacji drogowej, nie jest zarejestrowany, nie może poruszać się po drogach publicznych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym pojazd służy do startów w zawodach (jako reklama) oraz jako źródło przychodów – (...) klientom Wnioskodawcy za wynagrodzeniem w celu przejazdu na specjalnie przygotowanym do tego torze.

W ocenie Wnioskodawcy ma on prawo do amortyzacji podatkowej pełnej wartości pojazdu, bez ograniczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy w sytuacji, o której mowa w pytaniu, pojazd (samochód wyścigowy) spółki (środek trwały) nie jest - w świetle przepisów o podatku dochodowym - samochodem osobowym, to wydatki z tytułu kosztów używania tego pojazdu mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości mimo, że spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu tego pojazdu dla celów VAT.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki na zakup samochodu wyścigowego, a także wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem tj.:

·         wydatki na paliwo zarówno samochodu wyścigowego jak i samochodu (lawety) transportującego samochód wyścigowy,

·         wydatki na naprawy, ulepszenia i konserwację samochodu wyścigowego - w przypadku awarii samochodu wyścigowego niezbędne będzie jego naprawienie, by mógł ponownie reklamować Spółkę,

·         wydatki na obrandowanie samochodu grafiką z logo Spółki - bez umieszczenia logo Spółki na samochodzie wyścigowym nie będzie możliwe reklamowanie usług Spółki,

·         opłaty startowe za udział w wydarzeniach - udział w wydarzenia na torach wyścigowych wiąże się z ponoszeniem opłat nałożonych przez organizatora,

·         opłaty za wypożyczenie toru wyścigowego – umożliwią (...) samochodu klientom,

·         koszty programów i ubezpieczeń, koszty usług marketingowych

stanowić będą koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT w pełnej wysokości, bez ograniczenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.


Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.


Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania postawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z tym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i Państwa własnego stanowiska w sprawie, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2026 r., poz. 554 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 . Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT,

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m , przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT,

1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

1)    wydatków na:

a)    nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b)    nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c)    ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-        wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 , są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Natomiast w myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT,

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c , stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)    budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)    maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)    inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 , zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, za wydatki nie uznaje się:

odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych w art. 16a-16m , w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:

a)    225 000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1289 , 1853 i 1881 ) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,

b)     150 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1251 ), wynosi mniej niż 50 g na kilometr,

c)    100 000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr;

Jednocześnie w myśl art. 16 ust. 49 ustawy o CIT,

składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;

Z kolei zgodnie z art. 16 ust. 49a i 51 ustawy o CIT,

49a) dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota, o której mowa w pkt 4 odpowiednio lit. b lub c, pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy;

51) 25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej - jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

·         musi zostać poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

·         musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

·         musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

·         musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

·         musi zostać właściwie udokumentowany,

·         nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ww. ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zaś zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodów. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodów odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodów.

Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Podatnik zobowiązany jest więc wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

W tym miejscu należy zauważyć, że ustawodawca nie definiuje, co należy rozumieć pod pojęciami: „w celu” osiągnięcia przychodu, jak i „zachowanie” lub „zabezpieczenie” źródła przychodów.

Zgodnie z definicjami zawartymi w Słowniku języka polskiego PWN, pojęcie:

a)    „celowość” oznacza: „przydatność do jakichś potrzeb”, „świadome zmierzanie do celu”, „taki przebieg zjawisk, zdarzeń, działań ludzkich, jakby w swym rozwoju zmierzały one do określonego celu”,

b)    „zabezpieczyć” oznacza: „zapewnienie ochrony przed czymś niebezpiecznym lub szkodliwym”, „uczynienie bezpiecznym”, „zapewnienie utrzymania czegoś w dotychczasowym stanie”, „zapewnienie komuś środków do życia”, „zapewnienie zaspokojenia roszczenia lub wykonanie kary”, natomiast

c)    „zachować” oznacza: „pozostać w posiadaniu czegoś”, „dochować coś w niezmienionym stanie mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności”, „uchronić przed zapomnieniem”.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Podsumowując, wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu zaistnieje związek przyczynowy i koszt nie będzie objęty dyspozycją art. 16 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że są Państwo Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (...). Są Państwo właścicielem marek takich jak (...). Przedmiotem Państwa działalności jest (...).

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podejmują Państwo różne działania i aktywności, które mają na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku oraz zapewnienie klientom (...), na bieżąco starają się Państwo poszerzać swoją bazę klientów oraz asortyment dostępnych (...), a także wzbudzić zainteresowanie u swoich obecnych klientów, przez co umacniają Państwo swoją pozycję i konkurencyjność na rynku. W ramach promowania marki, jak również w celu umożliwienia klientom (...) zakupili Państwo pojazd będący bazą do stworzenia pojazdu wyścigowego w celu dostosowania go do jazdy na torze wyścigowym.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że W pojeździe został wymieniony m.in. silnik i podzespoły, oraz inne elementy niezbędne do stworzenia nowego pojazdu wyścigowego, który nie posiada homologacji, nie jest zarejestrowany, zatem nie będzie dopuszczony do ruchu drogowego. Auto porusza się jedynie po torach wyścigowych, w pozostałych przypadkach transportowane będzie na lawecie. Samochód, o którym mowa we wniosku, nie stanowi samochodu osobowego w świetle art. 4a pkt 9a ustawy o CIT.

Samochód służy promowaniu Wnioskodawcy i świadczonych przez niego usług, jak również (...) będzie klientom, którzy (...) przejeździe samochodem wyścigowym po dostosowanym do tego wyznaczonym torze.

Pojazd nie będzie wykorzystywany do celów prywatnych podmiotów powiązanych ze Spółką jako środek transportu w potocznym tego słowa rozumieniu.

Zakup samochodu (...) był finansowany z środków własnych Spółki oraz został ujęty w ewidencji środków trwałych. Wszelkie wydatki związane z ww. samochodem udokumentowane są fakturami. Ponoszone przez Państwo obecnie i w przyszłości koszty związane z zakupem ww. samochodu w konsekwencji wpływają na wzbudzenie zainteresowania u potencjalnych klientów i zwiększają bazę klientów, zatem przyczynią się do zwiększenia i zabezpieczenia źródła przychodów Spółki. Poza zwiększeniem źródła przychodów, wydatek poniesiony na zakup samochodu wyścigowego zabezpieczył źródło bieżących przychodów, bowiem planowane działania marketingowe skierowane będą również do obecnych i przyszłych klientów Wnioskodawcy, co umocni relacje Spółki z kontrahentami, zaś (...) samochodu klientom za wynagrodzeniem stanowić będzie dla Spółki źródło przychodów. Wszystkie koszty związane z samochodem wyścigowym, o których mowa we wniosku Spółka będzie pokrywać ze środków własnych, a środki te nie będą zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.

Z samochodu na wszelkiego rodzaju wydarzeniach korzysta i będzie korzystał wspólnik i jednocześnie Prezes Zarządu Spółki, zatrudniony na umowie zlecenie oraz na mocy aktu powołania, (...). Osoba ta będzie instruować klientów podczas korzystania z wykupionej (...) oraz uczestniczyć w imprezach/wyścigach w celach promocyjnych, na zlecenie Spółki, które miałyby na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku.

Wskazują Państwo, że do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć należy zakup bazy będącej podstawą do zbudowania pojazdu wyścigowego oraz następujące wydatki eksploatacyjne związane z samochodem:

•        wydatki na paliwo zarówno samochodu wyścigowego jak i samochodu (lawety) transportującego samochód wyścigowy,

•        wydatki na naprawy, ulepszenia i konserwację samochodu wyścigowego - w przypadku awarii samochodu wyścigowego niezbędne będzie jego naprawienie, by mógł ponownie reklamować Spółkę,

•        wydatki na obrandowanie samochodu grafiką z logo Spółki - bez umieszczenia logo Spółki na samochodzie wyścigowym nie będzie możliwe reklamowanie usług Spółki,

•        opłaty startowe za udział w wydarzeniach - udział w wydarzenia na torach wyścigowych wiąże się z ponoszeniem opłat nałożonych przez organizatora,

•        opłaty za wypożyczenie toru wyścigowego – umożliwią (...) samochodu klientom,

•        koszty programów i ubezpieczeń, koszty usług marketingowych.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy wydatki na zakup samochodu (pojazdu) wyścigowego i wydatki eksploatacyjne związane z jego użytkowaniem stanowią koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak ustalono wyżej warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a więc musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy poniesionych wydatków z osiąganymi przychodami, zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów.

W niniejszej sprawie wykazali Państwo związek poniesionych wydatków z uzyskaniem przychodu z Państwa działalności. Jak wskazali Państwo we wniosku specjalizują się Państwo w (...). Podejmują Państwo różne działania i aktywności, które mają na celu zwiększenie rozpoznawalności Państwa Spółki na rynku oraz zapewnienie klientom (...), starają się Państwo na bieżąco poszerzać swoją bazę klientów oraz asortyment dostępnych (...), a także wzbudzić zainteresowanie u swoich obecnych klientów, przez co umacnia swoją pozycję i konkurencyjność na rynku.

W ramach promowania marki jak i w celu umożliwienia klientom (...) profesjonalnym samochodem wyścigowym, zakupili Państwo pojazd będący bazą do stworzenia pojazdu wyścigowego w celu dostosowania go do jazdy po torze wyścigowym.

Samochód służy promowaniu Spółki i świadczonych przez nią usług, jak również udostępniany będzie klientom, którzy (...) po dostosowanym do tego wyznaczonym torze.

Ponoszone przez Państwo obecnie i w przyszłości koszty w konsekwencji wpływają na wzbudzenie zainteresowania u potencjalnych klientów i zwiększają bazę klientów, zatem przyczynią się do zwiększenia i zabezpieczenia źródła przychodów Spółki.

Pojazd nie będzie wykorzystywany do celów prywatnych podmiotów powiązanych ze Spółką jako środek transportu w potocznym tego słowa rozumieniu.

Z samochodu na wszelkiego rodzaju wydarzeniach korzysta i będzie korzystał wspólnik i jednocześnie Prezes Zarządu Spółki, zatrudniony na umowie zlecenie oraz na mocy aktu powołania, (...). Osoba ta będzie instruować klientów podczas korzystania z (...) oraz uczestniczyć w imprezach/wyścigach w celach promocyjnych, na zlecenie Spółki, które miałyby na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku. (...) po ukończonych wyścigach udziela wywiadów, reprezentując Spółkę, m.in. w (...).

Działania, które Państwo podjęli są skierowane na promocję oferowanych przez Spółkę produktów oraz zwiększenie popytu na świadczone przez nią usługi. Promowanie usług świadczonych przez przedsiębiorców również poprzez udział w wydarzeniach sportowych jest powszechnie praktykowane i stanowi element budowania strategii marketingowej wielu podmiotów gospodarczych. Państwa celem jest możliwość trafienia do szerokiego grona aktualnych, jak i potencjalnych klientów poprzez promowanie swojej marki w mediach. Umożliwi to dotarcie do większego grona odbiorców, co przełoży się na wyróżnienie się wśród podmiotów świadczących usługi o podobnym charakterze.

Poza zwiększeniem źródła przychodów, wydatek poniesiony na zakup samochodu wyścigowego zabezpieczył źródło bieżących przychodów, bowiem planowane działania marketingowe skierowane będą również do obecnych i przyszłych klientów Spółki, co umocni relacje z kontrahentami, zaś (...) stanowić będzie dla Spółki źródło przychodów.

Ponadto, ww. wydatki dotyczące samochodu wyścigowego:

·         zostały sfinansowane ze środków własnych Spółki,

·         były udokumentowane fakturami,

·         nie zostały w jakikolwiek sposób zwrócone oraz

·         nie znajdowały się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Odnosząc się z kolei do kwestii podatkowych związanych z wydatkami poniesionymi na reklamę, wskazać należy, że zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych, zalet technicznych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Każda z tych form, jeżeli jest stosowana w określonych okolicznościach, spełnia funkcje reklamowe. Identyfikowana bowiem jest z daną firmą i oferowanymi przez nią towarami lub usługami, zwiększając ich rozpoznawalność oraz pośrednio zachęcając do ich nabycia. Jednocześnie zauważyć należy, że można rozróżnić reklamę towaru, usługi, reklamę marki, a także reklamę samej firmy (przedsiębiorcy).

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w Państwa Spółce wystąpi związek przyczynowo - skutkowy poniesionych wydatków z osiągnięciem przychodów z tej działalności:

-        pojazd rajdowy stanowi środek trwały w Spółce;

-        będą Państwo (...) klientom zewnętrznym;

-        pojazd będzie stanowił źródło reklamy (poprzez promowanie spółki na imprezach/wyścigach);

-        będą Państwo mogli pozyskać nowych klientów oraz umocnić relacje z bieżącymi kontrahentami.

Branża w jakiej działa Spółka jest szeroko rozumianą branżą (...), zatem udział Spółki w wydarzeniu rajdowym jest (...), a takie wydarzenie stanowi ułatwienie w dostępie do nowych klientów, którzy pojawiając się na rajdzie wykazali swojego rodzaju zainteresowanie (...). Dodatkowym aspektem wpływającym na uzyskanie przychodu, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodu jest fakt, że Prezes Zarządu Spółki, który będzie instruować klientów podczas korzystania z (...) oraz uczestniczyć w imprezach/wyścigach w celach promocyjnych, na zlecenie Spółki, które miałyby na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki na rynku będzie także po ukończonych wyścigach udzielał wywiadów, jak miało to miejsce reprezentując Spółkę, m.in. w (...).

Podsumowując, stwierdzić należy, że wydatki, które Państwa Spółka poniosła tj. wydatki na zakup bazy będącej podstawą do zbudowania pojazdu wyścigowego zaliczane do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej samochodu oraz wydatki eksploatacyjne związane z samochodem, tj.:

•        wydatki na paliwo zarówno samochodu wyścigowego jak i samochodu (lawety) transportującego samochód wyścigowy,

•        wydatki na naprawy, ulepszenia i konserwację samochodu wyścigowego - w przypadku awarii samochodu wyścigowego niezbędne będzie jego naprawienie, by mógł ponownie reklamować Spółkę,

•        wydatki na obrandowanie samochodu grafiką z logo Spółki - bez umieszczenia logo Spółki na samochodzie wyścigowym nie będzie możliwe reklamowanie usług Spółki,

•        opłaty startowe za udział w wydarzeniach - udział w wydarzenia na torach wyścigowych wiąże się z ponoszeniem opłat nałożonych przez organizatora,

•        opłaty za wypożyczenie toru wyścigowego – umożliwią (...) klientom,

•        koszty programów i ubezpieczeń, koszty usług marketingowych,

stanowią koszty uzyskania przychodów w Państwa Spółce w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Ww. koszty uznane są za podejmowane w celach uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu. Są to również wydatki ponoszone na reklamę i promocję Państwa Spółki. Zatem ww. wydatki stanowią koszty podatkowe w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie wydatki te nie zostały ujęte w kategorii wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, a w szczególności w art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy. Wydatki te nie mają bowiem charakteru reprezentacyjnego.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2, budzi kwestia, czy mają Państwo prawo do amortyzacji podatkowej pełnej wartości pojazdu, bez ograniczenia, o którym mowa art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz czy wydatki z tytułu kosztów zakupu i używania tego pojazdu mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w ww. zakresie, należy wskazać, że zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 9a ustawy o CIT ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2026 r., poz. 554 dalej: „ustawa o CIT”),

ilekroć jest mowa o samochodzie osobowym - oznacza to pojazd samochodowy w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:

a)    pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

-        klasyfikowanego na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

-        z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,

b)    pojazdu samochodowego, który posiada kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,

c)    pojazdu specjalnego, jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym, i jeżeli spełnione są również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

-        agregat elektryczny/spawalniczy,

-        do prac wiertniczych,

-        koparka, koparko-spycharka,

-        ładowarka,

-        podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

-        żuraw samochodowy,

d)    pojazdu samochodowego określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 86a ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że w ww. samochodzie wyścigowym został wymieniony m.in. silnik i podzespoły, oraz inne elementy niezbędne do stworzenia nowego pojazdu wyścigowego, który nie posiada homologacji, nie jest zarejestrowany, zatem nie będzie dopuszczony do ruchu drogowego. Auto porusza się jedynie po torach wyścigowych, w pozostałych przypadkach transportowane będzie na lawecie. We wniosku wskazali Państwo przy tym jednocześnie, że samochód nie jest samochodem osobowym w rozumieniu art. 4a pkt 9a ustawy o CIT.

Odnosząc się zatem do ograniczeń w zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z samochodami osobowymi, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 4, 49, 49a i 51 ustawy o CIT, wskazać należy, że skoro jak wskazano we wniosku, samochód wyścigowy nie jest samochodem osobowym, to wyłączenia wynikające z ww. przepisów nie będą mieć zastosowania w niniejszej sprawie.

Zatem Państwa stanowisko do pytania Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-        Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-        Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-        Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-        w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-        w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.


Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.