0111-KDIB1-3.4010.458.2026.3.JKU

Interpretacja indywidualna2026-10-02Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

W świetle doprecyzowanego opisu zdarzenia przyszłego, dochód Wnioskodawcy (Spółki z o.o.) w części przeznaczonej i przekazanej na rzecz jedynego udziałowca (X), który posiada status kościelnej osoby prawnej, z przeznaczeniem na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek, z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 sierpnia 2026 r., które wpłynęło 26 sierpnia 2026 r. oraz pismem z 31 sierpnia 2026 r., które wpłynęło 2 września 2026 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). Jedynym wspólnikiem (posiadaczem 100% udziałów) Wnioskodawcy jest X, posiadający osobowość prawną na podstawie rejestr MSWiA nr (…) z dnia (…) r. Numer pozycji w związku wyznaniowym (…).

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą ukierunkowaną na wypracowanie zysku.

Zgodnie z uchwałą Zgromadzenia Wspólników, wypracowany przez Wnioskodawcę dochód (zysk netto) za dany rok obrotowy będzie w całości przeznaczany i przekazywany na rzecz jedynego udziałowca, tj. X.

Jedyny udziałowiec przeznaczy i wydatkuje otrzymane od Wnioskodawcy środki wyłącznie na cele tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, to jest na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków.

Wnioskodawca nie osiąga i nie będzie osiągał dochodów z działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT (m.in. przemysł elektroniczny, paliwowy, tytoniowy, alkoholowy).

Ponadto, w piśmie z 31 sierpnia 2026 r. Wnioskodawca wskazał, że X jest kościelną osobą prawną, co zostało potwierdzone w drodze zaświadczenia ministerialnego.

Pytanie (przeformułowane pismem z 24 sierpnia 2026 r.)

Czy w świetle doprecyzowanego opisu zdarzenia przyszłego, dochód Wnioskodawcy (Spółki z o.o.) w części przeznaczonej i przekazanej na rzecz jedynego udziałowca (X), który posiada status kościelnej osoby prawnej, z przeznaczeniem na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie (przeformułowane pismem z 24 sierpnia 2026 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągany przez niego dochód będzie w całości wolny od podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w części, w jakiej zostanie przeznaczony i przekazany na rzecz jego jedynego wspólnika (X) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b. Odsyłacz ten definiuje te cele jako: cele kultu religijnego, oświatowo- wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków.

W opisanym zdarzeniu przyszłym zostaną spełnione kumulatywnie wszystkie warunki ustawowe niezbędne do zastosowania preferencji podatkowej:

1. Kryterium podmiotowe: Jedynym, stuprocentowym wspólnikiem Wnioskodawcy jest X, który jest kościelną osobą prawną zarejestrowaną w rejestrze MSWiA.

2. Kryterium przedmiotowe: Dochód generowany przez Spółkę zostanie przeznaczony uchwałą wspólników i fizycznie wydatkowany na cele tożsame z preferowanymi celami statutowymi X (kult religijny, oświata, pomoc charytatywna).

3. Brak negatywnych przesłanek: Spółka nie prowadzi działalności wyłączonej ze zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT ma charakter warunkowy i opiera się na przeznaczeniu dochodu oraz jego następczym wydatkowaniu na wskazane cele. Spółka z o.o. jako podatnik ma prawo do zwolnienia w momencie zadeklarowania przeznaczenia tego dochodu dla kościelnego wspólnika na realizację wskazanych celów.

Wskazane stanowisko znajduje odzwierciedlenie w linii orzeczniczej organów podatkowych (m.in. interpretacje wydawane przez Dyrektora KIS), które potwierdzają możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia przy spełnieniu wymogów dotyczących struktury udziałowej i celu wydatkowania środków.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że zaprezentowane stanowisko jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 554 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”)

1.  Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2.  Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Tak określony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, bowiem w art. 17 ustawy o CIT, ustawodawca zawarł katalog dochodów korzystających ze zwolnienia.

I tak, zgodnie z art. art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Z powyższego wynika, że dochody kościelnych osób prawnych mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody spółek, których jedynymi udziałowcami (akcjonariuszami) są kościelne osoby prawne - w części przeznaczonej na cele wymienione w pkt 4a lit. b.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W związku z powyższym, zwolnienie, o którym mowa powyżej, ma charakter warunkowy i nie dotyczy dochodów uzyskiwanych z działalności określonej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i pkt 1a ustawy o CIT. Ponadto, stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT, zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody - bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele niż określone ww. zwolnieniem.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z powyższych regulacji wynika zatem, iż warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodów spółek, których jedynymi udziałowcami są kościelne osoby prawne, jest ich przeznaczenie i bez względu na termin wydatkowanie na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawodawca nie zdefiniował pojęcia dochód „przeznaczony” i „wydatkowania”, ale wskazał okres jego wydatkowania - „bez względu na termin”. Odwołując się do znaczenia użytego w języku potocznym należy zauważyć, że pojęcie „przeznaczyć” to określić z góry, któremu coś ma służyć, przekazać coś dla kogoś, na czyjś użytek, na czyjąś korzyść. Natomiast pojęcie „wydatkować” oznacza wydać pieniądze na coś; zużyć coś (internetowy Słownik języka polskiego http://sjp.pwn.pl). W powołanej regulacji ustawodawca zaakcentował kwestię „przeznaczenia” dochodu na wskazane cele i uniezależnił możliwość skorzystania ze zwolnienia od jakiegokolwiek terminu.

Z powyższych regulacji prawnych wynika zatem, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego musi przede wszystkim osiągnąć dochód w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o CIT. Następnie, podatnik musi spełnić jeszcze jeden warunek niezbędny dla skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4b, tj. przeznaczyć (zadeklarować), a następnie wydatkować ten dochód na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jedynie przeznaczenie dochodu Spółki (i jego późniejsze wydatkowanie) na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dochód Państwa Spółki w części przeznaczonej i przekazanej na rzecz jedynego udziałowca z przeznaczeniem na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jedynym wspólnikiem Państwa Spółki (100% udziałów) jest X, posiadający status kościelnej osoby prawnej. Zgodnie z uchwałą Zgromadzenia Wspólników, wypracowany przez Państwa Spółkę dochód (zysk netto) za dany rok obrotowy będzie w całości przeznaczany i przekazywany na rzecz jedynego udziałowca, tj. X. Jedyny udziałowiec przeznaczy i wydatkuje otrzymane od Państwa Spółki środki wyłącznie na cele tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, to jest na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno- opiekuńcze oraz konserwację zabytków.

Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4b w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez Państwa Spółkę osiągniętego przez nią dochodu, a następnie faktyczne wydatkowanie tego dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT.

Utrata zwolnienia następuje zatem w wypadku, gdy dochód przeznaczony na działalność wskazaną w ustawie o CIT zostanie wydatkowany na inne cele i tylko do wysokości dochodu spożytkowanego niezgodnie z deklaracją. Dopiero bowiem stwierdzenie, że dochód zadeklarowany jako zwolniony został faktycznie wydatkowany na inne cele, powoduje utratę zwolnienia od podatku dochodowego.

Jeszcze raz należy podkreślić, że tylko przeznaczenie przez kościelną osobę prawną, dochodu na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, uprawnia Państwa Spółkę do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT.

Odnosząc się więc do przedstawionego opisu sprawy oraz Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że dochód przekazany na rzecz jedynego udziałowca Państwa Spółki - kościelnej osoby prawnej - który zostanie wydatkowany przez Niego na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4b w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ustawy o CIT, jako przeznaczony na cele kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz konserwację zabytków.

Jak już bowiem wcześniej wskazano, zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4b ustawy o CIT, znajdzie zastosowanie jedynie w przypadku przeznaczenia i wydatkowania dochodu Państwa Spółki na cele określone w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. b ww. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, stanowisko Państwa Spółki jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·      w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·      w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów