0111-KDIB1-2.4010.336.2026.2.EKB

Interpretacja indywidualna2026-09-28Dyrektor Krajowej Informacji SkarbowejAktualna

Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania całego osiągniętego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 czerwca 2026 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 października2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 lipca 2026 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X zwane dalej jako „Wnioskodawca”, jest stowarzyszeniem.

Y planuje dokonanie darowizny na rzecz Wnioskodawcy.

W tym celu Rada Y podjęła uchwałę (…) 2025 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę, w skład którego wchodzi m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z niezabudowanej działki (…) oraz działki (…). Na działce (…) posadowiony jest budynek (…). Znajdują się w nim lokale użytkowe, które są wynajmowane przez Wnioskodawcę. W ramach planowanej transakcji Wnioskodawca ma przekazać nie tylko prawo użytkowania wieczystego i własności budynku, lecz również przeniesione mają być prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu. Przeniesienie prawa własności będzie miało charakter nieodpłatny. Działka (…) stanowi drogę dojazdową do działki (…).

Na działce (…) posadowiony jest budynek o powierzchni użytkowej (…), którego właścicielem jest Y.

W budynku znajdują się pomieszczania biurowe, które są wynajmowane różnym podmiotom w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W budynku mieści się także siedziba Wnioskodawcy.

Zgodnie z (…) Statutu Wnioskodawcy, celami Stowarzyszenia są: (…)

Otrzymane nieruchomości będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do realizacji ww. celów statutowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

1.  Stowarzyszenie X otrzyma darowiznę w postaci przedsiębiorstwa. W skład przedsiębiorstwa będą wchodziły, między innymi, następujące składniki majątku:

1)  prawo użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z niezabudowanej działki (…) oraz działki (…)

2)  prawo własności budynku biurowego o powierzchni (…) położonego na działce (…)

3)  prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów,

4)  wierzytelności i środki pieniężne,

5)  tajemnice przedsiębiorstwa,

6)  księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

2.  Stowarzyszenie będzie wykorzystywać otrzymane przedsiębiorstwo do celów statutowych, jak również do działalności gospodarczej (wynajem).

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym dochód uzyskany przez stowarzyszenie X z tytułu otrzymania w formie darowizny przedsiębiorstwa – będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w sytuacji gdy otrzymane przedsiębiorstwo będzie służyć zarówno nieodpłatnej realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, jak i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (wynajem pomieszczeń biurowych)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dochód uzyskany przez Stowarzyszenie X z tytułu otrzymania w formie darowizny przedsiębiorstwa będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w sytuacji gdy otrzymane nieruchomości mają służyć zarówno nieodpłatnej realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, jak i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (wynajem pomieszczeń biurowych).

Uzasadnienie:

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), nieodpłatne świadczenia (w tym darowizny składników majątku) stanowią przychód podatkowy.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT wartość otrzymanego nieodpłatnie prawa majątkowego (np. nieruchomości) należy rozpoznać jako przychód według wartości rynkowej tego prawa.

W analizowanej sprawie przekazanie stowarzyszeniu prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności budynku w drodze darowizny spowoduje powstanie przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy, odpowiadającego wartości rynkowej tych nieruchomości.

X jest stowarzyszeniem prowadzącym działalność społecznie użyteczną – co potwierdza katalog celów statutowych (…). Obejmują one m.in. (…). Są to cele zbieżne z celami preferowanymi przez ustawę o CIT.

Art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT stanowi, że wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa (w tym polegająca na kształceniu), kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspieranie inicjatyw społecznych (…), działalność dobroczynna, ochrona zdrowia, pomoc społeczna, rehabilitacja zawodowa i społeczna inwalidów oraz działalność na rzecz kultu religijnego – o ile dochody te są przeznaczone i wydatkowane na te cele.

Wnioskodawca podkreśla, że większość jego celów statutowych (…) mieści się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do korzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dochodów przeznaczonych na realizację tychże celów. Nie jest on przy tym wyłączony z tego zwolnienia na mocy art. 17 ust. 1c ustawy o CIT (dotyczy on spółek, przedsiębiorstw państwowych itp., co nie obejmuje stowarzyszeń).

Warunkiem zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na wskazane wyżej cele statutowe. W analizowanym przypadku dochodem podatkowym będzie nadwyżka przychodu z darowizny nad ewentualnymi kosztami podatkowymi (tu: wartość otrzymanych nieruchomości pomniejszona np. o koszty związane z nabyciem czy utrzymaniem, jeśli takie wystąpią w roku podatkowym otrzymania darowizny).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochód ten będzie zwolniony z CIT w takiej części, w jakiej zostanie przeznaczony na cele statutowe Wnioskodawcy mieszczące się w preferowanym katalogu. Wnioskodawca oświadcza, że otrzymane w drodze darowizny przedsiębiorstwo zostanie w całości przeznaczone do realizacji jego działalności statutowej w wyżej wymienionych obszarach ((…) itp.). Budynek posadowiony na działce (…) będzie służył m.in. jako siedziba stowarzyszenia oraz miejsce prowadzenia nieodpłatnych działań statutowych (…). Tym samym wartość darowizny zostanie alokowana na cele statutowe Wnioskodawcy od momentu jej otrzymania.

Należy zauważyć, że część powierzchni biurowych w otrzymanym budynku będzie nadal wynajmowana odpłatnie różnym podmiotom, co będzie stanowiło działalność gospodarczą Wnioskodawcy (prowadzoną zgodnie z przepisami i statutem stowarzyszenia). Fakt prowadzenia działalności gospodarczej przy otrzymaniu przedsiębiorstwa nie wyłącza możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego, pod warunkiem, że osiągnięty dochód zostanie finalnie przeznaczony na cele statutowe objęte zwolnieniem. Realizacja celów statutowych może następować nie tylko poprzez bezpośrednie prowadzenie danej działalności pożytku publicznego, lecz także poprzez wspieranie takiej działalności. Wsparcie to musi wynikać ze statutu organizacji – w omawianym przypadku statut wprost przewiduje m.in. (…) , co może obejmować także działania zapewniające środki na realizację celów (np. wynajem jako źródło finansowania działalności społecznej). Istotne jest, że cały zysk z działalności gospodarczej Wnioskodawcy również podlega statutowemu przeznaczeniu – stowarzyszenie nie dzieli zysków między członków, lecz przeznacza je na swoją działalność pożytku publicznego. Zatem wykorzystywanie części budynku komercyjnie służy pośrednio realizacji celów statutowych, dostarczając środków na działalność (…)  stowarzyszenia. Taki pośredni sposób realizacji celów statutowych nie pozbawia dochodu zwolnienia podatkowego, o ile dochód ten zostanie odpowiednio zadeklarowany i wydatkowany na te cele.

Wnioskodawca jest świadomy dodatkowych warunków wynikających z ustawy o CIT, które musi spełnić, aby zachować prawo do zwolnienia. Zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy CIT zwolnienie przysługuje niezależnie od terminu wydatkowania dochodu na cele statutowe, co oznacza, że nie jest wymagane natychmiastowe „skonsumowanie” otrzymanej darowizny. Istotne jest jednak, aby już w momencie rozpoznania dochodu w zeznaniu rocznym wskazać cel, na jaki zostanie on przeznaczony, a następnie faktycznie go na ten cel wydać. W praktyce Wnioskodawca zadeklaruje w zeznaniu CIT-8 za rok otrzymania darowizny (w załączniku CIT-8/O) dochód zwolniony z podatku wraz z oznaczeniem, że zostanie on przeznaczony na realizację celów statutowych mieszczących się w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Następnie, w miarę uzyskiwania przychodów z wynajmu oraz wykorzystania nieruchomości, stowarzyszenie będzie ponosić wydatki na swoją działalność statutową (…). Jeżeli część uzyskanego dochodu nie zostałaby ostatecznie wydatkowana zgodnie z przeznaczeniem, Wnioskodawca będzie zobowiązany do skorygowania zeznania i zapłaty należnego podatku wraz z odsetkami od tej niewykorzystanej części. Wnioskodawca dołoży jednak starań, aby całość dochodu z darowizny została wykorzystana zgodnie z deklarowanymi celami, co zapewni utrzymanie prawa do zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód uzyskany z tytułu otrzymania przedsiębiorstwa będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Otrzymane przedsiębiorstwo będzie służyć realizacji celów statutowych stowarzyszenia mieszczących się w ustawowym katalogu ((…)  itp.), a tym samym wartość darowizny zostanie przeznaczona na działalność statutową korzystającą ze zwolnienia.

Dodatkowo, nawet wykorzystywanie części budynku w działalności gospodarczej nie zmienia faktu, że cały osiągnięty dochód końcowo zasila działalność pożytku publicznego stowarzyszenia, spełniając warunek zwolnienia.

W świetle powyższych argumentów Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że opisane stanowisko –uznające otrzymany w formie darowizny majątek za dochód zwolniony z CIT – jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 ze zm.).

Jak stanowi art. 2 ust. 1 tej ustawy,

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy:

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 ww. ustawy,

Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność po wpisie do Krajowego Rejestru Sądowego.

Zatem, stowarzyszenia - tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną - podlegają ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 554 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Stosowanie do regulacji przepisu art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1)  otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2)  wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych obejmuje swoim zakresem wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej, a także otrzymane z innych tytułów. Jednocześnie podatek ten posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. W związku z powyższym należy stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. Powstanie przychodu ze świadczeń nieodpłatnych należy rozważyć zawsze wtedy, gdy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych otrzymuje bez obowiązku świadczenia wzajemnego rzeczy lub prawa, bądź inne świadczenia lub też możliwość korzystania z rzeczy lub praw (w szczególności ze środków pieniężnych).

Na podstawie art. 12 ust. 5 ustawy o CIT:

Wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania, z zastrzeżeniem ust. 6b.

W tym miejscu wskazać także należy, że zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 795, dalej: „Kc”):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Przysporzenie w drodze darowizny może przybrać postać pieniędzy, określonych rzeczy należących do darczyńcy lub innych przysługujących mu praw majątkowych. Świadczenie na rzecz obdarowanego może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie obdarowanego – do zwiększenia jego majątku (zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów). Dla oceny charakteru prawnego umowy darowizny nie ma znaczenia motyw dokonanego nieodpłatnie świadczenia, w tym także określone racje gospodarcze. Darowizna jest umową jednostronnie zobowiązującą, która może być zawarta na zasadach ogólnych prawa cywilnego pomiędzy wszystkimi podmiotami (osoby fizyczne, prawne i ułomne osoby prawne). Nie istnieją w zasadzie żadne ograniczenia co do możności przyjmowania darowizn, okolicznością przesądzającą w tym zakresie jest posiadanie zdolności prawnej. Umowa darowizny jest umową konsensualną, co oznacza, że wywołuje ona skutki z chwilą złożenia zgodnych oświadczeń woli przez darczyńcę i obdarowanego. Cechą istotnie wyróżniającą umowę darowizny od wielu umów nazwanych, uregulowanych w Kodeksie cywilnym, jest jej nieodpłatność. Świadczenie darowizny jest bezpłatne tylko wtedy, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Nieodpłatność ta oznacza, że darczyńca, dokonując na rzecz drugiej strony przysporzenia, nie może uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili dokonania umowy darowizny, ani też w przyszłości. Skutkiem zawarcia ww. umowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych jest uzyskanie przez obdarowanego nieodpłatnego świadczenia.

Wskazać należy, że dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, że ramy wyżej omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)  dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości

niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)  dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

a)  przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

b)  przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

c)  samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

-     celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

-     podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

-     uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika więc wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danego podmiotu.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Jak wynika z wniosku Y planuje dokonanie darowizny na rzecz Stowarzyszenia X. Przedmiotem darowizny ma być przedsiębiorstwo prowadzone przez Wnioskodawcę, w skład którego wchodzi m.in. prawo użytkowania wieczystego nieruchomości. Na jednej z działek posadowiony jest budynek, w którym znajdują się pomieszczania biurowe, wynajmowane różnym podmiotom w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W budynku mieści się także siedziba Stowarzyszenia. W ramach planowanej transakcji przeniesione będą również prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu, wierzytelności i środki pieniężne, tajemnice przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie z tytułu otrzymania w formie darowizny przedsiębiorstwa – będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w sytuacji gdy otrzymane przedsiębiorstwo będzie służyć zarówno nieodpłatnej realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, jak i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej - wynajem pomieszczeń biurowych.

W przedstawionych okolicznościach dochód powstanie w związku z otrzymaniem darowizny w postaci przedsiębiorstwa, w skład którego wchodzi m.in. budynek, w którym znajdują się lokale użytkowe. W ramach planowanej transakcji Stowarzyszenie otrzyma prawo użytkowania wieczystego i własności budynku, a także przeniesione będą prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów najmu, zatem w części w jakiej składniki przedsiębiorstwa będą służyły działalności statutowej Stowarzyszenia dochód z tego tytułu będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie obejmuje wyłącznie dochód przeznaczony i wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w tym na nabycie środków trwałych służących bezpośrednio realizacji tych celów. Darowane lokale, z uwagi na trwające umowy najmu oraz przejęcie przez Wnioskodawcę praw i obowiązków wynajmującego, będą wykorzystywane do prowadzenia działalności polegającej na odpłatnym udostępnianiu nieruchomości i uzyskiwaniu czynszu, a zatem nie będą bezpośrednio służyć do realizacji tylko celów statutowych Stowarzyszenia. Okoliczność, że osiągane w przyszłości dochody z najmu przeznaczone zostaną w części na działalność statutową, nie zmienia sposobu wykorzystania przedmiotu darowizny, ponieważ dochód powstały z tytułu nieodpłatnego otrzymania lokali oraz dochód uzyskany następnie z czynszów stanowią odrębne kategorie dochodu, których przesłanki zwolnienia należy ocenić osobno.

Zwolnieniu podlega bowiem konkretny dochód (tu darowizna), a nie dochód uzyskany dzięki, nieruchomości. W powyższym zakresie brak jest spełnienia przesłanki wydatkowania na cel statutowy Wnioskodawcy całego osiągniętego dochodu, co wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia podatkowego całego dochodu.

Katalog zwolnień zawarty w art. 17 ustawy o CIT stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Przeznaczenie dochodu na działalność gospodarczą wyklucza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania całego osiągniętego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że dochód Stowarzyszenia z tytułu otrzymania darowizny w postaci przedsiębiorstwa nie będzie podlegać w całości zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 622 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2026 r. poz. 143 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

 ·          w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

 ·          w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Rozliczaj podatki zgodnie z przepisami — w programie TaxMachine

Interpretacje pomagają zrozumieć przepisy; TaxMachine pomaga je zastosować w praktyce — prowadzi księgi, liczy podatki i generuje deklaracje, a stawki, druki i przepisy aktualizuje na bieżąco.

  • ✓ Księga przychodów i rozchodów, ryczałt oraz pełna księgowość
  • ✓ Faktury i e-faktury KSeF, JPK_V7 i JPK_KR
  • ✓ PIT, CIT, VAT i inne deklaracje + wysyłka e-Deklaracje z pobraniem UPO
  • ✓ Środki trwałe i amortyzacja, płace i ZUS
  • ✓ Automatyczne aktualizacje stawek, druków i przepisów

Źródło: System Informacji Celno-Skarbowej EUREKA (MF/KIS). Dokument urzędowy — reprodukcja dozwolona (art. 4 ustawy o prawie autorskim).

Interpretacja indywidualna chroni wyłącznie jej adresata i tylko przy zgodności stanu faktycznego z wnioskiem. Cudza interpretacja ma charakter informacyjny.