Ostatnie zmiany w programie TaxMachine to głównie wprowadzenie nowych typów dokumentów: dokumenty tekstowe, dokumenty w postaci arkuszy kalkulacyjnych oraz raporty oparte na arkuszu kalkulacyjnym.

Dokumenty tekstowe

Dokumenty tekstowe to dokumenty generowane na podstawie wzorców zapisanych w plikach .docx lub .rtf, na dzisiaj jedynym takim dokumentem jest nowe świadectwo pracy(2) dostępne w dokumentach pracownika, w najbliższym czasie dodamy więcej dokumentów tego typu.

swiadectwo pracy 2

 

Dokumenty tekstowe można dowolnie edytować. Najważniejszą jednak zaletą tego typu dokumentów jest możliwość tworzenia własnych wzorów. Definiując własne wzory można zautomatyzować tworzenie różnego rodzaju dokumentów wykorzystywanych na co dzień w firmie, np. umowy, zaświadczenia, różne inne druki firmowe. Edycja wzoru może odbywać się w zewnętrznym edytorze tekstu (Microsoft Word, LibreOffice Writer) lub w TaxMachine z poziomu węzła "Dokumenty tekstowe".

Dokumenty i raporty oparte na arkuszu kalkulacyjnym

Drugim rodzajem dokumentów są arkusze kalkulacyjne. Tak jak w przypadku dokumentów tekstowych można dodawać własne wzory dokumentów w postaci arkuszy .xlsx lub .xls.

Dokumenty tego rodzaju występują w dwóch odmianach: zwykłych arkuszy kalkulacyjnych w których pola są uzupełniane z bazy danych, oraz raportów w postaci arkuszy kalkulacyjnych generowanych przez program.

Poniżej widać przykładowy dokument w postaci arkusza kalkulacyjnego "Rachunek zysków i strat w wariancie kalkulacyjnym" (dokument w aktualnym wzorze będzie udostępniony w przyszłym tygodniu): 

rachunek zysków i strat wariant kalkulacyjny

 

Drugą odmianą są raporty generowane w postaci arkuszy kalkulacyjnych, na dzisiaj jedynym takim raportem jest Księga Przychodów i Rozchodów(1), w najbliższym czasie wszystkie dostępne w programie raporty będą generowane w postaci arkuszy:

kpir 1

 

Najważniejszą zaletą tego typu raportów jest możliwość ich zapisu do pliku w formatach .xlsx, .xls, .csv, .txt, .html i .xml. Dzięki temu uzyskujemy możliwość eksportu danych z TaxMachine w tych formatach oraz przetwarzania danych w zewnętrznych programach np.: Microsoft Excel czy LibreOffice Calc.

Inną zaletą jest możliwość zapisywania wielu raportów w bazie, dzięki temu możemy zawsze wrócić do raportu sporządzonego wcześniej i przechowywać wiele wersji raportu za ten sam okres, np. po korekcie KPiR czy VAT możemy wrócić do raportu wygenerowanego przed korektą.

Własne wzory dokumentów

Definiowanie własnych wzorów dokumentów tekstowych oraz dokumentów w postaci arkuszy kalkulacyjnych odbywa się poprzez przygotowanie pliku tekstowego (.docx, .rtf) lub arkusza kalkulacyjnego (.xlsx, .xls) zawierającego pola uzupełniane automatycznie przez program.

Przed rozpoczęciem dodawania wzorów należy wskazać w opcjach programu katalog w którym będą umieszczane własne wzory:

 konfiguracja

 

Program sprawdza zawartość tego katalogu podczas uruchamiania, tak więc po dodaniu nowego wzoru należy ponownie uruchomić program. Zmiany we wzorze już widocznym w programie są uwzględniane bez konieczności restartu.

Tworzenie własnych wzorów dokumentów tekstowych

Poniżej widać fragment wzorca świadectwa pracy(2). Tekst zawarty pomiędzy nawiasami klamrowymi jest zastępowany przez program podczas tworzenia nowego dokumentu tekstowego. Można w ten sposób wstawić do dokumentu dowolną dostępną właściwość obiektów firmy, właściciela lub pracownika. Po nazwie właściwości można dodać kreskę pionową i dowolny tekst wstawiany jeżeli dana właściwość jest pusta, np. w pole zdefiniowane jako {Pracownik.PESEL|brak} program wstawi numer PESEL pracownika lub tekst "brak" jeżeli nie podano go w kartotece pracownika.

swiadectwo pracy 2 wzor 

 

Ważnym elementem wzorca dokumentu tekstowego jest tag <Dokument>, który najlepiej jest umieścić na końcu wzorca:

tag dokument

 

Element ten jest obowiązkowy, bez niego TaxMachine nie pokaże dokumentu na liście dostępnych do utworzenia dokumentów. Składa się on z następujących atrybutów:

  • KodDokumentu - identyfikator typu dokumentu, musi być unikalny dla danego typu dokumentu.
  • ID - identyfikator dokumentu, musi być unikalny, najlepiej podać tutaj kod dokumentu z numerem wersji rozdzielone podkreśleniem.
  • Wersja - numer wersji danego dokumentu.
  • Symbol - tekst pojawiający się w kolumnie "Symbol" okna wyboru nowego dokumentu.
  • Pozycje - miejsce w programie w którym może być dodawany dany dokument, możliwe pozycje: "Firma" (dokumenty firmy), "Właściciel" (dokumenty właściciela), "Pracownik" (dokumenty pracownika), "Płace" (dokumenty pod węzłem "Płace"), "Inne" (dokumenty dodawane w "Pozostałych dokumentach"). Jeżeli dokument ma pojawiać się w więcej niż jednym miejscu to podajemy pozycje rozdzielone przecinkami.
  • Opis - opis dokumentu w kolumnie "Opis" okna dodawania nowego dokumentu,
  • NowyOpis - domyślny opis dokumentu tworzony przy pierwszym zapisie dokumentu do bazy lub pliku.

Wzory dokumentów tekstowych można zapisywać w formatach .docx lub .rtf.

Tworzenie dokumentów opartych na arkuszu kalkulacyjnym

Dokumenty oparte na arkuszu kalkulacyjnym tworzy się w podobny sposób jak dokumenty tekstowe. Oprócz pól, w które program wstawi dane pobrane z bazy danych, możemy w tym przypadku stosować także zwykłe formuły arkusza kalkulacyjnego. Poniżej widać fragment dokumentu rachunku zysków i strat (jest to poprzednia wersja tego druku, w programie będzie dostępna nowa wersja obowiązująca za rok 2016):

rzis wzor

 

Trochę inaczej wygląda w tym przypadku definiowanie danych dokumentu, robi się to na osobnym arkuszu nazwanym "DaneDokumentu":

rzis wzor dane dokumentu

W pierwszej kolumnie należy wpisać nazwę atrybutu, w drugiej jej wartość. Znaczenie atrybutów jest identyczne jak w przypadku dokumentów tekstowych.

Wzory arkuszy kalkulacyjnych można zapisywać w formatach .xlsx lub .xls.

Więcej informacji na temat definiowana własnych dokumentów

W przyszłym tygodniu opiszemy dokładniej tworzenie własnych wzorów, w tym udostępniony będzie wykaz wszystkich możliwych do zastosowania właściwości. Zachęcamy Państwa do eksperymentowania z własnymi wzorami.

Nowy system wydruku

Nowe raporty tekstowe, arkusze i pliki PDF drukowane są z użyciem nowego, bardziej zaawansowanego systemu wydruku. Nowy system będzie używany dla wszystkich nowych raportów.

nowy system wydruku

Sprawdzenie pisowni

Do programu TaxMachine dodano sprawdzanie pisowni działające w edytorze tekstowym (w dokumentach tekstowych) oraz w arkuszach kalkulacyjnych.

Nowe okno przeglądarki plików PDF

Dodano możliwość otwierania plików PDF w programie, obecnie objaśnienia do zeznań rocznych PIT są dostępne bezpośrednio w programie z menu "Dokumentacja" w oknie edycji deklaracji.

pdf okno

Nowe druki UPL-1(6) i OPL-1(5)

 Dodano nowe wzory formularzy UPL-1(6) i OPL-1(5).

Nowa e-deklaracja VAT-27(2)

Dodano nowy wzór e-deklaracji VAT-27(2). W najbliższym czasie dojdą także nowe wzory e-deklaracji VAT-UE.

 

Dodaliśmy możliwość szybkiego wyszukiwania firm, właścicieli, pracowników i dokumentów w bazie TaxMachine.

Wyszukiwanie odbywa się po naciśnięciu Ctrl + F, następnie w polu "szukaj" należy wpisać nazwę firmy, nazwisko właściciela, nazwisko pracownika lub opis dokumentu. Ponowienie wyszukiwania odbywa się po naciśnięciu klawisza F3.

Program najpierw wyszukuje tekst w nazwach firm, następnie w nazwiskach właścicieli i pracowników, i na końcu w opisach dokumentów. Można wpisywać fragmenty nazw i nazwisk.

Można także zastosować specjalne przedrostki, aby ograniczyć wyszukiwanie. Przedrostek "f" spowoduje wyszukiwanie tylko w firmach (np.: "f kowalski"), "w" tylko w właścicielach, "p" tylko w pracownikach, "d" tylko w dokumentach.

Dodaliśmy także do głównego okna programu ścieżkę powrotu, dzięki temu można szybko zorientować się w której części bazy aktualnie jesteśmy. Klikając na elementy ścieżki można wrócić na wyższy poziom, po kliknięciu na małym trójkącie można także przeskakiwać na różne pozycje w ramach jednego poziomu.

taxmachine okno glowne wyszukiwanie sciezka

Dodano możliwość wpisywania na fakturach drugiego podmiotu obok nabywcy, np. odbiorcy, płatnika itp. Dodano także możliwość osobnego określania precyzji (ilości miejsc po przecinku) dla cen jednostkowych pozycji faktur oraz dla sum na fakturach.

 

e deklaracjePrzypominamy, że w przypadku dokumentów podpisywanych danymi autoryzacyjnymi (podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego, kwalifikowanego certyfikatu) składanych w 2017 roku należy w polu "kwota przychodu za rok 2015" wpisać kwotę przychodu z zeznania lub rocznego obliczenia podatku za rok 2015.

Jako kwotę przychodu za rok 2015 należy rozumieć, w przypadku:

  • PIT-28 – wariant (19) – poz. 45;
  • PIT-36 – wariant (22) poz. 90 albo poz. 141 jeżeli w zeznaniu za 2015 rok podatnik występował jako małżonek;
  • PIT-36L – wariant (11) – poz. 13 lub poz. 18;
  • PIT-37 – wariant (22) - poz. 64 albo poz. 95 jeżeli w zeznaniu za 2015 rok podatnik występował jako małżonek;
  • PIT-38 – wariant (11) – poz. 24;
  • PIT-39 – wariant (7) – poz. 20;
  • PIT-40 – wariant (22) – poz. 57;
  • PIT-40A – wariant (18) – poz. 38.

* wariant złożonego zeznania lub rocznego obliczenia podatku można odnaleźć w dolnej części każdej strony formularza – jest umieszczony w nawiasie obok rodzaju formularza.

W przypadku kiedy podatnik za rok 2015 nie składał żadnego z w/w zeznań/rozliczeń w polu "kwota przychodu za rok 2015" powinien wpisać wartość „0".

Źródło: Ministerstwo Finansów.

 

Program TaxMachine potrafi automatycznie odszukać odpowiednią kwotę do wysyłki elektronicznej jeżeli w bazie znajduje się zeznanie za rok 2015, w tym celu należy kliknąć "Znajdź przychód" w oknie wysyłki.

e deklaracje wysylka bez podpisu 2015

 

Opcja wyszukiwania jest także dostępna w oknie wysyłki masowej. Program wyszuka kwoty przychodów dla wszystkich wybranych do wysyłki e-deklaracji, dla których możliwa jest wysyłka bez podpisu elektronicznego. Jeżeli program nie znajdzie kwoty przychodu to można ją wpisać ręcznie w kolumnie "Przychód za 2015".

e deklaracje wysyłka masowa przychod

Zapisz

Zapisz

Opublikowaliśmy dzisiaj aktualizację zawierającą nowe wersje zeznań rocznych za 2016 rok (PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-28, PIT-38 i PIT-39) wraz z załącznikami (w tym nowe załączniki PIT/BR i PIT/DS). Wszystkie wzory zeznań można już wysyłać elektronicznie do systemu e-Deklaracje.

Zeznania PIT-36, PIT-36L i PIT-28 wypełniają się automatycznie w programie TaxMachine na podstawie zapisów w ewidencjach księgowych. Przypominamy, że kwoty z ewidencji wpisywane są do załączników PIT/B (PIT-36, PIT-36L) lub PIT-28/A i PIT-28/B (dla PIT-28), dlatego po utworzeniu głównego zeznania należy najpierw dodać odpowiedni załącznik i dopiero wtedy kliknąć "Wylicz" w oknie formularza.

Dodano nowe wersje rocznych zeznań PIT za 2016 rok:

  • PIT-37(23),
  • PIT-36(23),
  • PIT-36L(12)

oraz nowe załączniki:

  • PIT/D(26),
  • PIT/O(22),
  • PIT-28/B(14).

Dla nowych zeznań nie działa jeszcze wysyłka elektroniczna.

Zaktualizowano także druk OPL-1 do wersji czwartej.

Dodano dzisiaj obsługę nowych plików JPK:

  • JPK VAT(2) - plik wysyłany będzie po raz pierwszy za styczeń 2017,
  • JPK PKPIR(2) - plik wysyłany tylko na żądanie, obowiązuje od stycznia 2017.

Program obsługuje w pełni nowe schematy JPK, w tym: generowanie z ewidencji księgowych, import, scalanie i weryfikację.

Plik JPK VAT(2) można importować do ewidencji księgowych, przy czym praktyczne zastosowanie ma tylko import sprzedaży (VAT należny), bowiem kwoty dla zakupów w JPK VAT nie są podzielone na stawki podatkowe. Import sprzedaży z JPK VAT(2) działa lepiej niż dla JPK VAT(1) dzięki wprowadzeniu do schematu numeru NIP dla pozycji VAT należnego.

dostep do centralnego magazynu kopiiDodaliśmy do programu TaxMachine możliwość zapisywania kopii zapasowych bazy danych w chmurze.

Dlaczego kopie w chmurze?

Przechowywanie kopii baz danych programu TaxMachine w chmurze daje następujące korzyści:

  • natychmiastowy dostęp do kopii z dowolnego miejsca na świecie,
  • bezpieczeństwo danych, ochrona przed utratą danych w przypadku awarii sprzętu, awarii systemu operacyjnego, ataku wirusa, ataku hakerskiego, kradzieży, powodzi, pożaru i innych zdarzeń losowych,
  • zautomatyzowane odtwarzanie kopii do dowolnej bazy danych - program automatycznie pobiera kopię, dekompresuje i deszyfruje, oraz odtwarza do bazy danych, dzięki temu odtworzenie zawartości jest łatwe i szybkie,
  • możliwość wykorzystywania kopii w chmurze do synchronizowania bazy danych na kilku stanowiskach - zamiast często używanego w tym celu pendrive-a można utworzyć kopię (może to być robione automatycznie przy zamykaniu programu) i potem odtworzyć ją na drugim stanowisku,
  • kopia w chmurze znakomicie upraszcza także przenoszenie programu miedzy komputerami, tworzymy kopię na starym komputerze i odtwarzamy ją na nowym,
  • brak ograniczeń co do ilości kopii, ich rozmiaru oraz ilości stanowisk na których wykonywane są kopie,
  • oszczędność na kosztach zabezpieczenia danych.

Bezpieczeństwo danych

Kopie są przechowywane na serwerach w kilku różnych, oddalonych od siebie, lokalizacjach. Dane przed wysyłką są szyfrowane i przesyłane z zastosowaniem zakodowanych protokołów transmisyjnych (SSL). Zastosowanie silnego szyfrowania algorytmem AES256 powoduje, że nikt, poza osobami uprawnionymi, nie odtworzy zawartości archiwum.

Zastosowanie kopii w chmurze zabezpieczy Państwa dane, które niejednokrotnie są duże cenniejsze niż sprzęt na których są przechowywane. Korzystając z tej usługi nie trzeba już przeznaczać znacznych kwot na dodatkowy sprzęt i oprogramowanie niezbędne do zabezpieczenia danych, co powinno przyczynić się do znacznych oszczędności. Dodatkową korzyścią będzie możliwość samodzielnego odtworzenia kopii w przypadku awarii, jest to na tyle proste, że najczęściej nie będzie potrzeby zatrudniania do tego informatyka.

Usługa dostępu do chmury jest płatna, aby z niej skorzystać należy wykupić abonament:

http://sklep.taxmachine.pl/uslugi-dodatkowe/20-kopie-w-chmurze.html

Konfiguracja kopii w chmurze

Aby skonfigurować tworzenie kopii wchodzimy w Opcje na zakładce Konfiguracja. Można tutaj określić kiedy i jak często kopia ma być tworzona, poniżej widać zalecaną konfigurację:

kopie konfiguracja

 

Kopie przesyłane do chmury muszą być skompresowane i zaszyfrowane, dlatego opcje Kompresuj kopieSzyfruj kompresowane kopie są obowiązkowe. Należy też podać hasło do archiwum .7z, minimalna długość to 6 znaków, ale zalecane jest hasło dłuższe. Prosimy stosować odpowiednio długie i trudne do odgadnięcia hasło, od tego zależy bezpieczeństwo Państwa danych. Prosimy jednocześnie pamiętać, że bez hasła nie da się odtworzyć kopii, dlatego hasło powinno być trudne do odgadnięcia ale łatwe do zapamiętania.

Aby program przesyłał kopie do chmury należy zaznaczyć opcję "Przesyłaj dane do chmury ...". Klikamy potem Zapisz i zamknij. Dla konfiguracji widocznej powyżej program będzie tworzył kopię raz dziennie podczas zamykania programu, dane będą automatycznie kompresowane, szyfrowane i przesyłane do chmury.

Tworzenie kopii na żądanie

Kopię można także utworzyć w dowolnej chwili po kliknięciu Twórz kopię na zakładce Konfiguracja. Pojawi się okno tworzenia kopii:

kopie tworzenie

 

Domyślnie zawartość przełączników i pól haseł będzie pobrana z konfiguracji, tak więc wystarczy kliknąć Dalej aby program utworzył, skompresował, zaszyfrował kopię i wysłał ją do chmury.

Odtwarzanie kopii z chmury

Aby przywrócić kopię z chmury (lub ją tylko zapisać na dysku) klikamy Przywróć kopię na zakładce Konfiguracja. Klikamy zakładkę Kopie w chmurze (pierwsza zakładka Kopia lokalna służy od odtwarzania kopii z lokalnego dysku) i wybieramy kopię do odtworzenia z listy, najnowsza kopia jest pierwsza. Następnie klikamy Dalej.

 kopie przywracanie z chmury

 

Następny krok to wybranie czy chcemy przywrócić kopię do bazy (domyślnie) lub tylko zapisać kopię lub archiwum na dysku lokalnym - wybiera się to w polu Operacja do wykonania na kopii. Hasło do odszyfrowania archiwum jest pobierane z opcji, jeżeli nie jest wpisane (lub jest inne niż podane w opcjach) to należy je wpisać.

Podajemy także dane bazy danych do której kopia ma być odtworzona, domyślnie wpisywane są dane aktualnie otwartej bazy. Kopię można odtworzyć do aktualnie otwartej bazy lokalnej SQLite, ale nie jest to możliwe dla bazy znajdującej się na serwerze MySQL, w takim przypadku albo odtwarzamy kopię do innej bazy MySQL, albo przed odtworzeniem kopii przełączamy się tymczasowo na inną bazę.

Następnie klikamy Dalej, program pobierze bazę z chmury, odszyfruje, zdekompresuje i odtworzy ją do wskazanej bazy. Po odtworzeniu będą jeszcze dostępne opcje dodania bazy do listy baz i przełączenie programu na tą bazę (jeżeli odtwarzanie odbywało się do bazy innej niż otwarta).

kopie przywracanie z chmury 2

Dodano możliwość wysyłki wiadomości e-mail z załącznikami bezpośrednio z programu. Wysyłka odbywa się z poziomu okna formularza lub z okna podglądu wydruku.

emaile deklaracja

 

Okno wiadomości umożliwia redagowanie wiadomości i dodawanie dodatkowych załączników.

Domyślny adres do wysyłki pobierany jest z danych firmy, właściciela lub pracownika w zależności od tego jaki dokument jest wysyłany i gdzie był zapisany lub wydrukowany. W przypadku faktur domyślny e-mail jest pobierany z kartoteki kontrahenta, ale tylko wtedy gdy był wybrany z listy, jeżeli dane wpisano ręcznie lub pobrano z REGON to domyślny adres nie pojawi się.

emaile 1

 

W opcjach dodano zakładkę z ustawieniami wysyłki, należy tutaj podać dane serwera poczty wychodzącej, można też zdefiniować domyślny nagłówek i stopkę wiadomości.

Prosimy pamiętać o tym, że niektórzy dostawcy poczty (np. gmail) domyślnie blokują wysyłkę przez SMTP i najprawdopodobniej trzeba będzie ją odblokować w opcjach konta pocztowego jeżeli nie korzystano to tej pory z innego "zewnętrznego" programu pocztowego.

emaile smtp

Importowanie plików JPK

Program TaxMachine posiada opcję importu danych z plików JPK VAT i JPK FA do ewidencji księgowych (KPiR, ryczałt, VAT). Opcja importu dostępna jest z menu Narzędzia dla widoku Dokumenty księgowe.

jpk import

W oknie importu pliku JPK należy wskazać plik do importu. Dostępne są także różne opcje księgowania, w tym możliwość księgowania tylko do VAT, wybór sposobu księgowania faktur zaliczkowych (dla JPK FA), opisy jakie program ma stosować przy imporcie, dla JPK VAT także opcje księgowania tylko dostaw lub tylko nabyć oraz wybór kolumny KPiR dla nabyć.

Plik JPK przez importem jest sprawdzany na zgodność z obowiązującym schematem.

jpk import 2jpk import vat

 

Więcej informacji na temat importu danych z plików JPK.

Dodano możliwość importu (scalania) plików JPK. Opcja ta najczęściej będzie używana w celu np.:

  • wygenerowania jednego pliku JPK VAT z dwóch lub większej ilości ewidencji VAT,
  • wygenerowania jednego pliku JPK FA gdy sprzedaż prowadzona jest w wielu lokalizacjach (w wielu bazach danych) czy też z użyciem różnych programów fakturujących.

Scalanie działa dla wszystkich generowanych w TaxMachine plików JPK, czyli dla JPK_VAT, JPK_PKPIR, JPK_EWP i JPK_FA.

Aby wykonać scalanie klikamy Importuj z pliku w oknie pliku JPK. Importowany plik JPK musi być tego samego rodzaju i w tej samej wersji, w przypadku niezgodności rodzaju lub wersji program wyświeli odpowiedni komunikat. Po udanym scaleniu otrzymamy nowy plik JPK będący sumą pliku pierwotnego i importowanego.

scalanie jpk

 

Dodano obsługę automatycznego pobierania kursów walut w formularzach

Do okna edycji formularzy dodano opcję pobierania kursu średniego walut. Jest to przydatne np. dla faktur wewnętrznych, faktur VAT WNT czy dowodów wewnętrznych. Poniżej widać dowód wewnętrzny z odsetkami od kredytu walutowego. Kurs jest wstawiany do aktywnego pola edycyjnego, po pobraniu data zmienia się na faktyczną datę kursu.

kursy walut formularze

 

 

Dodano możliwość weryfikacji plików JPK na zgodność ze schematem publikowanym przez Ministerstwo Finansów. Aby wykonać weryfikację należy nacisnąć przycisk Weryfikuj w oknie pliku JPK. Weryfikacja pozwala na wykrycie ewentualnych niezgodności jeszcze przed wysyłką dokumentu.

jpk weryfikacja

Dodano wysyłkę elektroniczną deklaracji VAT-12(3) oraz poprawiono wysyłkę deklaracji VAT-7 z załącznikiem VAT-ZD - nie dało się wysłać deklaracji z więcej niż jednym tego typu załącznikiem.

Do okna edycji dokumentu księgowego dodano podręczny arkusz kalkulacyjny, służący przeprowadzaniu różnych dodatkowych wyliczeń, np. sumowanie poszczególnych pozycji faktury jeżeli nie wszystkie pozycje faktury zakupu są związane z działalnością gospodarczą, czy też wyliczanie wartości faktur walutowych - okno posiada opcję pobierania kursów średnich walut bezpośrednio z serwisu NBP.

Pomocniczy arkusz kalkulacyjny otwiera się po naciśnięciu klawisza F5 na dowolnym polu kwotowym:

arkusz pomocniczy

 

Arkusz działa podobnie jak inne programy tego typu. Po wskazaniu komórki lub komórek i naciśnięciu przycisku Wstaw wartość lub naciśnięciu Ctrl + Enter wartość komórki lub wartość sumy zaznaczonych komórek wpisywana jest do pola kwotowego w oknie edycji dokumentu księgowego.

Aby przeliczyć wartość wyrażoną w walucie należy ją wpisać do arkusza, wskazać komórkię poniżej, następnie wybrać walutę, datę wystawienia faktury (domyślnie program pobiera kurs z dnia poprzedniego - przełącznik Poprzedni dzień roboczy) i kliknąć Wstaw kurs średni NBP. Program pobierze kurs z serwisu NBP i wstawi poniżej formułę mnożącą kurs przez wartość w walucie. Naciśkamy Ctrl + Enter i wartość w złotówkach trafia do okna księgowania dokumentu.

arkusz pomocniczy waluta

Dodano JPK FA(1)

Dodano możliwość generowania pliku JPK FA(1). Zgodnie z najnowszymi objaśnieniami Ministerstwa Finansów plik jest generowany tylko dla faktur sprzedaży.

Inną istotną zmianą w zakresie JPK jest usunięcie możliwości generowania JPK z menu Raporty dla dokumentów księgowych, obecnie wszystkie pliki JPK, czyli JPK VAT, JPK PKPIR, JKP EWP i JPK FA, generuje się w Dokumentach pod Firmą:

 jpk pod dokumentami

 

Zmiana ta daje możliwość wysyłki elektronicznej wszystkich plików JPK. Przypominamy, że obowiązek wysyłki co miesiąc dotyczy tylko JPK VAT, pozostałe JPK są wysyłane tylko w razie kontroli.

Zmiany w ramach systemu fakturowania

W związku z wprowadzeniem JPK FA zaszły niewielkie zmiany w zakresie druków faktur, dodano możliwość wyboru rodzaju faktury (faktura lub faktura zaliczkowa).

Wysyłka nowych e-Deklaracji VAT

Dodano wysyłkę elektroniczną nowych deklaracji VAT, w tym VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-7D(8), VAT-9M(6) i VAT-8(8).

 

 

Udostępniono dzisiaj nowe wzory deklaracji VAT, w tym VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-7D(8), VAT-9M(6) i VAT-8(8). Dla nowych deklaracji nie działa jeszcze wysyłka elektroniczna, planowany czas dodania wysyłki dla tych deklaracji to początek września.

W związku ze zmianami wprowadzonymi w usłudze BIR1 (Baza Internetowa REGON) wprowadzono odpowiednie zmiany do TaxMachine. Do uzyskania dostępu do bazy REGON nie jest już wymagane przepisywanie obrazków CAPTCHA.

Przygotowano także wstępnie nowe deklaracje VAT: VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-7D(8), VAT-9M(6), VAT-8(8). Po raz pierwszy będą one składane za sierpień 2016, ich udostępnienie planujemy na początek września.

Dzisiaj udostępniliśmy aktualizację programu TaxMachine 2 w której dostępna jest już wysyłka JPK_VAT(1) do systemu produkcyjnego. Obecnie poświadczenie odbioru dostępne jest po około trzech godzinach od wysyłki.

Przypominamy, że program umożliwia także wysyłkę JPK_VAT wygenerowanych z innych programów, należy w tym celu utworzyć nowe JPK_VAT (w dokumentach firmy) i użyć opcji wczytywania raportu z pliku, nastąpnie wysłać plik klikając "Wyślij e-Dokument".

jpk vat

 

jpk vat gotowy

Dzisiejsza aktualizacja dodała do programu TaxMachine wysyłkę e-Dokumentu JPK VAT(1). Wysyłka obecnie odbywa się do systemu pre-produkcyjnego i służy wyłącznie do przetestowania wysyłki z Państwa komputerów, wysyłka do ostatecznego systemu produkcyjnego będzie włączona w programie po uruchomieniu ostatecznej wersji systemu przez Ministerstwo Finansów.

Dane przesyłane w ramach testów powinny być danymi fikcyjnymi i nie powinny zawierać rzeczywistych danych osobowych. System pre-produkcyjny przestanie działać 29 lipca ze względu na planowaną zmianę certyfikatu Ministerstwa Finansów.

Do wysyłania e-dokumentów JPK niezbędny jest podpis elektroniczny (certyfikat).

Przypominamy, że obowiązek comiesięcznego przekazywania pliku JPK VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT) będzie obowiązywał od miesiąca:

  • lipca 2016 – duże podmioty (pierwsza wysyłka do 25 sierpnia 2016),
  • stycznia 2017 – małe i średnie podmioty (pierwsza wysyłka do 27 lutego 2017),
  • stycznia 2018 – mikro przedsiębiorcy (pierwsza wysyłka do 26 lutego 2018).

Dodano nową wersję druku CEIDG-1(1.8.1).

W związku z powtarzającymi się pytaniami przypominamy, że od 5 czerwca wprowadzono zmianę polegającą na konieczności zaznaczenia w oknie edycji firmy podatnika VAT pola "Podatnik VAT". Nie zaznaczenie tego pola powoduje brak widoczności pól VAT podczas księgowania dokumentów oraz brak zestawienia deklaracji VAT w raporcie podsumowania KPiR. Więcej informacji o tej zmianie.

podatnik vat

Dodano tworzenie plików JPK VAT(1). Pliki takie tworzy się w tym samym miejscu co deklaracje VAT-7 dla firmy, czyli w dokumentach firmy:

jpk vat

 

Po dodaniu nowego pliku JPK VAT należy wybrać rok, miesiąc i kliknąć "Generuj plik":

jpk vat gotowy

 

Taki plik zapisywany jest w bazie danych, jest on widoczny w dokumentach firmy razem z deklaracjami firmy.

Na ten moment nie działa jeszcze wysyłka elektroniczna dokumentów JPK, czekamy na uruchomienie systemu do przyjmowania e-dokumentów przez Ministerstwo Finansów.

Poprawiono także pobieranie danych firm z REGON oraz generowanie plików JPK dla korzystających z bazy MySQL.

Ważna zmiana!

Ze względu na zmiany związane z JPK FA obecnie o widoczności pól VAT w oknie edycji dokumentu księgowego decyduje zaznaczenie pola Podatnik VAT w oknie edycji firmy (podatnika). Jeżeli pole jest odznaczone to pola dotyczące podatku VAT w oknie edycji dokumentu księgowego nie pokażą się nawet jeżeli wybrano, że dokument jest Fakturą VAT w polu "Faktura".

Zmiana ta jest spowodowana planowanym wprowadzeniem JPK FA (o czym niżej). Nie VAT-owcy księgując faktury VAT do tej pory w pozycji "VAT" (obecne "Faktura") wybierali "Bez VAT" (co ukrywało pola VAT-u). Obecnie zaś w polu "Faktura" wybierają oni pozycję "Faktura VAT" dla faktur mających trafić do JPK FA. Dlatego o widoczności pól VAT-u decyduje obecnie status podatnika VAT podawany w oknie edycji firmy (podatnika) a nie typ dokumentu VAT.

podatnik vat

Typy dodanych JPK

Dzisiejsza aktualizacja dodała obsługę jednolitych plików kontrolnych: JPK VAT, JPK PKPIR i JPK EWP. JPK VAT generowany jest zawsze dla wybranego miesiąca, JPK PKPIR oraz JPK EWP generują się zawsze z danymi od początku roku do wybranego miesiąca.

Zmiany w rejestrach VAT

W związku z obsługą JPK VAT dodano szereg nowych typów rejestrów VAT pokrywających wszystkie pozycje deklaracji VAT-7(K)(D), w tym pozycje 36, 37, 38 jeśli chodzi o podatek należny, oraz pozycje korekt nabyć dla podatku naliczonego, czyli 46, 47 i 48. Rejestry tego typu przyjmują tylko kwotę VAT do uwzględnienia w deklaracji VAT i w rejestrze VAT.

Zmiany w oknie edycji dokumentu księgowego

W związku z przygotowaniami do wprowadzenia JPK FA pole "VAT" w oknie księgowania dokumentu nazywa się obecnie "Faktura" i pozwala wybrać typ dokumentu VAT. Pierwsza pozycja "Dokument bez VAT" odpowiada dawnemu "Bez VAT", pozycja "Faktura VAT" oznacza że dokument będzie uwzględniony w JPK FA, pozycja "Inny dokument VAT" oznacza, że dokument trafi do ewidencji VAT ale nie do JPK FA (np. faktury wewnętrzne).

faktura typ

 

 

Zmiany w oknie edycji roku podatkowego - spis z natury w trakcie roku podatkowego

Schemat pliku JPK PKPIR wymaga podawania kwoty i daty spisu z natury sporządzonego w trakcie roku podatkowego. Z tego powodu dodano pola pozwalające na wpisanie tych danych:

remanent

Remanent wykonany w trakcie roku jest uwzględniany przez program podczas wyliczania dochodu od miesiąca jego sporządzenia. Zaznaczenie pola "Uwzględniaj remanenty roczne przy obliczaniu dochodu" powoduje, że program nie uwzględnia już remanentu sporządzonego w trakcie roku podatkowego, uwzględniany jest remanent końcowy.

Uruchomiono bezpośredni dostęp do bazy REGON

Dodano obsługę bezpośredniego dostępu do bazy REGON z wykorzystaniem serwisu BIR1. Jest to rozwiązanie szybsze i pewniejsze niż poprzednio stosowany dostęp przez stronę wyszukiwarki REGON.

W fakturach dodano opcję pobierania danych kontrahenta z REGON.

Aktualizacja schematu bazy danych

Zmiany wprowadzone do programu wymusiły zmiany w schemacie bazy danych, z tego powodu program po aktualizacji wykona aktualizację schematu bazy danych.

 

Informujemy, że raporty Jednolitego Pliku Kontrolnego JPK VAT(1) (rejestry VAT), JPK PKPIR(1) (podatkowa księga przychodów i rozchodów) oraz JPK EWP(1) (ryczałt) są już gotowe i będą udostępnione w programie TaxMachine wraz z następną aktualizacją planowaną na przyszły tydzień.

Czekamy na uruchomienie przez Ministerstwo Finansów systemu przyjmowania e-dokumentu JPK VAT(1), gdy to nastąpi przystąpimy do implementacji wysyłki elektronicznej tego e-dokumentu.

W związku z powtarzającymi się pytaniami informujemy, że obsługa jednolitego pliku kontrolnego (JPK) i elektroniczna wysyłka JPK VAT będzie wprowadzona do programu TaxMachine w terminie obowiązującym dla średnich i małych przedsiębiorstw, czyli przed 1 stycznia 2017.

Jednoczenie dołożymy starań by wysyłka JPK VAT była dostępna już w terminie przewidzianym dla dużych przedsiębiorstw (ponad 250 pracowników i ponad 50 milionów EURO przychodu lub suma aktywów ponad 43 miliony EURO), czyli przed terminem wysyłki JPK VAT za lipiec 2016. Jednak ze względu na fakt, że Ministerstwo Finansów nie uruchomiło jeszcze platformy do przyjmowania tych e-dokumentów i nie wiadomo kiedy ją uruchomi, nie możemy zagwarantować tego terminu.

Strona internetowa wyszukiwarki REGON zawiera błąd uniemożliwiający jej funkcjonowanie w programie TaxMachine, z tego powodu pobieranie danych z REGON w programie TaxMachine tymczasowo nie działa. Trwają prace nad przywróceniem tej funkcji.

Aktualizacja z dnia 2016-05-24:

Otrzymaliśmy dzisiaj od Naczelnika Wydziału Rejestru REGON informację, że problem z działaniem strony wyszukiwarki REGON będzie naprawiony w ciągu kilku dni. Jednocześnie staramy się o uzyskanie przez program TaxMachine dostępu do rejestru REGON poprzez usługę sieciową co będzie rozwiązaniem szybszym i bardziej niezawodnym.

Dzisiaj opublikowano nową wersję programu TaxMachine, najważniejsze zmiany:

  • Dodano obsługę nowego wzoru podatkowej księgi przychodów i rozchodów, doszła nowa kolumna służąca do ewidencjonowania wydatków na badania i rozwój.
  • Ulepszono okno wprowadzania dokumentu księgowego dla KPiR, rzadko używane kolumny "Inne", "Uwagi", i "Wydatki na badania i rozwój ..." wydzielono na osobną zakładkę.
  • Zlikwidowano opcje określające czy w KPiR widoczne są kolumny "Inne" i "Uwagi", obecnie kolumny te są zawsze widoczne.
  • Zlikwidowano opcję widoczności drugiej i trzeciej kolumny w oknie księgowania KPiR, obecnie są one zawsze widoczne.
  • Ulepszono system generowania raportów, zlikwidowano mechanizm "zwężania" treści nie mieszczącej się w komórce, obecnie treść jest zawsze zawijana jeżeli nie mieści się w jednej linii. Podgląd raportów na ekranie generowany jest z większą precyzją, dzięki temu nie ma różnic między podglądem a wydrukiem.
  • Dla mniejszych ekranów etykiety pól kontrahenta w oknie edycji dokumentu księgowego są zawsze chowane, nie trzeba korzystać już z opcji w oknie konfiguracji aby je schować.

Dodanie nowej kolumny spowodowało konieczność aktualizacji struktury bazy danych, podczas pierwszego uruchomienia nowej wersji programu nastąpi aktualizacja bazy danych.

Do raportu podsumowanie KPiR dodano tabelę z wykazem kwot VAT do zapłaty, zwrotu i do przeniesienia oraz tabelę z zaliczkami na podatek dokchodowy dla wszystkich właścicieli. Ulepszony raport pozwala na szybsze zorientowanie się w sytuacji jeśli chodzi o podatek VAT i podatek dochodowy.

Podobny raport dodamy niebawem dla ryczałtu.

Ostatnia aktualizacja zawiera następujące ulepszenia:

  • poprawiono system wydruku, wyłączono zapamiętywanie całego stanu sterownika drukarki co nie działało prawidłowo z niektórymi sterownikami drukarek,
  • dodano bezpośrednią obsługę dupleksu i orientacji papieru w oknie wydruku, nie ma już konieczności wchodzenia do okna "Ustawienia wydruku",
  • wyłączono personalizację wstążek ze względu na zdarzające się problemy z odtwarzaniem stanu wstążki jeżeli w programie wprowadzono zmiany w układzie przycisków, dodano opcję włączenia personalizacji wstążki (standardowo wyłączona),
  • poprawiono przenoszenie nadwyżki VAT naliczonego nad należnym w deklaracjach VAT-7, obecnie program wyszukuje poprzednią deklarację patrząc na treść dokumentu deklaracji, nie ma już znaczenia do jakiego miesiąca przypisano deklarację podczas pierwszego zapisywania,
  • poprawiono obsługę pola 1% podatku na zeznaniach rocznych, program zaokrągla ręcznie wpisaną kwotę do pełnych dziesiątek groszy.

Ulepszono okno masowej wysyłki e-Deklaracji wielu podatników. Całkowicie przeprojektowano interfejs użytkownika tego okna oraz dodano możliwość wysyłki bez certyfikatu dla wielu podaników jednocześnie.

Do tej pory masowa wysyłka dla wielu podatników bez certyfikatu nie była możliwa, bowiem dało się wpisać tylko jedną kwotę przychodu.

Obecnie okno masowej wysyłki automatycznie wyszukuje w bazie danych kwoty przychodów niezbędne do wysyłki e-deklaracji bez podpisu. Program najpierw próbuje pobrać przychód ze zbioru zapamiętanych przychodów. Następnie, jeżeli go tam nie znajdzie, próbuje odszukać przychód w zeznaniu PIT za rok o dwa lata wstecz niż rok bieżący. Kwotę przychodu można też wpisać ręcznie jeżeli program nie znajdzie jej w bazie danych. Odszukana w zeznaniu PIT lub wpisana ręcznie kwota przychodu jest zapamiętywana w zbiorze przychodów i używana do wysyłki przez cały rok.

 e deklaracje nowe okno wysylki masowej

Dodaliśmy możliwość resetowania ustawień okien, wstążek, drukarek, widoków, filtrów z użyciem klawiatury. Jest to przydatne jeżeli na wstążce nie widać przycisku resetowania z powodu uszkodzenia pliku przechowującego układ wstążki.

W takim przypadku należy nacisnąć skrót CTRL + ALT + R w głównym oknie programu.

Więcej informacji na temat resetowania ustawień:

http://wiki.taxmachine.pl/wiki/Przywracanie_ustawień_domyślnych